2020-08-22, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag tolkar förhöret som att CA's moder AA berättat för sin syster om vad hon hört om TV-skottet och som i sin tur återberättat det för den förhörda dottern.

Antar du avser förhör med KA's sambo 88-95 och det var (förmodligen) ej OA. Hon ska ej vara hörd och gift med KA 81-84.

Har du en uppfattning om vem det är istället för den av mig felaktigt antagna Olga?
Jag har ju ett förhör där uppenbarligen det misslyckats på ett ställe med att maska namnet Anette.
Kan detta vara den relevanta personen i sammanhanget?

Skada med maskningarna på vissa nyckelpartier vid vissa förhör..det lämnar de som betalat utredningskalaset under 34 år fortfarande till viss del i mörker.
Citera
2020-08-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
En fösta preliminär uppskattning. Saknas några pusselbitar men allt tyder på att CA åkte på ett rejält bakslag -86.

CA vinner 1,1 Mkr på v65 1980 och gör en vinst på Hälsingegatan på ca 350 Tkr efter skatt 1987. Det motsvarar totalt ca 4 Mkr i dagens penningvärde. Om man antar att hans förhörsuppgifter stämmer så gick det dessutom mycket bra på börsen i början på 1980-talet. Han uppger att han började med att satsa 150000 kr på aktier och obligationer som skulle ha växt till en miljon, oklart om han då refererar till totalen. Det behöver inte vara helt sant, men det kan ligga i alla fall något i det.

Han bränner i alla fall ca 4Mkr reala tillgångar uppräknat till dagens penningvärde på 12 år. En del på börsen och en del som levnadsomkostnader. Oklart i vilket omfattning beroende på vilka anställningar han hade. SL 1982-1984 är väl det som är känt än så länge.

1992 lämnar han inte in sin självdeklaration, skönstaxeras, har en hyresskuld på 20K och hamnar hos Kronofogen. Ett visst litet värde finns kvar när han säljer lägenheten, reglerar skulderna och flyttar ut till sommarstugan. Men han är i princip pank 1992. Definitivt 1994.

Vi får en uppfattning om hans ekonomi 1985 när Huddinge Tingsrätt mäter ut hans tillgångar och skulder för att fastställa dagsböterna. Man får förutsätta att de ligger i underkant eftersom han inte har något att vinna på att uppge för mycket, tvärt om. 600 Tkr nettoförmögenhet varav 250Tkr i skulder. Jag räknar med att 250Tkr kan hänföras till lån på bostadsrätten. Han var inte i behov av att belåna den, men gjorde det i alla fall. Eftersom han belånade sina aktier, så är det rimligt att anta att han belånar bostadsrätten först eller i kombination med liverage-handeln.

CA beskriver det bäst själv i den enda artikeln han medverkar i:

”Vet du vad liverage är? Det innebär att du har en aktiepost, så belånar du den, får pengar och köper nya. Så stiger det och då lånar man mera. Det är en toppenaffär så länge börsen går upp. Men när proppen går ur är det inte riktigt lika toppen. Så jag hamnade på pottkanten finansiellt sett.”

När jag vänder och vrider på siffrorna så kommer jag inte ifrån att han måste gjort ett stort ekonomiskt bakslag 1986. När man pysslar med Liverage-handel så kan man inte bara förlora sina pengar, man kan sätta sig i skuld. Givet hur balansräkningen ser ut på totalen fram till 1992 så tycker jag att det ser ut som en riktig smäll 1986. Inte bara från omsättningsskatten, utan från börsen som helhet. Jag tror att omsättningsskatten bara var en irriterande final på en riktigt dålig vecka. Jag misstänker Fermenta-kraschen den pågår 1-2 veckor innan MOP men vet förstås inte om han drog Svarte Petter ur Refat el Sayeds doktorshatt. Fermenta var i alla fall en folkaktie.

