2020-07-14, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Mihajlovic?

Det är ett tillfällighetsmord/vansinnesdåd gjort i stunden.

Just av det du skriver, bryr sig inte om det du nämner, dvs ingen plan.

Mihajlovic åkte dock dit då polisen under de åren utarbetat ett mycket bättre arbetssätt.

Annars ingen större skillnad, Lind mördades pga att en beväpnad person fick syn på sitt offer. Det handlar om några minuter även där. Mihajlovic såg att Lind gick in på NK och följde efter henne in.

Michalovic åkte dit för att de använde PKU-registret.

Först var en helt oskyldig anklagad för mordet på Anna Lindh och fick löpa gatlopp i MSM.

Så polisen är inte bättre. Skillnaden var att GM efterlämnade DNA-spår och tekniken för att spåra DNA utvecklats. Men utan PKU-registret hade de troligtvis inte lyckats.
Trots övervakningsbilder, DNA och många vittnen.

Mest häpnadsväckande är att utrikesministern inte hade livvaktsskydd.

Michalovic såg Anna Lindh som var en av de som godkände Natos bombningar i forna Jugoslavien och snattade en morakniv och utförde gärningen.
Fastnade på övervakningsbilder, lämnade DNA-spår och sågs av flera vittnen i dagsljus.

MOP utfördes med en revolver med metal piercing ammunition när LOP valde att gå hem genom Sthlm City mot lägenheten i Gamla Stan sent en fredagskväll.

Inget vittne såg GMs ansikte tydligt utom möjligtvis LP som GM valde att för säkerhets skull röja undan men misslyckades med.

En revolver med den ammunitionen snattar man inte utan bär med sig, troligtvis av en anledning. Att utföra ett mord eller som självskydd.

Visst kan GM ha gripit tillfället i flykten, det är inte helt uteslutet.
Men varför bar han en revolver på sig?
Hur visste han att LOP var utan livvaktsskydd sent en fredagskväll i Stockholm City?

LOP exponerade sig på genom promenaden till tunnelbanan, på tunnelbanan, promenaden från Rådmansgatans T-bana till Grand och inne på Grand sedan när de kom ut från Grand efter föreställningen.

Att GM träffade på LOP om av en slump på trottoaren på Sveavägen är inte troligt eftersom vittnen tycker sig ha sett en GM vänta på LOP på platsen för gärningen.
GM valde en flyktväg där han inte kunde bli förföljd av motorfordon.
GM verkar ha haft kunskap om att LOP inte hade livvaktsskydd vid det aktuella tillfället.

Rätt mycket som talar emot GMPs tes om en galning som GM.
Senast redigerad av GhostofStig 2020-07-14 kl. 16:47.
Citera
2020-07-14, 16:43
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Bra uttryck: "det börjar bli trångt på mordplatsen".

Några anledningar till att jag engagerar mig i MOP är att jag anser att:

1) Vänstern använder sig av MOP för att sätta en hjältegloria på OP och att bygga ett narrativ om att Moderater och Palme kritiska är att jämföra med NRP och dagens SMR. Vänsterns kolportörer vill brännmärka allt och alla som var kritiska till dåtidens reformprogram som löntagarfonder, förbudet mot parabolantenner, motståndet mot privat företagande.

2) Vänstern ägnar sig och anstränger sig verkligen för att förfalska historien. Man vill pränta in att Sovjetdiktaturen inte alls var ett hot mot Sverige och att SAP inte alls spelade under täcket med Stasi och DDR. Man ville inte skylta med att SAP skickade en representant för att hylla DDR och Erich Honecker vid DDRs jubileum (40års?) strax innan muren föll.

Idag vill vänstern inte kännas vid att den var infiltrerad av Stasi, till och med flera högt uppsatta i regeringen och medarbetare till OP rapporterade om OP och säkerhetsbeslut till Stasi. Stasiarkiven där namnen med svenska Stasi-infiltratörer hemligstämplades och destrueras.

Idag säljer vänstern in att det var de som förde mittenpolitik och var balanserade och sansade och var att lita på. När sanningen var att man stödde smuggling av hög teknologi från USA till öst.

3) Fascineras över vilka amatörer svensk polis är och hur korrupt den är som förfalskade bevis för att kunna åtala CP.

4) Hur MSM och privatspanare klämmer ur sig precis vad som helst och leker cherrypicking med fakta för att sälja klick, poddar, reportage och böcker. Många har sitt levebröd i att komma ut med spekulationer (bias) om MOP.

Vill verkligen försvara Skandiamannen mot dessa falska anklagelser som bara kan ha ett syfte och det är att utnyttja utpekandet för politiska syften.

Ja, visst är det så.

Skolorna och media har hjärntvättat folk till att tro:
1) Palme var en av världens största politiker genom alla tider. Fred på jorden, etc.
2) Sverige har världens bästa och säkraste rättssystem.

Palme stödde och såg upp till Castro, DDR, Mugabe, Komeini, Röda Kmererna, etc.

Inte så konstigt att han blev mördad. Hans åsikter är så långt bort från demokrati och allas lika värde man kan komma.
http://blogg.elisson.eu/2011/03/05/om-olof-palmes-harliga-vanner

Precis som du så stör jag mig enormt på hur man anklagar en död man och hänger ut honom. En människa har ett egenvärde även fast man är död. Sen inte en ursäkt till CP:s minne. Att Mårten Palme har fräckheten att säga att han nu tror på SE är otroligt.

Jag tycker CA säger det bäst i förhöret. Att han inte vill säga nåt för att han kan bli en patsy och att PU är seklets sämsta utredning.
Citera
2020-07-14, 16:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Källan är endast en insändare i DN. Det verkar iofs vara en påläst person men det skulle likväl behöva verifieras.
Att SE skarvat och hittat på i sina berättelser är nog tämligen troligt . Frågan är om det är för att han själv skall bli viktig eller för att dölja något annat. Han kan ju också allt eftersom ha nästlat in sig i mer och mer komplicerade berättelser på grund av att han placerar sig som tidigt vittne utan att vara det.

Det jag tycker är märkligt är dels det du skriver, att LP inte reagerat på det som sagts i rätten av SE. Men jag tycker också det är märkligt att SE återigen vågar gå till rätten och berätta vad LP sagt och gjort om det är så falskt att många vittnen kan reagera, inklusive LP.

Om hon (LP) inte var där, hur kunde SE vara säker på det? Att de inte skulle råka mötas i en korridor efter att ha hört honom eller innan? Då behöver vi måla upp en bild av att LP faktiskt inte hade så bra bild av vad som hände kring mordet. Vad hon gjorde och så. Eller att hon inte läst tidningar där SE berättar. Men hur kunde SE så kallt räkna med att det var så? Att hennes minne inte skulle komma tillbaka? I synnerhet om "rätt" ansikte kommer upp. Fick SE hybris när LP kände igen CP? Men när tidigast kunde SE veta det?

SE visade sig i flera minuter i det episka SVT-reportaget. Även om LP inte såg programmet (vet ej) så kanske någon av sönerna gjorde det. Eller Dahlsten eller vem f-n som helst som befann sig i hennes bekantskapskrets.

Och om LP såg programmet borde hon väl ha ringt polisen och sagt att det här var mannen som mördade min make.

Men att det skulle vara någon annan än CP yttrade hon aldrig någonsin. Och säga vad man vill om våldsverkaren och knarkaren från Rotebro men lik SE var han då sannerligen inte.

SE är, som någon klok person skrev i tråden, CP 2.0.

Bara att jobba vidare.
Citera
2020-07-14, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Ja, visst är det så.

Skolorna och media har hjärntvättat folk till att tro:
1) Palme var en av världens största politiker genom alla tider. Fred på jorden, etc.
2) Sverige har världens bästa och säkraste rättssystem.

