2020-08-19, 15:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Hur ska ni ha det, smittar barn eller inte ?
Vi hade skolorna öppna i Mars/April när smittan var 10/20/50ggr ? högre än nu, om ni ser det som ett problem att skolorna ska öppna nu så måste det ha varit galet många smittade då.

Med andra ord, antingen har vi väldigt många skolbarn immuna eller så är smittan inte ett problem bland skolbarn.

Ni kan inte både ha kakan och äta den, samtidigt som ni sitter och äter upp all kakdeg när man försöker baka flera.
Förstår inte kopplingen. Du kanske inte följt med i utveckling där allt yngre och andra grupper sprider smittan. Vi hade nog tur i våras där stora grupper även i Stockholm förskonades från smittan som var koncentrerad till de utsatta områdena. Säkert blev klasser nedsmittade där och spred smittan vidare till vuxna. Men hur ska vi veta det när vi knappt testade vuxna sjuka än mindre barn om än alls?

Vi går nu mot ett annat läge i höst där fler barn, unga och unga vuxna bär smittan många gånger asymtomatiska. Det är ingen som påstår att barn skulle sprida smittan mer än vuxna men allt tyder på att de gör det och då är skolöppningen tillsammans med det faktum att vi har smittan i nya grupper ett problem.

Och jag är ganska säker på att den positiva utvecklingen inte bara har brutits utan att vi kommer att se att kurvorna går upp kanske inte lika dramatiskt som i våras förhoppningsvis och troligtvis.
Citera
2020-08-19, 15:13
Medlem
IMBILDENs avatar
[quote=Flugpappa|72641476]
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Officiellt kanske, men om mörkertalet är 10 gånger högre än de officiella fallen vet jag inte om man kan hävda att man smittspårar Covid19. Tycker inte det känns så.

[/https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/allt-om-provtagning-for-covid-19/om-ditt-provsvar/positivt-test-for-covid-19/

Det där är ju bra, men hur mycket arbete tror du läggs ned i praktiken? Jag är skeptisk till att det sker särskilt stora ansträngningar. Blir någon sjuk kan jag tänka mig att de allra närmast blir erbjudna att testa sig, men knappast att man börjar rota i passagerarlistor ombord på långfärdsbussar, tågvagnar och inrikesflyg. Jag tror man gör det enkelt och bryter av rätt snabbt.
Citera
2020-08-19, 15:17
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Precis så kommer det bli - om det ökar i skolor kommer det skyllas på något annat. Dessutom testar man så lite fortfarande i Sverige, speciellt barn - så att om det ökar så kommer det se ut som det ökar mindre än vad det gör.

Måste bara fråga vad för tester ni efterfrågar? Pcr test = svalgprov ger bara positivt utfall vid pågående infektion. Antikroppar påvisas bara hos en del som har immunitet. Övriga tester kräver avancerade laboratorium . Har man symtom får man ju testa sig idag.
Citera
2020-08-19, 15:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Skåne ökar, mest +fall i Sverige idag

Syns i diagram också

https://twitter.com/AdelAHamdeh/stat...19853267083264

Inom aktiehandel hade man sagt att det faktiskt är en trend på väg upp,

dra ett streck mellan "bottnarna" i den kurvan de senaste 10 dagarna så ser du trenden.

Absolut en uppgående trend, och då öppnar skolorna (och det blir även trängsel på bussarna som följd) först den här veckan. D.v.s. de som blir smittade nu, kommer inte att dö förrän om två-tre veckor, eller längre fram om de lägger dem i respirator...
Citera
2020-08-19, 15:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Halmgubbe! Vem har pratat om tvång? Länge var situationen i Sverige att du inte fick testa dig. Fortfarande ligger testfrekvensen på låg nivå jämförbart där vi inte ens kommit upp i de planerade 100k tester i veckan.

Hade vi haft tester och smittspårning från början som alla andra civiliserade västländer kanske vi skulle ha koll och kunna uttala oss om barn är smittade och sprider smittan vidare till sina föräldrar.

