• 3
  • 4
2020-05-15, 04:03
Medlem
Jag har inte så mycket tilltro på att samhället vill att man ska sluta. Elon Musk håller på utveckla sitt företag ”neuralink” som mer eller mindre kommer operera fast våra mobiler till våra hjärnbalkar. Det här stödjer samhället och uppmuntrar. Vi fascineras av att små nano-små trådar kan komma att injiceras i våra hjärnor så att vår Bit-rate blir snabbare.

Det ser verkligen inte ut som att mobilberoende kommer försvinna. Tvärtom.
Senast redigerad av fr0g 2020-05-15 kl. 04:08.
Citera
2020-05-15, 04:12
Medlem
kansascityshuffles avatar
Jag ligger nästan 8 timmar om dagen så det är att dags att ta sig ner till 8 minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av Grauior
Jag fick tips av en vän att läsa boken "Skärmhjärnan" Jag tycker att du med borde ta och läsa den boken. Efter att ha läst boken, så var det en ren självklarhet för mig att kasta min smartphone.

Har faktiskt inte haft så mycket motgångar, utan bara positiva upplevelser.
Allt blev bättre! Jag är mindre stressad och kan fokusera på andra saker att göra, än att ständigt glo på den förbannade mobilen.
Har framför allt fått så mycket tid över till annat😊

"Beskrivning
I boken Skärmhjärnan - hur en hjärna i osynk med sin tid kan göra oss stressade, deprimerade och ångestfyllda av Anders Hansen kan du läsa om hur den psykiska ohälsan håller på att bli det stora hälsohotet i vår tid. Vi har högt tempo, konstant stress och en digital livsstil med ständig uppkoppling och det börjar få konsekvenser för vår hjärna.

Hjärnan är inte anpassad till vad det nya samhället för med sig, att ständigt kolla bildflöde på instagram, nyheter i mobilen eller filmer på plattan. Hjärnan hamnar i osynk med vår tid, men det finns lösningar! Med lite mer kunskap om hur hjärnan fungerar kommer du kunna inse att det egentligen handlar om ganska enkla och basala saker. Den mänskliga hjärnan är skapad i en helt annan tid, och kanske borde vi visa den lite mer hänsyn. Skärmhjärnan är en spännande bok som hjälper dig att få en helt ny bild av det som händer i ditt huvud!"

Som när vi övergick till jordbruksrevolutionen för 12000 år sedan och började bosätta oss permanent. Då började våra kroppar strejka. Teknik och stillasittande är depression.
Tekniken är så skrämmande nytt och konsekvenserna är psykisk ohälsa.
Citera
2020-05-16, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zopenco
"Hur Mobilen Styr Ditt Liv":

Anders Hansen
https://www.youtube.com/watch?v=8nVXE3VxNlQ

Sjukt intressant intervju, gillar verkligen att lyssna på Anders Hansen och det han förmedlar😊
Citera
2020-05-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Kort sagt, jag förstörde mitt liv pga telefon och Googleberoende. Googlade sönder mitt liv och min hypokondri tog över totalt. Mitt förhållande gick åt helvete pga mitt beroende.
Inbillade mig jag hade alla möjliga sjukdomar och järnbrist. Tog järntillskott och blev permanent skadad i hjärnan.
Inget hade hänt om jag ägde en gammal Nokia 3310.
Ett tag stängde jag av safari med kod och vilket lugn man fick och massa tid över till annat.

Hoppas du mår bättre. Verkligen, jag menar det. Har du en 3310 idag?

Citat:
Ursprungligen postat av Grauior
Jag fick tips av en vän att läsa boken "Skärmhjärnan" Jag tycker att du med borde ta och läsa den boken. Efter att ha läst boken, så var det en ren självklarhet för mig att kasta min smartphone.

Har faktiskt inte haft så mycket motgångar, utan bara positiva upplevelser.
Allt blev bättre! Jag är mindre stressad och kan fokusera på andra saker att göra, än att ständigt glo på den förbannade mobilen.
Har framför allt fått så mycket tid över till annat😊

"Beskrivning
I boken Skärmhjärnan - hur en hjärna i osynk med sin tid kan göra oss stressade, deprimerade och ångestfyllda av Anders Hansen kan du läsa om hur den psykiska ohälsan håller på att bli det stora hälsohotet i vår tid. Vi har högt tempo, konstant stress och en digital livsstil med ständig uppkoppling och det börjar få konsekvenser för vår hjärna.

