2020-08-19, 18:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
För att gilla statistik är du extremt ohederlig med dina statistiska urval. Att applicera en liten studie på 122 fall på ett helt land är ju snudd på lyteskomik.

Inte alls. Jag angav vilken region det rörde sig om och skrev "om man Kan....."

Det är inte jag som är ohederlig i debatten utan de, mestadels, högerextrema sk "alarmisterna" som letar med ljus och lyckta efter tidningsartiklar, personer, rapporter och studier i Sverige och utlandet som stödjer deras, helt igenom politiskt drivna, agenda för att försöka svartmåla Sverige, regeringen och FHM.

Jag är, utan tvekan t.o.m beredd att bära munskydd i kollektivtrafiken i rusningstid. Detta trots att jag inte tror speciellt mycket på att just munskydd skulle minska smittspridningen i någon nämnvärd grad.

Då skall det även tilläggas att jag testats positivt i en antikroppstest för covid-19 och att jag haft smak och luktbortfall i samband med att jag låg sjuk i två och en halv vecka i våras. Jag är alltså till 99,99 procent säker på att jag haft covid-19 och därmed är immun i större eller mindre omfattning, ( jag fick aldrig reda på hur stark immunsvaret var).

Men ändå så kommer jag att bära munskydd där och när det ev. kommer att krävas. Detta för att vara en bra förebild. Av samma orsak så kommer jag, även fortsättningsvis, att agera som om jag vore assyptomatiskt smittad och därmed fortsätta att hålla avstånd.

Jag är också beredd att t.ex acceptera att barn kan smitta vuxna, om det verkligen framkommer starka belägg för det. Jag agerar alltså på samma sätt som vilken person som helst som är, mer eller mindre, vetenskapligt skolad och har respekt för vetenskap och beprövad erfarenhet.

Detta är, tyvärr, mer än vad man kan säga om många debattörer i denna tråd. Att erkänna att man ibland kan ha fel, och ändra sig, verkar ses som ett stort, politiskt , nederlag av dem. De måste driva vidare sin högerextrema politiska agenda hur mycket och ofta de än blir överbevisade.

Att sedan t.ex Folkhälsomyndigheten har en helt öppen inställning till vetenskap och beprövad erfarenhet är något som dessa debattörer försöker vända emot myndigheten, samtidigt som de sublimerar sin egen enkelspårighet på främst Anders Tegnell.

Grupptryck och panikåtgärder är ingenting som har att göra med vetenskap. Inte heller när utländska ledare agerar som amatörforskare och fattar beslut som går emot deras expertmyndigheters rekommendationer.

Tja, du anklagade mig för ohederlighet i debatten och jag har nu svarat både dig och en hel del andra som känner sig träffade i tråden. Med detta avsluta jag denna lilla utvikning och kommer ej att besvara några ev. personangrepp.
Citera
2020-08-19, 18:19
Medlem
arbetets avatar
Förvånar mig inte det minsta:
Under sommaren är det framför allt unga som har blivit smittade av covid-19 i Stockholmsområdet, det visar siffror från Region Stockholm.

Från och med 29 juni till 16 augusti rapporterades totalt 4 150 personer med bekräftad covid-19 i länet. En dryg fjärdedel av de smittade var 20-29 år, och nästan lika många 30-39 år.

Det innebär att över hälften av alla som fått covid-19-diagnos i bekräftad i Stockholm under juli och augusti är under 40 år.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-stockholmsregionen
Citera
2020-08-19, 18:19
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Det verkar vara två Corona-express som ankommer från Nordmakedonien till Sverige idag. Mängder med smittade som bara kliver rakt ut i samhället. Ingen testning, ingen karantän. Iofs vad ska man förvänta sig av en bananrepublik som Sverige. I Finland togs alla passagerare in direkt vid ankomst och nu ska planen från Skopje stoppas.

De som jobbar eller befinner sig på flygplatsen i Skavsta och Göteborg borde åtminstone få en ärlig chans att skydda sig. Synd om alla taxi och busschafförer som kommer att smittas.

Skopje
19 Aug, 17:30
W6 7709
Gothenburg Landvetter
19 Aug, 20:25
ON TIME

Skopje
19 Aug, 18:25
W6 7707
Stockholm Skavsta
19 Aug, 21:25
ON TIME
Citera
2020-08-19, 18:21
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Numera räcker det med att spotta i ett rör:

Saliva Direct:

https://mynbc15.com/news/local/new-covid-19-saliva-test-could-be-a-turning-point

Så vi skall kicka gång med en testmetod som ej är beprövad ännu. Ytterst tveksamt om denna metod kan fungera . Du vet vid en aktiv infektion är det ofta svårt att få korrekta testresultat med ett beprövat pcr-test. Vid pcr går man djupt i näsa /svalg och pinnen skall vara där 10/15 sekunder.
Citera
2020-08-19, 18:27
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Det verkar vara två Corona-express som ankommer från Nordmakedonien till Sverige idag. Mängder med smittade som bara kliver rakt ut i samhället. Ingen testning, ingen karantän. Iofs vad ska man förvänta sig av en bananrepublik som Sverige. I Finland togs alla passagerare in direkt vid ankomst och nu ska planen från Skopje stoppas.

De som jobbar eller befinner sig på flygplatsen i Skavsta och Göteborg borde åtminstone få en ärlig chans att skydda sig. Synd om alla taxi och busschafförer som kommer att smittas.

