Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-18, 12:01
  #2293
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Här kommer kortklämman igen. Blankare får sina portföljer tvångssålda för att täcka sina kort positioner.

https://www.avanza.se/placera/telegr...00-dollar.html

TESLA
Tesla stiger 4,2 procent i förhandeln och passerar 1 900 dollar (Finwire)
2020-08-18 11:51
Tesla stiger 4,2 procent i förhandeln och passerar 1 900 dollar


Dagens blankare blir morgondagens panikköpare.
Citera
2020-08-18, 12:04
  #2294
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tesla passerade just 1800.
https://www.marketwatch.com/story/te...eet-2020-08-17

Elon blir bara rikare
https://www.bloomberg.com/amp/news/a...richest-person

Tesla tränar sina självkörande AI-algoritmer i en (nästan) hemlig superdator uppkallad efter japansk kampsport.
https://electrek.co/2020/08/17/elon-...supercomputer/

Elons karisma (Teslas främsta tillgång?) har rymdkopplingar. Starlink öser upp satelliter, 600 i omlopp just nu. Anställda vid företaget rapporterar god Internetservice via satelliterna men ingen demonstration har ännu givits för press eller allmänhet.

De känns som vi lever i de yttersta dagarna. Hur kommer detta att sluta?

Jag köper inga Teslaaktier men jag kan medge att de som satsar på de globala nätverken sällan slutar lottlösa.

Elon kanske är en rymdödla? Medlem av SPECTRE är han givetvis. Hemliga superdatorer och rymdkopplingar. Flashbackanvändaren Trudeau har gjort en hatt i aluminiumfolie för att skydda sig från Elons övervakningssatelliter.
Citera
2020-08-18, 13:00
  #2295
Medlem
Aigiss avatar
Asså det här är ju absurt! Värderingen har ju helt lämnat omloppsbana. Nu måste väl tom haussarna tillstå att kursen är lite väl hög?
Citera
2020-08-18, 13:19
  #2296
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Asså det här är ju absurt! Värderingen har ju helt lämnat omloppsbana. Nu måste väl tom haussarna tillstå att kursen är lite väl hög?

Går typ inte att värdera bilindustrin i nuläget. Den genomgår en så stor förändring att försöka värdera enskilda företag är omöjligt.

Sedan tycker jag du ska lugna dig med bubbelsnacket. Visst värderingen är i stratosfären men en riktig bubbla har inte kortklämmor. I en riktig bubbla så är det enbart ett fåtal "galningar" som blankar och därför får man inte panikköp av blankare utan uppgången domineras av tjurrusningar.

Notera också att Tesla faktiskt går med vinst och producerar saker. Visst värderingen kan man debattera men Tesla är inget Framfab eller Icon Media lab som enbart producerade en sak; sina egna aktier. Med dessa aktier hotade de att köpa upp bolag som ABB och andra svenska industripärlor. Det var en verklig bubbla.
Citera
2020-08-18, 13:58
  #2297
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Går typ inte att värdera bilindustrin i nuläget. Den genomgår en så stor förändring att försöka värdera enskilda företag är omöjligt.

Sedan tycker jag du ska lugna dig med bubbelsnacket. Visst värderingen är i stratosfären men en riktig bubbla har inte kortklämmor. I en riktig bubbla så är det enbart ett fåtal "galningar" som blankar och därför får man inte panikköp av blankare utan uppgången domineras av tjurrusningar.

Notera också att Tesla faktiskt går med vinst och producerar saker. Visst värderingen kan man debattera men Tesla är inget Framfab eller Icon Media lab som enbart producerade en sak; sina egna aktier. Med dessa aktier hotade de att köpa upp bolag som ABB och andra svenska industripärlor. Det var en verklig bubbla.

Haha, vilket ofattbart dumt dravel.

Dessutom, Framfab var lönsamt från start ända till IT-kraschen..
Citera
2020-08-18, 14:24
  #2298
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Haha, vilket ofattbart dumt dravel.

Dessutom, Framfab var lönsamt från start ända till IT-kraschen..

Det går inte jämföra med IT-bubblan. Där kunde vilken småentreprenör som helst låna mångmiljonbelopp som aldrig omsattes i lönsamhet. Försök samma sak med ett bilbolag. Det är milsvid skillnad. Tillverka bilar gör man inte i en handvändning. IT var dessutom något nytt, bilar har funnits i 100 år och nu visar det sig att elmotorn är överlägsen fossilmotorn på alla sätt och vis. Dvs Tesla slår sig in i en redan existerande marknad. Med det sagt så säger jag inte att bilbolag inte kommer gå i kk den närmaste tiden, men jag är rätt övertygad om att det inte kommer vara Tesla. De som kommer få det svårt är gamla fossilbrännare och nya elbilsbolag utan tydlig vision. Tesla har visat på att de kan vara lönsamma om de vill i fyra kvartal i rad nu och allt ser mycket ljust ut i horisonten, med vinst trots coronavirus när alla andra går back och nya fabriker som kommer öka produktionen.
__________________
Senast redigerad av twoeggs 2020-08-18 kl. 14:27.
Citera
2020-08-18, 14:42
  #2299
Avstängd
wwrs avatar
Ett centralt problem är som ofta massmedias agenda. Massmedia hyllar Musk på ett så överdrivet sätt att man bara skrattar åt det. "Så smart är ingen. Teknik är samarbete." Läser man om SpaceX så vinner de varje upphandling etc. Och de curlas också genom systemet.

Men den relevanta frågan ställer inte massmedia. Den skall ställas till politikerna: Varför ordnar ni inte riktigt billig el (oberoende av miljövänlig källa) och prioriterar små billiga elbilar (oberoende vem som gör dem).

Så länge politikerna inte prioriterar elbilar och Musk bara tillverkar lyxiga skämtbilar med ludicrous mode och AI-självkörning som inte kommer att fungera på länge, så vet vi inte vart utvecklingen är på väg. Oljan räcker många år till.

Frågan är när politikerna på allvar kommer att lägga om till elbilar. Det avgör mycket på aktiemarknaden inkl Teslas kurs.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-08-18 kl. 14:47.
Citera
2020-08-18, 14:49
  #2300
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Det går inte jämföra med IT-bubblan. Där kunde vilken småentreprenör som helst låna mångmiljonbelopp som aldrig omsattes i lönsamhet. Försök samma sak med ett bilbolag. Det är milsvid skillnad. Tillverka bilar gör man inte i en handvändning. IT var dessutom något nytt, bilar har funnits i 100 år och nu visar det sig att elmotorn är överlägsen fossilmotorn på alla sätt och vis. Dvs Tesla slår sig in i en redan existerande marknad. Med det sagt så säger jag inte att bilbolag inte kommer gå i kk den närmaste tiden, men jag är rätt övertygad om att det inte kommer vara Tesla. De som kommer få det svårt är gamla fossilbrännare och nya elbilsbolag utan tydlig vision. Tesla har visat på att de kan vara lönsamma om de vill i fyra kvartal i rad nu och allt ser mycket ljust ut i horisonten, med vinst trots coronavirus när alla andra går back och nya fabriker som kommer öka produktionen.

Det är inte jag som har gjort jämförelsen med IT-bubblan.. Det är en klassisk värderingsbubbla i Teslas fall.
Citera
2020-08-18, 14:50
  #2301
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Här kommer kortklämman igen. Blankare får sina portföljer tvångssålda för att täcka sina kort positioner.

https://www.avanza.se/placera/telegr...00-dollar.html

TESLA
Tesla stiger 4,2 procent i förhandeln och passerar 1 900 dollar (Finwire)
2020-08-18 11:51
Tesla stiger 4,2 procent i förhandeln och passerar 1 900 dollar


Dagens blankare blir morgondagens panikköpare.

Jag köpte in mig förra året på ca 700 USD och sålde av runt 900 USD. Tankarna har gått från glädje till ångest till glädje tillbaka till ångest. En vanlig börsvecka med andra ord

Går in med en mindre post idag och följer med på resan genom spliten. Ingen kommer ihåg en fegis
Citera
2020-08-18, 15:07
  #2302
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Går typ inte att värdera bilindustrin i nuläget. Den genomgår en så stor förändring att försöka värdera enskilda företag är omöjligt.

Sedan tycker jag du ska lugna dig med bubbelsnacket. Visst värderingen är i stratosfären men en riktig bubbla har inte kortklämmor. I en riktig bubbla så är det enbart ett fåtal "galningar" som blankar och därför får man inte panikköp av blankare utan uppgången domineras av tjurrusningar.

Notera också att Tesla faktiskt går med vinst och producerar saker. Visst värderingen kan man debattera men Tesla är inget Framfab eller Icon Media lab som enbart producerade en sak; sina egna aktier. Med dessa aktier hotade de att köpa upp bolag som ABB och andra svenska industripärlor. Det var en verklig bubbla.

Jag har inte sagt nåt om nån bubbla så det kan du lugna dig själv med. Jo visst man går med vinst men den är så liten i relation till kursen så att det nästan kvittar. Jag skriver nästan så slipper du och alla andra haka upp er på det. Även om man femdubblar vinsten så är ju p/e talat helt åt helvete.
Citera
2020-08-18, 17:15
  #2303
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Jag har inte sagt nåt om nån bubbla så det kan du lugna dig själv med. Jo visst man går med vinst men den är så liten i relation till kursen så att det nästan kvittar. Jag skriver nästan så slipper du och alla andra haka upp er på det. Även om man femdubblar vinsten så är ju p/e talat helt åt helvete.

De är ett bolag i tillväxtfas så att p/e är högt är inte särskilt uppseendeväckande.
Citera
2020-08-18, 17:19
  #2304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
De är ett bolag i tillväxtfas så att p/e är högt är inte särskilt uppseendeväckande.

P/e-tal åt sidan, Tesla är nu värderat till 3000 miljarder kronor. Snart är Tesla högre värderat än hela Stockholmsbörsen om det fortsätter så här...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback