Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-08, 12:25
  #3493
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Så hur förklarar du att alla andra minskat då? Även de som sålt betydligt mindre bilar än Tesla? Du verkar inte förstå att om du säljer få bilar så är det lika enkelt att minska försäljningen som att öka den. Mitt under en global pandemi, där alla andra märken sålt färre bilar (förståeligt) så fortsätter Tesla att slå rekord. Hur kan du spinna det till något negativt?
Hur kan du sitta och försvara din påhittade teori om minskad efterfrågan när du ser med egna ögon att du har fel?

När ska du börja tänka logiskt? Det finns ingen fabrik i Europa än. Kan du inte förstå att det är billigare att skicka bilar från Kina än USA?
För att folk avvaktar med bilköp mitt i en pandemi och väntar på elbilsmodeller som släpps snart? Men tydligen anser de flesta att Tesla inte är ett givet val, dom väntar hellre på Skoda, VW, Audi, BMW osv ska släppa fler modeller än att köpa en Tesla. Teslas marknadsandelar i sålda elbilar sjunker dramatiskt, då har de bara precis börjat dyka upp konkurrenter till Tesla. Vad händer när antalet modeller av elbilar tiodubblas kommande år?

https://electrek.co/2020/08/13/tesla...e-competition/
Citat:
That trend has continued, with industry analyst Matthias Schmidt stating that Tesla's Western European (this includes the EU plus UK, Iceland, Norway and Switzerland) market share has fallen from 33.8% down to just 13.5% over the last year. That's a massive drop, but why is the Big T losing ground?

Ni förutspår världsdominans, men så fort några enstaka biltillverkare i Europa släpper några få elbilar sjunker Teslas andel till lite mer än en tiondel av elbilsförsäljningen? Det är en tiondel av en liten del av alla bilar som säljs i Europa, och det är knappast brist på tillgång som är orsaken.
Citera
2020-12-08, 12:50
  #3494
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
För att folk avvaktar med bilköp mitt i en pandemi och väntar på elbilsmodeller som släpps snart? Men tydligen anser de flesta att Tesla inte är ett givet val, dom väntar hellre på Skoda, VW, Audi, BMW osv ska släppa fler modeller än att köpa en Tesla. Teslas marknadsandelar i sålda elbilar sjunker dramatiskt, då har de bara precis börjat dyka upp konkurrenter till Tesla. Vad händer när antalet modeller av elbilar tiodubblas kommande år?

https://electrek.co/2020/08/13/tesla...e-competition/


Ni förutspår världsdominans, men så fort några enstaka biltillverkare i Europa släpper några få elbilar sjunker Teslas andel till lite mer än en tiondel av elbilsförsäljningen? Det är en tiondel av en liten del av alla bilar som säljs i Europa, och det är knappast brist på tillgång som är orsaken.
Länken du hänvisar till är från augusti vännen. Har du ens läst hela artikeln?

The automaker didn’t do as well in Europe, but that’s because it barely had any supply for the market in Q2.
All of Tesla’s European vehicles come from its Fremont factory, which was shut down for over a month during the second quarter due to the pandemic, and the shutdown disproportionately affected the European supply of Tesla vehicles.

At Fremont factory, Tesla produces vehicles in batches for different markets, and those batches can last several weeks, The shutdown happened as Tesla was supposed to produce its batch of vehicles for the European markets.

This resulted in a very short supply of Tesla vehicles available for sale in Europe and only now in late July, and this month Tesla has started producing European vehicles again following the reopening of the factory in May.

Ännu ett trött argument från dig David. Du länkar en artikel från augusti som är orelevant i dagsläget.
Citera
2020-12-08, 13:11
  #3495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Länken du hänvisar till är från augusti vännen. Har du ens läst hela artikeln?

The automaker didn’t do as well in Europe, but that’s because it barely had any supply for the market in Q2.
All of Tesla’s European vehicles come from its Fremont factory, which was shut down for over a month during the second quarter due to the pandemic, and the shutdown disproportionately affected the European supply of Tesla vehicles.

