2020-08-23, 19:14
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Inte för enskild firma heller för den delen. Samma spelregler ska gälla alla. Att leva på skattefria "donationer" är inte fair play mot andra företagare, näringsidkare.

Varför inte?
Citera
2020-08-23, 19:14
Medlem
Kämpendahls avatar
Joakim Lamotte betalar mig veterligen skatt på de gåvor och donationer han får. Det är också kopplat till hans skrivande och Lamotte skriver "Om ni uppskattar mitt arbete får ni gärna ge en donation". Tanken är att de som som skriver eller youtubar och försörjer sig på det genom donationer också ska betala skatt. För det skulle ju knappast fungera om Lamotte skrev "Jag skriver helt gratis utan någon som helst motprestation. Vill ni ge mig en gåva så ska det inte betraktas som något köp av tjänst utan är ovillkorad förutsättningslös gåva", så skulle väl alla fatta att det ändå har en koppling till hans skrivande. Detsamma gäller den här prästen. Skulle hon få alla dessa gåvor från helt okända om hon inte skrev?
Citera
2020-08-23, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Beslutet att räkna swishgåvor som skattepliktig inkomst. Eller vad trodde du att vi diskuterade?

Vi diskuterade fallet med Helena Edlund. YouTube-fallet känner jag ej till, därför som jag frågade.
Citera
2020-08-23, 19:17
Medlem
Driftstopps avatar
Välkomnar skatteverket att få det lagstadgat och som rutin.

Sitter hemma och drar i snoppen, anger sitt swish nummer och vips får skattefria pengar utan att behöva redovisa. De granskar inte privatpersoner med småbelopp om ni tror det, de granskar de personer som sticker ut med en halvmiljon kr i swish donationer som rullat in skattefritt.

Varför ska en swish hora komma undan med 500.000 kr skattefritt när jag får skatta 32% på en sketen lön under 30.000 varje månad.
Citera
2020-08-23, 19:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Joakim Lamotte betalar mig veterligen skatt på de gåvor och donationer han får. Det är också kopplat till hans skrivande och Lamotte skriver "Om ni uppskattar mitt arbete får ni gärna ge en donation". Tanken är att de som som skriver eller youtubar och försörjer sig på det genom donationer också ska betala skatt. För det skulle ju knappast fungera om Lamotte skrev "Jag skriver helt gratis utan någon som helst motprestation. Vill ni ge mig en gåva så ska det inte betraktas som något köp av tjänst utan är ovillkorad förutsättningslös gåva", så skulle väl alla fatta att det ändå har en koppling till hans skrivande. Detsamma gäller den här prästen. Skulle hon få alla dessa gåvor från helt okända om hon inte skrev?

Du får väl fråga varje gåvogivare varför de ger men motiven avgör inte om det är en gåva eller inte.
Citera
2020-08-23, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Det måste ju vara någon form av gråzon. Om skatt ska betalas på vanligt sätt borde hon väl betala moms också eller köparna av hennes tjänst betala moms.
Som hon prälaten formulerar sig framgår det att hon är väl medveten om att det skulle kunna betraktas som beskattningsår inkomst. Hon har ansträngt sig för att försöka ducka detta. Det kan ju vara så att just detta gjorde att skatt asen valde henne som pilotfall.
Hon var för smart för sitt eget bästa
Citera
2020-08-23, 19:18
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp

Sitter hemma och drar i snoppen, anger sitt swish nummer och vips får skattefria pengar utan att behöva redovisa. De granskar inte privatpersoner med småbelopp om ni tror det, de granskar de personer som sticker ut med en halvmiljon kr i swish donationer som rullat in skattefritt.

Varför ska en swish hora komma undan med 500.000 kr skattefritt när jag får skatta 32% på en sketen lön under 30.000 varje månad.

Betalar din arbetsgivare dig utan krav på motprestation?
Citera
2020-08-23, 19:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Varför inte?
I så fall ska samma regler gälla alla branscher, även mitt företag. Det går jag gärna med på, jag skulle spara åtskilliga sköna slantar...
Citera
2020-08-23, 19:22
Medlem
-Mystics avatar
Folk som erbjuder någon form av tjänster bakom en betalvägg ska givetvis skattas, tydligast blir väl om personen i fråga har en Patreon/OnlyFans. Men folk som ber om donationer trots att allt deras material läggs upp gratis ska givetvis inte drabbas.

Förstår dock inte varför dessa prioriteras just nu, dagens Sverige har flertalet allvarligare problem... Personligen så tycker jag det är mer moraliskt fel av att storföretagen som Facebook får skatterabatt på el.
Citera
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:

Vems snopp är det prästen Helena sitter och drar i? Det känns oklart. I övrigt fångar ditt inlägg hela problematiken i fyra meningar!
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
I så fall ska samma regler gälla alla branscher, även mitt företag. Det går jag gärna med på, jag skulle spara åtskilliga sköna slantar...

Det gäller alla.
Du kan starta en snickarfirma och jobba gratis åt folk om du vill, sätt igång bara.
Citera
Medlem
Citat:

Det du kostar totalt är mycket mer än de 30, aebetsgiv avg. direkt kopplat till den lön du har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in