2020-08-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är nog inte helt solkart. De som donerar gör det ju för att de stödjer det jobbet som görs. Det är väl däför Skatteverket och jurister ska kika på det? Vi får se var det landar.

Därmed inte sagt att jag inte tycker att de gör ett bra jobb många av dem. Och visst, det finns viktigare problem i samhället att ta tag i. Men för mig som företagare känns det inte rätt att vissa ska klara sig undan skatt, det må vara Amazon eller "Swish-Lena", när jag får betala full skatt, avgifter och moms från första intäktskronan.

Då kanske du ska inrikta din rättmätiga skattebetalande vrede mot orättvisor som verkligen betyder något som skattesubventionerade hazarer som får 80 procent av lönen från det offentliga. Bidrag som vräks över radikala muslimer och genuspedagogik etc.

Både du och jag vet varför Socialdemokraterna har satt Skatteverkets blodhundar på spåret. Det handlar inte om "rättvisa villkor" så vi ska nog inte låtsas att diskussionen handlar om det.
Citera
2020-08-23, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Prästen Helena Edlund som driver en blogg har under en längre tid tagit emot gåvor via swish. Från henne sida:

Nu har skatteverket bestämt sig för att granska henne och då har de riktat in sig på alla insättningar på hennes konton och kommit fram till:

Hon menar nu att det här bara är första steget:

http://helenaedlund.se/kriget-mot-swish-hororna-har-inletts/

Vad tror ni? Är detta slutet för personer såsom Henrik Jönsson, Kateringa Janouch, Joakim LaMotte etc?

Vetenskapsmän som skriver vetenskapliga artiklar måste naturligtvis alltid redovisa vilka som gett ekonomiskt stöd till deras forskning och klargöra i hög grad donatorerna har påverkat forskningen. Det samma måste ju också s.k. oberoende journalister göra, det är alltså inte bara skatteverket som skall ha tillgång till information om vilka donatorerna är utan det skall också alla läsare ha tillgång till
Citera
2020-08-23, 19:41
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det skulle inte fungera att köra detta för alla som kräver betalning. Folk skulle beställa ett jobb av en snickare och sedan strunta i att betala.

Men annars är det bra om folket skatterevolterar, vi bör inte acceptera allt högre skatt för att bekosta politikernas hobbyprojekt.
Nej, inte i alla branscher. Men tänk de som har långa uppdrag, som tex IT-konsulter etc. De har ofta ett nära och långvarigt samarbete med sina kunder och skulle mycket väl kunna skissa på ett skattefritt "Swishupplägg" om det vore lagligt.

Ta hela arvodet själv. Jag tror många skulle gilla det.
Citera
2020-08-23, 19:44
Medlem
RonnyRasks avatar
Trodde faktiskt inkomster via Patreon redan skattades på.

Många med t.ex Podcasts eller Youtubekanaler har ju Patreon-exklusivt innehåll. Dvs material du inte kan få tag i såvida du inte betalar för det.
Citera
2020-08-23, 19:47
Medlem
Spott & spes avatar
Är du ett jävla blockmongo som fortfarande inte kan skilja på förvärvsinkomst, debitering för vare eller tjänst och en frivillig donation (gåva) och ändå överväger att posta i tråden? I så fall, låt bli. Lägg ner. Och om möjligt sluta andas.

Måste vara jättejobbigt och jättetrist att sitta där med sin sönderbeskattade samhall-sold och vara lika delar småsint/efterbliven till den grad att man på riktigt tror att någon som Hedlund blir räkmacke-miljonär på att skriva opinionstexter på fritiden. Hade någon av er haft någon form av mätbar talang eller färdighet som andra människor var villiga att donera redan trippelt beskattade pengar för hade ni suttit i någon annan forumdel och bög-grinat över att skattetyraniet nu drabbat er lilla behjärtansvärda hobbyverksamhet.
Citera
2020-08-23, 19:48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Då kanske du ska inrikta din rättmätiga skattebetalande vrede mot orättvisor som verkligen betyder något som skattesubventionerade hazarer som får 80 procent av lönen från det offentliga. Bidrag som vräks över radikala muslimer och genuspedagogik etc.

