2020-08-16, 23:42
Medlem
kato85s avatar
Det senaste material som tillkommit ang. CA visar på PU:s totala inkompetens, vilket är skrämmande.

Oavsett om CA var mördaren eller ej så borde detta slarviga arbete få juridiska följder.

Varför skyttemedlemmarna hållt tyst om CA för Polisen måste antingen vara för att de är riktigt rädda för honom, han vet ju deras namn och har varken jobb eller familj så han kan ju sysselsätta sig med att jaga folk på heltid.
En annan anledning kan vara att de helt enkelt sympatiserat med hans åsikter om Palme.
Citera
2020-08-17, 00:36
Medlem
[quote=Lookalike|72614477]
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
SKL:s svar

Det var lite slarvigt skrivet. Vad de menar är att de har hittat en mikroskopisk beläggning av bly på kopparmanteln som kunde undersökas, och man kom då fram till ovanstående resultat gällande isotopsammansättningen.

Detta handlar väl om fragment från CAs legendariska vådaskott?

Jag kan inte minnas att jag sett något resultat från undersökning om de patroner som uppgiftslämnare G ger till Lennart Gustafsson..men jag utgår sannerligen ifrån att sådan undersökning gjordes ganska så per omgående.Vidare så skall ju G ha sänt polisen två patroner ytterligare redan 1995.
Man undrar ju om undersökning gjordes kring dessa?
De postades anonymt,så risken är väl större att dessa två patroner inte undersöktes åtminstone gällande isotopsammansättning.

Ja främst skotten i asken eller de anonymt skickade var det som menades. Har de ens undersöks? Väldigt konstigt om de inte har.
Citera
2020-08-17, 02:47
Medlem
Har inte läst på ett tag så ber om ursäkt om detta är helt fel ..
Men jag vill minnas att CA förlorade på aktieaffärer och tidvis haft dåligt med pengar
Tittat man vad Ammunition till en .357 magnum kostar är det ca femman ( Billigaste ) per st om jag ser rätt
En Winchester hollow point finns där ca 9 kr
Då är det priser i USA

https://www.midwayusa.com/357-magnum/br?cid=21700

Skjuta 10 --- ca 100 spänn laddat om en gång inte mycket lönt gå på en träningskväll
En 30 skott vill man väl skjuta för att komma in i en rytm 300 spänn -- med den breda penseln
2 tränings kvällar kanske vissa veckor + tävling ... Kan ju bli 4 siffror en vecka vilket i varje fall inte Socialbyrån anser ingår i ngn norm

Tävling grovpistol ca 60 skott ser det ut som

https://www.skyttesport.se/Sektioner/Pistolsektionen/tavlingsverksamhet/Grenar/

60 skott i tävlingen man kanske skjuter ett par utom tävlan. Kanske justera ngt .. tillkommer resor kanske anmälningsavgift.
Barkar ju åt 1000 lappen bara för en tävling.

Han kan ju skjuta med kaliber 22 som är billigare. Men det kanske inte är lika kul. Jag skjuter inte själv. Pistol .Enda gången jag provat träffade jag inget i varje fall inte tavlan.
Citera
2020-08-17, 05:59
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det senaste material som tillkommit ang. CA visar på PU:s totala inkompetens, vilket är skrämmande.

Oavsett om CA var mördaren eller ej så borde detta slarviga arbete få juridiska följder.

Varför skyttemedlemmarna hållt tyst om CA för Polisen måste antingen vara för att de är riktigt rädda för honom, han vet ju deras namn och har varken jobb eller familj så han kan ju sysselsätta sig med att jaga folk på heltid.
En annan anledning kan vara att de helt enkelt sympatiserat med hans åsikter om Palme.

Tror man behöver se över utbildningen för poliser. Det skiljer rätt mycket mellan att svinga batong och brottas med bus och att driva en mordutredning bakom skrivbordet. Polisutbildningen är bara 5 terminer varav 2 är praktik. Sedan stiger de i grad automatiskt med tiden får nån internutbildning här och där. I grunden är de statliga tjänstemän med allt vad det innebär. Väldigt försiktiga, tar inga risker, följer alla regler, och glider lite vid motstånd. De blir inga passionerade entreprenörer. Finns förstås undantag. Och fler poliser behövs i rekordfart. Det är muskler och inte så mycket finlir som efterfrågas i förorten. Så man sänker kraven ytterligare och ger dem längre batonger. Tonvikten vid rekrytering läggs på fysisk förmåga, sunda värderingar och stabil personlighet. Lojalitet och politik befordras i tjänst. Utredningskompetens. Njaa. En förundersökningsledare eller kriminalinspektör inriktad på utredning borde ha en grund som motsvarar en MSc 5år utan batong innan de ens kommer in i huset. Alternativt kan man ta in civila resurser som kompletterar utredningarna där polisiära befogenheter inte behövs i lika stor utsträckning. Så jag tror att det är ett systemfel inom Polisen, PU har bara blottlagt problemet. Kanske har blivit bättre på senare år man får hoppas det. Anna Lindh fallet gick ju bra. Palmeutredningen har stora brister från dag ett. Finalen med utpekandet av Skandiamannen är antingen ett fall av grov populism eller ett havererat omdöme. I slutklämmen var det en åklagare som till slut tog på sig ledartröjan och tappade konceptet, men ändå. I min moraliska lagbok är KP skäligen misstänkt för grov populism, jag kommer inte runt det. Och jag misstänker en anstiftare på högre nivå! KP är alldeles för snäll som en välkammad skolpojke. Han skulle inte komma på något sådant hyss alldeles själv.
Senast redigerad av omiga 2020-08-17 kl. 06:31.
Citera
2020-08-17, 06:42
Medlem
Tosingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Tror man behöver se över utbildningen för poliser. Det skiljer rätt mycket mellan att svinga batong och brottas med bus och att driva en mordutredning bakom skrivbordet. Polisutbildningen är bara 5 terminer varav 2 är praktik. Sedan stiger de i grad automatiskt med tiden får nån internutbildning här och där. I grunden är de statliga tjänstemän med allt vad det innebär. Väldigt försiktiga, tar inga risker, följer alla regler, och glider lite vid motstånd. De blir inga passionerade entreprenörer. Finns förstås undantag. Och fler poliser behövs i rekordfart. Det är muskler och inte så mycket finlir som efterfrågas i förorten. Så man sänker kraven ytterligare och ger dem längre batonger. Tonvikten vid rekrytering läggs på fysisk förmåga, sunda värderingar och stabil personlighet. Lojalitet och politik befordras i tjänst. Utredningskompetens. Njaa. En förundersökningsledare eller kriminalinspektör inriktad på utredning borde ha en grund som motsvarar en MSc 5år utan batong innan de ens kommer in i huset. Alternativt kan man ta in civila resurser som kompletterar utredningarna där polisiära befogenheter inte behövs i lika stor utsträckning. Så jag tror att det är ett systemfel inom Polisen, PU har bara blottlagt problemet. Kanske har blivit bättre på senare år man får hoppas det. Anna Lindh fallet gick ju bra. Palmeutredningen har stora brister från dag ett. Finalen med utpekandet av Skandiamannen är antingen ett fall av grov populism eller ett havererat omdöme. I slutklämmen var det en åklagare som till slut tog på sig ledartröjan och tappade konceptet, men ändå. I min moraliska lagbok är KP skäligen misstänkt för grov populism, jag kommer inte runt det. Och jag misstänker en anstiftare på högre nivå! KP är alldeles för snäll som en välkammad skolpojke. Han skulle inte komma på något sådant hyss alldeles själv.
Eller också har de problem med luftkonditioneringen i palmerummet eller nåt. Syrebrist kan vara en orsak till att tidigare kompetenta utredare gång på gång genom åren plötsligt tappat omdömmet och tankeförmågan.
Citera
2020-08-17, 08:45
Medlem
Då Palmegruppen gjorde en omfattande ammunitionsundersökning 1990 så hittades nio patroner med samma isotopsammansättning som Palmekulorna.
Vidare var det så att kulan avlossad vid rånet i Mockfjärd också stämde överens.

Blyisotopsammansättningen är således endast ett indicium.
Det blir viktigare i motsatt riktning så att säga.Beviskraften blir starkare på den motsatta sidan,dvs ett indicium för CAs oskuld.