At Fremont factory, Tesla produces vehicles in batches for different markets, and those batches can last several weeks, The shutdown happened as Tesla was supposed to produce its batch of vehicles for the European markets.

This resulted in a very short supply of Tesla vehicles available for sale in Europe and only now in late July, and this month Tesla has started producing European vehicles again following the reopening of the factory in May.

Ännu ett trött argument från dig David. Du länkar en artikel från augusti som är orelevant i dagsläget.

Att länka till saker utan att själv ha läst artikeln är ett återkommande fenomen hos dom som är negativt inställda mot tesla i den här tråden. Det finns ingen mening med att försöka längre. Låt bankkontot som växer tala för dig istället, så kan björnarna sitta och äta eldoradoprodukter medans vi äter rysk kaviar
Citera
2020-12-08, 13:14
  #3496
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Länken du hänvisar till är från augusti vännen. Har du ens läst hela artikeln?

The automaker didn’t do as well in Europe, but that’s because it barely had any supply for the market in Q2.
All of Tesla’s European vehicles come from its Fremont factory, which was shut down for over a month during the second quarter due to the pandemic, and the shutdown disproportionately affected the European supply of Tesla vehicles.

At Fremont factory, Tesla produces vehicles in batches for different markets, and those batches can last several weeks, The shutdown happened as Tesla was supposed to produce its batch of vehicles for the European markets.

This resulted in a very short supply of Tesla vehicles available for sale in Europe and only now in late July, and this month Tesla has started producing European vehicles again following the reopening of the factory in May.

Ännu ett trött argument från dig David. Du länkar en artikel från augusti som är orelevant i dagsläget.
https://www.cnet.com/roadshow/news/t...urope-falling/

Ja förlåt mig jag klistrade in fel länk.

https://mobile.twitter.com/auto_schm...92810575106050

Fin liten graf som visar bekymret.
Citera
2020-12-08, 13:32
  #3497
Avstängd
wwrs avatar
Få se hur det går med Giga Berlin. Den här gången är det några ormar i vinterdvala som slingrat sig in i Elons tidsschema.
Citat:
Ssslow down! Sleeping snakes stall Tesla's German gigafactory

A German court has told the U.S. billionaire's electric vehicle company Tesla (NASDAQ:TSLA) to suspend clearing of a forest at the site of the proposed factory after environmentalists said that cutting down more trees could endanger hibernating snakes.
https://m.investing.com/news/stock-m...piegel-2363946
Citera
2020-12-08, 14:22
  #3498
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Att länka till saker utan att själv ha läst artikeln är ett återkommande fenomen hos dom som är negativt inställda mot tesla i den här tråden. Det finns ingen mening med att försöka längre. Låt bankkontot som växer tala för dig istället, så kan björnarna sitta och äta eldoradoprodukter medans vi äter rysk kaviar
Jag vet inte varför jag fortsätter när björnarna inte verkar vilja förstå. Kommer nog också sluta försöka snart och bara låta aktien tala för sig själv.

Det påminner mig lite om när Apple släppte sin första iPhone och alla konkurrenter skrattade åt att den inte hade ett fysiskt tangentbord. Nokia kom ju med en "iPhone dödare" varje år tills de sakta men säkert försvann.

Samma sak sker nu med Tesla. "Vänta bara tills konkurrenterna släpper sina modeller" Jo, jag väntar fortfarande.
Citera
2020-12-08, 14:41
  #3499
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
https://www.cnet.com/roadshow/news/t...urope-falling/

Ja förlåt mig jag klistrade in fel länk.

https://mobile.twitter.com/auto_schm...92810575106050

Fin liten graf som visar bekymret.
Jag frågar igen, har du läst artikeln? De förklarar ju varför!

Tesla doesn't really sell super-affordable electric cars; the competition has more entry-level EVs available for people, even though they don't offer anywhere near the range or performance of a Model 3, for example.

Som jag sagt innan så handlar allt om priset. Teslas bilar är för dyra för de flesta, men de minskar sina kostnader hela tiden och istället för att ta ut mer vinst så sänker de priset för oss kunder. Ju fler bilar de säljer desto billigare blir det att tillverka (economies of scale).

