2020-08-18, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Alla som får Corona dör inte, Folkhälsomyndighetens rapport visade att ålder var runt 47 år för de lärare som blivit allvarligt sjuka och det är oftast en ålder man inte dör om man får Corona.
Lärarna kan ju även sprida smittan vidare precis som barn när slutat för dagen.

Sen kanske man inte kan lita på hur många lärare som smittats eller dött.
Exempel

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO1ORq/coronasmitta-pa-skola--foraldrar-informerades-inte

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/corona-pa-skolan-tystas-ner

Nej smittan bland lärare har ju tystats tidigare..så det förekommer nog än idag skulle jag tro.
Citera
2020-08-18, 20:24
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Om du menar för Covid så är 0,6-0,8 det intervall jag håller mig till nu, baserat på all statistik. Det skiljer något mellan länder på grund av faktorer som befolkningstäthet, sjukvård etc.
Japp, vi är nog helt överens där.
Citera
2020-08-18, 20:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Läget i Italien (TG, dvs RAIs nyhetssändning):

- efter ett par dagars minskning har det ökat, ca 400 positiva. Ökat antal tester som jag uppfattade det
- ca hälften är under 50 år (typ 29-50 år el dyl)
- återvändande turister och kluster/smitthärdar (”focolai”)
- högst i Lombardiet, Veneto och Lazio. Även en sydregion (ev Apulien) nämndes.
- hörde tidigare idag om att man börjar få ont om testkit. Man testar också ankommande turister

Man kommer att öppna skolor (med avstånd i klassrummen), men det räcker sen med att en unge testas positivt så sätts hela klassen i karantän.
Citera
2020-08-18, 20:40
Medlem
Den moderata mannen på Aktuellt sa nåt vettigt faktiskt.
Folk tar inte varandra mer i handen för att de tvättar händerna oftare. Samma sak med munskydd. Folk hoppar inte på varann bara för att de bär munskydd.
FHM kanske tror att Sveriges befolkning fattar ingenting och så fort de sätter på sig masken då då ligger de ihop med varandra!
Det kanske är därför de försöker tillämpa flockimmuniteten. Om man ser på befolkningen som en flock då speglar det sig i alla beslut.
Sverige måste vara ett av få länder som inte följer WHOs rekommendationer om användning av munskydd i bussar och tåg och varuhus.
Citera
2020-08-18, 20:46
Medlem
Citat:
Nej, varför ska du avskriva 70% som dog av Covid som bidragande orsak? Låter som du vill fuska med statistik.
Med inte av.
Citera
2020-08-18, 20:50
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Med inte av.

Du får anse vad du vill om Bidragande orsak. Jag anser att det ska tillhöra Covidstatistiken.

”Vi räknar döda av och inte med covid-19”

Citat:
En seglivad myt om covid-19 är att det råder stor osäkerhet om vilka som dör ”med” respektive ”av” sjukdomen. Föreställningen att statistiken överdrivs genom att räkna in dem som dött av naturliga orsaker sprids inte minst av Donald Trumps anhängare, men har även nått Sverige. Många av er har säkert sett denna föreställning spridas i länkar och kommentarer på sociala medier. Ofta tecknas en bild av att det officiella dödstalet är mycket överskattat.

Till och med etablerade journalister, exempelvis Emanuel Karlsten, har låtit sig påverkas av denna missuppfattning i ett inlägg på den egna hemsidan 9 juli.Expressen har sedan 11 juli valt att citera Karlstens slutsats – att Sverige räknar ”döda med covid-19, inte av”. Därmed antyds att det faktiska dödstalet är mindre än det officiella.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/08/03/vi-raknar-doda-av-och-inte-med-covid-19/
Citera
2020-08-18, 21:00
Medlem
Kvinnliga ledare bättre

Nu har det kommit en studie som statistiskt visar på att kvinnliga ledare har agerat bättre under pandemin i en studie över 194 länder:

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3617953

Kvinnor är mindre risktagande när det gäller människoliv, däremot kan de vara mer risktagande när det gäller ekonomi om det står mot människoliv, eller sin egen politiska framtid om det står mot andras liv.

Lite grovt skulle man kunna säga att Sverige hade otur både med en manlig statsminister, en manlig GD for Folkhälsomyndigheten och en manlig statsepidemiolog. Dessutom var det en annan man som styrde i kulisserna (Giesecke). Visserligen har kvinnliga ministrar försvarat den svenska strategin, men man kan tänka sig att kvinnor agerar annorlunda när de är underordnade en man som inte bryr sig så mycket om människoliv (som utrikesministern uttryckte det, hon var inte så kvinnlig i sin intervju med tysk media). Studien handlar inte om andelen kvinnor i regeringar/parlament utan om kvinnliga ledare i toppen.

Man skulle också kunna säga att män delvis gynnades av de kvinnliga ledarna eftersom det är huvudsakligen män som dör i corona. Alltså borde det kanske finnas ett egenintresse även hos män att stödja starka kvinnliga ledare (om de är rädda om sitt eget liv, speciellt om de är äldre).
Citera
2020-08-18, 21:01
Medlem
Sedan 16 augusti kör Skånetrafikens bussar enligt en ny och reducerad tidtabell.

På flera mindre orter har flera turer dragits in och halvtimmestrafik har blivit timmestrafik. Anledningen är enligt Skånetrafiken ett kraftigt minskat resande under coronapandemin.

Morgonens tur med buss 146 mellan Trelleborg och Malmö saknade dock inte resenärer.

– Det var svårt att hålla avstånd. Det är nästan skrattretande att Skånetrafiken på bussens tv-skärmar samtidigt basunerar ut att man ska hålla avstånd och visar en bild med en person som sitter ensam på en sittplats med två tomma sittplatser emellan sig till nästa resenär. Välkommen till verkligheten Skånetrafiken, skriver en upprörd resenär.

https://www.expressen.se/kvallsposten/larm-om-trangsel-fran-bussar-skrattretande/
Citera
2020-08-18, 21:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag är inte förnekare, däremot faktasökande. Jag vet att du vet att det finns dödligare månader än i våras senaste 20 åren, eller hur?

Varför inte gå tillbaka till digerdöden? Avskaffa FHM för inga farsoter kan mäta sig med den o är därmed inget att bry sig om
Citera
2020-08-18, 21:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
1 ny smittad på Gotland senaste dygnet. Vad hände med katastrofen på den ön?

Stockholmarna åkte hem inför skolstarten?
Citera
2020-08-18, 21:06
Medlem
Citat:
Du får anse vad du vill om Bidragande orsak. Jag anser att det ska tillhöra Covidstatistiken.

”Vi räknar döda av och inte med covid-19”

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/08/03/vi-raknar-doda-av-och-inte-med-covid-19/
Jag räknar också av inte med.
Då är vi överens då?
72 levnadsår totalt har det kostat.
Varje år har vi 10 miljoner levnadsår.
72/10 000 000.
Värsta hysterin någonsin.
Citera
2020-08-18, 21:10
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jag räknar också av inte med.
Då är vi överens då?
72 levnadsår totalt har det kostat.
Varje år har vi 10 miljoner levnadsår.
72/10 000 000.
Värsta hysterin någonsin.

Ja, vi är överens om vi räknar på 85% i Covidstatistiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in