2020-08-15, 01:04
  #18505
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Har säkert påpekat samma sak i säkert 10-11 års tid eller så. Ganska uppenbart att logiken och matten inte går ihop för fem öre men politiker och annat folk som är ansvariga bryr sig uppenbarligen inte så. ¯\_(ツ)_/¯

Ja, om man inte förstår att om man tar in ett par miljoner invandrare och fyller upp hela hyresrättsbeståndet så blir det en extrem konkurrens och bostadslöshet där grupper som annars hade bott i dessa lägenheter så är man ju inte med i matchen.

Dessutom en snedvriden konkurrens där bostadsbolag och kommuner aktivt skickar in fler och fler invandrare i dessa hyresrätter. Där kommuner till och med köper bostadsrätter för att husera invandrare. Där nybyggda hus med hyresrätter uttalat enbart är till för asylsökande, där kommunen betalar över 10.000-12.000+ i hyra i månaden för dessa.

Det är klart som fan att det här skapar en snedvriden bostadsmarknad och hyresmarknad.
Citera
2020-08-15, 01:07
  #18506
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Av de runt 700 000 som står i kö skulle jag gissa att en bra bit över 600 000 har redan ett boende men söker annat boende.
I Stockholms län finns nu över 4000 objekt till salu.
Det saknas boende men bara ett visst boende.
Billigare hyreslägenheter.

Dina pack till vänsterpartier bygger ju nytt. Men det "billiga" går inte att få, då hyrorna landar på 10.000-12.000+. Dessutom inhyser dina vänsterpartier uttalat ENBART asylsökande i dessa nybyggen från start. Alltså ingenting över till vanligt folk eller köande sedan många år. Skäms ni inte?

Du önskar låga hyror på nybyggen. Vad är det för bostäder? Baracker, husvagnar, myrstackar eller en kartong på plattan? Man får inte så mycket till boende i nybyggen för sådana summor och hyror som du tänker dig. Det är därför man inte ska ge bort hyresbeståndet till 2 miljoner invandrare från mellanöstern och afrika och prioritera bort sitt eget folk och sina egna behövande som dina partier har gjort.
__________________
Senast redigerad av 8711 2020-08-15 kl. 01:13.
Citera
2020-08-15, 10:14
  #18507
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kan bero på att liberalerna främjar arbete före bidrag. Så fort du får ett fast jobb kommer du sannolikt ha mkt lättare att också kunna hitta en lämplig bostad.

Nya bostäder för folk som inte jobbar är totalt orealistiskt och kommer aldrig att byggas skulle jag tro, med vissa undantag för hemlösa med behov av vård pga missbruk etc.

Vad som är viktigt nu under corona är att folk som är utan jobb kommer in på utbildningar på den nya arbetsmarknaden som kommer att uppstå efter coronan blåst över.

Så mycket Ok Boomer över detta inlägg.

Men nej bara för man har ”fast” jobb (tillsvidareanställning) så betyder det inte att du kan skaffa en BR, absolut inte om du bor inom något av storstadsområdena. Du får tjäna runt 35 lakan om du är singel o ska ha råd med en etta på 30 kvm.

Sen har man heller inte råd att betala hyran på 9-12 tusen för nybyggda HR heller. Du tror det är 1997 lr något fortf.