Lastly, and this is a big one, many of these competitor companies are likely willing to sell their EVs with a much smaller profit margin to meet corporate emissions targets. They can use the EV sales to shore up the emissions side of things while their diesel and gasoline product sales keep the lights on, so to speak.

Konkurrenterna har i dagsläget råd att sälja sina elbilar med extremt liten marginal för att försäljningen av deras bränslebilar håller de vid liv. Hur länge tror du att det håller? De måste omstrukturera hela sin tillverkning samtidigt som de tappar marknadsandelar till Tesla.
Citera
2020-12-08, 14:58
  #3500
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hela anledningen till att bilarna skickas från Kina till Europa är ju för att efterfrågan är bortblåst i Kina, trots att dom sänkte priset på dom med ca 20%. Nu kommer det hit Teslor med ännu sämre kvalite än den redan dåliga från USA...
Kan du snälla läsa denna artikeln? https://www.teslarati.com/tesla-mode...hina-november/

Jag klistrar in det relevanta då jag inte tror att du kommer klicka på länken.

With recent data from the China Passenger Car Association (CPCA) showing that the electric car maker has sold 21,604 units of the all-electric sedan domestically in November. That represents a rise of about 78% compared to Model 3 sales in October, when Tesla sold 12,143 units in China.

Back in October, Tesla China caught flak from the company’s critics over its domestic sales figures, which only showed a 7.18% increase from September, when the company sold 11,329 Model 3s in the country. What was largely neglected by Tesla skeptics then was the fact that Gigafactory Shanghai started exporting vehicles to Europe, which meant that a good part of the facility’s production was allocated for foreign territories.

Du har nu fått svar på dina teorier om Europa och Kina. Kan du inte bara erkänna att du har fel?
Citera
2020-12-08, 15:51
  #3501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag frågar igen, har du läst artikeln? De förklarar ju varför!

Tesla doesn't really sell super-affordable electric cars; the competition has more entry-level EVs available for people, even though they don't offer anywhere near the range or performance of a Model 3, for example.

Som jag sagt innan så handlar allt om priset. Teslas bilar är för dyra för de flesta, men de minskar sina kostnader hela tiden och istället för att ta ut mer vinst så sänker de priset för oss kunder. Ju fler bilar de säljer desto billigare blir det att tillverka (economies of scale).

Lastly, and this is a big one, many of these competitor companies are likely willing to sell their EVs with a much smaller profit margin to meet corporate emissions targets. They can use the EV sales to shore up the emissions side of things while their diesel and gasoline product sales keep the lights on, so to speak.

Konkurrenterna har i dagsläget råd att sälja sina elbilar med extremt liten marginal för att försäljningen av deras bränslebilar håller de vid liv. Hur länge tror du att det håller? De måste omstrukturera hela sin tillverkning samtidigt som de tappar marknadsandelar till Tesla.

Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Kan du snälla läsa denna artikeln? https://www.teslarati.com/tesla-mode...hina-november/

Jag klistrar in det relevanta då jag inte tror att du kommer klicka på länken.

With recent data from the China Passenger Car Association (CPCA) showing that the electric car maker has sold 21,604 units of the all-electric sedan domestically in November. That represents a rise of about 78% compared to Model 3 sales in October, when Tesla sold 12,143 units in China.

Back in October, Tesla China caught flak from the company’s critics over its domestic sales figures, which only showed a 7.18% increase from September, when the company sold 11,329 Model 3s in the country. What was largely neglected by Tesla skeptics then was the fact that Gigafactory Shanghai started exporting vehicles to Europe, which meant that a good part of the facility’s production was allocated for foreign territories.

Du har nu fått svar på dina teorier om Europa och Kina. Kan du inte bara erkänna att du har fel?
Dom sänkte priserna nyligen rätt ordentligt i Kina så det var väl de som fick folk att köpa dom, frågan är bara vad som är kvar till vinst.

