2020-08-23, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Så porrpastor-snoris är i farten så fort SD ligger pyrt till, jag är inte förvånad.
Du påstår att utredningen inte lyckats binda SD till mordet, då har du önsketänkande eller lever i en alternativ verklighet.
Det finns flera avgörande bevis som binder SD till mordet. För det första hans dna på ringen, för det andra LWs blod på hans tvättmaskin.

Om man nu lägger till indicierna, med hot, övervakning och våld, lögner, ändrade uppgifter osv i hans förhör kan HR bara komma fram till en sak.
SD är skyldig till mordet på Lena och döms till livstidsfängelse.
Sedan får väl du gråta dig till sömns över saknaden av din idol och bäste vän.

Det finns inga bevis som varken kan binda eller binder SD till mordet på LW detta sagt med anledning av att, om det funnits bevis som bundit SD till mordet på LW då hade SD varit dömd för mordet och suttit fängslad, nu är SD en fri man på grund av att SD inte har kunnat bundits till brottet och kan därför inte vara GM.

TR friade SD för mordet på LW med anledning av att det inte fanns några bevis som kunde binda MGM till brottet och jag är övertygad om att HR kommer att göra exakt samma bedömning som TR tidigare gjort. Vad som är mycket viktigt att förstå är att man kan inte mörda en person utan att lämna något spår efter sig, och som bekant är så finns inte ett enda spår som kan binda SD till brottet.

Själv är jag mycket övertygad om att MVM och huvamannen var de två personer som låg bakom detta hemska och brutala mordet på LW, vad tror du om detta ?

DNA:et på ringen och blodet på tvättmaskinen kan ha kommit dit långt före LW blev mördad och är sålunda inga bevis som kan styrka att det verkligen var SD som begick mordet på LW.
Citera
2020-08-23, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag läste ditt inlägg lite slarvigt först, och trodde att den glada nyheten var att NFC äntligen hade kunnat påvisa blod från LW hemma hos SD. Det hade ju i så fall varit en riktig kioskvältare.

Men angående det du egentligen skriver, hur har man kunnat tolka det faktum att blodet på fyndplatsen kommer från LW själv som att gärningsmannen då måste vara SD? Kan du länka till dokumentet du citerar?

Minskar sannolikheten för random mördare, pekar på en mördare som kunnat planera mordet och inte vill lämna spår efter sig!

Danielsson tillhör sistnnämnda grupp, likväl utesluter det inte andra gärningsmän.

Eller?
Citera
2020-08-23, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fick nog en våg av nedstämdhet igår, då jag joggade förbi min granne "mördarens hus" igen. Det verkar som han redan är ute från fängelset för gott efter att klarat sig undan dom för mord, men blev fälld för den lägre misstanken om brott mot griftefriden. Det gör mig så nedstämd, att man kan komma undan bara man ljuger och skaffar bort rätt del av kroppen.

Jag blev känslosam av att tänka på hur mycket lögner man kan sitta och dra i förhören allt eftersom bevisen tradas upp.

Först är det en version, men när det står klart att det finns vissa bevis då blir det en andra version, och en tredje och en fjärde...

I det här fallet, med mordet på Lena har mgm gått väldigt långt genom att helt fräckt raderat bevis mitt framför ögonen på polisen. Precis när han blir kallad till förhör. Och det får han göra helt ostraffat. Man baxnar....

I rätten blir det en helt ny version, helt anpassad till FUP som nu är läst i detalj.

I rätten gäller omedelbarhetsprincipen, så det blir ju denna "perfekta" anpassade historia som gäller.

Jag tycker ju att det är bra att vi har ett väldigt säkert rättssystem, med höga beviskrav. Men det sticker i ögonen att det är ok att kunna sitta och ljuga och förstöra bevis utan minsta straff.

För mig känns det som att det borde räknas som ett indicium. Ett tungt sådant.

Vi medborgare ska förstå att man inte kan såga isär en kropp, skaffa undan huvud osv för att undanröja bevis. Straffet för att skända en kropp medvetet och göra sig av med kroppsdelar borde vara så högt att det är närapå likvärdigt med att döda någon.

Straffet för att inte medverka i utredningen genom att undanhålla koder och skaffa undan/förstöra bevis borde också finnas med vid en dom när det har bevisats att det är medvetna beslut. I ett åtal borde detta räknas som ett indicium, att man sitter och anpassar historien på detta brutal vis när det gäller mord.