Det går hur lätt som helst att få tid till antikroppstest nu. Hur det står till med testning för konstaterad pågående covid-19 infektion känner jag inte till, men det kan knappast vara svårare än att få göra ett antikroppstest. Jag skall kolla nu om mitt resultat, äntligen, kommit in.

Men i slutet av april/början av maj så var det omöjligt att testa sig med mindre än att man hade blivit inlagd på sjukhus.Så det minskade antalet tester per vecka beror nog på att färre är sjuka. Låt vara att andelen positiva test har ökat, men siffran ligger ändå under 5 procent.
Citera
2020-08-19, 15:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
SCB redovisar bara halvårssiffran alltså fram till och med juni. Under juli så hade vi en underdödlighet på ca 1000 personer, och den tendensen lär fortsätta under augusti och framåt. Givet att:

de som är 65 år eller äldre, eller tillhör någon annan riskgrupp går man ur huse och vaccinerar sig mot säsongsinfluensan.

Många av de som dog av/med covid-19 under våren ändå skulle dött i någonting annan innan nyåret.

Att inte äldre folk dör i annat som vinterkräksjukan eller andra infektioner annat än covid-19.

Att inte antalet självmord och trafikolyckor ökar kraftigt

Att inte vårdskulden gör att fler avlider i cancer eller hjärt och kärlsjukdomar.

Att inte smittspridningen ökar igen och fler dör med/av covid-19.

https://emanuelkarlsten.se/antalet-doda-2020-hittills-ett-tiotal-over-snittet-per-dag/
Men kom igen han använder en icke fullständig kurva. Vi kan fortfarande inte se en underdödlighet. Kurvan som du tittat på kommer att fyllas på i slutet. Jag vet att myndigheter gärna vill mata oss med dem, deras kurva kommer alltid att visa en underdödlighet de sista tre veckorna, så är det bara.
Jag gillar att kolla på Euromomo som uppdateras en gång i veckan oftast i slutet. De sista 3 veckorna är markerade med orange och inte fullständiga och kan komma att ändras åt något håll, så ignorera bara dessa. Sverige ligger långt ner på sidan.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Men det är ju dok roligare att alltid se på en kurva som slutar ner...
Citera
2020-08-19, 15:33
Medlem
Flugpappas avatar
[quote=IMBILDEN|72641519]
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa

Det där är ju bra, men hur mycket arbete tror du läggs ned i praktiken? Jag är skeptisk till att det sker särskilt stora ansträngningar. Blir någon sjuk kan jag tänka mig att de allra närmast blir erbjudna att testa sig, men knappast att man börjar rota i passagerarlistor ombord på långfärdsbussar, tågvagnar och inrikesflyg. Jag tror man gör det enkelt och bryter av rätt snabbt.
Ansvaret ligger på individen exakt som det står på 1177. Klart att det är som du säger att det skulle pricka ännu mer om det sköttes som du önskar. Men vilka skall utföra en smittspårning där individen tvångshämtas , polisen ? Vilka skall utdöma straff för de som inte dyker upp? Vi skulle då behöva en hel apparat för detta och väldigt omfattande resurser. Sedan tror jag ingen vill ha den formen av polisstat,övervakning
Citera
2020-08-19, 15:38
Medlem
IMBILDENs avatar
[quote=Flugpappa|72641717]
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ansvaret ligger på individen exakt som det står på 1177. Klart att det är som du säger att det skulle pricka ännu mer om det sköttes som du önskar. Men vilka skall utföra en smittspårning där individen tvångshämtas , polisen ? Vilka skall utdöma straff för de som inte dyker upp? Vi skulle då behöva en hel apparat för detta och väldigt omfattande resurser. Sedan tror jag ingen vill ha den formen av polisstat,övervakning

Jag har fått för mig att man tar detta med smittspårning på betydligt större allvar i våra grannländer. Inledningsvis sköttes detta också mer långtgående även i Sverige. Man tittade exempelvis på vilka som suttit på de närmaste platserna i tågvagnar. Man gick ut med efterlysningar och upplysningar osv.

