Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
CAs försäljning av lägenhet å Hälsingegatan och köpet av betydligt mindre attraktiv i vad jag uppfattar som mer eller mindre miljonprogram är fortsatt intressant.
Är huvudsyftet att avskärma sig från hörnet Tunnelgatan/Sveavägen eller är orsaken snarare att CA vill ha loss cash som ligger bundet i lägenheten Hälsingegatan?
Är orsaken ekonomisk så tyder detta på att CAs ekonomiska situation får sig en knäck 1986.Man kan ju notera att försäljningen sker innan den svarta börsdagen i Oktober 1987(jag hade själv lite aktier vid tillfället..:-)
Det är ju ett väldigt nerköp som CA gör här.
Vidare kan man konstatera att polisens kallelser angående CAs Magnumrevolver når rätt adress 1990.
CA bor där verkligen och han får hem kallelserna till sig.
Att han inte skulle ha läst dessa är ett helt orimligt påstående.Uppenbarligen så struntade han helt i att hörsamma dem.
Skälet till det måste närmast per definition ha varit väldigt starkt.Vi vet ju att CA i grund och botten var en laglydig person och det ligger i strid med hans karaktär att inte hörsamma något så allvarligt som upprepade kallelser angående sin revolver i samband med utredning om mordet på Olof Palme.
En fösta preliminär uppskattning. Saknas några pusselbitar men allt tyder på att CA åkte på ett rejält bakslag -86.
CA vinner 1,1 Mkr på v65 1980 och gör en vinst på Hälsingegatan på ca 350 Tkr efter skatt 1987. Det motsvarar totalt ca 4 Mkr i dagens penningvärde. Om man antar att hans förhörsuppgifter stämmer så gick det dessutom mycket bra på börsen i början på 1980-talet. Han uppger att han började med att satsa 150000 kr på aktier och obligationer som skulle ha växt till en miljon, oklart om han då refererar till totalen. Det behöver inte vara helt sant, men det kan ligga i alla fall något i det.
Han bränner i alla fall ca 4Mkr reala tillgångar uppräknat till dagens penningvärde på 12 år. En del på börsen och en del som levnadsomkostnader. Oklart i vilket omfattning beroende på vilka anställningar han hade. SL 1982-1984 är väl det som är känt än så länge.
1992 lämnar han inte in sin självdeklaration, skönstaxeras, har en hyresskuld på 20K och hamnar hos Kronofogen. Ett visst litet värde finns kvar när han säljer lägenheten, reglerar skulderna och flyttar ut till sommarstugan. Men han är i princip pank 1992. Definitivt 1994.
Vi får en uppfattning om hans ekonomi 1985 när Huddinge Tingsrätt mäter ut hans tillgångar och skulder för att fastställa dagsböterna. Man får förutsätta att de ligger i underkant eftersom han inte har något att vinna på att uppge för mycket, tvärt om. 600 Tkr nettoförmögenhet varav 250Tkr i skulder. Jag räknar med att 250Tkr kan hänföras till lån på bostadsrätten. Han var inte i behov av att belåna den, men gjorde det i alla fall. Eftersom han belånade sina aktier, så är det rimligt att anta att han belånar bostadsrätten först eller i kombination med liverage-handeln.
CA beskriver det bäst själv i den enda artikeln han medverkar i:
”Vet du vad liverage är? Det innebär att du har en aktiepost, så belånar du den, får pengar och köper nya. Så stiger det och då lånar man mera. Det är en toppenaffär så länge börsen går upp. Men när proppen går ur är det inte riktigt lika toppen. Så jag hamnade på pottkanten finansiellt sett.”
När jag vänder och vrider på siffrorna så kommer jag inte ifrån att han måste gjort ett stort ekonomiskt bakslag 1986. När man pysslar med Liverage-handel så kan man inte bara förlora sina pengar, man kan sätta sig i skuld. Givet hur balansräkningen ser ut på totalen fram till 1992 så tycker jag att det ser ut som en riktig smäll 1986. Inte bara från omsättningsskatten, utan från börsen som helhet. Jag tror att omsättningsskatten bara var en irriterande final på en riktigt dålig vecka. Jag misstänker Fermenta-kraschen den pågår 1-2 veckor innan MOP men vet förstås inte om han drog Svarte Petter ur Refat el Sayeds doktorshatt. Fermenta var i alla fall en folkaktie.
CA tvingas förmodligen sälja Hälsingegatan för att reda ut en soppa han hamnat i. För att få ihop ekvationen bör han a ungefär 100Tkr-200Tkr kvar 1987 - eller ca 20-30% av toppnoteringen och behöver lösa ut en del av värdeökningen som sitter fast i bostadsrätten för att reda ut sin situation. Sedan bränner han resten på hösten 1992 när B Dennis höjer räntan till 500% enligt brodern och säljer då bostadsrätten med förlust (köp 250Tkr sälj 100Tkr obekräftad uppgift från tråden). Game over.