Det funkar så i Danmark. Sitter du och uppenbart fabulerar eller tiger/justerar sanningen i förhandling och icke ger ett ärligt och stringent svar från förhör till sista förhandlings så "fuck deg" dvs gå i fengslet utan att passera gå. Borde givetvis ändra om i lagarna så att omedelbarhetsprincipen förpassas till historien..
Citera
2020-08-23, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Det funkar så i Danmark. Sitter du och uppenbart fabulerar eller tiger/justerar sanningen i förhandling och icke ger ett ärligt och stringent svar från förhör till sista förhandlings så "fuck deg" dvs gå i fengslet utan att passera gå. Borde givetvis ändra om i lagarna så att omedelbarhetsprincipen förpassas till historien..
Här finns en artikel som visar på skillnaden mellan Danmark och Sverige. Den skillnaden är inte så stor som många tror förutom då möjligtvis att Sverige har 156 livstidsdömda och Danmark 25. Möjligheten för åklagaren att hemlighålla detaljer i bevisning gäller tydligen bara organiserade gängkriminella. https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Xgxjym/debatten-om-straffen-for-gangvald-i-danmark-har-sparat-ur
Citera
2020-08-23, 09:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tidigare har det skrivits om att hon inte fick sin del av pengarna och var tvungen att låna av sina föräldrar för att köpa den nya bostaden.
Enligt bodelningsavtalet ska de upprätta en revers på 550 000.
Det är väl den summa SD inte kunde betala och blev skyldig HD.
Det framgår inte när den ska betalas.
Även ur ekonomisk synvinkel lever HD farligt nu när vi vet vad SD är kapabel till.
Den summa du uppger måste vara vad som finns kvar när man räknar av lånen från värdet på huset.
Lånen var på sammanlagt 2 360 000 kr.
Huset skulle i så fall vara värt ca 3 600 000.
Är det rimligt för ett hus i Örebro?

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Vad jag minns så har huset löpande renoverats bl a -10 då det gjordes någon slags ombyggnation. Huset var belånat till ca 2,3 miljoner och marknadsvärdet bör nog fortfarande ligga runt 3,5 miljoner. Han tog över lagfart och lånen. Det innebär väl att det är ett rimligt värde att han skulle lösa ut HD med hälften av ca 1,2 milj? Hösten -18 hade SD ca 550 tusen kvar att betala till HD. Det skulle vara intressant att veta hur det gått med den biten.

Jamen, det är klart. Man kan ju inte glömma lånen på 2,3 miljoner!
Jag gjorde ett tankefel när jag grävde ner mig i termen bodelningslikvid.

På booli kan man se slutpriser för villor som är sålda i området. 3,5 miljoner kr känns väl rimligt om man jämför priserna på de villor som sålts i närtid.

https://www.booli.se/slutpriser/orebro/116795/
Citera
2020-08-23, 09:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Jag tänker att om det enbart var det som pekade mot mgm, då kunde det kanske se ut som att de tekniska bevisen enbart handlade om deras frekventa samvaro. Men även då, skulle man kunna tycka att det var besvärande. Men tillsammans med de tidigare hoten och motivet (mm) så blir det för mig ganska allvarligt.
För åklagaren är blodet på tvättmaskinen det tyngsta beviset. För min del anser jag att inloggningarna pekar mot SD. Men det ska bevisas, iaf på något sätt visa att det inte har gjorts av någon annan. Suck.
2018-05-15 05:23:46

HR har här hela indiciekedjan. - TR hade fått en del om bakfoten och - förutom att dra felaktiga slutsatser - började man dilla om en nattvandrare med vit plastpåse, pundare som vid tiden för mordet kan ha uppehållit sig bakom planket m.fl. högtravande stolligheter.

Naturligtvis är i det här fallet heller inga "galna göteborgare" tänkbara som gärningsmän.

Inloggningarna pekar med hela handen mot MGM: "utom rimligt tvivel".
Citera
2020-08-23, 09:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo

Jag funderar på vilket syfte omedelbarhetsprincipen har?

Det är ju förstås åklagarens uppgift att i huvudförhandlingen att ta upp de bevis/indicier/vittnen som stärker hennes gärningsbeskrivning, vilket hon har hela FUP att luta sig mot. Men det blir ju väldigt svårt att på studs parera de nya uppgifter som den åtalade plötsligt drar fram och som nu är perfekt anpassad till de bevis som finns i FUP. Åklagarna får vara lite av sierskor, kunna lista ut i förväg vilka nya kort som den åtalade kommer att dra fram. Jag märker att de ibland är förberedda, de har ju sett hur SD agerat i förhör och är på sin vakt.