Både du och jag vet varför Socialdemokraterna har satt Skatteverkets blodhundar på spåret. Det handlar inte om "rättvisa villkor" så vi ska nog inte låtsas att diskussionen handlar om det.
Du kan vara lugn, jag gillar inte det du beskriver. Jag vet att du och jag betalar detta. Men jag tror kanske inte att Skatteverket är ute efter vare sig det ena eller andra, mer än att alla, privatpersoner och företag, ska betala korrekt skatt, vilket väl också är deras uppgift?
Citera
2020-08-23, 19:49
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nej, inte i alla branscher. Men tänk de som har långa uppdrag, som tex IT-konsulter etc. De har ofta ett nära och långvarigt samarbete med sina kunder och skulle mycket väl kunna skissa på ett skattefritt "Swishupplägg" om det vore lagligt.

Ta hela arvodet själv. Jag tror många skulle gilla det.

Arvodet är förhandlat och det finns krav på att det betalas annars drivs det in via inkasso, i det fallet ör det alltså ingen gåva. Det är inte frivilligt att betala.

Men alla kreativa förslag att undkomma skatt borde upp på bordet. Vi har inte demokrati, vi kan inte rösta fram vem som ska leda landet eller vilken regeringen vi ska få men det vi kan göra är att revoltera mot stölderna av folket som finansierar politikernas vansinniga politik.
Citera
2020-08-23, 19:49
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Jag är skeptisk till att det är lagligt. Så fort någon "donerar" något, så betraktas det som en beskattningsbar intäkt i alla normala branscher. Annars kommer ju snart alla köra med den modellen och hävda att kunden "inte måste betala, men donerar märkligt nog pengar till mig ändå. Varför förstår jag inte..."

Va, menar du att en företagare inte kan betala en anställd en månatlig struntsumma och sedan ge vederbörande 200.000 i födelsedagspresent? Skämt åsido, en gåva blir inte en gåva bara för att jag säger det. Det är en begrepp som omgärdas av en jäkla massa förbehåll i andra situationer (för företag, inom familjer [ska det räknas som förskott på arv?] mot organisationer [endast av Skatteverket godkända gåvomottagare]). Vore konstigt om man plötsligt kunde skjuta från höften bara för att man kallar sig swishjournalist.

Citat:
Ursprungligen postat av Tanken1
Jag har jobbat som skatterevisor på Skatteverket i 8 år så jag är väl medveten om skatter.

Uppenbarligen har du blivit en expert på skattemaximering.
Citera
2020-08-23, 19:54
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Arvodet är förhandlat och det finns krav på att det betalas annars drivs det in via inkasso, i det fallet ör det alltså ingen gåva. Det är inte frivilligt att betala.

Men alla kreativa förslag att undkomma skatt borde upp på bordet. Vi har inte demokrati, vi kan inte rösta fram vem som ska leda landet eller vilken regeringen vi ska få men det vi kan göra är att revoltera mot stölderna av folket som finansierar politikernas vansinniga politik.
Man får väl strunta i officiell förhandling. Kunden får betala vad han tycker är rimligt. Betalar han inget eller för mitt tycke för lite, jobbar jag inte mer. Men det säger jag naturligtvis inte till Skatteverket...
Citera
2020-08-23, 19:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spott & spe
Är du ett jävla blockmongo som fortfarande inte kan skilja på förvärvsinkomst, debitering för vare eller tjänst och en frivillig donation (gåva) och ändå överväger att posta i tråden? I så fall, låt bli. Lägg ner. Och om möjligt sluta andas.

Måste vara jättejobbigt och jättetrist att sitta där med sin sönderbeskattade samhall-sold och vara lika delar småsint/efterbliven till den grad att man på riktigt tror att någon som Hedlund blir räkmacke-miljonär på att skriva opinionstexter på fritiden. Hade någon av er haft någon form av mätbar talang eller färdighet som andra människor var villiga att donera redan trippelt beskattade pengar för hade ni suttit i någon annan forumdel och bög-grinat över att skattetyraniet nu drabbat er lilla behjärtansvärda hobbyverksamhet.
Du får väl säga detta till Skatteverket!
Citera
2020-08-23, 20:02
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Det är ju en mycket intressant diskussion, vad som ska ses som en gåva eller inte, men direkt önsketänkande i kombination med ett hat mot Skatteverket tror jag inte någon blir klokare av.
Citera
2020-08-23, 20:05
Medlem
De hela verkar vara en lek med ord. Jag bjuder på gratis mat ibland utan motprestation, då kan jag väl bjuda en swishhora på en hundralapp som jag skickar över med posten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in