2020-08-23, 18:47
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Prästen Helena Edlund som driver en blogg har under en längre tid tagit emot gåvor via swish. Från henne sida:

Nu har skatteverket bestämt sig för att granska henne och då har de riktat in sig på alla insättningar på hennes konton och kommit fram till:

Hon menar nu att det här bara är första steget:

http://helenaedlund.se/kriget-mot-swish-hororna-har-inletts/

Vad tror ni? Är detta slutet för personer såsom Henrik Jönsson, Kateringa Janouch, Joakim LaMotte etc?

Intressant. Ska även Flashback betala skatt för pengar som kommer in via Swish?
Citera
Medlem
Inte ens guds nedsända har något att sätta upp mot skatteverket!
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Är avsnitten exklusiva för de som betalar? Om ja köper jag argumentet att de betalar för den tjänsten, om inte fallet det argumentet.

Det har jag aldrig varit med om, det är frivilliga gåvor och alla kan ta del av det som produceras. Samma som här på Flashback, frivilligt att ge gåvor men alla kan använda Flashback ändå.
Citera
2020-08-23, 18:48
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Inte i fallet som tråden handlar om.

Hon har formulerat sig annorlunda för att slippa skatt.

Trådens rubrik är "Skatteverket visar huggtänderna - slutet på swishjournalistiken?". Alltså är det inte fel med en bredare debatt.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2020-08-23 kl. 18:54.
Citera
2020-08-23, 18:49
Medlem
SupaStrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det har jag aldrig varit med om, det är frivilliga gåvor och alla kan ta del av det som produceras.
Då känns det som att skv har en utmaning att få det till ersättning för en utförd tjänst.
Citera
2020-08-23, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Jag utgick lite naivt ifrån att personen inte bokstavligen levde på donationerna, dvs det inte fanns utrymme för att ta ut en ”lön”. Däremot att man hade kostnader kopplade till verksamheten (ex resor) som därför rimligen borde kunna dras av.

Men om det handlar om ett upplägg där donationerna går till privatkonsumtion så är det en helt annan femma. Då är jag 100% på SKVs sida.

Kan hålla med, från beskrivningen verkar det som att hon har tagit i princip gåvor och försörjt sig via det. Tycker inte det är rimligt man ska i princip kunna driva ett företag, säga att man får gåvor och att inte betala skatt på det.

Att skatteverket går efter alla hennes konton är väl bara något skatteverket alltid gör? Läste någonstans att hennes stödjare blev uppringda att intyga att det handlar om en gåva, där tror jag man gick för långt dock.
Citera
2020-08-23, 18:50
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Tror jag inte - Skattmasen är oxå förälder

De som får det jobbigt är de som drar in tiotusentals kronor i ’donationer’ och inte kan motivera hur detta är en gåva som inte har något med deras ’verksamhet’ att göra.

Nej, ett prejudikat kommer troligtvis betyda att ALLA med komersiell verksamhet åker dit. Det är ett snårigt träsk och väsnas Helena bara tillräckligt och en skattejurist kan påvisa för SKV vilka konsekvenser det kan få så kommer de troligtvis inte orka driva fallet.
Citera
2020-08-23, 18:51
Medlem
Mindbusinesss avatar
Swish till Rädda barnen. röda korset, frälsningsarmén, skatteplikt?
Citera
2020-08-23, 18:51
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Är avsnitten exklusiva för de som betalar? Om ja köper jag argumentet att de betalar för den tjänsten, om inte fallet det argumentet.

Spelar det verkligen någon roll? Du får ju en tydlig prestationsbaserad koppling av pengaflödet. Då tycker jag innebörden av ordet gåva helt har försvunnit. Du får X kr av mig varje gång du förser mig med produkten Y och gör du inte det uteblir din ersättning helt.
Citera
2020-08-23, 18:52
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Trådens rubrik är "Skatteverket visar huggtänderna - slutet på swishjournalistiken?". Alltså är det inte fler med en bredare debatt.

Jag håller med dig. Men just detta fall handlar inte om exempelvis "Patreon" där SKVs huggtänder kanske måste driva ärendet i främmande land beroende på var servern finns.

SKV vill börja nagga lite i kanten och få någon dom innan de hugger på Patreon. My 50 cents.

Så om inte TS eller moderator misstycker så passar denna diskussion i tråden också.
Citera
2020-08-23, 18:53
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Swish till Rädda barnen. röda korset, frälsningsarmén, skatteplikt?

Det är ju inga privatpersoner!
Citera
2020-08-23, 18:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av muchogusto
Vad för beslut?
Beslutet att räkna swishgåvor som skattepliktig inkomst. Eller vad trodde du att vi diskuterade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in