2020-08-19, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det pratas även om överdödlighet just nu... Vi kunde läsa detta idag:
Med tanke på att det heller aldrig har funnits så många i Sverige så är det inte konstig att det aldrig har dött så många heller. Det är betydligt konstigare att det år 1869 dog fler än år 2020.
Citera
2020-08-19, 18:04
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är med säkerhet så att den främsta förklaringen till underdödlighet för enstaka månader är att många dog tidigare än de annars skulle ha gjort. De orsaker du nämner har väldigt få dödsfall alltid.

Det dör bara cirka 300 i trafikolyckor och under 100 i arbetsplatsolyckor så det påverkar ingenting i statistiken om det dör några färre. Influensan härjar inte på sommaren.

Det finns ju fler dödsorsaker än:

1. Trafiolyckor
2. Arbetsplatsolyckor
3. Covid
Citera
2020-08-19, 18:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Säg det till de anhöriga.

De anhöriga skiter i dödstalen. De fokuserar på det enskilda fallet som drabbar dem oavsett vad personen dött i.
Citera
2020-08-19, 18:06
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ja det håller jag med om, men nu är det så att det började följas upp på månad under detta år och då är det ju bra att man inte plötsligt slutar när siffrorna går ner.

Då är ju frågan om det handlar om en medveten taktik? För det var trots allt det jag svarade på. Jag kommer inte diskutera vare sig under/överdödlighet för jag tycker det är ganska ointressant ur Covidperspektiv.
Citera
2020-08-19, 18:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Tycker det är ointressant, oavsett. Särskilt under en specifik månad. För kort urval för att säga något vettigt.

Jag vet att det tidigare har pratas överdödlighet per årsbasis. Det kan jag dock förstå, inte att man diskuterar det per månadsbasis. Tycker du att det vore intressant att diskutera det per veckobasis och kanske på dagsbasis också?

Om inte, motivera varför.
Jo, men jag undrade om media brukade rapportera om överdödlighet förut. Eller finns det en taktik?
Citera
2020-08-19, 18:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det finns ju fler dödsorsaker än:

1. Trafiolyckor
2. Arbetsplatsolyckor
3. Covid

Ja men nu tog du upp dem, vilket visar att du inte hade täckning för ditt resonemang. De överlägset mest förekommande dödsorsakerna är hjärt-/kärlsjukdom och cancer. De kommer inte att påverkas genom att folk håller sig hemma. I så fall snarare genom att de ökar. Cancerdöden kommer säkert att öka, men cancer har längre förlopp så det syns nog i så fall senare.
Citera
2020-08-19, 18:09
Medlem
Citat:
Det är med säkerhet så att den främsta förklaringen till underdödlighet för enstaka månader är att många dog tidigare än de annars skulle ha gjort. De orsaker du nämner har väldigt få dödsfall alltid.

Det dör bara cirka 300 i trafikolyckor och under 100 i arbetsplatsolyckor så det påverkar ingenting i statistiken om det dör några färre. Influensan härjar inte på sommaren.

Det dör i genomsnitt 90000 i Sverige varje år.
Att läsa dina inlägg är som en repris.
Samma korkade ramsor hela tiden och helt oemottaglig av fakta är du.
Nu kom det här med trafikolyckor och arbetsplatsolyckor igen.
Covid avlidna är redan döfärdiga men trafikoffer Och de som dör på jobbet är unga friska människor.
En arbetsplatsolycka motsvarar några tusen covidfall.
Citera
2020-08-19, 18:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Då är ju frågan om det handlar om en medveten taktik? För det var trots allt det jag svarade på. Jag kommer inte diskutera vare sig under/överdödlighet för jag tycker det är ganska ointressant ur Covidperspektiv.

Det är ingen taktik. Det är logiskt eftersom man börjat följa per månad i mars och såg att det blev väldigt många döda i april. Har man väl börjat följa något kan man inte sluta bara för att trenden inte längre faller alarmisterna i smaken.

Har du öppnat en dörr får du acceptera att folk kommer att gå den vägen. Det är journalisterna som vill veta och SCB svarar.
Citera
2020-08-19, 18:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag frågade vilken testmetod du tror fungerar ? Inte vad du tycker om Fhm. Vet du hur det fungerar att ta prover på covid ?
Numera räcker det med att spotta i ett rör:

Saliva Direct:

https://mynbc15.com/news/local/new-covid-19-saliva-test-could-be-a-turning-point
Citera
2020-08-19, 18:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Att läsa dina inlägg är som en repris.
Samma korkade ramsor hela tiden och helt oemottaglig av fakta är du.
Nu kom det här med trafikolyckor och arbetsplatsolyckor igen.
Covid avlidna är redan döfärdiga men trafikoffer Och de som dör på jobbet är unga friska människor.
En arbetsplatsolycka motsvarar några tusen covidfall.

Du får nog läsa en gång till och fundera på vad du egentligen svarar på. Har du alls citerat rätt person? Jag menar alltså att underdödligheten i juli förklaras genom att många redan sjuka, som skulle dött i juli, dog i C-19 i april i stället.

När det gäller trafikolyckor så dör i genomsnitt 300 i sådana varje år. Det dör under 100 i arbetsplatsolyckor. Det enda jag skrev var att det är inte minskning i dessa som förklarar underdödlighet i juli.

Ta nu din medicin och kom inte med fler korkade påhopp.
Citera
2020-08-19, 18:15
Medlem
Hotell kedjan Nordic Choice kör med ansiktsmask för alla sina anställda.
Mycket bra val. Fler företag behöver göra samma sak.
Citera
2020-08-19, 18:15
Avstängd
KungPungPats avatar
Jag hörde att folk som har stora fester i Amerika nu riskerar att bli anklagade för bioterrorism om dom fortsätter annordna fester som sprider viruset.

Det hade aldrig fungerat i Sverige eftersom svensson kan inte leva utan fest, affärer och jobb vilket alltid varit viktigare än att förhindra smittspridning.

Ta bort en av de tre livsviktiga sakerna för svensson och det hade blivit upplopp på gatorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in