2020-08-23, 19:04
Medlem
Jag har inte läst hennes blogg, men annars brukar dessa privattyckare, som håller på i lite större skala, tacka de som givit för att de gjort verksamheten möjlig och ofta att gåvorna är ett måste för att de ska fortsätta.
Citera
2020-08-23, 19:06
Medlem
Om det består att skatteverket kallar swishen för inkomst så får hon en möjlighet att också dra av kostnader. Dator, bredband, telefon vissa resor etc. då skulle hon få ner skatten.
Citera
2020-08-23, 19:06
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Gåvor är dock skattefria och hittills har dessa donationer betraktats som just detta.

Genom swish möjliggörs alternativ journalistik och produktion av böcker såsom ex Sanandajis massutmaningen

Ser du inga problem med att denna möjlighet stryps genom en förändring där gåvor riktade till en viss grupp plötsligt inte längre betraktas som skattefria?

Fast definitionen blir ju i det här fallet hårfin mellan donation och inkomst. Ta Bianca M. som uppmanar sina läsare att: Vill du läsa mer swischa mig osv.

Jag skulle tro att SKV ser det som man köper en tjänst, och då ska det redovisas som inkomst på hobbyverksamhet.
Citera
2020-08-23, 19:07
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Jag har inte läst hennes blogg, men annars brukar dessa privattyckare, som håller på i lite större skala, tacka de som givit för att de gjort verksamheten möjlig och ofta att gåvorna är ett måste för att de ska fortsätta.

Det upphör inte att vara en gåva för att man tackar eller för att personen utan gåvor skulle behöva ta ett betalt jobb för att överleva.

Det är en gåva om pengarna ges utan krav på motprestation.
Citera
2020-08-23, 19:08
Medlem
Normalsaltatsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Till skillnad från vad vissa tror är Skatteverket varken elaka eller opragmatiska. De har alltid sett mellan fingrarna i viss mån

Men när en växande skara människor levererar en tjänst och ber sina följare på sociala medier om ’bidrag’ har de helt enkelt tröttnat och bestämt sig för att sätta ner foten.
Exakt så. Det är inte gåvor längre utan inkomster.
Citera
2020-08-23, 19:09
Medlem
Citat:
Gåvor är dock skattefria och hittills har dessa donationer betraktats som just detta.

Genom swish möjliggörs alternativ journalistik och produktion av böcker såsom ex Sanandajis massutmaningen

Ser du inga problem med att denna möjlighet stryps genom en förändring där gåvor riktade till en viss grupp plötsligt inte längre betraktas som skattefria?
Sanandajis samlar väl in pengar innan han producerar en bok? När han anser att får betalt för det arbete han ska lägga ner börjar han med boken
Citera
2020-08-23, 19:10
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
SKV är smakdomare innan annat motbevisas i domstol. Så funkar det.

Yes, jag vet att det är lite speciellt i just skattefrågor, att man måste bevisa sin oskuld. Och det tror jag blir knivigt i många fall.
Citera
2020-08-23, 19:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Sanandajis samlar väl in pengar innan han producerar en bok? När han anser att får betalt för det arbete han ska lägga ner börjar han med boken

Då börjar det likna betalning för utförande av en tjänst så detta är något annat än frivilliga gåvor i efterhand som inte innebär krav på en motprestation.
Citera
2020-08-23, 19:11
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:

Ja detta kan jag hålla med om att det är ett misstag. Henrik Jönsson börjar ju varje klipp med att tigga egentligen, dålig stil och på så vis visar han dessutom att det är som en försörjning. Ger inget mervärde till kund, och de flesta som tänkt donera och verkligen uppskattar honom kommer nog aktivt leta upp och donera ändå för att sponsra. Av resterande kommer de flesta aldrig göra det ändå, men ett litet fåtal känner sig nog "tvingade" av sitt samvete att skänka en liten slant iaf, samma personer som kanske slänger några mynt till tiggarna utanför ica maxi. De allra flesta kommer således tycka att denna form av nutidstiggeri är något av ett aber, onödig tidsspillan. Hade det försvunnit så hade de flesta tittare uppskattat det och dessutom hade inte skatteverket haft lika mycket krut i sin kanon. Kanske inte ens något alls.
Citera
2020-08-23, 19:12
Avstängd
Citat:

Det måste ju vara någon form av gråzon. Om skatt ska betalas på vanligt sätt borde hon väl betala moms också eller köparna av hennes tjänst betala moms.
Citera
2020-08-23, 19:13
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Nej. Men har svårt att förstå gnället. Varför ska människor kunna ’driva sin verksamhet’ med hjälp av betalningar/bidrag när detsamma inte gäller för ett HB eller AB som måste betala skatt etc.
Inte för enskild firma heller för den delen. Samma spelregler ska gälla alla. Att leva på skattefria "donationer" är inte fair play mot andra företagare, näringsidkare.
Citera
2020-08-23, 19:13
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanken1
Om det består att skatteverket kallar swishen för inkomst så får hon en möjlighet att också dra av kostnader. Dator, bredband, telefon vissa resor etc. då skulle hon få ner skatten.

Jag undrar om du verkligen är införstådd med hur mycket ytterligare merkostnader och skatter ett företag måste betala. Det är avsevärt mycket fördelaktigare för henne att få betalt svart, så att säga. Avsevärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in