2020-08-19, 09:25
Medlem
qwerty-66s avatar
En anledning att inte vilja ingå i flockimmuniteten...... 60 procent fick hjärtmuskelinflammation o det gällde inte bara svåra fall så även mild/asymptomatisk infektion kan resultera i problem

Covid-19-associated myocarditis. Nearly 80 percent had persistent abnormalities and 60 percent had evidence of myocarditis. The degree of myocarditis was not explained by the severity of the initial illness.

https://www.nytimes.com/2020/08/17/opinion/covid-19-heart-disease.html
Citera
2020-08-19, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
En anledning att inte vilja ingå i flockimmuniteten...... 60 procent fick hjärtmuskelinflammation o det gällde inte bara svåra fall så även mild/asymptomatisk infektion kan resultera i problem

Covid-19-associated myocarditis. Nearly 80 percent had persistent abnormalities and 60 percent had evidence of myocarditis. The degree of myocarditis was not explained by the severity of the initial illness.

Det där har avhandlats tidigare i tråden.

Här är studien: https://jamanetwork.com/journals/jamacardiology/fullarticle/2768916
Citera
2020-08-19, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Även Socialstyrelsen, du vet de som känner till och förstår en miljon gånger mer än du om såväl covid-19, sjukvården och statistik, kom att använda sig av just måttet "förlorade levnadsår" i framtiden när SARS-COV2 pandemin skall utredas. Det framgick under tisdagens presskonferens. Så jag är i gott sällskap.Men du får, förstås gärna fortsätta att lalla på i din högerextrema och konspiratoriska internetbubbla som härjat i denna tråd sedan vi fick vetskap om covid-19.

Min erfarenhet är dock att det är kvalitetsjusterade levnadsår som kommer användas. Att använda ojusterade har en hel del inbyggd problematik (dock är det mycket bättre att använda ojusterade levnadsår, än att bara mäta "döda", och otroligt mycket rimligare än som Sverige gör idag när vi klumpar ihop "död med COVID" och "död av COVID" i samma pott).
Citera
2020-08-19, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det där har avhandlats tidigare i tråden.

Här är studien: https://jamanetwork.com/journals/jamacardiology/fullarticle/2768916

Problemet med den artikeln är att den inte på ett ärligt sätt förtäljer hur resultatet särskiljer sig från ex en infektion av influensa typ A som är såpass allvarligt att den kräver att man läggs in. Ja, inflammationer i kroppen är vanligt efter COVID-19, men inflammationer i kroppen är också vanligt efter längre period av både typ A och typ B (ej C mig veterligen).

Så jag tycker man borde läsa artikeln; "Oj, influensa är rätt allvarligt, jag borde vara försiktigare under influensaperioder med vilka jag träffar", inte "OMFG! COVID-19 VERY BAD!".
Citera
2020-08-19, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Min erfarenhet är dock att det är kvalitetsjusterade levnadsår som kommer användas. Att använda ojusterade har en hel del inbyggd problematik (dock är det mycket bättre att använda ojusterade levnadsår, än att bara mäta "döda", och otroligt mycket rimligare än som Sverige gör idag när vi klumpar ihop "död med COVID" och "död av COVID" i samma pott).

