Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Många är asymtomatiska speciellt barn där man kan räkna med större delen är det. Och som sagt, man har kommit fram till att smittan nog drivs av asymtomatiska eller presymtomatiska. Så det är inte bra att man inte har koll.
Folk testar sig men det verkar uteslutande handla om antikroppar. Det är bara att fråga runt i bekantskapskretsen. Ingen verkar vara intresserad av annat. Så, nej, vi har nog fortfarande inte riktigt koll på det aktuella smittläget. Där har vi bara sekundärinformation som typ inläggningar ökar i Stockholm och med tanke på att smittan nog sprider sig bland barn, unga och unga vuxna som ofta blir asymtomatisk eller lindrigt sjuka kan vi räkna med att bakom varje sjukhusfall döljer sig en hel del smittade.
Säkert så döljer det sig en hel del icke rapporterade sjukdomsfall bakom varje rapporterat. Men vis av tidigare erfarenhet så tänker jag inte spekulera hur stort detta mörkertal är. Du har rätt i att vi borde skaffa oss en bättre överblick. Men tvångstestning är ingen lösning. Däremot så vore det mycket bra om man kunde få reda på hur stor andel av, samtliga, immunitetstester som gett positivt resultat.
Detta skulle ge en något bättre bild av läget. Men sedan tillkommer ju T-cells immuniteten. Däremot så tror jag inte på masstestning av barn yngre en 15 år. Jag vet att du inte håller med här: Men jag ser inte dessa som något problem, dels för att de ytterst sällan blir allvarligt sjuka och dels för att de, med största säkerhet, inte smittar vuxna, (även fast det är dumt att chansa med den hyperkänsliga multisjuka och försvagade 99 åriga tant "Agda").