Men ibland verkar de bli tagna på sängen, och kanske försöker parera dessa nya anpassade versioner vid nästa rättegångsdag. Ett jäkla bläddrande i papper och sidor för att visa vad mgm sagt tidigare innan han läste FUP.

Särskilt nu i denna rättegång, när man ser att tiden har bleknat minnena för en och annan och flera vittnen hänvisar till sina första förhör som det säkraste så funderar jag på vad vitsen är med omedelbarhetsprincipen. Till skillnad från mgm som har läst FUP och i stället hänvisar till denna när det passar honom bäst.

Det sticker i ögonen att när mgm är motbevisad om det ymniga blodet, då blir plötsligt den nya versionen en helt annan i rätten. Och kvar sitter HD med den första versionen som hon med stor sannolikhet har blivit serverad av SD.

Det gäller också SDs första versioner av att han testat sina cykelväxlar och att han då cyklat tre vändor i området som i rätten, efter att han har förstått att ingen har sett honom på mordkvällen, ändrar sin version till att han inte alls var ute och cyklade då utan att det var några helger före.

Det har SD i rätten plötsligt dragit upp kortet att han blivit vilseledd av förhörsledaren att han kände att han måst varit ute och att han på det sättet lurats att säga att han varit ute och cyklat.

Här ser man ju att det blir ju väldigt svårt för åklagaren att parera sådana förklaringar direkt i rätten, även om de ju har läst varenda rad, lyssnat på förhören och borde i så fall minnas ett sådant fatalt misstag.

Men det kommer att tas upp i HR:
från Komplettering av bevisning sid 2

"Uppspelning av del av ljudinspelning (ca 3 min motsvarande rad 12 sid 207 till
rad 4 sid 210 i utskrift av förhör, förhörsbilaga 2A, del 1) från förhör med
Stefan Davidsson under förundersökningen den 30 maj 2018 utvisande att
förhörsledaren under förhöret inte vilselett Stefan Davidsson att lämna
uppgifter om att han befunnit sig i närheten av brottsplatsen i närtid till
gärningen, vilket Stefan Davidsson har påstått, till styrkande av att Stefan
Davidsson är gärningsman. Del av det som ska spelas upp är redan uppläst vid
tingsrätten och åberopat som skriftlig bevisning. Ljudinspelningen medtas av
åklagaren till förhandlingen
"
Citera
2020-08-23, 10:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
2018-05-15 05:23:46

HR har här hela indiciekedjan. - TR hade fått en del om bakfoten och - förutom att dra felaktiga slutsatser - började man dilla om en nattvandrare med vit plastpåse, pundare som vid tiden för mordet kan ha uppehållit sig bakom planket m.fl. högtravande stolligheter.

Naturligtvis är i det här fallet heller inga "galna göteborgare" tänkbara som gärningsmän.

Inloggningarna pekar med hela handen mot MGM: "utom rimligt tvivel".

Nu svara jag dig i fel ordning, men det krävs lite tid för att svara dig. Ofta kan jag knacka ner något mellan olika göranden när jag gör inlägg, men jag vill ha lite mer tid på mig när jag tänker igenom det du skriver. Blir inte alltid så lätt att få den där sammanhängande tiden till det.

Nu såg jag just att åklagaren har med denna del i sitt tillägg av bevisning, sid 1-2:

"PM gällande lösenord till bl a Lena Wesströms One Mail konto
(tilläggsprotokoll 6 sid 76-77) till styrkande av att Lena Wesström i stor
utsträckning och under lång tid tillbaka använt sig av samma eller liknande
lösenord.
"

"Målsägandeförhör med E*ster Wesström angående hennes kännedom om
pinkod/skärmkod och skärmlås på Lena Wesströms mobiltelefon till styrkande
av att Lena Wesströms mobiltelefon hade kodlås samt till styrkande av att
Stefan Davidsson är gärningsman. Tidsåtgång för förhör ca 15 minuter.
"

Det är ju helt klart svårt att bevisa att det är SD som gått in på Lenas konto, men tillsammans med de vittnesuppgifter som finns att han varit inne även på andras (HDs konto) olovligen och att han har tidigare haft tillgång till Lenas koder (kännedom om de varianter hon använde) måste det väga tyngre.

