2020-08-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
En väldigt stor andel av barnen är assymptomatiska eller har så milda symptom att de inte reagerar för dem. Gränsen är alltså flytande mellan lätta symptom- assymptomatiska och immuna.
Okey
Det är fortfarande så här att sympatiska barn är lika mycket smittsamma som sympatiska vuxna, enligt pålitliga källor.
Citera
2020-08-19, 18:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Vill du ha tvångstestning av hela befolkningen? För redan idag kan, vem som helst, smidigt, testa sig för pågående covid-19 infektion eller ta ett antikroppstest.
Vem har snackat om tvångstestning? Under lång tid i våras ända fram till inte för längesedan kunde man inte få bli testad om man så bad på sina bara knän. Historierna är många om folk som inte blivit testade fast de knappt kunnat stå på benen. Det framkommer också i den internationella statistiken då svenska siffror från provtagningen först dyker upp den 5 juli:

https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-19-tests-smoothed-7-day?country=DNK~FIN~NOR~SWE

Så nej, vi har ingen koll fortfarande. Vi vet inte var smittan finns eller har funnits samt till vilken omfattning den har varit sprid och vi vet definitivt inget om våra barn för de har verkligen inte blivit testade. Jag är tveksam till att folk under 40 ens är intresserade av att ta ett PCR-test. Så vi famlar i mörkret och ska vara jävligt glada att våra grannländer inte uppmärksammat detta.
Citera
2020-08-19, 18:42
Medlem
Spanien har nu i detta nu 130 fall per 100k. Trots obligatoriskt munskydd och trots en hård lockdown i våras. De registrerade dessutom över 120 dödsfall senaste dygnet. Det känns som att det börjar spåra ur rätt ordentligt just nu.
Citera
2020-08-19, 18:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja men nu tog du upp dem, vilket visar att du inte hade täckning för ditt resonemang. De överlägset mest förekommande dödsorsakerna är hjärt-/kärlsjukdom och cancer. De kommer inte att påverkas genom att folk håller sig hemma. I så fall snarare genom att de ökar. Cancerdöden kommer säkert att öka, men cancer har längre förlopp så det syns nog i så fall senare.

Stod specifik i resonemanget att det gällde samhället i stort. Du missade nog det.
Citera
2020-08-19, 18:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
20-50% har T-cellsskydd mot SARS-CoV-2 enligt en artikel i Science.

Alla som höhö-ar sig om att det inte dog 10000-tals människor kan ju ta till sig det faktum att detta varit helt okänt och att det var ren och skär tur att det gått "så bra".

https://science.sciencemag.org/content/early/2020/08/04/science.abd3871
Du vet skillnaden mellan cross-reactivity och cross-immunity hoppas jag.

Och du känner till alla hypoteser varför det ibland går snett som den om ADE.
Citera
2020-08-19, 18:43
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad är det som gått "så bra"?

Det beror ju på vad man jämför med, därför jag skrev det inom citattecken.
Citera
2020-08-19, 18:44
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Det är ingen taktik. Det är logiskt eftersom man börjat följa per månad i mars och såg att det blev väldigt många döda i april. Har man väl börjat följa något kan man inte sluta bara för att trenden inte längre faller alarmisterna i smaken.

Har du öppnat en dörr får du acceptera att folk kommer att gå den vägen. Det är journalisterna som vill veta och SCB svarar.

Jag skiter i det. Jag vet redan att media har en taktik, så ingen idé att övertyga mig själv. Men en del av er andra kan ju fundera lite över det.
Citera
2020-08-19, 18:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Inte alls. Jag angav vilken region det rörde sig om och skrev "om man Kan....."

Det är inte jag som är ohederlig i debatten utan de, mestadels, högerextrema sk "alarmisterna" som letar med ljus och lyckta efter tidningsartiklar, personer, rapporter och studier i Sverige och utlandet som stödjer deras, helt igenom politiskt drivna, agenda för att försöka svartmåla Sverige, regeringen och FHM.

Det behövs inga högerextrema krafter för det. Det klarar de alldeles utmärkt själva. Sverige är internationellt sett ett skräckexempel i princip. Att ni i #TeamTegnell (sosseriet) håller på er lagledare är faktiskt ganska sött att se.
Citera
2020-08-19, 18:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Stod specifik i resonemanget att det gällde samhället i stort. Du missade nog det.

Jag beskrev samhället i stort och där kommer den största anledningen till eventuell underdödlighet för enskilda månader 2020 vara att äldre dött tidigare under året i C-19 i stället för sin underliggande sjukdom eler annan sjukdom som drabbar äldre.

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag skiter i det. Jag vet redan att media har en taktik, så ingen idé att övertyga mig själv. Men en del av er andra kan ju fundera lite över det.

Fast du har upprepade gånger visat att du inte vet så mycket. Det du påstår dig veta är mest dina egna förutbestämda uppfattningar.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-08-19 kl. 18:50.
Citera
2020-08-19, 18:49
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ja, det är klart som fan att man avviker när man lyckas få in smittan massivt ibland de mest sjuka sköra äldre. Men detta har, t.ex inget att göra med lockdown eller ej.

Då är vi överens om att dålig äldrevård förklarar intet om varför fler dött i Sverige per capita.
Citera
2020-08-19, 18:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Många är asymtomatiska speciellt barn där man kan räkna med större delen är det. Och som sagt, man har kommit fram till att smittan nog drivs av asymtomatiska eller presymtomatiska. Så det är inte bra att man inte har koll.

Folk testar sig men det verkar uteslutande handla om antikroppar. Det är bara att fråga runt i bekantskapskretsen. Ingen verkar vara intresserad av annat. Så, nej, vi har nog fortfarande inte riktigt koll på det aktuella smittläget. Där har vi bara sekundärinformation som typ inläggningar ökar i Stockholm och med tanke på att smittan nog sprider sig bland barn, unga och unga vuxna som ofta blir asymtomatisk eller lindrigt sjuka kan vi räkna med att bakom varje sjukhusfall döljer sig en hel del smittade.

Säkert så döljer det sig en hel del icke rapporterade sjukdomsfall bakom varje rapporterat. Men vis av tidigare erfarenhet så tänker jag inte spekulera hur stort detta mörkertal är. Du har rätt i att vi borde skaffa oss en bättre överblick. Men tvångstestning är ingen lösning. Däremot så vore det mycket bra om man kunde få reda på hur stor andel av, samtliga, immunitetstester som gett positivt resultat.

Detta skulle ge en något bättre bild av läget. Men sedan tillkommer ju T-cells immuniteten. Däremot så tror jag inte på masstestning av barn yngre en 15 år. Jag vet att du inte håller med här: Men jag ser inte dessa som något problem, dels för att de ytterst sällan blir allvarligt sjuka och dels för att de, med största säkerhet, inte smittar vuxna, (även fast det är dumt att chansa med den hyperkänsliga multisjuka och försvagade 99 åriga tant "Agda").
Citera
2020-08-19, 18:50
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jag beskrev samhället i stort och där kommer den största anledningen till eventuell underdödlighet för enskilda månader 2020 vara att äldre dött tidigare under året i C-19 i stället för sin underliggande sjukdom eler annan sjukdom som drabbar äldre.

Mycket möjligt. Men att ignorera att andra dödsorsaker minskat under senaste månaderna är att stoppa huvudet i sanden och välja sin statistik extremt selektivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in