2020-08-21, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iditarod
Problemet er ikke at noen TROR at TH er skyldig, det er helt greit, og det er derfor vi diskuterer. Det er litt verre, for ikke å si nyttesløst, å diskutere med folk som VET at TH er skyldig. Tror faktisk at denne bedreviterske, triumferende holdningen hos enkelte, har ført til at folk ikke gidder å delta i tråden.

Det har du rett i, for å snakke for egen del.

Det har vært nevnt AYSIATI tidligere i tråden...jeg synes for min del det er nesten litt skremmende hver gang det kommer nye detaljer i media: her inne er det nærmest en konkurranse om å tenke ut en mulig handlingsrekkefølge som må ha funnet sted for at TH skal kunne være gjerningsmannen. Ganske kreativt tidvis, og personlig virker det usannsynlig. ALT for mye som kunne gått galt underveis - om det først skal planlegges ib det omfanget noen beskriver kunne han jo like godt lagt en plan med laaaangt mindre risiko. Kan hende det viser seg at jeg tar feil, men jeg syns ikke det er sannsynlig.

Men så lenge det ikke offentliggjøres spor som peker i andre retninger får ikke vi som tror TH er uskyldig noen detaljer å kverne kverne kverne på, så det er for all del forståelig at det blir sånn.

All respekt til de som orker å fortsette å bidra m nyanser og utfordre den almenne enigheten her.
Citera
2020-08-21, 19:14
Medlem
DB artikkel i dag:

Politiet har forståelse for at det er en belastning for siktede å ikke kunne bo i eget hjem, men mener i likhet med lagmannsretten at videre undersøkelser er tilstrekkelig begrunnet, nødvendig og forholdsmessig, utdyper de.

Hvordan tolker man dette over?

Vurderer nå 2 rettsinstanser at det er sannsynliggjort at SL4 er ett drapsåsted ut i fra politiets beviser med TH som GM eller medvirkende til drap?

Er det nå mer en 50% sannsynlig at de har funnet rett GM og åsted i forbindelse med at politiet fikk medhold?

Eller

Er det hensynet til AEH som offer og at det også er hennes hjem?

Eller en kombinasjon. Noen som vet?
Citera
2020-08-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedMax
DB artikkel i dag:

Politiet har forståelse for at det er en belastning for siktede å ikke kunne bo i eget hjem, men mener i likhet med lagmannsretten at videre undersøkelser er tilstrekkelig begrunnet, nødvendig og forholdsmessig, utdyper de.

Hvordan tolker man dette over?

Vurderer nå 2 rettsinstanser at det er sannsynliggjort at SL4 er ett drapsåsted ut i fra politiets beviser med TH som GM eller medvirkende til drap?

Er det nå mer en 50% sannsynlig at de har funnet rett GM og åsted i forbindelse med at politiet fikk medhold?

Eller

Er det hensynet til AEH som offer og at det også er hennes hjem?

Eller en kombinasjon. Noen som vet?
Fetad: Jeg tenker at årsaken til at politiet får beslaglegge huset i S4 er fordi politiet mener at AEH ble utsatt for en alvorlig kriminell handling i huset og at det er nødvendig å foreta flere undersøkelser i huset i S4 med formål å forsøke å finne ut hva som skjedde med AEH.

Jeg finner ikke artikkelen nå, men i en artikkel som omtalte de nye undersøkelsene i S4 leste jeg noe slikt som dette: resultat fra nye undersøkelser i S4 kan komme til å vise tegn på TS's uskyld.
(Uthevet med skråskrift: Jeg husker ikke ordrett hva det sto i artikkelen, men det var slik jeg forsto innholdet i teksten).

