• 1
  • 2
2020-05-12, 23:25
Medlem
Hej på er Flashback.

Jag är mobilberoende, beroende av min mobiltelefon.

Detta går ut över mitt liv negativt på flera sätt. Bland annat mitt humör, mitt mående, min hållning, mina handleder, mina ögon, min tid, min sömn (framförallt), mitt intresse till saker, min fritid, mina rutiner, när jag äter, när jag skiter, när jag badar, när jag är med kompisar.

Jag har laddat ned en app som tar tiden man spenderar per dag. I genomsnitt blir det 3-6 h. På vad då? Skit. Slösurf på Flashback, 9gag, YouTube.

Jag vet inte senaste gången jag gick och lade mig direkt. Jag kollar alltid mobilen några timmar i sängen. Ibland går jag och lägger mig men sedan går jag upp och kollar mobilen en timme sen går och lägger mig. Precis som när jag var beroende av cigg.

Jag mår fruktansvärt dåligt av detta. Jag sover dåligt. Har ont i handleden efter att ha hållt i min telefon alla dessa år, 400 gram i konstig vinkel är inte naturligt.

Kan ni snälla dela med er av era berättelser.

Kan ni dela med er av tips.

Jag funderar seriöst på att nästan slänga min mobil åt helvete.

Med förhoppning om en givande tråd med hjälpsamma kommentarer.

Med vänliga hälsningar

Erik
Senast redigerad av laddare45 2020-05-12 kl. 23:28.
Citera
2020-05-12, 23:31
Medlem
Det finns bara ett rimligt svar. Skaffa löparskor. Köp korsordstidningar
Citera
2020-05-12, 23:32
Medlem
calvinclowns avatar
Byt ut socialmedia mot flashback. Sen ta det därifrån.
Citera
2020-05-12, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddare45
Hej på er Flashback.

Jag är mobilberoende, beroende av min mobiltelefon.

Detta går ut över mitt liv negativt på flera sätt. Bland annat mitt humör, mitt mående, min hållning, mina handleder, mina ögon, min tid, min sömn (framförallt), mitt intresse till saker, min fritid, mina rutiner, när jag äter, när jag skiter, när jag badar, när jag är med kompisar.

Jag har laddat ned en app som tar tiden man spenderar per dag. I genomsnitt blir det 3-6 h. På vad då? Skit. Slösurf på Flashback, 9gag, YouTube.

Jag vet inte senaste gången jag gick och lade mig direkt. Jag kollar alltid mobilen några timmar i sängen. Ibland går jag och lägger mig men sedan går jag upp och kollar mobilen en timme sen går och lägger mig. Precis som när jag var beroende av cigg.

Jag mår fruktansvärt dåligt av detta. Jag sover dåligt. Har ont i handleden efter att ha hållt i min telefon alla dessa år, 400 gram i konstig vinkel är inte naturligt.

Kan ni snälla dela med er av era berättelser.

Kan ni dela med er av tips.

Jag funderar seriöst på att nästan slänga min mobil åt helvete.

Med förhoppning om en givande tråd med hjälpsamma kommentarer.

Med vänliga hälsningar

Erik

Numera finns det avvänjningskliniker för mobilberoende att tillgå. Eller åtminstone i USA, huruvida det finns i Sverige vet jag tyvärr inte, men om det inte finns kliniker (i Sverige) så lär det iallafall finnas avvänjningsprogram för ditt beroende.
Citera
2020-05-12, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
Byt ut socialmedia mot flashback. Sen ta det därifrån.

Redan gjort. Har dessutom raderat alla mina sociala medier konton exklusive Messenger.

Har lagt alla appar i en mapp. Så jag måste söka efter dom. Satt gråskala på mobilen. Men man vänjer sig efter ett tag ändå...
Citera
2020-05-12, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Numera finns det avvänjningskliniker för mobilberoende att tillgå. Eller åtminstone i USA, huruvida det finns i Sverige vet jag tyvärr inte, men om det inte finns kliniker (i Sverige) så lär det iallafall finnas avvänjningsprogram för ditt beroende.

