2020-08-17, 22:44
Medlem
Förstahandskällan till skottet i TVn när Palme visades i rutan bör rimligen vara någon inom släkten.
Jag har inget material själv,eller har sett något annat som tyder på att CA haft någon vidare kontakt med andra än sin mor,far och vid tidpunkten..bror.

Det bör vara en släkting eftersom historien har spritts såsom den har inom släkten och om man tar i beaktande den person som CA var.Han släppte näppeligen in utomstående in i hans lägenhet.
Mina sekiner ligger på Valter..tyvärr.
Citera
2020-08-17, 22:51
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Förstahandskällan till skottet i TVn när Palme visades i rutan bör rimligen vara någon inom släkten.
Jag har inget material själv,eller har sett något annat som tyder på att CA haft någon vidare kontakt med andra än sin mor,far och vid tidpunkten..bror.

Det bör vara en släkting eftersom historien har spritts såsom den har inom släkten och om man tar i beaktande den person som CA var.Han släppte näppeligen in utomstående in i hans lägenhet.
Mina sekiner ligger på Valter..tyvärr.

Anar att det finns något som sedan antagit formen av släktskröna. Har ivf begärt ut förhör med personen som ska ha bevittnat eller "upplevt" detta. Får se om finns nåt.
Citera
2020-08-17, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Anar att det finns något som sedan antagit formen av släktskröna. Har ivf begärt ut förhör med personen som ska ha bevittnat eller "upplevt" detta. Får se om finns nåt.

Hmm..har gått tillbaka och läst OAs förhör igen.
Namnet på CAs far passar väldigt bra in i sammanhanget.
Kolla själv...hon skall nog vara han när allt kommer omkring.
I så fall så är det CAs far som har upplevt skottet genom TVn.
Citera
2020-08-17, 23:00
Medlem
Jag menar..CAs moder dör väl efter datum för förhöret med OA?
Citera
2020-08-17, 23:06
Medlem
Jag är ingen expert --- men våda skott i samband med vapenvård hemma --med revolver finns väl inte
Jag har hört talas om att man ibland lämnar ett patronläge tomt dit slagstiftet går in . för att att man inte via ett slag på hanen avfyrar och skadar sig själv.
För att skjuta finns det 'väl två möjligheter .man drar i avtryckaren eller man spänner hanen och trycker av eller den avfyras pga av tekniska fel.
Men det finns inget patronläge pss som i en ( Automat ) pistol eller AK 4 där ammunitionen kan fastna.
Att en van sportskytt skulle ha ett laddat vapen i TV soffan av misstag vid vapen vård.
Känns ju inte som ens möjligt ..Alla som gjort lumpen kan detta med " Patron ur " säkra osv
Ej heller kan man göra rent en revolver utan att ta ur trumman ( Så bra )

Fingret väck från avtryckaren -- titta i trumman -- sedan väck med trumman

https://www.youtube.com/watch?v=5NAZOr33nUo

Jag kan inte se det hur man kan skjuta vådaskott med en revolver ..Inte på nykter kaliber --har man whiskyflaskan då kanske men inte annars ..

Det skall en del till att vapnet är framme ..Att det dessutom är laddat ... och riktat mot TV --n i stället för golvet eller taket.
Det fick jag lära mig i vart fall när jag gjorde rekryten .. Hela plutonen på magen i gruset för att Majoren inte var nöjd med vart Pipan pekade vid patron ur. AK 4 an
Klarar man inte det släpps man väl öh taget inte in på en Sportskytte klubb. Det är ju farligt man inte klarar det
Whiskyn möjligen+ En dålig dag men vådaskott det ser jag inte hur kan gå till.

Vådaskottet känns ännu sämre än svartskallen på stan som köper en s &W av ngn helt okänd. Det finns ju inte det heller
Citera
2020-08-17, 23:08
Medlem
Är det Valter som upplevt hur sonen skjuter ihjäl sin TV i vredesmod över att Palme visas i rutan så är det onekligen ganska så stark tobak tycker jag.
Citera
2020-08-17, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Jag är ingen expert --- men våda skott i samband med vapenvård hemma --med revolver finns väl inte
Jag har hört talas om att man ibland lämnar ett patronläge tomt dit slagstiftet går in . för att att man inte via ett slag på hanen avfyrar och skadar sig själv.
För att skjuta finns det 'väl två möjligheter .man drar i avtryckaren eller man spänner hanen och trycker av eller den avfyras pga av tekniska fel.
Men det finns inget patronläge pss som i en ( Automat ) pistol eller AK 4 där ammunitionen kan fastna.
Att en van sportskytt skulle ha ett laddat vapen i TV soffan av misstag vid vapen vård.
Känns ju inte som ens möjligt ..Alla som gjort lumpen kan detta med " Patron ur " säkra osv
Ej heller kan man göra rent en revolver utan att ta ur trumman ( Så bra )

Fingret väck från avtryckaren -- titta i trumman -- sedan väck med trumman

https://www.youtube.com/watch?v=5NAZOr33nUo

Jag kan inte se det hur man kan skjuta vådaskott med en revolver ..Inte på nykter kaliber --har man whiskyflaskan då kanske men inte annars ..

