2021-01-14, 22:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Du bara önsketänker och spekulerar om din favoritkandidat CA. Inga bevis, inga indicier ens när det gäller CA. Ingen har sett honom nära mordplatsen eller på mordplatsen tiden för mordet. Ingen har sett honom vid Grand heller på mordkvällen och café Svea stängde redan kl 18 och Palme kom till Grand strax före kl 21 på kvällen. Vi vet inte om CA var på café Svea som stängde kl 18 på morddagen. Du vet inte om CA ljuger eller inte- han var ofta sjuk enligt brodern Kurt och spegelflytten vet vi inte när den exakt skedde heller- läs om du kan. CA var sjuk på mordkvällen, hade Magnumrevolvern inlåst i ett bankfack tiden för mordet, hade inget Palmehat- var bara kritisk till Palmes ekonomiska politik m.m.

Fakta och vad nån säger är inte samma sak. Trots att man kan tro det 2021. Vad CA har svarat är vad han svarat, det är inte synonymt med fakta.
Citera
2021-01-15, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nix. Där har du helt fel.

En förutsättning för att kunna vara mördaren är att man var på platsen, inte att kunna bindas till platsen. Enorm skillnad.

SE är ett luftslott utan bevis precis som CA. Med skillnaden att det finns indicier som är extremt försvårande för CA. Hans revolver finns inte kvar. Hans alibi är spräckt. Han gick på alla styrelsemöten i skytteklubben mellan 1983 och 1992, med undantag för 1986 då han inte gick på ett enda. Han besökte Svea konditori med utsikt över mordplatsen flera hundra gånger, även efter att han flyttat ut från stan. Polisen noterade honom där på minst två årsdagar.

Du grabben du har helt fel. Du måste vara på mordplatsen om du ska kunna mörda Palme. Idiot. CA var oskyldig, finns inga bevis eller ens indicier faktiskt. CA mördade inte Palme men har du bevis så varsågod att presentera dem.
Citera
2021-01-15, 02:39
Medlem
Citat:
Fakta och vad nån säger är inte samma sak. Trots att man kan tro det 2021. Vad CA har svarat är vad han svarat, det är inte synonymt med fakta.
CA var oskyldig så vad han sade ska man förlita sig på.
Senast redigerad av Niklasgl87 2021-01-15 kl. 02:53.
Citera
2021-01-15, 02:42
Medlem
Citat:
Är du verkligen så här svart-vitt låst i huvudet? Vi känner inte till alla som var runt mordplatsen.

Hur vet du att CA inte var där? Om SE är oskyldig, är då mördaren ett av de andra vittnena menar du?

Varför han skulle ljuga? Har man mördat Palme har man all orsak ljuga till sig ett alibi och att vapnet är borta. Get real.

Vad som är mest sannolikt att man gör med ett mordvapen? Beror helt på person och situation. Nån gång ska man ta vapnet från bostaden till havet eller nåt sånt. När gör man det efter ett statsministermord? Dagen efter? Nej knappast.

Bevisa att CA var på mordplatsen när mordet skedde. Du har inga bevis bara spekulationer och önsketänkande m.m. tyvärr. Varför säker på CA skuld? Det finns inga bevis haha. Du har fel haha.
Citera
2021-01-15, 02:48
Medlem
Citat:
Nix. Där har du helt fel.

En förutsättning för att kunna vara mördaren är att man var på platsen, inte att kunna bindas till platsen. Enorm skillnad.

SE är ett luftslott utan bevis precis som CA. Med skillnaden att det finns indicier som är extremt försvårande för CA. Hans revolver finns inte kvar. Hans alibi är spräckt. Han gick på alla styrelsemöten i skytteklubben mellan 1983 och 1992, med undantag för 1986 då han inte gick på ett enda. Han besökte Svea konditori med utsikt över mordplatsen flera hundra gånger, även efter att han flyttat ut från stan. Polisen noterade honom där på minst två årsdagar.

Nej SE var nära mordplatsen bevisligen när mordet skedde men det var inte CA- stor skillnad. Men spekulera vidare vem bryr sig? Ni har inga bevis ändå att CA var nära eller på på mordplatsen när mordet skedde- det var SE. Svea café stängde redan kl 18 tiden för mordet och CA brukade aldrig gå till bion Grand.
Citera
2021-01-15, 04:22
Medlem
Citat:
Är du verkligen så här svart-vitt låst i huvudet? Vi känner inte till alla som var runt mordplatsen.

Hur vet du att CA inte var där? Om SE är oskyldig, är då mördaren ett av de andra vittnena menar du?

Varför han skulle ljuga? Har man mördat Palme har man all orsak ljuga till sig ett alibi och att vapnet är borta. Get real.

Vad som är mest sannolikt att man gör med ett mordvapen? Beror helt på person och situation. Nån gång ska man ta vapnet från bostaden till havet eller nåt sånt. När gör man det efter ett statsministermord? Dagen efter? Nej knappast.

Man har granskat CA men kom ingenstans....Alltså absolut ingenstans...

