Citat:
Ursprungligen postat av
Prinsessbakelse
Jag håller definitivt med dig och har tänkt samma sak vid flera olika tillfällen. Jag tycker att vårdpersonal gnäller oproportionerligt mycket i förhållande till andra yrkesgrupper. De få gångerna jag behövt hjälp från vården har jag dessutom fått sitta i ett motbjudande väntrum en hel dag. Allt för att växla några enstaka ord med en läkare som varken känner någon empati eller vet hur man handskas med människor på det sociala planet. Slutar alltid med att jag blir förbannad och ångrar vårdbesöket.
För att ta ett exempel har socionomer (i synnerhet socialsekreterare, biståndshandläggare och diverse andra handläggare inom statliga myndigheter) oftast minst lika stort arbetsflöde och minst lika många jobbiga människor att handskas med. Kan ni t.ex. föreställa er hur många människor som vänt sig till socialtjänsten för försörjningsstöd och till olika a-kassor för ersättning till följd av coronapandemin? Lönen är inte speciellt bra heller i förhållande till deras utbildningsnivå. Ändå är det väldigt lite klagomål från deras sida. Jag är övertygad om att det här kan appliceras på andra yrkesgrupper med.
Bu för vårdpersonal.
Jag tror att andra yrkesgrupper egentligen klagar lika mycket. Från början, eller hur man ska uttrycka det. Men inom vården har medial uppmärksamhet tillsammans med röststarka fackförbund legitimerat gnällandet och gjort fackens beskrivning av verkligheten till en generell sanning. Det leder till missämja och dålig moral vilket till slut leder till en verkligt dåligt situation för ganska många.
För det är helt klart så som du skriver att man knappast hör andra yrkesgrupper klaga så mycket på sina jobb, trots att de egentligen har samma utmaningar som vårdens personal.
Det som jag också reagerar på är att vårdens personal använder argumentet att de är just vårdpersonal. Och därför är de minsann värda att lyssnas på för det vet ju alla att alla behöver dem någon gång i livet. Som att de gör oss alla en tjänst genom att jobba i vården.
Samma argument kan ju sjukhustvätteriet använda, eller brödbakaren, eller fritidspedagogen etc.