Palme stödde och såg upp till Castro, DDR, Mugabe, Komeini, Röda Kmererna, etc.

Inte så konstigt att han blev mördad. Hans åsikter är så långt bort från demokrati och allas lika värde man kan komma.
http://blogg.elisson.eu/2011/03/05/om-olof-palmes-harliga-vanner

Precis som du så stör jag mig enormt på hur man anklagar en död man och hänger ut honom. En människa har ett egenvärde även fast man är död. Sen inte en ursäkt till CP:s minne. Att Mårten Palme har fräckheten att säga att han nu tror på SE är otroligt.

Jag tycker CA säger det bäst i förhöret. Att han inte vill säga nåt för att han kan bli en patsy och att PU är seklets sämsta utredning.

Bra inlägg.

CA hade så rätt så som du beskriver. Efter att ha sett hur CP offrades som ett bondeoffer för att rädda polisens rykte skulle alla med någon förmåga till reflektion bli skitnödig att bli den nya patsyn.

Jag reagerade också inför MPs helomvändning när KP pekade ut Skandiamannen.
Att i nästan 34 år bestämt sagt att det var CP och nu plötsligt lita på PU utpekade av Skandiamannen ca 34 år senare utan någon teknisk bevisning får en att undra över MPs omdöme.

Det är lite tröst att det finns fler som inte gått på vänsterpropagandan om OP och SAPs roll under kalla kriget.
SAP stöttade Kuba, Nordkorea, DDR och de andra du räknar upp och spelade under täcket med Warzawapakten med smuggling och information. SAP var ideologiskt närmre Sovjetdiktaturen än vad de vill erkänna.

Tack för ditt inlägg.
Citera
2020-07-14, 17:03
Medlem
Nicola Fauzzis promenad mellan Tunnelgatan – Sveavägen 56

Nicola Fauzzis promenad mellan Tunnelgatan – Sveavägen 56

Nicola Fauzzi går Sveavägen norrut, möter ungt par, passerar skyltfönstret vid Dekorima (cirka 23:19:03). Se tidsberäkningar längre ned.
"Fauzzi uppger att han under sin gång Sveavägen norrut och fram till mötesplatsen endast mötte ett ungt par. Han såg inga andra personer, varken gående eller stående. Han lade inte heller märke till några personer eller bilar på andra sidan Sveavägen.”

"Då han befann sig mittför ingången till nr. 44 såg han på c:a 20 meters avstånd (utanför butiken La Cartarie) makarna Palme komma gående i promenadtakt."

"De möttes efter c:a 10 meter och Fauzzi passerade dem till vänster i sin egen gångriktning."

"C:a 8-10 meter bakom makarna Palme gick en man i blå jacka." (AB min komm.)

"Just som Fauzzi hade passerat makarna Palme, gick han förbi butiken La Cartarie och såg att en man arbetade i skyltfönstret."

"Fauzzi gick vidare Sveavägen norrut."

"Då han passerade nr. 56 hörde han ett skott och någon sekund senare ytterligare ett."

"Han uppger att den man som han såg i en port måste ha varit samme man som gått bakom makarna Palme. Han stödjer sig främst på jackan och dess färg."

"Fauzzi får i egen takt provgå den aktuella sträckan från mötet med makarna Palme och tills skotten hördes. Tiden klockas till 1 minut 35 sekunder.

Sträckan från mötesplatsen till korsningen med Tunnelgatan, dvs., makarna Palmes väg klockas till 52 sekunder i promenadtakt."
Sammanfattning:
NF möter ungt par under sin vandring Sveavägen norrut.
Enligt polisförhör 860325 möter NF LOP utanför La Carterie cirka 80 meter från MPL.
Enligt samma polisförhör ser NF en man i La Carterie’s skyltfönster.
Enligt samma polisförhör fortsätter NF sin vandring ytterligare 130 meter till Sveavägen 56
Vid Sveavägen 56 hör NF två skott kl. 23:21:30

Tidsberäkningar:
MPL - Mötesplatsen (52 sek) (NF klockat 860325)
Mötesplatsen (med LOP vid La Carterie) till Sveavägen 56. (1min 35 sek) (NF klockat 860325)
MPL – Sveavägen (52 sek + 95 sek = 147 = 2 min 27 sek) (NF klockat 860325)

Med dessa klockade tider kan NF’s gånghastighet fastställas till i snitt 1,48 m/sek vilket är typisk gånghastighet.
NF passerade alltså MPL vid 23:19:03 dvs 23:21:30 minus 02:27 minuter

LOP går samma sträcka 80 m mötesplatsen (La Carterie – MPL) på den tid det tar NF att komma till Sveavägen 56 eller 1 min 35 sek vilket ger en gånghastighet på 0,84 m/s vilket med tanke på att de är kortare med kortare ben och att det är vinterväder samt att de kan samtalat är en rimlig bedömning.

Polisförhöret 860325 av Krkom Jan Länninge är så långt jag kan förstå rimligt, hänger samman och ger en god bild av händelseförloppet.

Karta och avstånd.
https://maps.app.goo.gl/c3rGdrwTspRCB8cy6
Från MPL till Sveavägen 44 (60 m)
Från MPL till La Carterie (75-90 m)
Från MPL till mötesplatsen utanför La Carterie (cirka 80 m)
(NF Klockad tid 52 sek) (LOP Samma som NF till Sveavägen 56 dvs 95 sek)
Från MPL till Adolf Fredriks Kyrkogata (130 m)
Från MPL till Sveavägen 56 (210 m) (Klockad tid 2 min 27 sek = 95 sek + 52 sek = 147 sek)
Från MPL till Kammakargatan (265 m)

Källor : Polisförhör med vittne Nicola Fauzzi:
http://www.itdemokrati.nu/page36d.html
Spaningsuppslag i grövre brottmål 860303 Kl. 18.37 Uppgiftsmottagare: Krinsp Håkan Ström
Spaningsuppslag i grövre brottmål 860325 Kl. 11.15 Uppgiftsmottagare: Krkom Jan Länninge
Spaningsuppslag i grövre brottmål 870228 Kl. 11.15 Uppgiftsmottagare: Krinsp Håkan Ström
Spaningsuppslag i grövre brottmål 881219 Uppgiftsmottagare: Krinsp Håkan Ström
Protokoll fört vid konfrontation 881218 kl. 10.10

Gång - Wikipedia: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/G%C3%A5ng
Senast redigerad av Utredaren 2020-07-14 kl. 17:04. Anledning: Rubriksättning
Citera
2020-07-14, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det finns stora och avgörande skillnader mellan Lindh- och Palmemordet. På ytan kan de framstå liknande, politiska mord i innerstaden, men lyfter man på locket sticker fallen i helt olika riktningar.

Lindh var på ett köpcentrum, öppet i dagsljus. Vittnena i Lindhmordet kan ge tydliga signalement, det finns till och med bilder på gärningsmannen under flykten. Mijailović betedde sig neurotiskt och irrationellt, dröjde sig kvar i området och drog blickarna till sig. Han efterlämnade till och med teknisk bevisning. Anna Lindh dog inte direkt utan senare under natten, eventuellt hade hon till och med kunnat överleva men det är en fristående medicinsk diskussion.

Jämför med Palmemordet. Sen kväll mitt i vintern, dåligt ljus. Gärningsmannen har smält in i omgivningen, en grå person ingen noterar. Offret dör omedelbart, innan kroppen ens är i marken. Förloppet går så snabbt det kan gå rent fysiskt. Vittnesmålen är diffusa och varierar, inga uppgifter om ansiktsdrag överhuvudtaget. Det enda man har att gå på är mörkklädd man. Ingen teknisk bevisning och gärningsmannen försvinner totalt efter mindre än en minut. Flyktvägen är en fråga om antingen analys eller rena killgissningar.