De traditionella biltillverkarna går faktiskt med vinst på bilarna som säljer, Tesla lever i princip på att sälja utsläppsrätter. Om du frågar mig vem som kan hålla ut längst är det ganska lätt de stora tillverkan typ Volkswagen och Toyota, dom har överlevt i många år genom flera teknikskiften med stor konkurrans, varför Tesla skulle vara den som bryter mönstret förstår jag inte.

https://www.vibilagare.se/nyheter/te...e-over-en-natt
Dom höjde dock priserna för någon vecka sedan...

Jag skulle inte ropa hej förrän de bilarna som är på väg hit faktiskt är sålda.

https://www.di.se/live/tesla-ska-sal...jarder-dollar/
Tesla själva ska sälja aktier för upp till 5 miljarder dollar nu så dom verkar inte själva förvänta sig något större kursrally närmsta tiden.
Citera
2020-12-08, 16:57
  #3502
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Dom sänkte priserna nyligen rätt ordentligt i Kina så det var väl de som fick folk att köpa dom, frågan är bara vad som är kvar till vinst.

De traditionella biltillverkarna går faktiskt med vinst på bilarna som säljer, Tesla lever i princip på att sälja utsläppsrätter. Om du frågar mig vem som kan hålla ut längst är det ganska lätt de stora tillverkan typ Volkswagen och Toyota, dom har överlevt i många år genom flera teknikskiften med stor konkurrans, varför Tesla skulle vara den som bryter mönstret förstår jag inte.

https://www.vibilagare.se/nyheter/te...e-over-en-natt
Dom höjde dock priserna för någon vecka sedan...

Jag skulle inte ropa hej förrän de bilarna som är på väg hit faktiskt är sålda.

https://www.di.se/live/tesla-ska-sal...jarder-dollar/
Tesla själva ska sälja aktier för upp till 5 miljarder dollar nu så dom verkar inte själva förvänta sig något större kursrally närmsta tiden.
Att Tesla säljer utsläppsrätter säger mer om konkurrenterna. Frågar du inte dig själv varför de inte kan tillverka tillräckligt med elbilar själva utan måste köpa rätterna? Tesla har fått in ca 1.2 miljarder dollar på utsläppsrätter, vilket ungefär motsvarar kostnaden för en av deras fabriker. Konkurrenterna har betalat för att Tesla ska expandera. De gräver bokstavligt talat sin egna grav. Tänk på det!

Att Tesla ska sälja aktier värt upp till 5 miljarder är jävligt smart. Pengarna kommer gå till att expandera. Alla fattar att deras värdering är för hög i dagens läge så varför inte utnyttja möjligheten?
Citera
2020-12-08, 17:24
  #3503
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Dom sänkte priserna nyligen rätt ordentligt i Kina så det var väl de som fick folk att köpa dom, frågan är bara vad som är kvar till vinst.

De traditionella biltillverkarna går faktiskt med vinst på bilarna som säljer, Tesla lever i princip på att sälja utsläppsrätter. Om du frågar mig vem som kan hålla ut längst är det ganska lätt de stora tillverkan typ Volkswagen och Toyota, dom har överlevt i många år genom flera teknikskiften med stor konkurrans, varför Tesla skulle vara den som bryter mönstret förstår jag inte.

https://www.vibilagare.se/nyheter/te...e-over-en-natt
Dom höjde dock priserna för någon vecka sedan...

Jag skulle inte ropa hej förrän de bilarna som är på väg hit faktiskt är sålda.

https://www.di.se/live/tesla-ska-sal...jarder-dollar/
Tesla själva ska sälja aktier för upp till 5 miljarder dollar nu så dom verkar inte själva förvänta sig något större kursrally närmsta tiden.

Tesla fick ytterligare 5 miljard USD i fickan (till sina redan ägda 15 miljarder). En 33%ig ökning av cash in hand till en kostnad av 1% av företaget. Denna försäljning är också vara en droppe i havet i relation till vad fonderna måste köpa på sig den 21:e december.
Citera
2020-12-08, 18:49
  #3504
Medlem
Har TESLA ägare hört talas om detta företag ?
Quantumscape.
https://www.youtube.com/watch?v=dwWQqvpoybk

Nu körde dom live nyss . https://www.youtube.com/watch?v=D-LpCUgt0oo
Blir nog intressant framöver ...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback