2020-08-23, 12:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Kusinen var väl vovember 2019, 14 år senare.

Menade de förhören:

(FB) Tråden om Christer Andersson
Citera
2020-08-23, 12:13
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Menade de förhören:

Ja, ok.

Källan till TV-händelsen är KA och den finns dokumenterad av SKL. Källan till att OP varit i bild bör ha varit Verner som talat med sin fru om saken. Verner måste ha varit av den uppfattningen att makarna skulle hålla tyst om händelsen och misstankarna om likheten med signalementet. Men Astrid lättar på hjärtat till KA:s sambo hösten 1995 när Verner var avliden. Hela TV-händelsen blir då känd i övriga stor-familjen, kusiner osv.
Senast redigerad av omiga 2020-08-23 kl. 12:17.
Citera
2020-08-23, 12:16
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ja, ok.

Källan till TV-händelsen bör vara Verner som talat med sin fru om saken. Verner måste ha varit av den uppfattningen att makarna skulle hålla tyst om saken. Men Astrid lättar på hjärtat till KA:s sambo hösten 1995 när Verner dog. TV-händelsen blir då känd i bland övriga stor-familjen, kusiner osv.

Undrar om det ingick att hålla tyst för brodern KA.
Citera
2020-08-23, 12:22
Medlem
omigas avatar
Citat:
Undrar om det ingick att hålla tyst för brodern KA.

Det är KA som spontant berättar för PU om TV-skottet. PU åker då ut och säkrar karmen till balkongen och skickar den till SKL. De bekräftar att händelsen verkligen har skett. KA är i det förhöret helt övertygad om att CA inte mördat OP. Det är möjligt att han inte kände att hans sambo fått uppgifter från Astrid, om Verners misstankar. Eller så berättar han inte det för utredarna. Möjligen nåddes han inte av samma rykte som kusinerna, förklarar möjligen hysch-hysch tendenserna runt denna historia.
Senast redigerad av omiga 2020-08-23 kl. 12:34.
Citera
2020-08-23, 12:33
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det är KA som spontant berättar för PU om TV-skottet. PU åker då ut och säkrar karmen till balkongen som skickar den till SKL. De bekräftar att händelsen verkligen har skett. KA är i det här förhöret helt övertygad om att CA inte mördat OP. Tror inte han kände till Verners uppfattning. Eller så berättade han inte detta till utredarna.

Jo, precis. Det intressanta är om detta kan ge ledning i den brännande frågan där man vacklar lite fram och tillbaka, hur trovärdiga är KA's uppgifter, försöker han skydda CA eller inte. Hur trovärdig han kan anses vara har ju bäring på andra uppgifter han lämnar, t.ex. den om att ha observerat vapnet på Vedahöjden och på vad man kan tro att han vet om saken idag.
Citera
2020-08-23, 12:39
Medlem
omigas avatar
Citat:
Jo, precis. Det intressanta är om detta kan ge ledning i den brännande frågan där man vacklar lite fram och tillbaka, hur trovärdiga är KA's uppgifter, försöker han skydda CA eller inte. Hur trovärdig han kan anses vara har ju bäring på andra uppgifter han lämnar, t.ex. den om att ha observerat vapnet på Vedahöjden och på vad man kan tro att han vet om saken idag.

KA berättar om spegeluppsättningen och att CA hjälpt till med flytten under sista veckan i februari 1986. Han ska då inte ha märkt någonting särskilt med Christer, han var som vanligt.

CA uppger att han är sängliggande två veckor i en kraftig influensa. MOP +- 1v. Han går bara ut för att handla.

Efter husrannsakan 1995 ringer CA upp KA och de träffas i hans bil (CA misstänker ju att han är avlyssnad). CA berättar då för KA att han låg i influensan i samband med MOP (det sa han redan 1994 ett år tidigare till PU). CA gör det här innan polisen förhör KA.

Men KA förstår inte vad det är för speciellt med denna influensa när han pratar med poliserna. Han berättar det som verkligen sker. CA hyr en bil och hjälper till med flytten. KA saknar körkort. 1 mars är flytten klar.

Vid denna tidpunkt har Astrid ännu inte lättat på sitt hjärta till KA:s sambo det sker senare på hösten samma år.

KA kan ha sett vapnet på 1990-talet. Det stämmer isf med min bild att CA sålde vapnet illegalt hösten 1992 för att tillfälligt slippa undan vräkningshotet. Han sålde samtidigt kamerautrustningen, flipper 625 och pantsatte vapen. Men det gick inte så han fick sälja lägenheten samma höst, förmodligen vräkt.
Senast redigerad av omiga 2020-08-23 kl. 13:38.
Citera
2020-08-23, 13:42
Medlem
omigas avatar
Det verkar sedan som att Christer ger upp och skiter i allt. Han lämnar inte in deklarationen i maj 1993 och skönstaxerades för 1992 trots att han gjort förluster både på aktieaffärer och vid bostadsförsäljningen. Han skulle ha fått tillbaka pengar men de skulle ändå ha gått till skulden hos Kronofogden. Finns inga inkomstuppgifter 1990-1992. 1994 sitter han på soc i Haninge med denna skuld till kronofogden kvar. Pappa har dött och familjen tvingas sälja sommarstugan. CA är bostadslös.
Senast redigerad av omiga 2020-08-23 kl. 14:29.
Citera
2020-08-23, 15:13
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det verkar sedan som att Christer ger upp och skiter i allt. Han lämnar inte in deklarationen i maj 1993 och skönstaxerades för 1992 trots att han gjort förluster både på aktieaffärer och vid bostadsförsäljningen. Han skulle ha fått tillbaka pengar men de skulle ändå ha gått till skulden hos Kronofogden. Finns inga inkomstuppgifter 1990-1992. 1994 sitter han på soc i Haninge med denna skuld till kronofogden kvar. Pappa har dött och familjen tvingas sälja sommarstugan. CA är bostadslös.

Denna CA stämmer bättre in på min GMP än den tio år yngre upplagan. MOP pekar mot en GM som skiter i allt. Jag tycker inte att CA 1986 utstrålar det. Han har än en fin lgh, båt, flera fritidsintressen, tåga, anmäler sig till studier och verkar tänka framåt. Han ger inte intryck av att vara uppenbart svårt störd heller. Min intuition säger mig också att GM var äldre än 33 år. 33-åringar var förvisso ofantligt mkt äldre 1986 än 2020. Och CA möjligen en extra gammal 33-åring.

Dock framförs av flera här att han såg sin ekonomiska framtid och oberoende haverera redan i mitten på åttiotalet. Att han sålde sin lgh 1987 för att han behövde mat på bordet, helt enkelt. Jag är inte helt övertygad om detta än, låter lite besynnerligt. Klarnar förhoppningsvis, som så mkt annat.
Citera
2020-08-23, 15:28
Medlem
omigas avatar
Citat:
Denna CA stämmer bättre in på min GMP än den tio år yngre upplagan. MOP pekar mot en GM som skiter i allt. Jag tycker inte att CA 1986 utstrålar det. Han har än en fin lgh, båt, flera fritidsintressen, tåga, anmäler sig till studier och verkar tänka framåt. Han ger inte intryck av att vara uppenbart svårt störd heller. Min intuition säger mig också att GM var äldre än 33 år. 33-åringar var förvisso ofantligt mkt äldre 1986 än 2020. Och CA möjligen en extra gammal 33-åring.

Dock framförs av flera här att han såg sin ekonomiska framtid och oberoende haverera redan i mitten på åttiotalet. Att han sålde sin lgh 1987 för att han behövde mat på bordet, helt enkelt. Jag är inte helt övertygad om detta än, låter lite besynnerligt. Klarnar förhoppningsvis, som så mkt annat.

Precis vi måste måla upp den bild av honom som stämmer oavsett om den är förmildrande i något avseende. Tycker dock att indicierna fortfarande är blytunga och det går dessutom att förklara ett och annat som i vid en första anblick verkar huvudlöst.
Senast redigerad av omiga 2020-08-23 kl. 16:14.
Citera
2020-08-23, 15:29
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
KA

Ja, jo, jag delar uppfattningen att KA förmodligen är trovärdig. Från att jag inte tyckte det alls. Sen vacklat lite igen. Glömt varför.

Om KA inte hade en aning om CA och MOP förrän han blev aktuell i utredningen, men båda föräldrarna trodde det var han, torde det kunnat uppstå märkliga situationer inom familjen. Ingen kom undan detta ämne, kan man tänka. En mördare, två övertygade föräldrar (vilket mördaren ej vet) och en helt ovetande broder.

Citat:
Vid denna tidpunkt har Astrid ännu inte lättat på sitt hjärta till KA:s sambo det sker senare på hösten samma år.

Sambon säger att hon aldrig diskuterat detta med KA. Har modern aldrig gjort det?

Citat:
KA kan ha sett vapnet på 1990-talet. Det stämmer isf med min bild att CA sålde vapnet illegalt hösten 1992 för att tillfälligt slippa undan vräkningshotet. Han sålde samtidigt kamerautrustningen, flipper 625 och pantsatte vapen.

Sålde han mordvapnet som påstått då, till en sydlänning i Kungsträdgården han stött på? Det har isf därefter gått upp i rök, trots tidigare värt 50 miljoner.
Citera
2020-08-23, 15:48
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:

Under de perioder som han inte hade någon arbetsinkomst borde han ha kunnat söka ersättning i form av t.ex. arbetslöshetsersättning, sjukpenning och bostadsbidrag. Eftersom det inte var något fel på hans förstånd kände han säkert till vilka regler som gällde för dessa ersättningar.

Konstigt att han lät det gå så långt att han tvingades till något så förnedrande som socialbidrag.
Citera
2020-08-23, 15:56
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ja, jo, jag delar uppfattningen att KA förmodligen är trovärdig. Från att jag inte tyckte det alls. Sen vacklat lite igen. Glömt varför.

Om KA inte hade en aning om CA och MOP förrän han blev aktuell i utredningen, men båda föräldrarna trodde det var han, torde det kunnat uppstå märkliga situationer inom familjen. Ingen kom undan detta ämne, kan man tänka. En mördare, två övertygade föräldrar (vilket mördaren ej vet) och en helt ovetande broder.

Sambon säger att hon aldrig diskuterat detta med KA. Har modern aldrig gjort det?

Sålde han mordvapnet som påstått då, till en sydlänning i Kungsträdgården han stött på? Det har isf därefter gått upp i rök, trots tidigare värt 50 miljoner.

Du glömmer bort ett och annat om CA:s vapen. Saker som CA naturligtvis kände till. Cafe Opera ligger 183 meter ifrån den butik han köpte revolvern ifrån. :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in