2020-08-18, 11:48
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Nej det är grundade på data och fakta om osäkerheten och kvalité av temperaturdata.
Vi vet att man kan lita på temperaturdata. Det är du som saknar tillit till allt tydligen.

Citat:
Vad är det som inte stämmer?... Jag har ju redan beskrivit i de två senaste inläggen att antalet dagar med värmeböljor inte har ökat med 6-12 dagar mellan 1950-2014 i Sverige. Det är data som SMHI redovisar i länken jag gav dig förut.

Ok, nu ser jag att man läsa ut det från grafen. Men du måste väl se att SMHI redovisar höga temperaturer, höga max-temperaturer osv. Även om man inte använder ordet värmebölja just där.
Jag blir inte förvånad, de senaste decennierna har vi haft flera värmeböljor.
Att du inte erkänner det är ju helt annan sak. Du förnekar ju allt.
Senast redigerad av humanlife 2020-08-18 kl. 11:57.
Citera
2020-08-18, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vi vet att man kan lita på temperaturdata. Det är du som saknar tillit till allt tydligen.

Ok, nu ser jag att man läsa ut det från grafen. Men du måste väl se att SMHI redovisar höga temperaturer, höga max-temperaturer osv. Även om man inte använder ordet värmebölja just där.
Jag blir inte förvånad, de senaste decennierna har vi haft flera värmeböljor.
Att du inte erkänner det är ju helt annan sak. Du förnekar ju allt.
Det finns även två grafer som visar antalet högsommardagar och antalet högsommardagar i rad på SMHIs sida om värmeböljor jämfört med perioden 1961-90. Det har inte ökat med 6-12 dagar mellan 1950 och 2014.
Citera
2020-08-18, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Du länkar till en bild på postimg. Utan att ange vad bilden visar. Utan att ange var underlaget kommer från.

https://www.nature.com/articles/s43247-020-0001-2

Förstår du skillnaden i trovärdighet mellan att referera till en bild som du lagt upp själv utan att ange hur bilden skapats och var data kommer från och en text som baseras på en artikel som publicerats i Nature, Communications Earth & Environment?

Även en halvblind idiot kan se att grafen var identisk, men uppenbarligen inte du.

Som vanligt så bygger du halmgubbar mot trådens användare.

Postar grafen igen så att övriga användare kan se vilken stolle du är.

https://postimg.cc/4Hg1x6kK
Citera
2020-08-18, 12:24
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det finns även två grafer som visar antalet högsommardagar och antalet högsommardagar i rad på SMHIs sida om värmeböljor jämfört med perioden 1961-90. Det har inte ökat med 6-12 dagar mellan 1950 och 2014.
Så hur många dagar har värmeböljorna ökat med enligt SMHI?
Citera
2020-08-18, 12:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Även en halvblind idiot kan se att grafen var identisk, men uppenbarligen inte du.

Som vanligt så bygger du halmgubbar mot trådens användare.

Postar grafen igen så att övriga användare kan se vilken stolle du är.

https://postimg.cc/4Hg1x6kK
Vad visar grafen och varifrån kommer den?
Citera
2020-08-18, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
En graf som inte visar någonting eftersom du din vana trogen inte anger någon källa utan bara slänger upp en bild som kan komma från precis var som helst.

Jag postade bilden från studien som varken media eller ni kunde posta i samband med att studien om Grönland nämndes. Detta bevisar vilka idioter vi har att göra med i den här tråden.
Citera
2020-08-18, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad visar grafen och varifrån kommer den?

Från tidskriften Nature.

https://www.nature.com/articles/s43247-020-0001-2
Citera
2020-08-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vintertemperaturen har under motsvarande tid ökat med ca 8°C.
Såg du inte det eller "råkade" du bara glömma att nämna det?

Kommer isen att smälta om det är -30 °C istället för -38 °C? Årets januaritemperatur slog rekord med sina -66 °C.

Du hade uppenbarligen ingen kommentar om varför sommartemperaturen har varit oförändrad sedan 1958.

Citat:
Läser du det du länkar till eller kastar du bara ut godtyckliga länkar?

Lite mer om artikeln som du länkar till.

Du läste uppenbarligen inte själv att det var dåligt med temperaturdata på södra halvklotet.
Citera
2020-08-18, 13:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Du hade uppenbarligen ingen kommentar om varför sommartemperaturen har varit oförändrad sedan 1958.
Det är väl inte så konstigt. Lägg en isbit i ett glas vatten och vattnet kommer hålla 0 grader ända tills isen är borta. Så länge vi har is kvar i Arktis kommer först mer och mer is smälta och först när den är borta får vi någon dramatisk temperaturökning.
Citera
2020-08-18, 14:54
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Citat:
Så hur många dagar har värmeböljorna ökat med enligt SMHI?

Så du hade alltså ingen siffra från SMHI, ditt påstående höll alltså inte.

Enligt studien har antalet dagar med värmebölja i Sverige ökat med 1-2 per decennium sedan 1950 till 2014. Men du påstod att det inte stämmer med SMHI, utan att veta vilket antal SMHI redovisar.

Det är som vanligt alltså, och som jag redan har påpekat, du kommer med det ena grundlösa påståendet efter det andra. Dessutom har du mage att kalla det för kritik.
Och dessutom har du mage att anklaga mig för att svälja allt.
I motsats till dig så vill jag veta fakta, jag vill veta vad jag pratar om, innan jag "kritiserar" något och min erfarenhet säger mig att deras siffror är rimliga och att man kan lita på vetenskapliga studier.

Du kan inte räkna med att bli betrodd när du ideligen gör så här.
Senast redigerad av humanlife 2020-08-18 kl. 15:11.
Citera
2020-08-18, 16:00
Medlem
Citat:
Så du hade alltså ingen siffra från SMHI, ditt påstående höll alltså inte.

Enligt studien har antalet dagar med värmebölja i Sverige ökat med 1-2 per decennium sedan 1950 till 2014. Men du påstod att det inte stämmer med SMHI, utan att veta vilket antal SMHI redovisar.

Det är som vanligt alltså, och som jag redan har påpekat, du kommer med det ena grundlösa påståendet efter det andra. Dessutom har du mage att kalla det för kritik.
Och dessutom har du mage att anklaga mig för att svälja allt.
I motsats till dig så vill jag veta fakta, jag vill veta vad jag pratar om, innan jag "kritiserar" något och min erfarenhet säger mig att deras siffror är rimliga och att man kan lita på vetenskapliga studier.

Du kan inte räkna med att bli betrodd när du ideligen gör så här.

Så du förväntade dig att jag skulle ge dig ett svar på en gång? De har inget Exceldokument med exakta dagar per år så man får titta på graferna helt enkelt. Men du är väl pensioner så du har väl tid att räkna ut det med linjalen som du brukar använda på graferna? Andra människor behöver faktiskt jobba..
Varsågod:
https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.31...-1945-2019.png
Citera
2020-08-18, 16:21
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Så du förväntade dig att jag skulle ge dig ett svar på en gång? De har inget Exceldokument med exakta dagar per år så man får titta på graferna helt enkelt. Men du är väl pensioner så du har väl tid att räkna ut det med linjalen som du brukar använda på graferna? Andra människor behöver faktiskt jobba..
Varsågod:
Nix! DU påstod att studien hade fel om Sverige och att det inte stämde med SMHI. Detta skrev du innan du visste vad SMHI redovisade. Du förutsatte helt enkelt att studien hade fel, helt grundlöst.

Att komma med några länkar nu, duger förstås inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in