Kommer säkert ett svar som är: Men bara tjäna mer då :4head emoji.
__________________
Senast redigerad av Big Boss 2020-08-15 kl. 10:16.
Citera
2020-08-15, 13:21
  #18508
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Nu har jag genom att vara skötsam och betala hyran i tid lyckats med att snart flytta ifrån mini ghettot. Jag har skrivit kontrakt på en hyreslägenhet i centrum och flyttar under hösten.
Flyttar till den medeltida stadskärnan till ett hus med porttelefon, portkod och låst dygnet runt. Lägenheten har öppen spis och genomgående parkett och en separat matsal. Tillgång till takterass och utsikt över en gammal kyrka omgiven av en lummig grön park.
Adjö småstads ghettot forever.
Adjö nersvinad tvättstuga. Goodbye äckligt soprum.
Lägenheten fick jag helt av egen förtjänst i sund konkurrens. Det går om man sköter sig och betalar i tid.
Det här handlar om en liten stad som har pendlingsavstånd med tåg till Stockholm.
Nu har jag lyckats att lämna ghettot 2 gånger. Först lyckades jag att flytta från Södra Järva utan kapital och nu från mini ghettot här, likaledes utan att betala någonting i casch.
Sanningen är också att Corona pandemin öppnade nya möjligheter. Folk har dött. Folk har flyttat och köpt hus.
Citera
2020-08-15, 13:39
  #18509
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Nu har jag genom att vara skötsam och betala hyran i tid lyckats med att snart flytta ifrån mini ghettot. Jag har skrivit kontrakt på en hyreslägenhet i centrum och flyttar under hösten.
Flyttar till den medeltida stadskärnan till ett hus med porttelefon, portkod och låst dygnet runt. Lägenheten har öppen spis och genomgående parkett och en separat matsal. Tillgång till takterass och utsikt över en gammal kyrka omgiven av en lummig grön park.
Adjö småstads ghettot forever.
Adjö nersvinad tvättstuga. Goodbye äckligt soprum.
Lägenheten fick jag helt av egen förtjänst i sund konkurrens. Det går om man sköter sig och betalar i tid.
Det här handlar om en liten stad som har pendlingsavstånd med tåg till Stockholm.
Nu har jag lyckats att lämna ghettot 2 gånger. Först lyckades jag att flytta från Södra Järva utan kapital och nu från mini ghettot här, likaledes utan att betala någonting i casch.
Sanningen är också att Corona pandemin öppnade nya möjligheter. Folk har dött. Folk har flyttat och köpt hus.

Tja mycket sånt handlar om tur och tillfälligheter. Vilket jag aldrig haft när det kommer till bostäder, jobb m.m. Snarare komplette motsatsen. Nu när man nyligen hade en ganska stabil tillsvidareanställning så kommer corona och kraschar hela branschen man jobbar inom.

Personligen har man aldrig någonsin haft flyt inom något sånt i livet, istället kommer det alltid något som gör att bajset träffar fläkten om o om igen.
Citera
2020-08-19, 10:52
  #18510
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
https://bostad.stockholm.se/statistik/statistiktjansten/

"Här kan du se en lista över hur många personer som har en aktiv kötid från ett visst år.

Totalt: 695 253, uppdaterat 2020-07-30"

Mycket när 700.000 nu, en historisk gräns. Återstår att se om någon journalist orkar
uppmärksamma och om de orkar intervjua något av de moderata borgarråden. Men
det är inte som förr i tiden när politiker kunde ställas till svars för sådana saker. Idag
kommer aldrig bostadsfrågan högt upp på agendan.

Problemet är babyboom-generationen vilka haft makten i landet sedan 1980-talet.

De flesta som äger egen bostad är i denna ålder och besitter höga positoner i samhället, ingen vill bygga nya hus (alltså villor och egenbostäder, inte hyreshus!) eftersom det på sikt kommer att sänka värdet på bostadsmarknaden i innerstäderna.

När dessa var unga på 70 och 80-talet kunde de köpa ett hus för ett par hundratusen kronor, nu kostar samma hus flertalet miljoner.
Hyran kunde vara 10-20% av inkomsten, nu ligger hyran på det dubbla, 20-40% i vissa fall.

Samtidigt ser vi en stor grupp 40 och 50-talister nu gå i pension, vi börjar redan se att pensionsåldern höjs men inom ett par år kommer de drastiska åtgärderna där pensionerna stryps ytterligare.

Babyboomgenerationen har förstört samhället sedan 1980-talets nyliberala våg drog in över landet, precis som i resten av västvärlden.

Situationen är än värre i länder som USA och Storbritannien där vi har ett ännu större gap mellan generationerna tack vare att nyliberala konservativa politiska ideer har fått sitta kvar, men det blir 80-talisterna och yngre som kommer få sopa upp resterna av babyboom-generationens ekonomiska konsumtionsslöseri och pay as you go-ekonomi.
__________________
Senast redigerad av kato85 2020-08-19 kl. 10:55.
Citera
2020-08-20, 05:32
  #18511
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Så mycket Ok Boomer över detta inlägg.

