2020-08-23, 18:54
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Kan hålla med, från beskrivningen verkar det som att hon har tagit i princip gåvor och försörjt sig via det. Tycker inte det är rimligt man ska i princip kunna driva ett företag, säga att man får gåvor och att inte betala skatt på det.

Att skatteverket går efter alla hennes konton är väl bara något skatteverket alltid gör? Läste någonstans att hennes stödjare blev uppringda att intyga att det handlar om en gåva, där tror jag man gick för långt dock.

Varför är inte det rimligt?
Är det inte rimligt att munkar tar emot allmosor och klarar sig på det heller?
Vi har ingen gåvoskatt i Sverige.

Svenskar är så otroligt vänsterblivna att de faller in i tänket att det egentligen är staten som äger alla pengar och att man ska vara glad om man får behålla något. Vill jag ge bort pengar till någon ska inte staten lägga sig i det.

Hoppas kryptovalutor med hög privacy tar fart så kan vi ge varandra pengar utan att staten lägger sin näsa i blöt.
Citera
2020-08-23, 18:54
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej, ett prejudikat kommer troligtvis betyda att ALLA med komersiell verksamhet åker dit.

Till skillnad från vad vissa tror är Skatteverket varken elaka eller opragmatiska. De har alltid sett mellan fingrarna i viss mån

Men när en växande skara människor levererar en tjänst och ber sina följare på sociala medier om ’bidrag’ har de helt enkelt tröttnat och bestämt sig för att sätta ner foten.
Citera
2020-08-23, 18:55
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Spelar det verkligen någon roll? Du får ju en tydlig prestationsbaserad koppling av pengaflödet. Då tycker jag innebörden av ordet gåva helt har försvunnit. Du får X kr av mig varje gång du förser mig med produkten Y och gör du inte det uteblir din ersättning helt.
Du ger mig pengar. Jag producerar något som är tillgängligt oavsett om du givit mig pengar eller inte. Har du då verkligen köpt produkten av mig?
Citera
Medlem
MrLevaLivets avatar
Hon borde slagit Skatteverket en pling när cashen började trilla in och bett om hjälp vad som gäller. T ex bloggare kan väl köra som hobbyverksamhet och skatta, klantigt att tro att man kan dra in skattefria cash genom att blogga.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/delningsekonomi/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html

"Till hobby hör även andra inkomster om verksamheten saknar vinstsyfte eller är av mindre omfattning och därför inte är näringsverksamhet. Det kan till exempel vara internetinkomster som du får som influencer, bloggare eller från e-sport eller liknande."
Citera
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Nej. Men har svårt att förstå gnället. Varför ska människor kunna ’driva sin verksamhet’ med hjälp av betalningar/bidrag när detsamma inte gäller för ett HB eller AB som måste betala skatt etc.

Detta är ju gåvor. Gåvor skall inte beskattas. Inte enligt mig i alla fall.
Snart kommer även arvsskatt och annan skit.
Citera
2020-08-23, 18:56
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Det är ju inga privatpersoner!

Landar ju hos privatpersoner i slutändan.
Citera
2020-08-23, 18:57
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Detta är ju gåvor. Gåvor skall inte beskattas. Inte enligt mig i alla fall.
Snart kommer även arvsskatt och annan skit.

Ja det finns förslag om både arvsskatt och gåvoskatt så folket behöver försvara sig mot detta förtryck och gå över till kryptovalutor.
Citera
2020-08-23, 18:58
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Detta är ju gåvor. Gåvor skall inte beskattas.

Som kommer eftersom hon publicerar en blogg och lämnar sin Swish till läsare för ’gåvor’.
Citera
2020-08-23, 18:58
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Jag håller med dig. Men just detta fall handlar inte om exempelvis "Patreon" där SKVs huggtänder kanske måste driva ärendet i främmande land beroende på var servern finns.

SKV vill börja nagga lite i kanten och få någon dom innan de hugger på Patreon. My 50 cents.

Så om inte TS eller moderator misstycker så passar denna diskussion i tråden också.

Förlåt, jag skrev fel innan, "inte fel med en bredare debatt" skulle det stå. Om det blev förvirrande.

TS exempel med prästen Hedlund använder kanske bara swish. Men många i det gamet har ju en lång lista på betalkanaler som de använder och rabblar upp tillsammans. Då tycker jag man ska se till helheten, vilket intryck det ger. Rör det sig verkligen om gåvor eller är det underförstått en betalning.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2020-08-23 kl. 19:03.
Citera
2020-08-23, 19:02
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
Förlåt, jag skrev fel innan, "inte fel med ett bredare debatt" skulle det stå. Om det blev förvirrande.

TS exempel med prästen Hedlund använder kanske bara swish. Men många i det gamet har ju en lång lista på betalkanaler som de använder och rabblar upp tillsammans. Då tycker jag man ska se till helheten, vilket intryck det ger. Rör det sig verkligen om gåvor eller är det underförstått en betalning.
Att öppna för en sådan bedömning av "vilket intryck det ger" är en riktigt Pandora ask av godtycklighet.
Citera
2020-08-23, 19:04
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Förlåt, jag skrev fel innan, "inte fel med en bredare debatt" skulle det stå. Om det blev förvirrande.

Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Att öppna för en sådan bedömning av "vilket intryck det ger" är en riktigt Pandora ask av godtycklighet.

SKV är smakdomare innan annat motbevisas i domstol. Så funkar det.
Citera
2020-08-23, 19:04
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat

Nja, det är väl ganska vanligt inom juridiken, att man ser till vilket syfte och motiv som ligger bakom en handling än bara handlingen i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in