Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-17, 22:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Nu pratar vi om kanske den mest kontroversiella personen i modern tid i Sverige. Många tyckte att det var bra att den djäveln dog. Hela marinen, en stor del av näringslivet. Jag har ju själv berättat hur en kvinnlig skogsägare 1983 sa till mig att man borde åka till Stockholm och skjuta den djäveln. Sådan var faktiskt stämningarna.
Jo, jag vad med på den tiden. Majoriteten av landets befolkning tyckte om honom, men han var definitivt en polariserande person, inget snack.

Citat:
Jag tror det blir lättare att hålla käft om man tyckte att det var nödvändigt och att man gjorde i grunden något bra.
Frågan här handlar om hypotesen att en legitim kuppförsvarsövning användes av konspiratörer för att genomföra mordet. En övning som helt plötsligt blev skarp. En i sig mycket stark hypotes om det inte vore för att majoriteten som ingick i samma övning inte var införstådda i vad som skulle ske.

Att inte någon av alla dessa skulle läcka ser jag som ytterst osannolikt. Även om samtliga hatade Palme så borde inte det i sig hindra dem från att läcka. Att i det läget tiga är dessutom likställt med medhjälp till mord. Accessories after the fact.

Något annat måste till. Vad?

En legitim kuppförsvarsövning torde innehålla en stor mängd aktörer från flera olika organisationer, militära såväl som civila. Hög som låg. Central som perifer.

Ingen har i så fall läckt.
Senast redigerad av onopono 2020-08-17 kl. 22:50.
Citera
2020-08-17, 22:53
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Jo det är lockande att fundera på Lars Nilsson, men jag har själv aldrig riktigt fått känslan att han var inblandad i någon komplott mot Palme. Efter anklagelserna gick ju rätt mycket snett för honom karriärmässigt och han fick nåt år senare sadla om och öppna en vapenbutik i Skövde. Tycker han känns som ett slags patsy.

Han pratade också ut i en lokaltidning om hur illa vid sig han tagit av misstankarna. Visst kan det vara en fint, men det troligare är att man sitter ner i båten som delaktig. Specifikt Tell och Piltz är en diskussion för sig, men gillar verkligen detta inlägg av heheho.

Citat:
Om man är misstänkt för ett brott och skyldig så ligger man gärna lågt. Man undviker sammanhang där man inte har kontroll på frågor, kroppsspråket eller har möjlighet att försäga sig. Troligtvis har man en negativ association till hela misstanken och håller sig borta från allt som har med brottet att göra. Man slår inte mynt av misstanken för pengar eller uppmärksamhet utan drar sig undan. Om man bara finns i periferin till ett brott kan kan man tacka ja till förmåner som befordran och andra perks från högre makter, men om man är i centrum för ett brott kan man inte kosta på sig någon extra uppmärksamhet. Att inte gunga båten blir prio ett. osv osv. De som passar bäst på detta mönster av namnen i MOP är LT och TP. Tror det finns mer att gräva kring dessa herrar.
Citera
2020-08-17, 22:54
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jo. Jag tror som bekant att den massiva mörkläggningen berodde och beror på att man snabbt insåg att mordet hade förgreningar hela vägen upp via CIA, NATO till Vita huset och att det hade varit och är säkerhetspolitiskt omöjligt för lilla Sverige att hantera i det öppna.

Bättre att bita i det sura och fokusera på vad som är 'bäst för Sverige' både på kort och på lång sikt. Att lägga locket på och 'låtsas' som att man letar efter de skyldiga/den skyldige.

Frågan är om de (regeringen/staten) inte i så fall trots allt gjorde det enda rätta.

Det minst dåliga?

"Sverige klarade det här." - Ingvar Carlsson

Det kan ha varit så men man kan också ha agerat på tro, aningar om var lösningen finns. Det finns ingen uppsida alls (Jag, Basfakta mfl har skrivit mer om detta i tidigare inlägg).Läs också LB:S "Nationens intresse.

