Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Japp.
Att Södermalmspiketen dröjde vid mordplatsen betraktar jag som säkrat. De ville dels ha skyddsutrustning och dels GM:s signalement. Det tog en tid, vet inte hur länge. Kanske 30 sekunder?
Vittnet Hans J är ju upprörd över att de dröjer.
Eftersom Södermalmspiketen anlände något senare än Gösta Söderström ger det i min bok att de kom i väg från mordplatsen cirka 23.25. Give or take a few seconds.
Då var de alltså framme vid trappfoten ca 23.25.30.
YN uppger att hon mötte poliserna ungefär mitt i trappan = 23.25.45.
Det är jättesvårt att veta hur lång tid det tog för YN att gå från observationspunkten på DB Gata till mitten av trappan men det bör åtminstone ha tagit 1 minut.
Det ger en observationstid på DB Gata på 23.24.45. Eller kanske något tidigare? Låt säga 23.24.30?
LJ bör då ha mött YN (om hennes promenad tog ca 1 minut) vid trappkrönet ca 23.25.30.
LJ lämnade då Luntmakargatan ca 23.25 eller några sekunder tidigare. Jag vet att Ölvebro uppgav att LJ dröjde längre än man tror. I den här beräkningen alltså ca 3.5 minut.
Svårt att få ihop med GM:s tider som enligt mina beräkningar är på trappkrönet ca 23.22.30.
YN bör med andra ord ha sett en annan man än GM. Och då vet vi inte var GM tog vägen från trappkrönet. Han kan lika bra ha sprungit norrut eller söderut.
Dina tidsuppskattningar skriver jag under på, men det är en detalj som nog inte stämmer, och den detaljen blir helt avgörande för hela kronologin.
Nämligen att YN mött poliserna i trappen. Det står inte så i förhöret, utan hon möter dem nedanför trappen, och både AZ och de två poliserna säger att mötet var ända nere vid Luntmakargatan.
Det innebär att de kan ha mötts 23.25, och det skulle vara 2 min och 15 sekunder efter att de mött den springande mannen. I gångtid räknat så stämmer det mycket väl.
Halvminuten senare då de kommer till mordplatsen bör den första ambulansen vara på plats.
Här kan man spinna vidare om man vill:
23.25.15, Klas Gedda drar iväg när YN kommit till mordplatsen, SE efter ytterligare 15 sekunder, 23.25.30. Norrmalmspiketen kommer, SE spanar vid Luntmakargatan efter poliserna som är långt utom synhåll, rundar barackerna och går sakta tillbaka till mordplatsen på den södra sidan av barackerna.
SE berättar i förhör att ytterligare poliser och ambulans är på plats. Fler människor har kommit, och Palme lades upp på en bår. Klockan är 23.27.
Han var bra slipad den karln. Han visste allt detta långt innan granskningskommissionen gjort sina kronologiska beräkningar. Eller också gissade han bara rätt igen...