2020-08-22, 02:49
Medlem
Hur troligt är Vedasjön som dumpnings ställe med tanke hans båt i Långholms kanal ?
Citera
2020-08-22, 08:41
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Hur troligt är Vedasjön som dumpnings ställe med tanke hans båt i Långholms kanal ?

Enligt domen i Huddinge tingsrätt så sjösätts hans Flipper i Vedasjön (ej namngiven men en sjö nära stugan) i maj 1985. CA håller på med någon slags reparation tillsm med KA och VA. Det kan iofs ha varit en provtur, sjön förefaller alltför liten för motorbåt. Båten står en trailer så den kan också ha flyttats allteftersom. Det framgår inte av domen var båten låg sommaren 1986. Finns uppgift att CA har båtplats på Långholmen 1986?
Senast redigerad av omiga 2020-08-22 kl. 08:46.
Citera
2020-08-22, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Enligt domen i Huddinge tingsrätt så sjösätts hans Flipper i Vedasjön (ej namngiven men en sjö nära stugan) i maj 1985. CA håller på med någon slags reparation tillsm med KA och VA. Det kan iofs ha varit en provtur, sjön förefaller alltför liten för motorbåt. Båten står en trailer så den kan också ha flyttats allteftersom. Det framgår inte av domen var båten låg sommaren 1986. Finns uppgift att CA har båtplats på Långholmen 1986?

Se post 2688.
Uppgiften kommer från förhör med medlem i APK.
Citera
2020-08-22, 10:35
Medlem
Det kan ju vara så..även om det vid denna tidpunkt förefaller osannolikt..att det finns någon gammal medlem i APK som sitter på någon gammal patron Super X Metal Piercing inköpt på klubben.
Jag har hitills inte sett en enda uppgift som tyder på att PU själva gjort ansträngning att eftersöka dessa.

Vi vet ju i tråden att Ödmark får info om CAs patroninköp redan tidigt 1995.Det är i sammanhanget ytterligt frustrerande(återigen..det återkommer ständigt)att polisen helt enkelt inte verkar ha gjort sitt jobb här heller.

Man tror egentligen inte att det är sant,men allas eventuella illusioner om PUs kompetens borde ju redan vara helt utsuddade sedan länge..så nu för tiden så blir man mest lite illamående när nästa miss och nästa och nästa uppdagas.

Utredningen angående CA liknar ett skämt.Det är Basil Fawlty över alltihopa.
Citera
2020-08-22, 11:30
Medlem
Roerligs avatar
Angående sjön. Jag har varit där och det finns ingen rimlig möjlighet att de skulle fått ner och i en större motorbåt i lilla igenväxta Vedasjön. Det står i förhör att ”båten skulle köras ner till sjön”. Måste menat att båten skulle i sjön. Finns ingen väg ner till sjön ens, vare sig vad jag kunde se på plats eller vad man kan se på kartan. Även om så finns nånstans är det befängt att lägga i den båten där. Det skulle vara om det är en eka de pratar om. Varför skulle de ta upp sådan till tomten.

Modern talar om att han paddlar kanot nån gång. Det skulle han kunnat gjort i Vedasjön och varvat runt lite, dock låg inte en enda kanot nånstans runt sjön vad jag kunde se. Endast ett par till synes oanvända ekor. De perioder han hade tillgång till bil kan han ha paddlat annorstädes.

Om han behållt vapnet efter mordet och plötsligt fått för sig flera år senare att göra sig av med det då han bodde i stugan och inte hade tillgång till bil och båt, då kan han ha gått ner till sjön och slängt i det. Området från vilket det isf högst troligast har skett är begränsat och kan enkelt avgränsas. Det går inte att komma särskilt långt åt nåt håll.

Jag tror mer på att söka igenom hela Mälaren och Stockholms skärgård än Vedasjön. Men är måhända rimligare söka av åtminstone det troligaste området i Vedasjön om alls.

Ska göra ett litet lokalt avsök runt badklippa i Brunnsviken nu. Som faktiskt är en ej orimlig plats, det är närmsta större vatten från Hälsingegatan. Han ska dessutom ha åkt med sin båt där.
Citera
2020-08-22, 11:49
Medlem
CAs försäljning av lägenhet å Hälsingegatan och köpet av betydligt mindre attraktiv i vad jag uppfattar som mer eller mindre miljonprogram är fortsatt intressant.
Är huvudsyftet att avskärma sig från hörnet Tunnelgatan/Sveavägen eller är orsaken snarare att CA vill ha loss cash som ligger bundet i lägenheten Hälsingegatan?

Är orsaken ekonomisk så tyder detta på att CAs ekonomiska situation får sig en knäck 1986.Man kan ju notera att försäljningen sker innan den svarta börsdagen i Oktober 1987(jag hade själv lite aktier vid tillfället..:-)

Det är ju ett väldigt nerköp som CA gör här.

Vidare kan man konstatera att polisens kallelser angående CAs Magnumrevolver når rätt adress 1990.
CA bor där verkligen och han får hem kallelserna till sig.
Att han inte skulle ha läst dessa är ett helt orimligt påstående.Uppenbarligen så struntade han helt i att hörsamma dem.

Skälet till det måste närmast per definition ha varit väldigt starkt.Vi vet ju att CA i grund och botten var en laglydig person och det ligger i strid med hans karaktär att inte hörsamma något så allvarligt som upprepade kallelser angående sin revolver i samband med utredning om mordet på Olof Palme.
Citera
2020-08-22, 12:01
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Är orsaken ekonomisk så tyder detta på att CAs ekonomiska situation får sig en knäck 1986.Man kan ju notera att försäljningen sker innan den svarta börsdagen i Oktober 1987

Han ska ju haft en förmögenhet på 700 tkr 1987 och om den uppgiften baserar sig på taxeringen, så gäller det 1986. Plus lägenheten, som jag antar inte ingick i förmögenhetsbeskattningen.

Citat:
ligger i strid med hans karaktär att inte hörsamma något så allvarligt som upprepade kallelser angående sin revolver i samband med utredning om mordet på Olof Palme.

Enligt honom själv ville han inte bli inblandad o.s.v och då kan ju en god idé vara att inte göra sig intressant för polisen genom att ej hörsamma kallelser.
Citera
2020-08-22, 12:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han ska ju haft en förmögenhet på 700 tkr 1987 och om den uppgiften baserar sig på taxeringen, så gäller det 1986. Plus lägenheten, som jag antar inte ingick i förmögenhetsbeskattningen.

Enligt honom själv ville han inte bli inblandad o.s.v och då kan ju en god idé vara att inte göra sig intressant för polisen genom att ej hörsamma kallelser.

De 700tkr 1987 är pengarna från försäljningen av lägenheten vill jag minnas.
Citera
2020-08-22, 12:50
Medlem
Läst igenom IVA 17309 igen.Förhör med vad jag uppfattar som kvinnlig kusin till Christer Andersson.
Häri berättas egentligen samma historia som i Olga Anderssons förhör.
Som jag uppfattar det så lättar mamma Astrid sitt hjärta och berättar för kusinen till CA att denne har skjutit på sin TV när Olof Palme var i rutan.

Astrid berättar för kusinen vad hon hört sin maskerad säga.

Kan maskerad vara någon annan än Verner?

Är det Verner som är källan till påståendet att CA har tappat koncepterna och skjutit Palme i Tvn redan 1980 så har ju dessa uppgifter sådan tyngd att det är optimalt.

Föreligger fakta såsom jag spekulerar i så måste det anses vara belagt i så stor utsträckning det är möjligt att CA skjutit på Palme i TVn.
Citera
2020-08-22, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
De 700tkr 1987 är pengarna från försäljningen av lägenheten vill jag minnas.

Så uppfattar jag det också.
Tidigare uppgifter i tråden säger 650K i förmögenhet och 250K i skulder för året 1986..om jag inte missminner mig.
Citera
2020-08-22, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Exakt.
Vi vet nu att kallelserna skickades till rätt adress i Västerhaninge 1990,och det finns absolut ingenting som talar emot att Christer läste dessa,och valde att strunta i dem.
På punkt efter punkt efter punkt beslås CAs egna utsagor med den ena orimligheten efter den andra.

Hur någon vid denna tidpunkt kan ha annan uppfattning än att Mannen från Harplinge är den sannolike mördaren i Palmesoppan övergår mitt förstånd.

Ingen kan komma runt CA i utredningen om mordet på Olof Palme.
Citera
2020-08-22, 13:34
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
CAs försäljning av lägenhet å Hälsingegatan och köpet av betydligt mindre attraktiv i vad jag uppfattar som mer eller mindre miljonprogram är fortsatt intressant.
Är huvudsyftet att avskärma sig från hörnet Tunnelgatan/Sveavägen eller är orsaken snarare att CA vill ha loss cash som ligger bundet i lägenheten Hälsingegatan?