Om varför inget läckage skett: a)PÅ personnivå, det finns ingen uppsida , bara massa problem, förvecklingar som ingen kan förutse. Dessutom lojalitet mot andra i grupp. Slutligen kan nog en del personer ha eliminerats

b) På organisationsnivå: Jag vill minnas att HEHEHO skrivit inlägg vars innebörd var att MOP i sig var en maktdemonstration- en strategy of tension.
Antag exempelvis att en hemlig militär övning infiltrerats av främmande makt på ngt sätt. Föreställ dig nesan för exempelvis militära UND/säk. Tror du man vill babbla om det? Vem är fiende, vem är vän?. Bra miljö för paranoia som riskerar att lamslå verksamhet.

Edit: beträffande (a) Det finns dock uppgifter i tråden om att personer, via mellanhänder, har sonderat möjigheter till amnesti om man börjar snacka men att dessa förfrågningar fått kalla handen av PU
Senast redigerad av bartram 2020-08-17 kl. 23:15.
Citera
2020-08-17, 23:16
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Vad tror du om eventuella kopplingar mellan EAP och CIA? Typ Operation Chaos?
Jag är iofs inte jätteinsatt i det där, men av det jag har läst tycker jag att det inte finns någon koppling.

Jag utgår från (och hoppas) att CIA och/eller FBI och kanske Säpo och/eller IB på något sätt infiltrerade American Deserters Committee och senare även LaRouches organisation i dess olika skepnader. Kanske CIA även utnyttjade USLP/EAP/EIR/Schiller Institute osv på olika sätt för att sprida desinformation eller för att skapa förvirring. Det känns ju inte heller orimligt och det hade jag nog också försökt göra om jag jobbade inom und/säk på den tiden.

Däremot har jag otroligt svårt att tänka mig t.ex. att LaRouche skulle ha varit en CIA-tillgång redan från början (för att sabotera amerikanska vänstern osv) eller att han på annat sätt togs på allvar av säkerhetstjänsterna. Han var alldeles för galen för det. Kanske att enskilda infiltratörer eller operationer under perioder gick längre än att bara övervaka och manipulera, men inte en chans att det hela var en CIA-operation.

LaRouche var en skvatt galen sektledare som bara var snäppet mindre tokig än Jim Jones, David Koresh, Marshall Applewhite osv och jag kan inte tänka mig att CIA hade någon användning av den rappakalja hans "informationsbyrå" producerade genom att låta ett gäng stollar sitta och ringa runt och låtsas vara kända reportrar. Allt var i princip bara galenskap och hittepå. När man läser en del av materialet EAP osv framställt står det ganska klart att det är en galen och paranoid människas vanföreställningar, även om det skrevs kollektivt.

Det är ju också sen länge känt att LL finansierade sitt "imperium" genom klassiskt bondfångeri och att ruinera gamla hjälplösa damer, inte genom pengar från CIA eller liknande.

Men visst, man vet ju aldrig...
Citera
2020-08-17, 23:35
Medlem
HAARPs avatar
För de som undrat vad Engströms kontakter med media och tv efter mordet gick ut på så var det huvudsakliga syftet säkert inte att berätta vad han varit med om , inte heller att håna och driva med polisen efter att satt en kula i ryggen på OP (som SE naturligtvis inte gjort) .

Allting gick ut på att visa och demonstrera att SE inte skulle kunna förväxlas med GM. Något som han var rädd för efter att SE sprungit efter GM och SE:s signalement sen gått ut som mördarens.

Språngmarschen i tv gick inte ut på att visa hur det såg ut när han sprang efter poliserna (som han inte gjorde heller) .Syftet tror jag istället var att visa hur snabbt SE sprang i motsats till GM som hade lunkat iväg.Så att de två omöjligt skulle kunna förväxlas av något vittne. Antingen hann SE se en skymt av GM när han sprang efter honom eller hörde han om GM:s lunkande stil från vittnen på plats sen.

Varför SE inte berättade sanningsenligt om allt vet jag inte , kanske var han rädd för att få sitta häktad som misstänkt GM innan allt retts ut istället för att åka iväg på sin skidsemester , eller så ville han bara spela en större hjälteroll vid mordplatsen än vad han gjort.

När han börjat ändra och skarva om vad han verkligen gjort på mordkvällen så kunde han inte ändra det sen. Synd bara att han inte lämnade något brev efter sig vid sin död som kunde förklarat mer.
Citera
2020-08-17, 23:37
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Han pratade också ut i en lokaltidning om hur illa vid sig han tagit av misstankarna. Visst kan det vara en fint, men det troligare är att man sitter ner i båten som delaktig. Specifikt Tell och Piltz är en diskussion för sig, men gillar verkligen detta inlägg av heheho.

tackar,
märkligt att Tell är avflyttad utomlands...
Citera
2020-08-17, 23:41
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Jo. Jag tror som bekant att den massiva mörkläggningen berodde och beror på att man snabbt insåg att mordet hade förgreningar hela vägen upp via CIA, NATO till Vita huset och att det hade varit och är säkerhetspolitiskt omöjligt för lilla Sverige att hantera i det öppna.

Bättre att bita i det sura och fokusera på vad som är 'bäst för Sverige' både på kort och på lång sikt. Att lägga locket på och 'låtsas' som att man letar efter de skyldiga/den skyldige.

Frågan är om de (regeringen/staten) inte i så fall trots allt gjorde det enda rätta.

Det minst dåliga?

"Sverige klarade det här." - Ingvar Carlsson

Antingen var det som du säger eller så var det nästan samma sak. Iran-Contras-Gänget ledda av Mossad som tullat på varorna, sköt från höften och så blev det som det blev
Citera
2020-08-17, 23:52
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
- Problemet med "knarkspan" är att det i så fall borde ha redogjorts för i detalj. Inblandade poliser. När. Hur. Etc.

- Vad gäller "kuppförsvarsövning" så är det samma visa här. Det borde ha kommit fram om övningen var helt legitim utan samröre med mordet.

- Vad gäller "inbakat" (piggybacked) så är i så fall merparten av ingående aktörer oskyldiga och borde därför ha gett sig till känna när det gick upp för dem vad som verkligen hade hänt.

Dvs, jag har svårt att se hur en eventuell munkavle skulle se ut tillräckligt tät för att få alla att tiga i alla år. Om ingående personer (utom de få sammansvurna) var vanliga hederliga militärer/säkerhetspoliser/hemvärnsmän.

Det är absolut ingen slump eller något som behövts hållas hemligt. Det har helt enkelt sänkts ned i gyttjan i hela PU av alla inblandade utredare. Hade det inte mörklagts på det här sättet så hade det varit i det öppna redan på mordnatten. Den enda frågan är hur allt fungerade rent operativt.

Sida 7 i dokumentet.
https://drive.google.com/file/d/10wphhhQ_KkUEmkZhLxhoLlcee_rarMUi/view

"EAD02778
1986 –03-26 inkommer uppgifter om att en man med walkie talkie omkring kl. 23.20 den 28 februari 1986 blivit iakttagen ståendes invid pelaren på tunnelbanenedgången i sydvästra hörnet av korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. En taxichaufför uppger att han stått för rött ljus i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan och då gjort sin iakttagelse av en man som stod och lyssnade i en walkie talkie. Uppgiftslämnaren skall ha uppfattat personen som en civilklädd polis och påtalat detta för sina kunder."

Det här är alltså ca 1 minut innan MOP. Förste eller andre skytt? Andre om den förste stod på Adolf Fredriks Kyrkogata men blev av med sitt offer p g a att LOP just där sneddade över Sveavägen. Istället gick de i gapet på skytt nummer 3, Dekorimamannen, som IM ser i minst 2-3 minuter på den östra sidan av Sveavägen från sin position i bilen. Hade han kollat vänster så hade han kanske sett den här WT-personen också. Det blir inte klarar än så. Det behövs ingen jävla Grandman till det här. Vanlig inboxning helt enkelt. OP hade rykt på något sätt innan han nått hemmets ytterdörr även om han sicksackat sig hem på gatorna.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-08-17 kl. 23:56.
Citera
2020-08-17, 23:56
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Nu pratar vi om kanske den mest kontroversiella personen i modern tid i Sverige. Många tyckte att det var bra att den djäveln dog. Hela marinen, en stor del av näringslivet. Jag har ju själv berättat hur en kvinnlig skogsägare 1983 sa till mig att man borde åka till Stockholm och skjuta den djäveln. Sådan var faktiskt stämningarna.
Jag tror det blir lättare att hålla käft om man tyckte att det var nödvändigt och att man gjorde i grunden något bra.
säkert hade man valt ut dem som skulle bli minst sura.
Citera
2020-08-18, 00:21
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det är absolut ingen slump eller något som behövts hållas hemligt. Det har helt enkelt sänkts ned i gyttjan i hela PU av alla inblandade utredare. Hade det inte mörklagts på det här sättet så hade det varit i det öppna redan på mordnatten. Den enda frågan är hur allt fungerade rent operativt.