Trots allt är ju smittan betraktad som samhällsfarlig av WHO. Då borde man anstränga sig lite mer. Det är ju inte Klamydia vi pratar om som kan botas med en lättare dos antibiotika, men även där ska det ju smittspåras...
Citera
2020-08-19, 15:40
Medlem
Nu skriver dom om superspridare på Island, och jag undrar vad i biologin som skulle göra att det existerar nåt fenomen som superspridare?

Är det inte mer troligt att det handlar om att några människor är helt enkelt slarvigare med sin hygien? Tvättar kanske inte fingrarna efter toalettbesöket, hostar så saliven sprutar åt fel hål osv.

Men det är kränkande att säga sånt så dom uppfinner istället ordet superspridare.

Lägg till att några kanske är mer närgångna i sina sociala kontakter.

Det är troligen även anledningen till att sjukdomar sprids så mycket bland barn på dagis och skolor. Barn glömmer ofta tvätta händerna när de varit på toaletten och de leker närmare varandra än vad vuxna gör.
Senast redigerad av L.D. 2020-08-19 kl. 15:53.
Citera
2020-08-19, 15:43
Avslutad
Citat:
Citat:
Bara en förkylning ju ... inte värre än influensan... yada yada yada....

obs. ironi

Det avsågs väl höga dödstal inte låga?

"Flest döda sedan svältåret 1869"
Fast vad har dödstalen svältåret 1869 med dödstalen 2020 att göra?

Det är väl rätt självklart att ju fler människor som finns i Sverige desto fler är det som dör i Sverige?
Citera
2020-08-19, 15:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det går hur lätt som helst att få tid till antikroppstest nu. Hur det står till med testning för konstaterad pågående covid-19 infektion känner jag inte till, men det kan knappast vara svårare än att få göra ett antikroppstest. Jag skall kolla nu om mitt resultat, äntligen, kommit in.

Men i slutet av april/början av maj så var det omöjligt att testa sig med mindre än att man hade blivit inlagd på sjukhus.Så det minskade antalet tester per vecka beror nog på att färre är sjuka. Låt vara att andelen positiva test har ökat, men siffran ligger ändå under 5 procent.
Många är asymtomatiska speciellt barn där man kan räkna med större delen är det. Och som sagt, man har kommit fram till att smittan nog drivs av asymtomatiska eller presymtomatiska. Så det är inte bra att man inte har koll.

Folk testar sig men det verkar uteslutande handla om antikroppar. Det är bara att fråga runt i bekantskapskretsen. Ingen verkar vara intresserad av annat. Så, nej, vi har nog fortfarande inte riktigt koll på det aktuella smittläget. Där har vi bara sekundärinformation som typ inläggningar ökar i Stockholm och med tanke på att smittan nog sprider sig bland barn, unga och unga vuxna som ofta blir asymtomatisk eller lindrigt sjuka kan vi räkna med att bakom varje sjukhusfall döljer sig en hel del smittade.
Citera
2020-08-19, 15:47
Medlem
Flugpappas avatar
[quote=IMBILDEN|72641768]
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa

Jag har fått för mig att man tar detta med smittspårning på betydligt större allvar i våra grannländer. Inledningsvis sköttes detta också mer långtgående även i Sverige. Man tittade exempelvis på vilka som suttit på de närmaste platserna i tågvagnar. Man gick ut med efterlysningar och upplysningar osv.

Trots allt är ju smittan betraktad som samhällsfarlig av WHO. Då borde man anstränga sig lite mer. Det är ju inte Klamydia vi pratar om som kan botas med en lättare dos antibiotika, men även där ska det ju smittspåras...

Ok vi gjorde det i början med god kontroll på främst våra skidresenärer , men Tegnell nämner i sitt sommarprat att man inte kände till att internationellt kraftigt resande bland utrikesfödda i västra Stockholm skapat en samhällsspridning. Detta ser han som en stor miss att de inte kände till. När det blivit samhällsspridning bedömer man att den smittspårning du nämner ej ger effekt. Därav tror jag skillnaden är mellan våra grannländer som ej fått samhällsspridningen vi fick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in