Ja. Det är lite skämmigt nästan att söka vård pga sin mobil. Idag är ju alla så hooked på sin telefon så psykologen man skulle få tala med kan lika gärna vara mobilberoende.
Citera
2020-05-12, 23:59
Medlem
Det är ett helvete. Man får försöka byta ut det mot annat - förslagsvis en bok. Det är ett helvete i början då hjärnan är så van vid alla kickar man får hela tiden av en telefon, men i längden är det värt det. Vill man inte börja med böcker kan film, tv-serier eller spel vara en lösning. Nämnda skänker ju liknande kickar, men man måste kanske börja lite lugnt och exempelvis kolla en hel film utan att kolla luren någon gång.
Citera
2020-05-12, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddare45
Ja. Det är lite skämmigt nästan att söka vård pga sin mobil. Idag är ju alla så hooked på sin telefon så psykologen man skulle få tala med kan lika gärna vara mobilberoende.

Men äsch, sådär kan du ju inte resonera, fegis där.
På det viset söker du ju på klassiskt missbrukarmanér anledningar till att inte söka hjälp och bryta ditt missbruk.
Och med precis samma resonemang kan man ju faktiskt annars slippa söka hjälp för något beroende oavsett vad det är, allt från alkoholism, droger, ätstörningar, självskadebeteende, et cetera, eftersom det ju faktiskt finns en möjlighet att den som skall behandla en själv utövar något av dessa bruk.

Jag bifogar följande sida där du kan kontakta kunniga i just mobilberoende för åtminstone ett utredningsmöte: http://internetakuten.com/missbruk-mobilberoende/

Detta lär ju faktiskt ge mer lovande resultat än Flashback, där du bara kommer att finna medmissbrukare.

Jag önskar dig genuint lycka till.
Citera
2020-05-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnboksmoralism
Det är ett helvete. Man får försöka byta ut det mot annat - förslagsvis en bok. Det är ett helvete i början då hjärnan är så van vid alla kickar man får hela tiden av en telefon, men i längden är det värt det. Vill man inte börja med böcker kan film, tv-serier eller spel vara en lösning. Nämnda skänker ju liknande kickar, men man måste kanske börja lite lugnt och exempelvis kolla en hel film utan att kolla luren någon gång.

Japp. Imorgon tänkte jag rota fram min gamla iPhone på vinden som wifin inte fungerar på. På det sättet kan jag bara ringa och smsa. Jag måste tvingas ur det här.
Citera
2020-05-13, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Men äsch, sådär kan du ju inte resonera, fegis där.
På det viset söker du ju på klassiskt missbrukarmanér anledningar till att inte söka hjälp och bryta ditt missbruk.
Och med precis samma resonemang kan man ju faktiskt annars slippa söka hjälp för något beroende oavsett vad det är, allt från alkoholism, droger, ätstörningar, självskadebeteende, et cetera, eftersom det ju faktiskt finns en möjlighet att den som skall behandla en själv utövar något av dessa bruk.

Jag bifogar följande sida där du kan kontakta kunniga i just mobilberoende för åtminstone ett utredningsmöte: http://internetakuten.com/missbruk-mobilberoende/

Detta lär ju faktiskt ge mer lovande resultat än Flashback, där du bara kommer att finna medmissbrukare.

Jag önskar dig genuint lycka till.

Tack, vad fin du är. Internetkram till dig. Ska läsa artikeln.
Citera
2020-05-13, 00:23
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Enkel lösning, köp en Nokia 3310. Det enda du kan göra med den är att ringa, sms:a och spela masken.

Fördel, batteriet håller en vecka.
Citera
2020-05-13, 00:53
Medlem
Topplocks avatar
Du är inte ensam direkt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto