2020-05-13, 11:56
Medlem
ratanax2s avatar
Släng djävulens redskap ty denne äter upp dig.
Citera
2020-05-13, 12:02
Någon som har ett tips på en bra app för att mäta just mobilanvändandet? Gärna där man ser hur mycket varje app används.

Känner igen mig i flera historier i tråden. Blir rastlös utan mobilen. Kan lägga ifrån mig den i en minut och tänka "nej, nu räcker det", för att fem minuter senare ta upp den igen och glo på den i minst 30 minuter.

Jag vill gå så långt som att påstå att mobilen (smartphones) är den mest skadliga uppfinningen för människan de senaste decennierna. Både psykisk och fysisk hälsa tar stryk.

Känner mig inspirerad i att försöka bli av med beroendet. Det kan bara föra gott med sig.
Citera
2020-05-13, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Kollade telefonen hela tiden, satt med den istället för att jobba. Jag har samsungs gamla telefoner och de är 5 tum, ganska lagom.
Det handlar om dopaminnivåer. För det är tydligt att de som har adhd kan vara fokuserade med telefoner då stimulansen från telefonen är hög och helt ofokuserade när de inte har telefonen. Så det är farligt med mycket stimulanser, på sikt depression, ångest, katastrofierar, nervigare och liknande.

Tack för din berättelse.
Citera
2020-05-13, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Någon som har ett tips på en bra app för att mäta just mobilanvändandet? Gärna där man ser hur mycket varje app används.

Känner igen mig i flera historier i tråden. Blir rastlös utan mobilen. Kan lägga ifrån mig den i en minut och tänka "nej, nu räcker det", för att fem minuter senare ta upp den igen och glo på den i minst 30 minuter.

Jag vill gå så långt som att påstå att mobilen (smartphones) är den mest skadliga uppfinningen för människan de senaste decennierna. Både psykisk och fysisk hälsa tar stryk.

Känner mig inspirerad i att försöka bli av med beroendet. Det kan bara föra gott med sig.

Sök på Phone usage, Screen usage, App usage, Screen time Heter den Jag använder.

Jag vill inte säga att den är den farligaste uppfinningen. Tänk vad bra att man kan köpa biljet, ha gratis gps eller deklarera via telefonen. Men det finns en negativ sida av det också. Vi som blir fast i värdelöst surfade.
Citera
2020-05-13, 13:01
Medlem
Jag använder telefonen när jag är uttråkad.

Mitt råd är att hitta på något annat att göra eller skaffa en telefon som inte är en smartphone.
Citera
2020-05-13, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laddare45

Vad lägger du tid på ? YouTube?

Enligt min iphones analys står det nu 10h per dag. Det verkar vara lite olika, men inte helt ovanligt med 10h. Idag 15 timmar. Då har jg iofs jobbat natt... så det blir ju lite dubbelräknat.

Men inte helt ovanligt med 7-10timmar per dag.

Enligt min iphones analys: 10h kreativitet 6timmar sociala nätverk och 4 timmar produktivitet

10timmqr tiktok alltså, 6 timmar messenger, och 4 timmar avanza bank. :/

Sen kan man mixa in lite youtube, flashback och porr såklart. 10 timmar känns såkkart inte bra. Hade detta varit heroin så hade jag överdoserat för länge sedan.
Citera
2020-05-14, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Enligt min iphones analys står det nu 10h per dag. Det verkar vara lite olika, men inte helt ovanligt med 10h. Idag 15 timmar. Då har jg iofs jobbat natt... så det blir ju lite dubbelräknat.

Men inte helt ovanligt med 7-10timmar per dag.

Enligt min iphones analys: 10h kreativitet 6timmar sociala nätverk och 4 timmar produktivitet

10timmqr tiktok alltså, 6 timmar messenger, och 4 timmar avanza bank. :/

Sen kan man mixa in lite youtube, flashback och porr såklart. 10 timmar känns såkkart inte bra. Hade detta varit heroin så hade jag överdoserat för länge sedan.

10 h tiktok heregud. Dessa nivåer kan inte vara bra för dig. Prova radera tiktok appen en vecka ?

Kram
Citera
2020-05-14, 22:41
Medlem
Kort sagt, jag förstörde mitt liv pga telefon och Googleberoende. Googlade sönder mitt liv och min hypokondri tog över totalt. Mitt förhållande gick åt helvete pga mitt beroende.
Inbillade mig jag hade alla möjliga sjukdomar och järnbrist. Tog järntillskott och blev permanent skadad i hjärnan.
Inget hade hänt om jag ägde en gammal Nokia 3310.
Ett tag stängde jag av safari med kod och vilket lugn man fick och massa tid över till annat.
Citera
2020-05-15, 01:37
Medlem
Citat:
Japp. Många äldre är också klistrande till telefonen.

Tack! Ska ta fram min gamla smartphone där inga appar eller surf fungerar. Bara telefon och sms. Kan du berätta lite mer om hur du tog dig ur det, motgångar, vad blev bättre. Osv tack för ditt svar.

Jag fick tips av en vän att läsa boken "Skärmhjärnan" Jag tycker att du med borde ta och läsa den boken. Efter att ha läst boken, så var det en ren självklarhet för mig att kasta min smartphone.

Har faktiskt inte haft så mycket motgångar, utan bara positiva upplevelser.
Allt blev bättre! Jag är mindre stressad och kan fokusera på andra saker att göra, än att ständigt glo på den förbannade mobilen.
Har framför allt fått så mycket tid över till annat😊

"Beskrivning
I boken Skärmhjärnan - hur en hjärna i osynk med sin tid kan göra oss stressade, deprimerade och ångestfyllda av Anders Hansen kan du läsa om hur den psykiska ohälsan håller på att bli det stora hälsohotet i vår tid. Vi har högt tempo, konstant stress och en digital livsstil med ständig uppkoppling och det börjar få konsekvenser för vår hjärna.

Hjärnan är inte anpassad till vad det nya samhället för med sig, att ständigt kolla bildflöde på instagram, nyheter i mobilen eller filmer på plattan. Hjärnan hamnar i osynk med vår tid, men det finns lösningar! Med lite mer kunskap om hur hjärnan fungerar kommer du kunna inse att det egentligen handlar om ganska enkla och basala saker. Den mänskliga hjärnan är skapad i en helt annan tid, och kanske borde vi visa den lite mer hänsyn. Skärmhjärnan är en spännande bok som hjälper dig att få en helt ny bild av det som händer i ditt huvud!"
Citera
2020-05-15, 03:01
Medlem
Zopencos avatar
"Hur Mobilen Styr Ditt Liv":

Anders Hansen
https://www.youtube.com/watch?v=8nVXE3VxNlQ
Citera
2020-05-15, 03:48
Medlem
Jag brukade ligga på några timmar om dagen, inte i närheten av vad du gör dock.. Men jag började spela en helvetes massa WoW igen, och nu snittar jag 15-20 minuter på mobilen om dagen. Ezlife
Citera
2020-05-15, 04:01
Medlem
Citat:
10 h tiktok heregud. Dessa nivåer kan inte vara bra för dig. Prova radera tiktok appen en vecka ?

Kram

Läste starisriken fel tror jag, pga det hör med att jag är vaken på nätter. Genomsnittlig statistik för tiktok är 2 timmar per dag står det.

Mitt snitt per dag skärmtid är cirka 5-7h per dag. Sen på onsdagar jobbar jag vak på natten, man sitter ju och gör ingenting och då scrollar jag väldigt mycket. Vad annaars ska man göra?

Upptäckte nu dock att ma kan sätta spärrar på min iphone. Jag ska testa att spärra lite appar. Tiktok för en 2 timmar spärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in