Citat:
Inte alls. Jag angav vilken region det rörde sig om och skrev "om man Kan....."
Det är inte jag som är ohederlig i debatten utan de, mestadels, högerextrema sk "alarmisterna" som letar med ljus och lyckta efter tidningsartiklar, personer, rapporter och studier i Sverige och utlandet som stödjer deras, helt igenom politiskt drivna, agenda för att försöka svartmåla Sverige, regeringen och FHM.
Jag är, utan tvekan t.o.m beredd att bära munskydd i kollektivtrafiken i rusningstid. Detta trots att jag inte tror speciellt mycket på att just munskydd skulle minska smittspridningen i någon nämnvärd grad.
Då skall det även tilläggas att jag testats positivt i en antikroppstest för covid-19 och att jag haft smak och luktbortfall i samband med att jag låg sjuk i två och en halv vecka i våras. Jag är alltså till 99,99 procent säker på att jag haft covid-19 och därmed är immun i större eller mindre omfattning, ( jag fick aldrig reda på hur stark immunsvaret var).
Men ändå så kommer jag att bära munskydd där och när det ev. kommer att krävas. Detta för att vara en bra förebild. Av samma orsak så kommer jag, även fortsättningsvis, att agera som om jag vore assyptomatiskt smittad och därmed fortsätta att hålla avstånd.
Jag är också beredd att t.ex acceptera att barn kan smitta vuxna, om det verkligen framkommer starka belägg för det. Jag agerar alltså på samma sätt som vilken person som helst som är, mer eller mindre, vetenskapligt skolad och har respekt för vetenskap och beprövad erfarenhet.
Detta är, tyvärr, mer än vad man kan säga om många debattörer i denna tråd. Att erkänna att man ibland kan ha fel, och ändra sig, verkar ses som ett stort, politiskt , nederlag av dem. De måste driva vidare sin högerextrema politiska agenda hur mycket och ofta de än blir överbevisade.
Att sedan t.ex Folkhälsomyndigheten har en helt öppen inställning till vetenskap och beprövad erfarenhet är något som dessa debattörer försöker vända emot myndigheten, samtidigt som de sublimerar sin egen enkelspårighet på främst Anders Tegnell.
Grupptryck och panikåtgärder är ingenting som har att göra med vetenskap. Inte heller när utländska ledare agerar som amatörforskare och fattar beslut som går emot deras expertmyndigheters rekommendationer.
Tja, du anklagade mig för ohederlighet i debatten och jag har nu svarat både dig och en hel del andra som känner sig träffade i tråden. Med detta avsluta jag denna lilla utvikning och kommer ej att besvara några ev. personangrepp.