Hjärnan är inte anpassad till vad det nya samhället för med sig, att ständigt kolla bildflöde på instagram, nyheter i mobilen eller filmer på plattan. Hjärnan hamnar i osynk med vår tid, men det finns lösningar! Med lite mer kunskap om hur hjärnan fungerar kommer du kunna inse att det egentligen handlar om ganska enkla och basala saker. Den mänskliga hjärnan är skapad i en helt annan tid, och kanske borde vi visa den lite mer hänsyn. Skärmhjärnan är en spännande bok som hjälper dig att få en helt ny bild av det som händer i ditt huvud!"

Jag ska faktiskt knata ner till bokhandeln och köpa den idag!

Citat:
Ursprungligen postat av Zopenco
"Hur Mobilen Styr Ditt Liv":

Anders Hansen
https://www.youtube.com/watch?v=8nVXE3VxNlQ

Lyssnade på hela avsnittet igår. Varenda minut var kvalité. De hade en förmåga att sätta ord på ens tankar.

Mest intressant var när Anders Hansen sa något i stil med: Idag lägger en ungdom 4-6 h på sin mobiltelefon. För 12 år sedan fanns inte detta beteende. Detta är en snabbaste omställningen av människans beteende under hela vår arts levnadstid. Hur kommer det påverka oss? Det vet vi inte

Citat:
Ursprungligen postat av braille
Jag brukade ligga på några timmar om dagen, inte i närheten av vad du gör dock.. Men jag började spela en helvetes massa WoW igen, och nu snittar jag 15-20 minuter på mobilen om dagen. Ezlife

Det är en mycket bra nivå! Är du snäll och förklarar hur du kom dit? Har du appar? SOciala medier? Hur gick din resa från 4-5 h per dag till 15 minuter?
Citera
2020-05-17, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Jag har inte så mycket tilltro på att samhället vill att man ska sluta. Elon Musk håller på utveckla sitt företag ”neuralink” som mer eller mindre kommer operera fast våra mobiler till våra hjärnbalkar. Det här stödjer samhället och uppmuntrar. Vi fascineras av att små nano-små trådar kan komma att injiceras i våra hjärnor så att vår Bit-rate blir snabbare.

Det ser verkligen inte ut som att mobilberoende kommer försvinna. Tvärtom.

SOm Anders Hansen sa " tekniken och mobilen är här för att stanna"

Egentligen vad säger att användandet kommer gå ner? Det kommer nog bara öka. 2015 kanske man lade 2 h, idag 5-6 h, 2025? vad ligger det då på? Apparna trixas med hela tiden så att vi ska lägga allt mer tid på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Jag ligger nästan 8 timmar om dagen så det är att dags att ta sig ner till 8 minuter.

Som när vi övergick till jordbruksrevolutionen för 12000 år sedan och började bosätta oss permanent. Då började våra kroppar strejka. Teknik och stillasittande är depression.
Tekniken är så skrämmande nytt och konsekvenserna är psykisk ohälsa.

8 h om dagen?? Berätta mer. Jag vill höra din story
Citera
2020-05-17, 10:30
Medlem
LITTERATURTIPS

Oemotståndlig : därför är du beroende av din smarta telefon

https://www.adlibris.com/se/bok/oemo...-9789163615580

Denna bok får högsta betyg av mig. Mycket av bokens innehåll tar avstamp i forskning och undersökningar. Författaren tar alltid upp statistik, forskning och undersökningar. Om man gillar det perspektivet är den här boken perfekt.

--------------

Tio skäl att genast radera dina sociala medier

https://www.adlibris.com/se/bok/tio-...-9789188671707

Den här var sådär mest pga den svenska översättningen kändes som den var gjord med google translate. Men författaren skriver om hur silicon valley gör allt för att ta din tid och uppmärksamhet via sociala medier. Intressant läsning hursom.