Sida 7 i dokumentet.
https://drive.google.com/file/d/10wphhhQ_KkUEmkZhLxhoLlcee_rarMUi/view

"EAD02778
1986 –03-26 inkommer uppgifter om att en man med walkie talkie omkring kl. 23.20 den 28 februari 1986 blivit iakttagen ståendes invid pelaren på tunnelbanenedgången i sydvästra hörnet av korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. En taxichaufför uppger att han stått för rött ljus i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan och då gjort sin iakttagelse av en man som stod och lyssnade i en walkie talkie. Uppgiftslämnaren skall ha uppfattat personen som en civilklädd polis och påtalat detta för sina kunder."

Det här är alltså ca 1 minut innan MOP. Förste eller andre skytt? Andre om den förste stod på Adolf Fredriks Kyrkogata men blev av med sitt offer p g a att LOP just där sneddade över Sveavägen. Istället gick de i gapet på skytt nummer 3, Dekorimamannen, som IM ser i minst 2-3 minuter på den östra sidan av Sveavägen från sin position i bilen. Hade han kollat vänster så hade han kanske sett den här WT-personen också. Det blir inte klarar än så. Det behövs ingen jävla Grandman till det här. Vanlig inboxning helt enkelt. OP hade rykt på något sätt innan han nått hemmets ytterdörr även om han sicksackat sig hem på gatorna.
Även anmärkningsvärt är diskussionen som finns på band från den 7 mars om "tipset att 4 mänmed walki-talkie utfört mordet.. Detta tips saknas. Vi vet om det för man pratar om det på band.
Nu är det visserligen under Holmers tid med både Ölvebro och Peterson önskar man nästan att det finns ett hel...
Citera
2020-08-18, 00:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Jag är iofs inte jätteinsatt i det där, men av det jag har läst tycker jag att det inte finns någon koppling.
Att US Intel infiltrerade både medborgarrättsrörelsen och fredsrörelsen både i USA och utomlands är med råge bevisat. Det som är mindre känt är vilka metoder man använde sig av för att misskreditera och destabilisera dessa. I de fyra böcker jag länkade till finns minst sagt intressanta uppgifter för den som vill fördjupa sig i delar av verksamheten.

- Vietnamdesertörer/EAP/Chaos

- Manson/MKUltra/Chaos

- Patty Hearst/MKUltra/SLA

- Laurel Canyon/60-talets musikrörelse i LA/Pentagon/Chaos

Jag har inga svårigheter att peta in EAP och t.ex. VG i den här perversa ekvationen.

Det har du?

Citat:
Jag utgår från (och hoppas)
Hoppas?

Citat:
att CIA och/eller FBI och kanske Säpo och/eller IB på något sätt infiltrerade American Deserters Committee och senare även LaRouches organisation i dess olika skepnader. Kanske CIA även utnyttjade USLP/EAP/EIR/Schiller Institute osv på olika sätt för att sprida desinformation eller för att skapa förvirring. Det känns ju inte heller orimligt och det hade jag nog också försökt göra om jag jobbade inom und/säk på den tiden.
Det kan man nog lugnt utgå ifrån, ja. Frågan är om EAP i allt väsentligt var en CIA-skapelse eller om man bara passade på att använda sig av organisationen när det passade.