CA tvingas förmodligen sälja Hälsingegatan för att reda ut en soppa han hamnat i. För att få ihop ekvationen bör han a ungefär 100Tkr-200Tkr kvar 1987 - eller ca 20-30% av toppnoteringen och behöver lösa ut en del av värdeökningen som sitter fast i bostadsrätten för att reda ut sin situation. Sedan bränner han resten på hösten 1992 när B Dennis höjer räntan till 500% enligt brodern och säljer då bostadsrätten med förlust (köp 250Tkr sälj 100Tkr obekräftad uppgift från tråden). Game over.

Du är en klippa i tråden,Omiga.
Har personligen ingenting att invända emot ovanstående,och det är viktigt på sitt sätt att kunna klargöra CAs ekonomiska omständigheter,då vi alla befarar att de till viss del åtminstone bidrar till det som utspelar sig i hörnet av Tunnelgatan/Sveavägen runt 23.21.20 den 28 Februari 1986.

Personligen så anser jag omständigheterna kring CAs skott i TVn 1980 klarlagda så långt som det är mänskligt möjligt 2020..så man bör aldrig glömma att CA i ett långt tidigare..och vad som borde vara ett betydligt lyckligare skede av livet,med avseende på miljonvinst trav..fortfarande uppvisade ett Palmehat.

Jag kan bara spekulera i detta,men det är naturligtvis en möjlighet att det härstammar från Palmes legendariska avklädning av Fälldin 1976.En retorisk uppvisning som fick Socialdemokratiska partiet att förlora regeringsmakten 1976.Palme tog helt enkelt heder och ära av den tröge Fälldin på sådant sätt att denne fick sympatiröster istället.

Jag var med under hela Palmes tid som statsminister.Han var och förblir den mest politiserande politiker detta land upplevt.Det fanns inga mellanting med politikern Olof Palme,antingen för eller emot.
Personligen så tyckte jag mycket illa om honom.Jag var inte direkt ensam i detta.
Citera
2020-08-23, 09:30
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Har du en uppfattning om vem det är istället för den av mig felaktigt antagna Olga?
Jag har ju ett förhör där uppenbarligen det misslyckats på ett ställe med att maska namnet Anette.
Kan detta vara den relevanta personen i sammanhanget?

IVA-17247 är förhör med med KA's sambo 88-95. Det är henne jag antagit du misstagit för OA? Hennes namn framgår ej. Hon kontaktar utredningen då hon tycker att CA liknar ett signalement hon läst i Aftonbladet. Hon berättar också om någon kvinnas (CA's moders?) "tankar om Christer i samband med MOP" och om tv-skottet.

En sak att notera i det förhöret är att överstrukna namnet på den som var i lägenheten vid tv-skottet är kort. "Verner" eller "fadern" ser ut att vara för långt. Eller?

Finns ytterligare två förhör med släktingar ang. tv-skottet. Vem Anette är som nämns i ett är omöjligt att dechiffrera. Får göra ett släktträd.

Spöket OA kan eventuellt vara person som inkommit med tips till Tommy Lindström. PS påstår det ivf. För att få reda på mer om det behöver vi tillgång till Efterlyst 2/3 2011. Har även begärt ut från Tommy Lindström inkomna handlingar till PU.

Blev visst lite varjehanda i detta inlägg.
Citera
2020-08-23, 09:54
Medlem
omigas avatar
Citat:
IVA-17247 är förhör med med KA's sambo 88-95. Det är henne jag antagit du misstagit för OA? Hennes namn framgår ej. Hon kontaktar utredningen då hon tycker att CA liknar ett signalement hon läst i Aftonbladet. Hon berättar också om någon kvinnas (CA's moders?) "tankar om Christer i samband med MOP" och om tv-skottet.

En sak att notera i det förhöret är att överstrukna namnet på den som var i lägenheten vid tv-skottet är kort. "Verner" eller "fadern" ser ut att vara för långt. Eller?

Finns ytterligare två förhör med släktingar ang. tv-skottet. Vem Anette är som nämns i ett är omöjligt att dechiffrera. Får göra ett släktträd.

Spöket OA kan eventuellt vara person som inkommit med tips till Tommy Lindström. PS påstår det ivf. För att få reda på mer om det behöver vi tillgång till Efterlyst 2/3 2011. Har även begärt ut från Tommy Lindström inkomna handlingar till PU.

Blev visst lite varjehanda i detta inlägg.

Tolkar det också så CA har tre olika svägerskor. S3 ringer in om att någon upplevt att OP var på tv:n, men hon kan inte ha upplevt det själv på Hälsingegatan, såldes 1987, S3 kommer in i bilden 1988.

Hela stycket ovanför den text vi nu försöker tolka är maskerad i förhöret men det står Po Po i marginalen och börjar med "I våras brev...". Våren 1995 hölls ett förhör med Astrid i samband med husrannsakan. I stycket ovanför det nu maskerade talas om mammans sjuklighet. Jag har ännu inget annat förhör med en kvinna vad jag vet under våren 1995.

Det stycke som vi nu försöker tolka börjar med: Maskerat hade talat om för henne... bör vara Astrid för att knyta an till sammanhanget?

KA - Sambo 1 - OA (slut 1984) Ej förhörd? TV-fadäsen borde ske när hon är aktuell
KA - Sambo 2 (1986-02 slut före 1988). KA:a "nya flicka" som vill att spegeln ska monterades i Trångsund samma vecka som MOP
KA - Sambo 3 (1988-1996). Flyttar till Sthlm 86 bor inledningsvis i personalbostäderna på Karro. Vid förhör har de bestämt sig för att flytta isär hon hade fått en ny lägenhet med inte flyttat ännu.
Kursin LA - Sambo "Borderlinekvinnan"
Kusin An*tte

Jag hoppas att sambo 2 är hörd. Har inte sett något där ännu. Någon sa (obekräftat) att PU fick in ett tips i nära samband med mordet.
Senast redigerad av omiga 2020-08-23 kl. 10:26.
Citera
2020-08-23, 10:19
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
I denna har Lennart Gustafsson inhämtat uppgifter från vice orförande i bostadsrättsföreningen i vilken CA ingår åren 87-92.Vice ordförande bekräftar att CA har ägt en bostadsrätt där.Vidare noteringar ger vid hand att CA icke haft arbete eller fast inkomst då han köper lägenheten 1987.
Däremot finns det inkomstuppgifter som gjorde gällande att Andersson år 1987 hade en förmögenhet på cirka 700K kronor.

Framgår det hur förmögenhetsuppgiften inhämtats? Är det från taxeringen eller uppgift från CA själv? Föreningar brukar begära upplysning ur register.
Citera
2020-08-23, 10:27
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Hela stycket ovanför den text vi nu försöker tolka är maskerad i förhöret men det står Po Po

Ja, undrar vad det betyder. PO hade kunnat vara initialer.

Citat:
Det stycke som vi nu försöker tolka börjar med: Maskerat hade talat om för henne... bör vara Astrid för att knyta an till de två ovanför?

Ja, det gissar jag. Vilket kan det korta maskade namnet på personen som närvarar i lgh vid tv-skottet vara? Av maskningens längd att döma kunde det vara Kurt snarare än Verner.

Citat:
Jag hoppas att sambo 2 är hörd. Har inte sett något där ännu. Någon sa (obekräftat) att PU fick in ett tips i nära samband med mordet.

Har ej hittats något förhör med sambo 2 eller något tips till PU om CA i ett tidigt skede. Begärt ut det tidigare. Uppgiften om ett tidigt tips kommer från PS.
Senast redigerad av Roerlig 2020-08-23 kl. 10:30.
Citera
2020-08-23, 10:30
Medlem
omigas avatar
Citat:
Framgår det hur förmögenhetsuppgiften inhämtats? Är det från taxeringen eller uppgift från CA själv? Föreningar brukar begära upplysning ur register.

Ja delvis. I standardformuläret finns en kryssruta "Taxeringskontr. utförd?" där har man kryssat i "Nej".

Vidare står att CA fn saknar anställning och egen årsinkomst. Bidrag och andra förmåner 0 kr.
Citera
2020-08-23, 10:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ja delvis. I standardformuläret finns en kryssruta "Taxeringskontr. utförd?" där har man kryssat i "Nej".