Jeg fant en annen artikkel der det forklares at spor kan styrke eller svekke hypoteser:

(14.08.2020) Under vitnemålet sa også Svane Andersson at det trolig ikke gjenstår så mange flere undersøkelser.
- Sloraveien er et åsted for en alvorlig kriminell. Det har vært gjort massiv etterforskning av teknisk og taktisk art. Høyst sannsynlig er Sloraveien 4 Norges mest undersøkte åsted, og det er et arbeid som pågår. Det har vært ulike profesjoner som har gjort undersøkelser og mange spor er sikret. Jeg har ikke et antall, men det er mange spor som er sikret.
Kripos-vitnet sa også at sporene måtte kvalitetssikret og undersøkes.
- Et spor alene betyr ikke nødvendigvis noen verdens ting. Det som er utfordrende er å sette det inn i en kontekst. Det er et stort puslespill. Et spor kan styrke og svekke hypoteser. Dette kan igjen føre til nye arbeidsoppgaver.

https://www.nettavisen.no/nyheter/krangler-om-huset-til-tom-hagen---advokaten-reagerer-pa-opplysninger-som-kom-frem-i-retten/3424004670.html
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-21 kl. 19:54.
Citera
2020-08-21, 19:34
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg synes at enkelte detaljer peker mot at TH har vært helt alene, både om planlegging og forbrytelsen.

Eventuelle medhjelpere har vært forledet eller presset til å lyve til fordel for TH. TH kan ha presentert en historie om at AEH slo seg fullstendig vrang på natt til 31. oktober, ropte og skrek og slo mot han, og da TH forsøkte å roe henne ned falt hun ned trappen og døde. Og, la oss si at det finnes en forhistorie med vold og oppringinger til nødnummere. TH forsto at han ville bli mistenkt for å ha drept henne. Kanskje bli tiltalt og dømt for uaktsomt drap. Og det vil han ikke ta sjansen på.

Eventuelle medhjelpere tror at det har vært en tragisk ulykke, og de lyver til fordel for TH for å skåne familien fra at TH risikerer å bli drapsdømt på feil premisser.

Men så er det planleggingen, kryptokontoene, kidnappingsrigget, Futurum-mennene, bilene som har kjørt langs gangveien mellom huset og fiskebryggen den morgenen. Hvor mye av dette kan TH ha iscenesatt selv i løpet av natten.

Kontakten med RU kan ha ført til at TH opprettet en hemmelig Monero-konto. For å skjule penger for skatteetaten, eksempelvis. Men så er det bitcoin-kontoene. Nei, jeg vet ikke. Kryptorigget er satt opp av noen som behersker litt av kryptovaluta-verden, men som har stor hull i kunnskapene. Det passer kanskje på TH selv. Kanskje.

Trusselbrevet er hastverk. Kryptorigget mangler kvalitetssikring og er totalt uegnet og veldig avslørende. Stagingen i huset er ufullstendig og har tydelige mangler. Vitner slepesporet om at tidsskjemaet sprakk fullstendig når det kom til vasking av spor etter drap. Det finnes spor etter blodvask i huset.

Kan drapet være halvveis planlagt, og en opportunist som TH kan greie å fullføre kidnappingsrigget i løpet av natten eller morgentimene forsvinningsdagen. Kanskje.

Og hvor har han gjort av AEH. Jeg har svært vanskelig for å tro at han har involvert andre til å skjule liket.
Ok, skal jeg ta det en gang til. Denne gangen mer detaljert med utdypende spørsmål. Som du ser har jeg kun saklige spørsmål angående din teori.

Setter det du skrev i ".." med mine spørsmål under.

Du skrev:
"Jeg synes at enkelte detaljer peker mot at TH har vært helt alene, både om planlegging og forbrytelsen. Eventuelle medhjelpere har vært forledet eller presset til å lyve til fordel for TH"

Hvilke medhjelpere mener du har vært forledet eller presset til å lyve? Er det medhjelpere som har tilknytning til telefonsamtaler den onsdagen?

"Eventuelle medhjelpere tror at det har vært en tragisk ulykke, og de lyver til fordel for TH for å skåne familien fra at TH risikerer å bli drapsdømt på feil premisser"

Er dette deres motiv?
Tenker ikke disse forledete medhjelperne på AEH? Hva bruker TH som pressmiddel mot dem?

"Men så er det planleggingen, kryptokontoene, kidnappingsrigget, Futurum-mennene, bilene som har kjørt langs gangveien mellom huset og fiskebryggen den morgenen. Hvor mye av dette kan TH ha iscenesatt selv i løpet av natten."

Forklar nærmere hvordan TH gikk frem i løpet av natten for å iscenesette dette. Ringte han noen? Hvordan kontaktet han noen i løpet av natten?

"Kontakten med RU kan ha ført til at TH opprettet en hemmelig Monero-konto. For å skjule penger for skatteetaten"

Er dette basert på informasjon du sitter på eller en spekulasjon?

"Trusselbrevet er hastverk"

Beskriv nærmere hvordan du mener trusselbrev er hastverk. Har du eksempel fra brevet?

"Kan drapet være halvveis planlagt, og en opportunist som TH kan greie å fullføre kidnappingsrigget i løpet av natten eller morgentimene forsvinningsdagen"

Med tanke på telefonensamtalene den morgenen og at du mener medhjelpere har vært forledet eller presset til å lyve til fordel for TH - er det lønnsansvarlig du mener ble presset? Eller er det andre?

"Jeg har svært vanskelig for å tro at han har involvert andre til å skjule liket."

Etter din teori - når på dagen skjulte TH lik? / ble lik oppbevart i huset? Forklar nærmere hvordan du mener han utførte dette alene.

Som du ser - kun saklige spørsmål til din teori. Kunne vært interessant hvis du svarte saklig på disse spørsmålene. Da blir det enklere å skjønne din teori
Citera
2020-08-21, 19:35
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Interessante betraktninger! :-) Tenker du at det kan hende at det kun var 1 stk GM involvert i forbrytelsen og at GM var ute etter å innkassere løsepenger?
1 stk GM som hadde vært i S4 i tiden før ville i tillegg ha "fordelen" av at hvis det ble funnet DNA av GM i huset så kunne dette forklares

Opplegget med trusselbrev og krypto har vist at motivet for operasjonen ikke i hovedsak var penger - for lite kommunikasjon / amatørmessig krypto-opplegg - noe også politiet har kommunisert

En ting som er interessant er hvordan TH fikk kjennskap til krypto-valutta. Vi vet at RU kontaktet han i slutten av 2017 da bitcoin-kursen var på topp. RU ønsket å få TH med på invistering i krypto-fabrikk. Hvem som introduserte RU, om TH inviterte han, om noen på jobben til TH introduserte han er et interessant spørsmål.
Senast redigerad av Legokatt 2020-08-21 kl. 19:55.
Citera
2020-08-21, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
1 stk GM som hadde vært i S4 i tiden før ville i tillegg ha "fordelen" av at hvis det ble funnet DNA av GM i huset så kunne dette forklares

Opplegget med trusselbrev og krypto har vist at motivet for operasjonen ikke i hovedsak var penger - for lite kommunikasjon / amatørmessig krypto-opplegg - noe også politiet har kommunisert

En ting som er interessant er hvordan TH fikk kjennskap til krypto-valutta. Vi vet at RU kontaktet han i slutten av 2017 da bitcoin-kursen var på topp. RU ønsket å få TH med på invistering i krypto-fabrikk. Hvem som introduserte RU, om TH inviterte han, om noen på jobben til TH introduserte han er et interessant spørsmål.
Takk! Jeg er enig i at det er interessant hvem som introduserte RU. Det er også interessant hva som var årsaken til at RU ønsket et møte med akkurat TH, dersom det var RU som tok initiativet til å bli introdusert for TH. (Jeg forsto det slik at det var en som kjenner både RU og TH som introduserte de).
Kan noen som hadde kjennskap til RUs forretningside ha foreslått for RU at det kunne være lurt å kontakte TH angående RUs forretningside?
Citera
2020-08-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Her viser du litt av hvor usannsynlig mange teorier angående TH blir.

Truselbrevet var et hastverk. TH fullførte kidnappingsrigget i løpet av natten. Medhjelpere presset av TH til å lyve.

Alle skjønner at trusselbrev er nøye gjennomtenkt og bearbeidet. Det er snakk om 5 sider med informasjon, inkludert nøye oppskrift på hvordan betale i kryotovaluta.

Nettavisen 29.07.2020:
Men politiet tror ikke at det er et reelt trusselbrev. Nettavisen får opplyst at følgende punkter har vært diskutert blant etterforskerne:

Språket som er brukt. De fem sidene er skrevet på en blanding av norsk, svensk og engelsk. Teksten viser at det er gjort forsøk på bevisste språkfeil. Altså ikke feil en person gjør som ikke har norsk eller svensk som sitt morsmål.

Det er mye fokus på penger/økonomi i brevet og bærer preg av å være «businesspreget», ikke en kidnapping.

