Citat:
Ursprungligen postat av
Stegbil
Ja du, en brandman i Stockholm med tio år i yrket tjänar mellan 25-28.000.
Så visst fog finns det att gnälla på lönen. Nu har ju dock sjuksyrror fått sig ett ordentligt lönelyft, polisen likaså.
Men vi inom räddningstjänsten har inte fått det. Intr på många många år. Problemet är väl att det inte finns någon konkurerande verksamhet att ställa mot varandra när det ska löneförhandlas.
Många inom mitt skrå har ett extrajobb för att kunna komma upp i en lön som motsvarar en normal lön i Sthlm nuförtiden.
Lite det jag menar. Sjukvården har många strukturella problem och en mängd andra utmaningar och bevakad hårt av media. Då framträder ju personal som sällan har något gott att säga - och så ska det vara. Men om man går till sin bekantskapskrets så är det med stor majoritet sjuksköterskor och undersköterskor som gnäller på sitt jobb (utan uppmaning).
Jag har vänner inom polisen, lärare och räddningstjänst och på en direkt fråga kan de ju förstås spy galla över olika delar av sitt jobb, men de sjunger inte var och varannan dag på sociala medier eller irl.
Detta tror jag är till följd av en kultur som byggts upp, inte minst genom medial bevakning, och den kulturen innebär att vårdpersonalen inbillar sig att de har det så dåligt - och får det då också dåligt. En självuppfyllande profetia. Det gynnar inte direkt patienterna heller.