Är orsaken ekonomisk så tyder detta på att CAs ekonomiska situation får sig en knäck 1986.Man kan ju notera att försäljningen sker innan den svarta börsdagen i Oktober 1987(jag hade själv lite aktier vid tillfället..:-)

Det är ju ett väldigt nerköp som CA gör här.

Vidare kan man konstatera att polisens kallelser angående CAs Magnumrevolver når rätt adress 1990.
CA bor där verkligen och han får hem kallelserna till sig.
Att han inte skulle ha läst dessa är ett helt orimligt påstående.Uppenbarligen så struntade han helt i att hörsamma dem.

Skälet till det måste närmast per definition ha varit väldigt starkt.Vi vet ju att CA i grund och botten var en laglydig person och det ligger i strid med hans karaktär att inte hörsamma något så allvarligt som upprepade kallelser angående sin revolver i samband med utredning om mordet på Olof Palme.

En fösta preliminär uppskattning. Saknas några pusselbitar men allt tyder på att CA åkte på ett rejält bakslag -86.

CA vinner 1,1 Mkr på v65 1980 och gör en vinst på Hälsingegatan på ca 350 Tkr efter skatt 1987. Det motsvarar totalt ca 4 Mkr i dagens penningvärde. Om man antar att hans förhörsuppgifter stämmer så gick det dessutom mycket bra på börsen i början på 1980-talet. Han uppger att han började med att satsa 150000 kr på aktier och obligationer som skulle ha växt till en miljon, oklart om han då refererar till totalen. Det behöver inte vara helt sant, men det kan ligga i alla fall något i det.

Han bränner i alla fall ca 4Mkr reala tillgångar uppräknat till dagens penningvärde på 12 år. En del på börsen och en del som levnadsomkostnader. Oklart i vilket omfattning beroende på vilka anställningar han hade. SL 1982-1984 är väl det som är känt än så länge.

1992 lämnar han inte in sin självdeklaration, skönstaxeras, har en hyresskuld på 20K och hamnar hos Kronofogen. Ett visst litet värde finns kvar när han säljer lägenheten, reglerar skulderna och flyttar ut till sommarstugan. Men han är i princip pank 1992. Definitivt 1994.

Vi får en uppfattning om hans ekonomi 1985 när Huddinge Tingsrätt mäter ut hans tillgångar och skulder för att fastställa dagsböterna. Man får förutsätta att de ligger i underkant eftersom han inte har något att vinna på att uppge för mycket, tvärt om. 600 Tkr nettoförmögenhet varav 250Tkr i skulder. Jag räknar med att 250Tkr kan hänföras till lån på bostadsrätten. Han var inte i behov av att belåna den, men gjorde det i alla fall. Eftersom han belånade sina aktier, så är det rimligt att anta att han belånar bostadsrätten först eller i kombination med liverage-handeln.

CA beskriver det bäst själv i den enda artikeln han medverkar i:

”Vet du vad liverage är? Det innebär att du har en aktiepost, så belånar du den, får pengar och köper nya. Så stiger det och då lånar man mera. Det är en toppenaffär så länge börsen går upp. Men när proppen går ur är det inte riktigt lika toppen. Så jag hamnade på pottkanten finansiellt sett.”

När jag vänder och vrider på siffrorna så kommer jag inte ifrån att han måste gjort ett stort ekonomiskt bakslag 1986. När man pysslar med Liverage-handel så kan man inte bara förlora sina pengar, man kan sätta sig i skuld. Givet hur balansräkningen ser ut på totalen fram till 1992 så tycker jag att det ser ut som en riktig smäll 1986. Inte bara från omsättningsskatten, utan från börsen som helhet. Jag tror att omsättningsskatten bara var en irriterande final på en riktigt dålig vecka. Jag misstänker Fermenta-kraschen den pågår 1-2 veckor innan MOP men vet förstås inte om han drog Svarte Petter ur Refat el Sayeds doktorshatt. Fermenta var i alla fall en folkaktie.

CA tvingas förmodligen sälja Hälsingegatan för att reda ut en soppa han hamnat i. För att få ihop ekvationen bör han a ungefär 100Tkr-200Tkr kvar 1987 - eller ca 20-30% av toppnoteringen och behöver lösa ut en del av värdeökningen som sitter fast i bostadsrätten för att reda ut sin situation. Sedan bränner han resten på hösten 1992 när B Dennis höjer räntan till 500% enligt brodern och säljer då bostadsrätten med förlust (köp 250Tkr sälj 100Tkr obekräftad uppgift från tråden). Game over.
Senast redigerad av omiga 2020-08-22 kl. 13:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in