Citat:
Däremot har jag otroligt svårt att tänka mig t.ex. att LaRouche skulle ha varit en CIA-tillgång redan från början (för att sabotera amerikanska vänstern osv) eller att han på annat sätt togs på allvar av säkerhetstjänsterna. Han var alldeles för galen för det.
Det brukar inte utgöra något hinder när CIA är i farten. Tvärtom. Han behöver t.ex. inte ens själv känna till att CIA har 'skapat' honom och i vilket syfte.

Att de två svenska ledarna reste hem till USA kort efter mordet och fick anställning på The Brookings Institution tyder på att de hade friends in high places.

Citat:
Kanske att enskilda infiltratörer eller operationer under perioder gick längre än att bara övervaka och manipulera, men inte en chans att det hela var en CIA-operation.
Inte?

Citat:
LaRouche var en skvatt galen sektledare som bara var snäppet mindre tokig än Jim Jones,
Vad tror du om Jim Jones och hans operation i Guyana?

Shit happens?

Citat:
David Koresh,
Waco-massakern var vad jag förstår helt onödig om syftet var att göra en husrannsakan avseende misstänkta vapen. Allt tyder på att hela scenariot drevs på av diverse aktörer inom US Intel just för att åstadkomma största möjliga mayhem och förödelse. Att det var en PsyOp riktad mer mot det amerikanska folket än mot ett gäng sjundedagsadventister.

Citat:
Marshall Applewhite
Jo, visst finns det galningar utan att CIA behöver tillverka dem. Självmordssekter brukar kännetecknas av en ledare som är döende eller vet att hen ska dö. Att de vill ha folk med sig över till andra sidan.

Citat:
osv och jag kan inte tänka mig att CIA hade någon användning av den rappakalja hans "informationsbyrå" producerade genom att låta ett gäng stollar sitta och ringa runt och låtsas vara kända reportrar. Allt var i princip bara galenskap och hittepå. När man läser en del av materialet EAP osv framställt står det ganska klart att det är en galen och paranoid människas vanföreställningar, även om det skrevs kollektivt.
Fast LaRouche fanns ju inte ute på fältet. Om EAP's syfte var att sprida hat mot OP så lyckades man ju över förväntan. Jag tror inte heller att EAP låg bakom mordet. Jag tror att EAP's uppgift var att hjälpa till att piska upp det hat som till slut ledde till mordet.

Citat:
Det är ju också sen länge känt att LL finansierade sitt "imperium" genom klassiskt bondfångeri och att ruinera gamla hjälplösa damer, inte genom pengar från CIA eller liknande.

Men visst, man vet ju aldrig...
Jag läste nyss någonstans att EAP stämt FBI efter att de under en räd i deras faciliteter hade tagit med sig en mängd dokument. Men att de enda dokumenten EAP var/är intresserade av att ovillkorligen få tillbaka är de som handlar om Olof Palme.

Tål att tänkas på.

Chaos bor granne med ...
Citera
2020-08-18, 00:43
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Även anmärkningsvärt är diskussionen som finns på band från den 7 mars om "tipset att 4 mänmed walki-talkie utfört mordet.. Detta tips saknas. Vi vet om det för man pratar om det på band.
Nu är det visserligen under Holmers tid med både Ölvebro och Peterson önskar man nästan att det finns ett hel...

Samt ännu en gång, Åke Malmström, fotograf. Sätter på sin scanner och snappar upp nedanstående.

Palmemordet. Polisspåren del 1 av 3.wmv
https://www.youtube.com/watch?v=7yIj-jb1Na4&t=28m7s

"Hallå där uppe, hur är det? Förjävligt kallt. Statsministern skjuten".

Har alltid undrat över vad "uppe" betyder. Det kan vara så enkelt att någon står längre söderut och anropar någon längre norrut. Om någon närmare OP:s bostad i Gamla Stan anropar någon på Sveavägen/Tunnelgatan, så lirar det. OP:s bostad lång längre söderut än mordplatsen. Eller tvärtom, någon längre norrut anropar mordplatsen. Helt beroende på hur Malmström uppfattat samtalet. Då är det en av skyttarna som påbörjar pratet och sen svarar med det sista.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-08-18 kl. 00:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in