Skopje
19 Aug, 17:30
W6 7709
Gothenburg Landvetter
19 Aug, 20:25
ON TIME

Skopje
19 Aug, 18:25
W6 7707
Stockholm Skavsta
19 Aug, 21:25
ON TIME
Vad får dig att tro att smittan skulle vara mer utbredd i utlandet? Det är väl snarare folk som besökt Sverige som behöver sitta i karrantän när de återvänt till hemlandet?
Citera
2020-08-19, 18:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
När det gäller barn och smitta till föräldrar eller nära vuxna anhöriga så glömmer du en sak. Mindre barn och dessa nära vuxna, speciellt föräldrar har en nära relation till sina barn. Man pussas och kramas. Det går inte att hålla social distans till sina barn i månader eller år. Mindre och halvstora barn kryper gärna upp i sängen hos föräldrarna på morgonen och sover en stund ansikte mot ansikte. Även om barn smittar svårare går det inte att undvika smitta i ett gosigt familjeförhållande. Ungdomar och tonåringar kanske smittar lättare men de hänger mer med sina kompisar en sina föräldrar och de ligger inte lika ofta och gosar på morgonen.

Tyvärr är väl svaret att det vet vi om 3 veckor.

Nej svaret, vad gäller barn under 15 år, hade vi redan under våren. Och de smittade inte ner massor av föräldrar då och kommer heller inte att smitta ner massor av föräldrar nu.

När det kommer till gymnasielever så är bilden lite mer komplex, då smittsamheten ökar med ålder. Men man försöker motverka ev smittspridning ifrån dem genom ändrade scheman, mindre trängsel och hygienrutiner. Vi får se hur det går.
Citera
2020-08-19, 18:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi har noll koll på smittan bland den allmänna befolkningen p.g.a. oviljan att öht testa. Hur tror du att det ser ut bland barn? Hur ska man kunna veta det? Förmodligen finns det och förmodligen så är deras föräldrar inte i riskgrupper och är relativt unga så förmodligen har inte heller de blivit testade särskilt inte om de inte varit inlagda på sjukhus. Hade vi haft smittspårning skulle vi kanske ha svaren på detta. Nu har vi inte det.

Vill du ha tvångstestning av hela befolkningen? För redan idag kan, vem som helst, smidigt, testa sig för pågående covid-19 infektion eller ta ett antikroppstest.
Citera
2020-08-19, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Hur vet du om de inte smittar om du inte testar typ en hel skola och barnens hushåll? Har det gjorts i Sverige? Nej. Du får gärna referera till någon studie som visar att barn smittar i mycket lägre utsträckning än vuxna (många barn som följs, inte bara ett, som jag vet finns studier över, men det får än så länge betraktas som anektodiskt), citera de valda stycket som bekräftar din hypotes. Hur många kontakter har barnen haft i genomsnitt, hur många av dessa kontakter blir smittade i genomsnitt, och hur ser det ut i en motsvarande kontrollgrupp med vuxna? Vad är reproduktionstalet för ett barn, dvs hur många smittar ett barn i genomsnitt? Runt 1 (men det är ju så även bland vuxna just nu). 0,5? 0,1? Nära noll? Hur mycket exakt?

Precis som varenda jävel här så killgissar jag lite. Personligen skulle jag säga att den fullständiga avsaknad av något som helst underlag på att barn varit centrala i någon smittkedja (till en vuxen) är en rätt tydlig indikation. Du kan också titta på lärare i Sverige som borde varit väldigt exponerade ifall barn smittat på samma sätt som vuxna.

Du får gärna visa mig fel och visa på en studie där barn visats vara drivande i en smittkedja. För att vara övertydlig så har jag redan sagt att det är väl belagt att de har viruset och att teoretiska modeller tycker att de borde smitta. Jag frågar om verkligheten.
Citera
2020-08-19, 18:33
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Så vi skall kicka gång med en testmetod som ej är beprövad ännu. Ytterst tveksamt om denna metod kan fungera . Du vet vid en aktiv infektion är det ofta svårt att få korrekta testresultat med ett beprövat pcr-test. Vid pcr går man djupt i näsa /svalg och pinnen skall vara där 10/15 sekunder.
Jo, den funkar:

SalivaDirect: Simple and sensitive molecular diagnostic test for SARS-CoV-2 surveillance

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.08.03.20167791v1
Senast redigerad av arbetet 2020-08-19 kl. 18:41.
Citera
2020-08-19, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
20-50% har T-cellsskydd mot SARS-CoV-2 enligt en artikel i Science.

Alla som höhö-ar sig om att det inte dog 10000-tals människor kan ju ta till sig det faktum att detta varit helt okänt och att det var ren och skär tur att det gått "så bra".

https://science.sciencemag.org/content/early/2020/08/04/science.abd3871
Vad är det som gått "så bra"?
Citera
2020-08-19, 18:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Outliers.

Ja, det är klart som fan att man avviker när man lyckas få in smittan massivt ibland de mest sjuka sköra äldre. Men detta har, t.ex inget att göra med lockdown eller ej.
Citera
2020-08-19, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du får nog läsa en gång till och fundera på vad du egentligen svarar på. Har du alls citerat rätt person? Jag menar alltså att underdödligheten i juli förklaras genom att många redan sjuka, som skulle dött i juli, dog i C-19 i april i stället.

När det gäller trafikolyckor så dör i genomsnitt 300 i sådana varje år. Det dör under 100 i arbetsplatsolyckor. Det enda jag skrev var att det är inte minskning i dessa som förklarar underdödlighet i juli.

Ta nu din medicin och kom inte med fler korkade påhopp.
Nej medicin tar jag ingen och behöver inte heller.
Däremot kanske jag skulle behöva läsglasögon.
Det var Helge jag skulle citera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in