Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Du förstår inte eller så missuppfattar du mig!
Åklagarens hypotes är alltid huvudhypotesen. Det är denna hypotes som ligger till grund för åtalet och detta åklagaren bygger upp sin bevisning kring. Oftast blir då den hypotes försvaret har "den alternativa hypotesen". Att huvudhypotesen skulle vara en överdrift från åklagarens sida har jag aldrig sagt? Jag tipsar gärna om podcasten "Öppet fall" där dom i sin Palme-serie pratar om "huvudhypotes" och "den alternativa hypotesen" och att dom, liksom jag, trycker på att detta inte alltid är svart eller vitt - Utan att handlingar som en misstänkt gör eller händelser kring denne kan ha rätt flera olika anledningar. Man lär sig otroligt mycket av att lyssna på den podden, så gör gärna det :-)
Jo då, jag förstår det mesta du menar. Men du förstår inte att jag inte är här för att diskutera frågan ur samma synvinkel som du.
Sen förstår du inte för jag uttrycker mig på ett sätt där jag generaliserar och raljera över saker. Jag är precis i mycket av mitt jobb. Jag tycker det är skönt att mitt alterego inte behöver det.
I mitt jobb kan jag inte skarva lite, men för merrybum är lite faktmissar inte så farligt. Då är poäng mycket viktigare.
Å jag kommer att fortsätta vara merrybum här, hon är så befriande. Jag fortsätter gärna med dig, men du kan inte ändra sätter jag angriper frågan.