Att fortsätta med CA kommer inte leda till något annat än att sitta o gissa på att han kanske var på brottsplatsen...!

Sen finns det liksom inget mer....

Dock så tycker jag att han är intressant men det finns ingenting att gå mer på..
Citera
2021-01-15, 05:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Att fortsätta med CA kommer inte leda till något annat än att sitta o gissa på att han kanske var på brottsplatsen...!

Dock så tycker jag att han är intressant men det finns ingenting att gå mer på..

Som med SE då
Citera
2021-01-15, 06:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020

Det stämmer inte att man granskat CA, inte i någon ärlig mening av begreppet och särskilt inte vad man vanligtvis brukar sätta i samband med en brottsutredning.
CA:s uppenbara lögner kring hur han blivit av med vapnet och hans alibi som ingen kan bekräfta har PU aldrig gått till botten med eftersom alla utredare vid den tiden, understryker alla, var fortfarande övertygade om att CP var mördaren trots friandet i HR.
Hela 90-talet var ett förlorat årtionde för PU, luften gick ur dem efter CP, och den krympte sakta men säkert ner till ett minimum av utredare som tog emot och sorterade uppslag.
Citera
2021-01-15, 10:24
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Du grabben du har helt fel. Du måste vara på mordplatsen om du ska kunna mörda Palme. Idiot. CA var oskyldig, finns inga bevis eller ens indicier faktiskt. CA mördade inte Palme men har du bevis så varsågod att presentera dem.

Du verkar vara otroligt trögfattad. Det finns ingenting som säger att en GM måste ha blivit sedd på en brottsplats, o än mindre helt korrekt beskriven i klädsel mm av ett lr flera ev. vittnen. Har man inget trovärdigt alibi så finns det i teorin en chans/risk att en person kan ha befunnit sig på lr i närheten av en brottsplats, speciellt om man bor och/lr arbetar i "närområdet", att sedan inget vittne ser denne är en annan sak.

Många är inne på teorin att GM kom till mordplatsen kanske högst 30 s innan mordet. Ditskjutsad (kanske typ 10m från) med bil, lr per apostlahästarna, verka vara en öppen fråga. I CAs fall ligger der senare alternativet närmare, kanske den man Fauzzi säger sig se gåendes efter LOP.
Citera
2021-01-16, 11:43
Medlem
MurderOnes avatar
Jag skulle önska att mod raderade inläggen från NiklasIQ67 i denna mycket intressanta tråd. Det är lite som att låta någon som får 2+2 till 5 att härja fritt i ett matteforum, det ger liksom inget.

Jag tycker hur som helst att så som Inge M uttrycker sig på sidan 9 i förhöret från 1986-03-14 är något att ta fasta på.
"när jag observerade honom det var strax innan, bara precis sekunderna innan mannen och kvinnan kommer, det vill säga paret Palme."

Detta tycker jag stämmer bra överens med någon som följer efter paret Palme och som sedan får vänta en kort stund då Lisbet tittar i skyltfönstret.
Gärningsbeskrivningen med CA som skytt är okomplicerad. Det som stökar till det enligt mig är att kontrollen av hans ammunition gav noll. Jag vet dock inte om det anses fullt rimligt eller om det är en gravt försvårande omständighet?

EDIT: Datum korrigerat från 1986-01-14 till 1986-03-14
Senast redigerad av MurderOne 2021-01-16 kl. 12:24.
Citera
2021-01-16, 11:54
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Gärningsbeskrivningen med CA som skytt är okomplicerad. Det som stökar till det enligt mig är att kontrollen av hans ammunition gav noll. Jag vet dock inte om det anses fullt rimligt eller om det är en gravt försvårande omständighet?

"Gravt försvårande" är väl att ta i, men om man har CA som sin favoritgärningsman hade man såklart hellre sett en matchning.

Jag har börjat bli lite osäker på hur ovanlig ammunitionstypen egentligen är. Först trodde jag den var ruskigt udda, men sen har jag hört om flera skyttar som hävdar motsatsen. Den fanns ju inte bland de 500 typer som polisen hade i sin databas.
Citera
2021-01-16, 12:23
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
"Gravt försvårande" är väl att ta i, men om man har CA som sin favoritgärningsman hade man såklart hellre sett en matchning.

Jag har börjat bli lite osäker på hur ovanlig ammunitionstypen egentligen är. Först trodde jag den var ruskigt udda, men sen har jag hört om flera skyttar som hävdar motsatsen. Den fanns ju inte bland de 500 typer som polisen hade i sin databas.
Kan CA ha laddat ammunitionen själv och på det sättet gjort det omöjligt att spåra vilken batch kulorna kom ifrån?
Jag tycker det är lite konstigt att Lisbet(?) tänker smällare när skotten avfyras. Min erfarenhet är att 9 mm låter mycket högre och kraftigare än vad en Kina-puff gör och att en mindre mängd laddning skulle dämpa smällarna. Allt är rent spekulativt så klart och jag ber om ursäkt om detta redan avhandlats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in