Men nej bara för man har ”fast” jobb (tillsvidareanställning) så betyder det inte att du kan skaffa en BR, absolut inte om du bor inom något av storstadsområdena. Du får tjäna runt 35 lakan om du är singel o ska ha råd med en etta på 30 kvm.

Sen har man heller inte råd att betala hyran på 9-12 tusen för nybyggda HR heller. Du tror det är 1997 lr något fortf.

Kommer säkert ett svar som är: Men bara tjäna mer då :4head emoji.

Jag är bara nyfiken på vad du vill dra ner på för att bygga alla dessa bostäder som saknas som exakt alla har råd med? Och vem ska få bo i dessa? Folk som inte jobbar ska bo i de finaste och modernaste lgh på arbetarnas bekostnad?
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2020-08-20 kl. 05:35.
Citera
2020-08-20, 05:37
  #18512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag är bara nyfiken på vad du vill dra ner på för att bygga alla dessa bostäder som saknas? Och vem ska få bo i dessa? Folk som inte jobbar ska bo i de finaste och modernaste lgh på arbetarnas bekostnad?

hela kommunist-tanken var att det nybyggda var till för de vita som har riktiga jobb men det är bara det att det som ör nybyggt har vanliga människor inte råd med så man valde att flytta in kriminella, socialfall och tjuvar i det nybyggda, där socialen betalar hyran och vips så är ett nybyggt kvarter förvandlat till ett enormt getto som de svenska skattebetalarna ska betala amorteringar på utländska lån som tagits för att bygga skiten. När man röstfuskar kan man fortsätta som man alltid gjort. Jag har aldrig hört något vallöfte infrias av den lögnaktige analfabeten och bastarden.
Citera
2020-08-20, 05:38
  #18513
Medlem
kurt-sunes avatar
Bostadsbrist och bostadskö?

https://www.hemhyra.se/nyheter/kand-toppchef-vrakt-fran-lyxvaning-svartkop-misstanks/

Varför betala 2,4 millar för att "renovera" något som är värt noll kronor?
Citera
2020-08-20, 05:40
  #18514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bostadsbrist och bostadskö?

https://www.hemhyra.se/nyheter/kand-toppchef-vrakt-fran-lyxvaning-svartkop-misstanks/

Varför betala 2,4 millar för att "renovera" något som är värt noll kronor?

det är så man alltid gjort som korrupt för att slussa stulna pengar, pengatvätt kallas det visst. undrar om polisen kommer att ytreda det eller om det är något som de inte har resurser till.
Citera
2020-08-20, 06:38
  #18515
Medlem
Priserna varierar med efterfrågan jmf inte med ett litet ställe som Gullspång mitt i ingenstans. Däremot håller spelreglerna på att ändras ganska snabbt. Välbeställda flyr staden till förmån för jord o skogsfastigheter har bland annat skett i runt omkring bla Gullspång. Området mellan Gullspång och Kristinehamn håller på att bli mycket populärt, fortfarande relativt billigt och ett litet tråkigt område men i förändring. På Östermalm i Stockholm köps bostadsrätter upp av kineser och kineser utför även städning i lägenheter osv. Företag i hela landet köps upp av kineser som även köper mark och skog. Ryssar köper också upp skog o mark. Den naive svensken som fortfarande till stor del ägnar tiden till netflix o tv spel bör vakna och det väldigt snabbt....
Citera
2020-08-20, 06:56
  #18516
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gjutenn
det är så man alltid gjort som korrupt för att slussa stulna pengar, pengatvätt kallas det visst. undrar om polisen kommer att ytreda det eller om det är något som de inte har resurser till.
Kolla vilka som bor på dessa adresser och hur de fått sina attraktiva hyresrätter. Knappast genom kö som vanliga dödliga.

Det märkliga är att de som gapar högst om "bostadsbrist" försvarar just detta sjuka system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in