--------------

Den digitala drogen : konsten att hantera din teknik

https://www.adlibris.com/se/bok/den-...-9789176971963

Var ett tag sedan jag läste den men den var mycket bra kommer jag ihåg. Tror den innehöll mest konkreta tips av alla böcker i detta ämne.

---------------

Sömngåtan

https://www.adlibris.com/se/bok/somn...-9789177750758

Bästa boken jag läst. En forskare som skriver om sömn. Hur viktigt det är för oss. Att människan sover allt mindre och mindre och att vi sedan smartphonen sover 1h mindre i genomsnitt. Och hur förödande det är. Han tar upp mobilperspektivet i ett av kapitlen. Köp den här boken.

-------------

Skärmhjärnan

https://www.adlibris.com/se/bok/skar...-9789178870882

Denna har jag inte läst men den verkar super. Ska köpa.

------------

Hjärnstark

https://www.adlibris.com/se/bok/hjar...-9789175038452

Samma författare som ovan, har inte heller läst men efter att ha hört författaren i podden som länkades innan i tråden blev jag klart intresserad.
Citera
2020-05-17, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddare45

Egentligen vad säger att användandet kommer gå ner? Det kommer nog bara öka. 2015 kanske man lade 2 h, idag 5-6 h, 2025? vad ligger det då på? Apparna trixas med hela tiden så att vi ska lägga allt mer tid på dem.

Jag tror rätt starkt på elon musk. Han är på god väg med sitt neuralink, testning ska förhpppningsvis börja redan nästa år. Så att i framtiden om 5-10 år så har vi alla skärmtid på 24/7. Mobilen blir då augmenterad.
Senast redigerad av fr0g 2020-05-17 kl. 14:31.
Citera
2020-05-18, 13:31
Medlem
Citat:

8 h om dagen?? Berätta mer. Jag vill höra din story

Jag jobbar hemma.
När jag inte jobbar sitter jag vid mobilen. Jag gör inte ens vettiga saker, jag kastar bort värdefull tid.
Detta inträffade i år och detta är förmodligen relaterat till Corona.
Fick ställa in massa spelningar, events och andra planer. Men det är dags att skärpa sig. Problemet är att jag skjuter upp.

Nu ligger jag på 6h om dagen!
Citera
2020-05-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Jag tror rätt starkt på elon musk. Han är på god väg med sitt neuralink, testning ska förhpppningsvis börja redan nästa år. Så att i framtiden om 5-10 år så har vi alla skärmtid på 24/7. Mobilen blir då augmenterad.

Skrämmande

Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Jag jobbar hemma.
När jag inte jobbar sitter jag vid mobilen. Jag gör inte ens vettiga saker, jag kastar bort värdefull tid.
Detta inträffade i år och detta är förmodligen relaterat till Corona.
Fick ställa in massa spelningar, events och andra planer. Men det är dags att skärpa sig. Problemet är att jag skjuter upp.

Nu ligger jag på 6h om dagen!

Har du läst anders hansens bok?
Citera
2020-05-19, 20:48
Medlem
Tips som fungerar för mig:

Ha alltid telefonen på ljudlös

Radera alla appar, speciellt sociala medier. Undantag: bankid osv...

Ställ in skärmen så den är svartvit

Ta bort pushnotiser

Ha svart bakgrundsbild, lägg alla appar i en mapp så du måste söka efter dem
Citera
2020-05-20, 13:34
Medlem
Citat:
Har du läst anders hansens bok?

Skärmhjärnan?
Nej men jag borde nog läsa den för motivationen.
Citera
2020-08-19, 23:58
Medlem
Nu jävlar fick det vara nog. Köpte en nokia 3310 och slängde Ifånen långt in i skrubben. Grottmänniska tills nya kommer och jag tänker fanimej hämta ut den med ett brev AVI denna gång som förr i tiden.
Vilken bra värld vi hade haft om alla gick tillbaka till 2G mobiler med knappar herregud. Man blir sjuk i huvudet av att ständigt vara uppkopplad med smartphones och det förstör vårt samhälle.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in