Helt olika politiska klimat under fallen. Kalla Kriget och tidiga 2000-talet är inte säkerhetspolitiskt jämförbara, inte heller hotbilden mot Lindh och Palme. Hoten mot Lindh var generella som mot de flesta politiker, exempelvis hade Mijailović tidigare haft planer på att mörda Lars Leijonborg.

I Lindhmordet lyser också frågetecknen med sin frånvaro. Snabbt löst med teknisk bevisning. Inga uppgifter om walkie/talkie-män. Om dessa bara är hjärnspöken, varför uppstår inte samma fenomen i det fallet? Lindhmordet bevisar i mina ögon att Sverige mycket riktigt kan köpa en ensamagerande, psykiskt sjuk gärningsman, om det är dit spåren leder.

Ännu ett bra och sakligt inlägg.

Det enda jag kan invända emot är att MOPs GM lämnade teknisk bevisning.
Två kulor, men de duger inte längre som bevis.

Instämmer i att MOP och MAL inte har många gemensamma nämnare.
Citera
2020-07-14, 17:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det finns stora och avgörande skillnader mellan Lindh- och Palmemordet. På ytan kan de framstå liknande, politiska mord i innerstaden, men lyfter man på locket sticker fallen i helt olika riktningar.

Lindh var på ett köpcentrum, öppet i dagsljus. Vittnena i Lindhmordet kan ge tydliga signalement, det finns till och med bilder på gärningsmannen under flykten. Mijailović betedde sig neurotiskt och irrationellt, dröjde sig kvar i området och drog blickarna till sig. Han efterlämnade till och med teknisk bevisning. Anna Lindh dog inte direkt utan senare under natten, eventuellt hade hon till och med kunnat överleva men det är en fristående medicinsk diskussion.

Jämför med Palmemordet. Sen kväll mitt i vintern, dåligt ljus. Gärningsmannen har smält in i omgivningen, en grå person ingen noterar. Offret dör omedelbart, innan kroppen ens är i marken. Förloppet går så snabbt det kan gå rent fysiskt. Vittnesmålen är diffusa och varierar, inga uppgifter om ansiktsdrag överhuvudtaget. Det enda man har att gå på är mörkklädd man. Ingen teknisk bevisning och gärningsmannen försvinner totalt efter mindre än en minut. Flyktvägen är en fråga om antingen analys eller rena killgissningar.

Helt olika politiska klimat under fallen. Kalla Kriget och tidiga 2000-talet är inte säkerhetspolitiskt jämförbara, inte heller hotbilden mot Lindh och Palme. Hoten mot Lindh var generella som mot de flesta politiker, exempelvis hade Mijailović tidigare haft planer på att mörda Lars Leijonborg.

I Lindhmordet lyser också frågetecknen med sin frånvaro. Snabbt löst med teknisk bevisning. Inga uppgifter om walkie/talkie-män. Om dessa bara är hjärnspöken, varför uppstår inte samma fenomen i det fallet? Lindhmordet bevisar i mina ögon att Sverige mycket riktigt kan köpa en ensamagerande, psykiskt sjuk gärningsman, om det är dit spåren leder.

Klart man inte kan jämställa Anna Lindh-mordet med Palmemordet. Då har man ju inte begripit någonting. Ett ynkligt försök att försvara polisens hopplöst misslyckade utredning.

Mihajlovic hade planerat att mörda en svensk politiker vilken som helst. Veckan innan lyssnade han på Leijonborg på ett torgmöte. Han berättade själv att han skulle ha attackerat Leijonborg om han bara haft en kniv med sig.

Nästa politiker han såg på stan råkade bli Anna Lindh med känt trist resultat. Han skänkte mordvapnet och en massa DNA till polisen. Inga större problem att fånga honom även om polisen faktiskt lyckades med konststycket att gripa fel person först.

Att gripa fel person är ett mönster när det gäller mord på kända svenska politiker.

Palmes mördare lämnade inga spår annat än två kulor på mordplatsen och han har hållit sig undan i 34 år. Ingen vet hur och exakt när han kom till mordplatsen. Inget vittne kunde lämna tillräckligt bra signalementsuppgifter. På 1 minut var han försvunnen.

Under mordkvällen visade sig ett stort antal WT-män. Ett 40-tal sådana observationer runt Sveavägen nära mordminuten, berättade Jörgen Almblad.

WT-männen i Gamla stan kunde aldrig identifierats men polisen försökte flera gånger ljuga ihop valser om vilka de var. Till sist började de kasta skit på vittnet. Patetiskt inkompetent.

Dag Andersson försökte utreda WT-männen eftersom det var för många observationer för att nonchalera. Sedan gick han, märkligt nog, hastigt i pension.

Finns inga som helst likheter med Anna Lindh-mordet.
Citera
2020-07-14, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, så är det.

En sak jag reflekterar lite extra kring just nu är följande:

TP säger att han haft Nils Hanson som mentor. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Hanson.

Det låter ju storartat att ha en sådan erfaren grävjournalist som mentor när man skriver en bok om Palmemordet.

Eftersom Nils Hanson länge varit ansvarig för Uppdrag Granskning är det ju också praktiskt eftersom UG då rimligen inte heller kan förväntas granska TP:s och KP:s samarbete i SE-frågan.

En sådan granskning gjordes ju sent omsider av Nässéns CP-övningar.

En annan lika bra "säkring bakåt" för TP är att han samarbetat just med journalisternas husorgan Filter. Kända grävare. Stort förtroende i journalistkretsar. Inte heller där kan man förvänta sig något grävreportage om vad det var som egentligen hände när TP/KP bestämde sig för att samverka och utan minsta bevis ägna sig åt förtal och presentera SE som starkt misstänkt gärningsman.

En tredje säkring är Expressen som knutit upp sig starkt kring SE. Inte ett kritiskt ord om TP/KP. Tvärtom eldar de på med mera SE.

Om jag vore KP - gud förbjude - så hade jag också uppskattat att medierna redan på förhand var säkrade när jag gör mitt magplask inför svenska folket. UG tiger. Filter tiger. Expressen tiger.

Det är rätt bra jobbat. Synd för KP att den samlade expertisen+juristsverige gapskrattar åt försöket att än en gång lura svenska folket.

Såg i tråden att "ingen seriös utredare" kan tänka sig annat än en spontant ensamagerande gärningsman.

Tyvärr är svaret på det påståendet att det nu gått drygt 34 år och det inte finns minsta bevis mot någon misstänkt gärningsman. Vad har de seriösa utredarna egentligen lyckats med annat än att samla papper i pärmar.

PU är en fars. Det förstår ett barn.

Det är därför många svenskar ägnar sig åt att försöka lösa Palmemordet när nu de uppenbart inkompetenta mordutredarna inte lyckas. Snacka om att ha pappkartong på huvudet.

"Det finns bara ett sätt att tänka rörande GM och det kör vi i 34 år fast vi inte får fram någonting mot någon". Gud i baljan eller hur man nu ska uttrycka saken.
TP har också en bundsförvant på redaktionen för Veckans brott: Jenny Küttim, som bland annat arbetat tillsammans med Mattias Göransson i samband med Quickfallet. Det var Küttim som rekonstruerade Grandscenariot i ett inslag hos Veckans Brott. Hon agerade också expertkommentator hos SVT efter presskonferensen. Det råder dock delade meningar om Skandiamannens skuld på redaktionen.
Citera
2020-07-14, 17:26
Medlem
Basfaktas avatar
2018-03-22 förhörs Yvonne Nieminen på nytt. Denna gång med anledning av uppgifterna i Anna Hages bok om att hon upplevde att hon övervakades efter mordet+samtalet med "militären".

Av det kraftigt maskade förhöret med Nieminen förstår man att även hon upplevde sig ha varit övervakad åren efter mordet. Det är olika bilar hon, precis som Anna Hage, beskriver.

Oj då.

Var det kanske den spontant ensamagerande gärningsmannen och hans polare som åkte runt och bevakade vittnena?

Nieminen säger för övrigt även att mannen som sprang på DB gata liknade Christer Pettersson. Samma Nieminen som enligt TP/KP/Filter beskriver SE.
Senast redigerad av Basfakta 2020-07-14 kl. 17:38.
Citera
2020-07-14, 17:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
TP har också en bundsförvant på redaktionen för Veckans brott: Jenny Küttim, som bland annat arbetat tillsammans med Mattias Göransson i samband med Quickfallet. Det var Küttim som rekonstruerade Grandscenariot i ett inslag hos Veckans Brott. Hon agerade också expertkommentator hos SVT efter presskonferensen. Det råder dock delade meningar om Skandiamannens skuld på redaktionen.

Se där. Tack. Då har vi:

Uppdrag Granskning
Filter
Expressen
Delar av redaktionen för Veckans brott

Vilken slump.
Citera
2020-07-14, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EL-D1ABLO
"Som Häggström konstaterat kan vakten inte se platsen där man stämplar ut så tidsbestämningen är oklar. Han kan ha stämplat ut när han lämnade och det kan till och med vara någon annan som stämplar ut åt honom i efterskott."

Häggström är det PH?
Fd polisen som lekte Sherlock Holmes?
PH verkar ha haft ett horn i sidan mot Skandiamannen.
Varför?

Visst allt är möjligt.

Då måste Skandiamannen ha haft medhjälpare som berättade att LOP valde att gå hemåt.
Någon stämplade ut åt honom, vem?
Och tajmat det perfekt.
Fast han kunde ju inte vetat att de skulle byta sida på Sveavägen?
Räknade han med att följa efter dem en längre sträcka?

Om Skandiamannen var ensam GM undrar jag över hur han kunnat veta att LOP kom gående där precis när han går ut?

Hur visste han att det var LOP om han kom bakom dem?

Varför hade han en revolver på sig?

Hur kan han ha kommit tillbaka till Skandia husets entré ca 23.40-23.45?

Motiv?

Hur fick han tillgång till en revolver? Självklart hade vapensamlaren reagerat om Skandiamannen lånat ut en Smith&Wesson och HH satt och dinglade med en Smith&Wesson i TV strax efter MOP.

Det finns de vittnen som säger att Skandiamannen var på mordplatsen strax efter MOP.

Varför ville Skandiamannen exponera sig i media och bli ett toppvittne i CP rättegången om han var GM?

Vilka motiv hade en medelklass medelåldersman från Täby för att utföra gärningen?

Hur visste han att OP inte hade livvaktsskydd?
Senast redigerad av GhostofStig 2020-07-14 kl. 17:34.
Citera
2020-07-14, 17:30
Medlem
H24s avatar
Måste säga att gärningsmannen i Palmemordet verkligen uppfyller kriterierna för The Grey Man, som man brukar prata om inom exempelvis specialförband och liknande. En neutral person man inte noterar, som bara är en anonym del i omgivningen. Ingen har sett honom före Dekorima, Inge Morelius kommenterar det exempelvis rakt ut, att han kom ur ingenting. Inga detaljer i signalementsuppgifterna, bara svart eller mörkt. Snabbt och neutralt allting. Engström och hans ljusblå halsduk ligger långt borta för mig.

Citat:
This term describes the intentional act of dressing and behaving in an inconspicuous manner, in order to avoid any unwanted attention from strangers or authorities. The goal is to dress, walk, and behave as a local, without attracting any attention to yourself. To "blend in" in a foreign (usually hostile) enviroment. To be visible and yet invisible at the same time.

It is a term sometimes used by special forces or espionage operatives, in scenarios when an operative in the field must assume the disguise of an average, unremarkable local civilian. The goal is to use this disguise in order to travel unchecked through populated, urban areas whilst remaining undetected, and to avoid attracting any attention to himself or his real identity as a foreign agent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in