Missat detta dokument, lust att lägga ut det?
Citera
2020-08-23, 10:43
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ja, undrar vad det betyder. PO hade kunnat vara initialer.

Po är Polisman man refererar till två namngivna poliser.

Den andra maskeringen är svårare. Jag tror att det är samma person som _upplevt_ att OP var i rutan och uppvisat en _likhet_ med gm. Man använder ordet "också" för att knyta an meningarna. Däremot refererar man till namnet lite för nära inpå varandra två gånger, så jag får för mig att den första kan vara ett namn, referens eller relation med hänvisning till samma person.

K**t, han, brodern
Verner, fadern, han
osv

Tycker att referensen "han" passar bäst in i sammanhanget.

_Astrid_ berättade för henne att hon hade haft tankar om Christer i förbindelse till mordet på Olof Palme. Hon trodde att det var Christer som mördat Palme. _UL fick_ lova att inte säga detta till någon. _Astrid_ tyckte att hon kunde säga detta nu när _Verner (Christers far_ ) var död. Det var tydligen så att _han_, under ett besök hos Christer då denna bodde på Hälsingegatan, hade upplevt att Christer skjutit ett skott rakt in i sin TV när Palme hade visats i rutan. _Han_ hade också reagerat på den likhet som Christer uppvisade jämfört med signalementet på Olof Palmes mördare.
Senast redigerad av omiga 2020-08-23 kl. 11:30.
Citera
2020-08-23, 10:43
Medlem
omigas avatar
Citat:
Missat detta dokument, lust att lägga ut det?

Domen djurmisshandel från Huddinge Tingsrätt.
Citera
2020-08-23, 11:32
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Domen djurmisshandel från Huddinge Tingsrätt.

Ja, den uppgiften har jag noterat. Avsåg dokumentet vice ordf i BRF han flyttade till 1987 som Lookalike citerat ur.

Angående olika versioner av pusseldeckaren "Förhöret med KA's f.d. sambo", lutar även jag åt den andra versionen, dvs fadern. Modern och brodern kan nästan uteslutas då de ej är hörda om saken och PU var ju uppenbarligen mkt intresserad av denna sak.

I det helt maskade stycket nämns då alltså en händelse "i våras" där två polismän (Po Po) förekommit. Är ej förhören med kusiner om tv-skottet, de inföll i november. Åtminstone det ena.

Sambon bryter förtroendet hon fått av eventuellt modern. Som i sitt förhör (17/1 -95) f.ö. låter väldigt troskyldig. Kanske var det Po Po som förhörde henne, men januari kvalificerar väl inte som "i våras".
Citera
2020-08-23, 11:43
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ja, den uppgiften har jag noterat. Avsåg dokumentet vice ordf i BRF han flyttade till 1987 som Lookalike citerat ur.
I det helt maskade stycket nämns då alltså en händelse "i våras" där två polismän (Po Po) förekommit. Är ej förhören med kusiner om tv-skottet, de inföll i november. Åtminstone det ena.

Förhör med kusin och sambo kommer 2019, 14 år senare.

Jag tolkar det som att Astrid nu (hösten 1995) vill lätta på hjärtat till KA:s sambo S3, när hon ligger på sjukhuset delvis förlamad efter en blodpropp. Hon kan lätta på hjärtat eftersom Verner nu är avliden sedan 1 år. Det var han som fått uppfattningen att OP var i rutan och regerat för Christers likhet med signalementet.

"I våras" blev Astrid förhörd av Po Po i samband med husrannsakan men hon sa inget vid det tillfället. Nu berättar hon till KA:s sambo, när hon är sjuk, att hon tror att Christer mördat Olof Palme. Men sambon fick lova att inte säga det till någon.

KA:s sambo vet att förhållandet med KA håller på att ta slut de har redan bestämt sig för att gå skilda vägar. Så hon ringer till PU. Astrid kommer ändå bli ex-svärmor snart.
Senast redigerad av omiga 2020-08-23 kl. 12:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in