Kvalitetsjusterade levnadsår är ju det som betyder något för samhället och individen. Det är inte kvalitet att behöva isolera sig sista månaderna av livet, samtidigt som det påverkar unga negativt med stängda skolor tex. När den uträkning är klar så kommer det knappt märkas i Sverige, jag är imponerad av FHMs förmåga att stå emot trycket från andra länder. Detta kommer gå till världshistorien, kommer skrivas böcker och avhandlingar en masse. Tegnell kommer gå till WHO, jag sa det först.
Citera
2020-08-19, 09:50
Medlem
Citat:
Ulf Kristersson - För det andra att Sverige grovt har misslyckats med att skydda de allra mest sårbara.
Citat:
5.780 döda talar sitt tydliga språk. Det ska jämföras med 260 i Norge, 330 i Finland och 620 i Danmark. Det är ett misslyckande av historiska proportioner som inte kan – och inte får – bortförklaras med argument som ”man kan inte jämföra länder ” eller rent föraktfulla kommentarer som utrikesminister Ann Lindes famösa ”detta är ingen tävling”.
Citat:
Tusentals miste livet för att Sverige inte förmådde skydda dem. Den smärtan blir extra tydlig för alla oss som förlorade någon nära och själva stod inplastade i fullständig skyddsdräkt när vi försökte tala med den som insjuknat. Många fler kan nog känna och förstå vilket lidande det innebär.
https://twitter.com/EmilBergholtz/status/1295806540327288838
Citera
2020-08-19, 09:50
Medlem
Citat:
Problemet med den artikeln är att den inte på ett ärligt sätt förtäljer hur resultatet särskiljer sig från ex en infektion av influensa typ A som är såpass allvarligt att den kräver att man läggs in. Ja, inflammationer i kroppen är vanligt efter COVID-19, men inflammationer i kroppen är också vanligt efter längre period av både typ A och typ B (ej C mig veterligen).

Så jag tycker man borde läsa artikeln; "Oj, influensa är rätt allvarligt, jag borde vara försiktigare under influensaperioder med vilka jag träffar", inte "OMFG! COVID-19 VERY BAD!".
Nej precis. Jag har redan skrivit just det, i tråden, för ett antal sidor sedan.

Dessutom visar egentligen inte den där studien vilka symtom de drabbade har. CT är ett utmärkt diagnosverktyg som kan avslöja mycket små anomalier.

Min bästa gissning är att man skulle se ungefär samma resultat om man screenade influensapatienter under samma förutsättningar.

Visserligen såg man allvarliga följder av infektionen som tromboser och andra ischemiska skador men det var ju bara hos någon procent av de undersökta.
Citera
2020-08-19, 09:51
Medlem
Fint att Finland öppnar mot norra Sverige då regionerna är beroende av varanndra vid gränserna, men fortsatt ingen öppning mot Åland. Dessutom stänger Finland mot Norge,Danmark och Tyskland. Vilket otroligt skämt dessa reserestriktioner är.
Citera
2020-08-19, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66

Visst är det så och mycket till.
Det är många som har fått hjärninflammation som har resulterat i förlamning av kroppsdelar eller tappat syn och talförmågan.
Det finns flera artiklar om det.
Förespråkarna för flockimmuniteten kan själva gå ut som ett gott exempel och ta på sig smittan på egen hand.
Om den är som en vanlig influensa då kan Giesecke själv vara ett gott exempel.
Citera
2020-08-19, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej precis. Jag har redan skrivit just det, i tråden, för ett antal sidor sedan.

Ledsen, jag har inte läst alla inlägg, menade inte på något att anklaga dig.
Citera
2020-08-19, 10:00
Medlem
Citat:
Ledsen, jag har inte läst alla inlägg, menade inte på något att anklaga dig.
Det är OK. Jag tål hårdare smällar än så . . .
Citera
2020-08-19, 10:00
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Den moderata mannen på Aktuellt sa nåt vettigt faktiskt.
Folk tar inte varandra mer i handen för att de tvättar händerna oftare. Samma sak med munskydd. Folk hoppar inte på varann bara för att de bär munskydd.
FHM kanske tror att Sveriges befolkning fattar ingenting och så fort de sätter på sig masken då då ligger de ihop med varandra!
Det kanske är därför de försöker tillämpa flockimmuniteten. Om man ser på befolkningen som en flock då speglar det sig i alla beslut.
Sverige måste vara ett av få länder som inte följer WHOs rekommendationer om användning av munskydd i bussar och tåg och varuhus.

Du har fel, men det får du diskutera i lämplig tråd. Det hör inte hemma här. Det är bra att smittan dök upp och rör om i grytan och rensar lite. Samhället behöver lite farsoter ibland för att kunna ta sig framåt. Det gör alltså ingenting alls om det skulle blossa upp. Tyvärr så tror jag inte riktigt att smittspridningen kommer att komma igång på ett vettigt sätt igen under hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in