Det skall en del till att vapnet är framme ..Att det dessutom är laddat ... och riktat mot TV --n i stället för golvet eller taket.
Det fick jag lära mig i vart fall när jag gjorde rekryten .. Hela plutonen på magen i gruset för att Majoren inte var nöjd med vart Pipan pekade vid patron ur. AK 4 an
Klarar man inte det släpps man väl öh taget inte in på en Sportskytte klubb. Det är ju farligt man inte klarar det
Whiskyn möjligen+ En dålig dag men vådaskott det ser jag inte hur kan gå till.

Vådaskottet känns ännu sämre än svartskallen på stan som köper en s &W av ngn helt okänd. Det finns ju inte det heller

Det är en mycket osannolik historia.
Enligt uppgiftslämnare G så är det första man gör vid vapenvård att öppna till kammaren så att säga.
Då ser man ju direkt om skott ligger där eller inte.
Dessutom var CA en god och erfaren skytt redan 1980.Att han bränner ett vådakott på sådant sätt han säger sig ha gjort är orimligt att tro på.
Citera
2020-08-17, 23:28
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Fastän Kristers pappa var kommunist kom de bra överens.

Valter Andersson?
https://riktpunkt.nu/article/valter-andersson-kommunist-och-legendarisk-fackforeningsledare/

Kan Kristers politiska övertygelse ha varit en revolt mot faderns?

Flyger iväg lite nu, men tankarna går till de radikala RAF-ungdomarna på 1970-talet som växte upp i Nazityskland och som använde våldet som instrument för att motarbeta de gamla nazister som fortfarande satt kvar i den västtyska statsapparaten.
Citera
2020-08-17, 23:33
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Valter Andersson?

Då är alltså familjen inte från Halland från början?
Citera
2020-08-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Valter Andersson?
https://riktpunkt.nu/article/valter-andersson-kommunist-och-legendarisk-fackforeningsledare/

Kan Kristers politiska övertygelse ha varit en revolt mot faderns?

Flyger iväg lite nu, men tankarna går till de radikala RAF-ungdomarna på 1970-talet som växte upp i Nazityskland och som använde våldet som instrument för att motarbeta de gamla nazister som fortfarande satt kvar i den västtyska statsapparaten.

Tror inte att det är samma person.
Vad jag begriper så var denne Valter ombudsman 34 till 64 i Stockholm.
Fast..det finns väl onekligen viss likhet med CA ansiktsmässigt?
Citera
2020-08-17, 23:47
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Är det Valter som upplevt hur sonen skjuter ihjäl sin TV i vredesmod över att Palme visas i rutan så är det onekligen ganska så stark tobak tycker jag.

Om det var fadern VA som bevittnade detta blir scenariot följande. Den vapenovane(?) CA visar upp sina nya vapen för besökande fadern hösten 1980 och detta var ”vapenvård eller dylikt”. CA fipplar med pistolen (ej revolvern) med uttaget magasin, men med kula i loppet, som avgår då CA siktar i TV:n och ämnar låtsasskjuta då han ser Palme i bild. VA återberättar denna episod för AA, som för detta vidare efter VA’s död.
Citera
2020-08-17, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
I förhöret med KA's f.d. sambo var det en kvinna som "upplevt" TV-skottet. Möjligen modern. Men mkt oklart. Dessutom ska detta ha "upplevts" på Hälsingegatan, enligt detta förhör.

Jag läser nyckelpassagen i OAs förhör så här...

Ast.id berättade för henne att hon hade tankar om Christer i förbindelse med mordet på Olof Palme.Hon trodde att det var Christer som hade mördat Palme.Ol.a fick lova att inte säga detta till någon.
Ol.a tyckte att hon kunde säga detta nu när Christers pappa var död.Det var tydligen så att han,under ett besök hos Christer då denne bodde på Hälsingegatan,hade upplevt att Christer skjutit ett skott rakt in i sin TV när Palme hade visats i rutan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in