Den inloggningen i sig eliminerar random plastpåsegubbe eller annan pundare (eller vad TR nu kallade dom). Det borde eliminera alla personer som inte känner Lena väl.
Citera
2020-08-23, 10:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag läste ditt inlägg lite slarvigt först, och trodde att den glada nyheten var att NFC äntligen hade kunnat påvisa blod från LW hemma hos SD. Det hade ju i så fall varit en riktig kioskvältare.

Men angående det du egentligen skriver, hur har man kunnat tolka det faktum att blodet på fyndplatsen kommer från LW själv som att gärningsmannen då måste vara SD? Kan du länka till dokumentet du citerar?

Citatet kommer från Komplettering av bevisning sid 2.
https://www.filedropper.com/kompletteringgh

Det kom väl från försvaret under Tingsrättens förhandling frågor till forensikern om varför man inte undersökt fler av de blodstänk som man tagit prov på?
Jag minns iaf (tror jag) att han svarade på någon fråga med att det var ogörligt, då det var en enorm mängd blodstänk på blad och kvistar runt om. Försvaret ville väl veta om det kunde finnas DNA från någon annan person än LW (och SD).

Nu har man alltså undersökt fler blodstänk och man har alltså inte fått träff på någon annan person

Det stärker tesen att mgm är gm.
Senast redigerad av notknapparen 2020-08-23 kl. 10:52.
Citera
2020-08-23, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det är ingenting jag påstår jag vet att ingenting kunnat binda honom vid mordet på Wesström och att han av den anledningen är på fri fot.

Det är lite svårt att ta in logiken i det om man styrs av en inkompetent föreställning om saker och tings beskaffenhet.
Björn Lindén gav Åkl bakläxa och tyvärr syns ingen lärdom dragits av det i kompletteringen som väl snällt kan kallas lite mer av samma tomma tunnor igen.

Denna gång ska skvaller om hur hemsk han var mot sin fru leda till en fällande dom.

Att MGM,s sperma på den djupt ornameterade ringen ska kunna tidsbestämmas till mordtillfället eftersom det finns bildbevis att Lena handdiskade är en bra beskriving om hur tafatt bevisläget är.

Intämmer med Leif GW att Tr,s dom var ovanligt välformulerad vilket vi emotser att även HovR,s frikännande blir..

Vi har förstått att du emotser att mördaren frias, men du kommer att bli besviken.
Åkl har den uppfattningen att SD är skyldig och att bevisen stödjer detta, utan rimligt tvivel.
Eller finns det någon annan rimlig GM, någon annan som dödshotat LW?
Någon annan som lämnat dna spår på offret?
Någon annan som har LWs blod på sina skor och tvättmaskin?
Nej det finns det inte.
HR kommer ändra inkompetenta TRs dom och det finns inget din SD kan göra.
Det vet SD, därför kommer han också att bli farligare för sin familj ju närmare HRs förhandling vi kommer.
Myndigheterna borde ta hand om barnen direkt, det är ju bevisat att HD ljög i rätten och hjälpte till att städa undan spår.
Skulle SD döda någon mer, hoppas jag han tar slut på sitt egna eländiga.

Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Hej .

Hur kan en människa slå ihjäl en annan människa så illa som LW blev sönderslagen, utan att må skit efteråt, och utan att få så pass dåligt samvete och ångest över vad den gjort, så att den inte pallar att vara social överhuvudtaget ?

Jo SD hade ju vanan inne att vara otrogen, hota och ljuga sedan 6 år.
Är man dessutom känslolös vilket han visat mot borde HD och barnen, håller han masken utan bekymmer.
Citera
2020-08-23, 11:08
Medlem
Citat:
Jag funderar på vilket syfte omedelbarhetsprincipen har?

Det är ju förstås åklagarens uppgift att i huvudförhandlingen att ta upp de bevis/indicier/vittnen som stärker hennes gärningsbeskrivning, vilket hon har hela FUP att luta sig mot. Men det blir ju väldigt svårt att på studs parera de nya uppgifter som den åtalade plötsligt drar fram och som nu är perfekt anpassad till de bevis som finns i FUP. Åklagarna får vara lite av sierskor, kunna lista ut i förväg vilka nya kort som den åtalade kommer att dra fram. Jag märker att de ibland är förberedda, de har ju sett hur SD agerat i förhör och är på sin vakt.