Handlingen virker usedvanlig godt forberedt. Ifølge Nettavisens opplysninger har ikke politiet kartlagt noen i Norge, eller med tilknytning til Norge, med en slik kapasitet.

Tiden som er gått. Politiet mener reelle kidnappere ville har krevd pengene for lenge siden. I stedet har det vært påfallende liten vilje til å ha kontakt med Tom Ha*gen og familien."

Tidligere kronprins i selskapet, egenhendig med hevnmotiv mot TH med AEH som offer?
Citera
2020-08-21, 20:28
Medlem
Noen nevnte en skrivefeil i trusselbrevet som så ut til å være rettet alle steder bortsett fra ett sted i brevet. Vedkommende fortalte om å ha sett samme skrivefeil i en eller flere av kryptomannens tekster i et forum. I tillegg var det en eller flere andre detaljer om tekst som vedkommende mente at var likt både i trusselbrevet og i en eller flere av kryptomannens tekster i et forum.

Kan denne skrivefeilen og andre tekstdetaljer eventuelt ha blitt plantet i trusselbrevet for å kaste mistanke mot kryptomannen?

Jeg fant ikke det innlegget som jeg tenkte på, men her er et der noe er beskrevet:
http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1852361/tittel/falkevik-hagen-kidnappet/innlegg/49430186/#49430186
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-21 kl. 20:38.
Citera
2020-08-21, 20:38
Medlem
Citat:
Noen nevnte en skrivefeil i trusselbrevet som så ut til å være rettet alle steder bortsett fra ett sted i brevet. Vedkommende fortalte om å ha sett samme skrivefeil i en eller flere av kryptomannens tekster i et forum. I tillegg var det en eller flere andre detaljer om tekst som vedkommende mente at var likt både i trusselbrevet og i en eller flere av kryptomannens tekster i et forum.

Kan denne skrivefeilen og andre tekstdetaljer eventuelt ha blitt plantet i trusselbrevet for å kaste mistanke mot kryptomannen?
Jeg syntes skrivefeilen var så spesiell at jeg skvatt da jeg så den igjen den gangen. Ett av de mest spennende små tingene å kikke på. Jeg tror helt klart han kan være involvert, om ikke annet, så i hvertfall uvitende om hva han hadde rotet seg opp i. Det er sikkert flere som hadde satt pris på at du kanskje hadde giddet å spore opp den linken igjen ? 😊
For meg blir det litt for innfløkt hvis noen har satt inn den skrivefeilen med vilje for å kaste mistanke på ham som forfatter, da har vedkommende planlagt ekstremt godt. Men, man skal aldri si aldri.
Senast redigerad av Gubbanoa 2020-08-21 kl. 20:41.
Citera
2020-08-21, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbanoa
Jeg syntes skrivefeilen var så spesiell at jeg skvatt da jeg så den igjen den gangen. Ett av de mest spennende små tingene å kikke på. Jeg tror helt klart han kan være involvert, om ikke annet, så i hvertfall uvitende om hva han hadde rotet seg opp i. Det er sikkert flere som hadde satt pris på at du kanskje hadde giddet å spore opp den linken igjen ? 😊
Hvilken skrivefeil tenkte du på?
Jeg fant ikke det innlegget som jeg tenkte på (som finnes i den tråden som jeg linker til nå), men her er et der noe er beskrevet:
http://vgd.no/samfunn/aktuelt/tema/1852361/tittel/falkevik-hagen-kidnappet/innlegg/49430186/#49430186
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-21 kl. 21:32.
Citera
2020-08-21, 20:44
Medlem
Citat:
Hvilken skrivefeil tenkte du på?
Jeg fant ikke det innlegget som jeg tenkte på (som finnes i den tråden som jeg linker til nå), men her er et der noe er beskrevet:
Nei, tror det er en annen. Jeg postet det en gang tror jeg. Har ikke tid nå til å grave den fram.
En helt spesielt skrivefeil.
Citera
2020-08-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbanoa
Nei, tror det er en annen. Jeg postet det en gang tror jeg. Har ikke tid nå til å grave den fram.
En helt spesielt skrivefeil.
På samme side i den diskusjonen la noen ut en link til omtalte innlegg (som inneholder en diskutert skrivefeil).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in