Resultatet från förmodad undersökning måste fram.Skall jag eller annan beställa?
Citera
2020-08-17, 09:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Resultatet från förmodad undersökning måste fram.Skall jag eller annan beställa?

Har redan beställt det.
Citera
2020-08-17, 09:35
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Då Palmegruppen gjorde en omfattande ammunitionsundersökning 1990 så hittades nio patroner med samma isotopsammansättning som Palmekulorna.
Vidare var det så att kulan avlossad vid rånet i Mockfjärd också stämde överens.

Blyisotopsammansättningen är således endast ett indicium.
Det blir viktigare i motsatt riktning så att säga.Beviskraften blir starkare på den motsatta sidan,dvs ett indicium för CAs oskuld.

Du borde nog beställa det. Inget av det vi fått reda på hittills av polisens slapphet i utredningen om CA talar mot att kulorna som lämnades in från AKPs fd. materialförvaltare skulle matcha blyisotopen i mordkulorna.

Tänk att en annan medlem i samma akademiska klubb som CA var medlem i väntar till 2011 innan han går till PU och lätta sitt hjärta. Var det månne någon som var medlem i den polisiära försvarsskytteföreningen som hade avlidit 2011?

Väldigt många som PU haft kontakt med tycks övertygade om CAs skuld. Ändå verkar polisen ovillig att nysta vidare utan slår knut på sig själva för att undvika utredandet av CA.

Jag tror att CA var så aktiv på Kaknäs, vilket var den skjutbana som gällde på 80-talet för APK, att han lärt känna medlemmar som var där och sköt med magnumrevolvrar på söndagar och var poliser med egna avsnitt i PU och en som var PU:s egen vapenexpert!

PU visste redan innan att man undvek att utreda dessa grupper. CA på gruppbild med polisen, som PU kände till att CA hade, gjorde nog honom "immun" i sammanhanget.

Att CA "missade" årsmötet i APK fyra veckor efter mordet men återkom följande år "på ny kula" blev nog spiken i kistan som jag inte kommer runt när det gäller CA.
Citera
2020-08-17, 13:20
Medlem
kato85s avatar

Enig i din syn på Poliser i allmänhet, men jämför man CA med andra uppslag, exempelvis CP, så tycker jag att man haft kompetensen och resurserna men inte valt att delegera dessa, man har alltså begränsat arbetsstyrkan kring jobbet med CA.
Skulden borde läggas på ledningen som styrt utredningen.

Att Ölvebro så sent som i Februari i år i en intervju erkände att han inte visste om alla revolvrar blev provskjutna under sin tid som spaningsledare, tyder ju på att ledningen inte haft koll på arbetet.
Tycker ändå folket "på fältet" gjorde ett bra jobb kring CP.
Senast redigerad av kato85 2020-08-17 kl. 13:26.
Citera
2020-08-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Har redan beställt det.

Mycket bra.Resultatet av denna förmodade undersökning kommer att styrka CAs eventuella skuld/oskuld.
Citera
2020-08-17, 19:14
Medlem
Tror KP och andra i utredningen bortser från att partronerna är "piercing ammunition". Vilket borde vara mer centralt.

Tex. De lägger fram SE. Vilket redan är otroligt att han inte bara råkar ha revolver på jobbet denna dag. Utan även denna typ av ammunition dessutom. Det är lika troligt som att SE och OP sitter bredvid varandra på bion och delar popcorn isf 😂.

Det jag vill lyfta fram med det exemplet är att biobesöket var spontant för OP. Så om man ska tänka logiskt. Vem har störst möjlighet att under loppet av att se Palme vid bion och sen skaka fram revolver och just dessa patroner bara så där. Hade biobesöket varit offentligt planerat i dagar eller veckor innan, så hade man ju tid på sig att förbereda sig och få fram både vapen och patroner. Men nu var det ju bara inom loppet av nån timme.

Tror ingen annan än CA har möjlighet att utföra detta på den tid och med de medlen.
Citera
2020-08-17, 20:52
Medlem
Jag skall transkribera..:-(

IVA 17309

Protokoll över förhör med maskerad,November 1995 klockan 08.00 av krinsp Per Hejdebäck utan tillgång till förhörsvittne.
Förhörsplats:Bostaden
Maskerad är föreståndare på maskerat.