Men ibland verkar de bli tagna på sängen, och kanske försöker parera dessa nya anpassade versioner vid nästa rättegångsdag. Ett jäkla bläddrande i papper och sidor för att visa vad mgm sagt tidigare innan han läste FUP.

Särskilt nu i denna rättegång, när man ser att tiden har bleknat minnena för en och annan och flera vittnen hänvisar till sina första förhör som det säkraste så funderar jag på vad vitsen är med omedelbarhetsprincipen. Till skillnad från mgm som har läst FUP och i stället hänvisar till denna när det passar honom bäst.

Det sticker i ögonen att när mgm är motbevisad om det ymniga blodet, då blir plötsligt den nya versionen en helt annan i rätten. Och kvar sitter HD med den första versionen som hon med stor sannolikhet har blivit serverad av SD.

Det gäller också SDs första versioner av att han testat sina cykelväxlar och att han då cyklat tre vändor i området som i rätten, efter att han har förstått att ingen har sett honom på mordkvällen, ändrar sin version till att han inte alls var ute och cyklade då utan att det var några helger före.

Det har SD i rätten plötsligt dragit upp kortet att han blivit vilseledd av förhörsledaren att han kände att han måst varit ute och att han på det sättet lurats att säga att han varit ute och cyklat.

Här ser man ju att det blir ju väldigt svårt för åklagaren att parera sådana förklaringar direkt i rätten, även om de ju har läst varenda rad, lyssnat på förhören och borde i så fall minnas ett sådant fatalt misstag.

Men det kommer att tas upp i HR:
från Komplettering av bevisning sid 2

"Uppspelning av del av ljudinspelning (ca 3 min motsvarande rad 12 sid 207 till
rad 4 sid 210 i utskrift av förhör, förhörsbilaga 2A, del 1) från förhör med
Stefan Davidsson under förundersökningen den 30 maj 2018 utvisande att
förhörsledaren under förhöret inte vilselett Stefan Davidsson att lämna
uppgifter om att han befunnit sig i närheten av brottsplatsen i närtid till
gärningen, vilket Stefan Davidsson har påstått, till styrkande av att Stefan
Davidsson är gärningsman. Del av det som ska spelas upp är redan uppläst vid
tingsrätten och åberopat som skriftlig bevisning. Ljudinspelningen medtas av
åklagaren till förhandlingen
"

Givetvis bleknar allt bort med tiden. Att man skjuter fram rättegången till mars nästa år visar att rättssäkerheten inte är prio ett här i landet. Familjen vill säkert ha ett slut på detta, oavsett hur det slutar.

Sjukt att det inte går att väga samman alla inkomna uppgifter från förhör till allra sista förhandlingsdag. Istället blir det ideliga vändningar i ganska solklara fall som detta där åkl får parera, anta och vara allmänt mycket listig. Lögnandet i detta fall får åkl Åsa att förefalla vara nästintill en idiot i vissa fall. I andra fall den snälla förskolefröken.

Med det system vi har i Sverige skyddar vi lögnarna. Det är ett föråldrat system som går ut på att mördare etc vid en viss tidpunkt ska börja tala, vara ärliga och gråta ut i rätten och sen sona sitt brott. Den ärlige svenskens era. Sanningen är 2000-tals brottslingen förnekar, ljuger eller håller käften och tjänar på ett sådant beteende. Det är en trend som även har nått "Danielssons" (etniska "normala" personer).

Det kan behövas en reform av svensk process- och straffrätt. Med en hel del förändringar åker fler in i fängslet och får sona. SD:s förmodade illdåd hade troligare redan renderat i ett livstidsstraff för hen. Särskilt med liite mer teknisk bevisning/tydlighet.
Citera
2020-08-23, 12:05
Medlem
Lova33s avatar
Det starkaste indiciumet i mina ögon är omständigheterna kring utlockelsen av LW.
Det är bara SD som vid denna sena timme skulle få LW att släppa allt och följa med ut i mörkret till platsen bakom bullerplanket.

Minns att jag läst att SD sökt på denna plats x flera men minns inte när och i vilket sammanhang, någon som vet?

Det jag däremot vet är att SD sökte, tätt upprepat, på nyheter dagen efter mordet. Vid samma tidpunkt upplyste han sin kollega om att det snart skulle komma tråkiga rubriker i tidningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in