Maskerad informerades om att hon skulle höras beträffande sin kännedom om sin maskerat Krister Andersson,om dennes person,om dennes vapeninnehav,politiska inriktning samt om händelser som kan bringa klarhet i Kristers olaga vapenhantering och hans eventuella samröre med mordet på Olof Palme.
Maskerad informerades om anledningen till polisens intresse av Krister ivad avser dennes hantering med sin magnumrevolver.

Maskerad berättade följande.
Hon vet i stort sett ingenting om hans vapen.Inte mer än att maskerat berättat för henne om att Krister var intresserad av skytte och att han var medlem i någon skytteförening.

Om Kristers politiska intressen vet hon heller ingenting.Hon erinrar sig dock att maskerat vid något tillfälle yttrat att han i vart fall inte var någon Palmevän.

Beträffande Kristers egen person i övrigt uppgav maskerad att hon inte kände honom särskilt väl.Det var nog ingen i släkten som gjorde det.Han uppfattades som en enstöring och hans leverne var höljt i dunkel.Maskerad visste till exempel inte att han för länge sedan hade vunnit en stor spelvinst.Det var först när hennes mamma,som i sin tur hade fått reda på det genom sin maskerad talade om det för henne.Det hade varit mycket hyss-hyss kring detta.Maskerad visste att Krister sysslade med och var intresserad av aktieaffärer.I något samband med detta hade hon vid ett tillfälle föreslagit Krister att han kanske kunde ta något jobb på en bank."Ska jag",hade Krister sagt och maskerad menar att han har ytterst dåligt självförtroende trots att han faktiskt inte är dum.Krister har givit uttryck för att han lever sitt eget liv,ett liv som ingen har något med att göra.
Vid tiden omkring 1986 träffade maskerad Krister kanske bara en gång om året i samband med födelsedagar och liknande.Maskerat hade väl också maskerat Krister vid något eller några tillfällen om året.Maskerad hade tyckt att Krister inte var riktigt "rumsren".

För lite mer än ett halvår sedan blev Kristers maskerat.Det rör sig om blodproppar i hjärnan och hon har också tidigare haft infarkt.Nu är hon dock på bättringsvägen och hoppas snart att få komma tillbaka hem.
I samband med att maskerad blev sjuk har maskerad haft tätare kontakter maskerat.Vid en sådan kontakt hade maskerad för maskerad berättat vad hon hört sin maskerad säga,nämligen följande.
Vid något tillfälle före mordet på Olof Palme hade Krister rengjort sitt vapen.Vid tillfället ifråga hade ett skott gått av och passerat rakt igenom Kristers TV.Samtidigt som detta skedde hade ett program med Olof Palme visats.
Något liknande maskerat.Om denne hade varit närvarande vid händelsen eller om Krister själv berättat detta maskerat maskerat.
Denna berättelse har otvivelaktligen varit störande maskerat.,särskilt som hon haft egna funderingar.
Maskerat maskerad att hon besökt polisen och där fått lämna sin redogörelse.

Maskerad har nu kontakt med sin maskerat.minst ett par gånger i månaden.Maskerad berättade för maskerad i början på året om polisens inblandning.Hon var klart orolig för Krister.Han hade blivit så förändrad,så vresig,svår att nå och så enstörig.
När maskerad vid något senare tillfälle hade försökt ta upp ett nytt samtal om Krister hade maskerat och avvisande och bara sagt att det handlar om hans vapen och inget mer.
Sedan dess har ingenting sagts.

Häromdagen hade maskerad berättat maskerad hon hade fått en kallelse från polisen.De hade diskuteratom Krister maskerat redovisat den uppfattningen att han trodde Kristers enstörighet och dåliga humör berodde på dennes ekonomiska situation och det faktum att han hade förlorat alla sina pengar.
Maskerad vet inte maskerat Anette har pratat med varandra om det som inträffat.

Förhöret slut klockan 08.45

Rikskriminalpolisen som ovan
Per Hejdebäck
Krinsp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här