2020-08-16, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannajack
Hon kräktes ju. Säkerligen kom det oxå från andra änden vilket brukar ske när döden inträffar. Och kan även ske om du blir medvetslös el krampar etc. Hon hade droger i kroppen. Hon var nog helt tömd när Patrik tvättat av henne och satt på henne en ren blöja ( efter döden), när man tänker på det känns det som ett sjukt långt händelseförlopp och lidande.
Snälla nån, denna idé är något som kommer från filmens värld. Döden innebär på intet sätt att urin/avföring utgår per automatik. Att hela tarmen är tom visar att hon ej fått föda under given tid.
Citera
2020-08-16, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abigaille
Detta vill jag påstå är nyckeln i diskussionen. Många här verkar ha svårt att förstå att lagen är tolkningsbar och att samma bevisning kan ge olika domar både avseende rubricering och/eller påföljd. Om jag ska vara snäll så skulle jag gissa att vad Browser avser vara bevisning bortom rimligt tvivel är att man eliminerat andra misstänkta vid för tiden aktuella gärningsmän. När det gäller barn som blivit utsatta för våld i hemmet är bevisläget alltid svårt då man vill eliminera antalet gärningsmän, då vittnesmål i regel inte finns. Kan man visa att skadorna uppstått vid givet tillfälle då enbart en gärningsperson rimligtvis kan antas ha det primära ansvaret blir det lätt att få en fällande dom, tydligt exempel på detta är ”Alb*n” i Götene.

Svårt att inse att bevis krav är satt av HD i praxis. Och det skiljer sig inte i från TR till HR utan när HD satt ribban får resten följa.
Detta fall med denna bevisningen kommer inte ge en annan bedömning i HR. Inte mord eller misshandel. Ändrad bevisning däremot men nej obduktionen ger inte dom svar åklagaren vill ha. Så har ni lärt er något nytt i dag och HD är den som visar hur underinstansen skall döma. Pinsamt låg nivå just nu.
NJA 1980 s. 725 och 1990 s. 210).
Senast redigerad av Browser 2020-08-16 kl. 06:07.
Citera
2020-08-16, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det är så sjukt att tingsrätten ansvarsbefriar henne så.

Man kan tänka att om man är rädd att förlora sitt barn så sköter man sig väll exemplariskt och ger sitt yttersta för att vara en god förälder. Att välja att börja knarka och sedan öka sitt knarkande tyder ju på att man inte bryr sig om sitt barn, att man faktisk utgör en fara i ens barns liv. Att rätten tycker det är troligt att knarkandet ökade av rädsla är sjukt. Jag undrar om de flesta nämndemän hade någon form av beroendepersonlighet. För att skylla det ökande missbruket på soc och fostermamman är ju helt sjukt.

Om Miranda varit utanför skulle jag gissa att det mest var i början. Fint att tillåta Rebecka att skylla på henne typ 9 månader senare. Och om Miranda nu hängde där i tid och otid. Då kunde hon väll bara gått ner och lämpa över den jobbiga ungen som hon inte kunde älska. Istället för att vara ett jävla monster som medverkar till att Esmeralda till slut dör.

Ja det går ju inte att skylla alla runtom sig för sitt knarkande. Och de hade förmodligen inte tyckt det var jobbigt med soc och Melinda om de hade tagit hand om Esmeralda på ett bra sätt. Men nu var det ju jobbigt för de var tvugna att göra Esmeralda trygg inför varje besök med soc. Vad gjorde de annars med henne? Det var jobbigt för att de var tvugna att gömma blåmärken och säga till Esmeralda vad hon ska säga och vad hon ska göra inför varje besök. Melinda var jobbig för hon hade direkt att Esmeralda inte mådde bra. Så henne måste de hålla Esmeralda ifrån. Även ifrån Patriks ex, som verkar ha varit den enda som reagerade i deras omgivning. Varför ville de inte att Esmeralda skulle träffa henne? Det var ju i november redan som "skatan" inte fick träffa Esmeralda. Berättade Esmeralda saker för henne eller hade hon redan då blivit så slagen att det syndes tydligt?
Jag vet inte när Melinda var utanför deras lägenhet men jag hade gjort samma sak om min älskade skatt var tvungen att bo hos 2 pundare. Och nu i efterhand hade hon ju rätt angående sin intuition att allt inte var 100.

Tycker det e så sorgligt när Melinda berättar att Esmeralda var rädd för att gå till föräldrarna, till slut vågade hon inte gå utanför dörren. Lilla älsklingen kämpade för att inte få komma till dem som misshandlade henne och till slut dödade henne. Nästan som att hon visste vad som väntade. Hon hade inget val och slängdes in i ett hemskt fängelse för att slutligen bli dödad💔
Citera
2020-08-16, 09:38
Medlem
Citat:
Ja du har säkert rätt. Rebecka är troligtvis inte rakt igenom ett ont monster. De hade ingen anknytning, Esmeralda visste vad ett barn har rätt att förvänta sig av en vuxen. Hon viste vad trygghet, förutsägbarhet och att det var självklart att lita på att vuxna, att stå för ens säkerhet och behov. Jag håller inte för omöjligt att hon i Tebekas ögon var jävligt jobbig ett tag, kanske medan ett medvetande om anknytning fanns kvar.

Men det är ju just allt det där du räknar upp, där varje punkt är den värsta om man tittar på dem en och en och sätter vilken treåring som helst i samma sits. Men det är som du säger det värsta av det värsta var om hon fick sova bakom köket. Och att hon inte fick tröst.

Jag hoppas iaf att det var så att hon fick mat. Och jag håller med dig. Esmeralda var väldigt trygg i sig själv och vågade stå för vad hon ville. Detta gillade inte dessa narkomaner. De försökte bryta ned henne. Och nu tycker Rebecka att det är så jobbigt för henne att sita i häktet i 5 månader. Ja du Rebecka, Esmeralda satt i ett fängelse där hon blev torterad i 10 månader. Du har absolut ingen rätt att klaga
Citera
2020-08-16, 09:42
Medlem
Citat:
Snälla nån, denna idé är något som kommer från filmens värld. Döden innebär på intet sätt att urin/avföring utgår per automatik. Att hela tarmen är tom visar att hon ej fått föda under given tid.

Men det är väl en rimlig förklaring? Skulle ju förklara Patriks städande efter att hon dog.
Hur länge måste man annars gå utan mat för att ha en tom tarm? Vi vet iaf att hon åt 6 st digistivekex den 20 januari på öppna förskolan.
Citera
2020-08-16, 10:54
Medlem
Citat:
Ur domen.
Det har inte framlagts någon tillförlitlig bevisning som pekar på att Rebecka Gustafsson tillsammans med annan utsatt Esmeralda för trubbigt våld och inte heller att hon gett Esmeralda narkotika. I
Slut.

Jag blir fan förbannad. Varför kollade de googlingar om de inte används. Jag kan tycka att om man söker på vad narkotika gör på barn, vilka doser man ska använda på barn, hur man läker blåmärken snabbt och tvångströja till barn. Så finns det faktiskt saker som talar för att man drogar och slår sitt barn. Att man inte gör det framför andra betyder ju inte att man gör det.

Ur domen.

Det har alltså inte framkommit någon annan förklaring till Esmeraldas övriga skador än att det högst sannolikt är Patrik Lingman som burit hand på henne genom brysk behandling med grepp och slag mot kroppen.
Slut.

I vilken värld är det sannolikare att han gjort det än att hon gjort det? Fy fan så jävla dåligt av tingsrätten.
Den som säger att denna dom är välskriven kan pilla sig i rumpan.

Detta inlägget visar att du heller inte förstår någonting av bevisvärdering.
När man värderar bevisning pratar man om "huvudhypotesen" och "den alternativa hypotesen".
Du, liksom åklagaren, anser att huvudhypotesen är att dessa googlingar gjorts för att mamman planerat att droga barnet eller för att hon drogat barnet och vill veta vad detta kan leda till. Men den alternativa hypotesen bryr du dig inte ens om att titta på? Du kan då "klacksparka bort detta" och anse att den alternativa hypotesen är att mamman helt random suttit och googlat på detta, i brist på annat. Men så enkelt är det inte! Den alternativa hypotesen kan lika gärna vara att mamman googlat på detta på uppdrag av pappan. Eller att mamman någon gång misstänkt att Esmeralda fått droger i sig och därför googlar detta. Eller att mamman utifrån vetskapen att hon och pappan tar droger och att detta finns i bostaden och därför googlar detta för att ta reda på vad som skulle kunna hända om Esmeralda får i sig det. Eller att pappan någon gång sagt att han tänker droga ned Esmeralda och att mamman därför googlar detta.
Hur du i övrigt kan få googlingar om tvångströjor och blåmärken som bindande bevisning för att Esmeralda drogats ned är för mig väldigt märkligt!

Utifrån din text "I vilken värld är det sannolikare att han gjorde det än att hon gjorde det?" så är det ganska enkelt; Det hade inte spelat någon roll om det var lika sannolikt eller rent av mer sannolikt att mamman gjort det. För att i en rättegång skall det vara ställt utom rimligt tvivel. Mamman hade med andra ord kunnat friats ändå.
Citera
2020-08-16, 10:55
Medlem
6 st digestivekex är väldigt mycket för en 3- åring. Hon måste verkligen ha varit hungrig.
Provade att äta samma mängd och blev mätt. Kände ingen hunger på flera timmar.

Jag kan inte låta bli att undra om det fanns någon madrass, kudde, täcke och gosedjur i Lilla Hjärtats skamvrå? Hade hon inte ens något gosedjur så kan det bidra till att hon tvinnade håret.
Det har kanske tagits upp tidigare och det kanske vi aldrig får svar på.

Det gör så ont att tänka på en liten ensam 3-åring som ligger på ett kallt hårt golv, hungrig, törstig, misshandlad och ledsen. Hennes största önskan var nog att Melinda skulle komma och rädda henne.
Hon gick verkligen från paradiset till helvetet!

Monstret Rebecka borde få genomlida detsamma x 10 ( Hon är vuxen) fast utan droger!!!
Hon kommer inte få det lätt när hon visar sig ute. Då lär hon nog få höra vad folk tycker om henne och hon kan räkna med att få torka spott från ansiktet.
Citera
2020-08-16, 10:58
Medlem
Citat:
Det är mer rimligt att hon gett ifrån sig avföring vid döden el strax innan (pga av chock/nervositet) , än att hela tarmen skulle vara tom pga av svält!
Citera
2020-08-16, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsig
Varför delar domstolen inte upp de olika brotten och adderar ihop straffen för t ex misshandel, vanvård, svält, gett barn droger mm över lång tid. Hon har ju trots allt deltagit och varit medveten om vad P gjort. Hon har inte skyddat utan snarare bidragit.

Visst stod det i obduktionsprotokollet att tarmen var tom. Hur lång tid tar det? Hur lång tid tvingades hon isf svälta? Det är väl ganska normalt att barn äter 5-6 ggr/dag i den åldern. Något borde ha funnits i tarmen.

1. Det har inte väckts åtal för några händelser som hände innan dagen för döden. Du måste därför räkna bort alla ev. misshandelsfall, neddrogningar svällt , vanvård som förekommit innan detta.

2. "Vanvård" och "Svält" finns det inga brott som heter. Men givetvis kan detta vara tal om Vållande till kroppsskada eller Misshandel.
Citera
2020-08-16, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nej, beviskravet är angett i praxis så det stämmer knappast.

Okej du har inget från det rättsmedicinska utlåtandet med andra ord. Ja, då vet jag det.

Hahaha, vilket skämt du är. Jag frågade dig först och väntar ännu på svar. Därefter kan vi fortsätta diskussionen med att jag svarar på din fråga. Men jag inser nu att du helt enkelt inte har något svar. Patetiskt!
Citera
2020-08-16, 11:24
Medlem
Citat:
Asså, fy fan, jag hade missat att tarmen var tom, stackars barn.
Hon ska ha varit en selektiv ätare har jag läst. Man undrar om falukorv var det bästa eller det värsta hon viste, med tanke på att Rebecka i ett flertal sms skriver att Patrik ska köpa med sig falukorv.

I Sverige har vi byggt upp rättsystemet så att värsta brottet vinner. Om du misshandlar och dödar någon blir du bara åtalad för mördandet. Det har högre straffsatts. Om du rånar ett par närlivs och ett par värdetransporter, är det värdetransportens du blir åtalad för. De brotten med lägre straffsats får du slippa straffet för.

Jag har föreslaget att detta inte skulle gälla när det gällde barn. För att man från rättens sidas ska få en möjlighet att se en större helhet.

Tyvärr har ingen juristkunnig svarat på varför det skulle vara så förskräckligt fel.

Skojar du nu? Du hade rätt fram tills du börja prata om rånen...
Rån mot värdetransport och rån mot par på närlivs är ju två olika brott. Givetvis väcks det åtal i bägge fallen. Bara det faktumet att det finns målsägande (med rätt till skadestånd) i båda fallen, gör ju det hela solklart.

Hade det funnits bevisning om tidigare våld eller liknande, mot Esmeralda eller det andra syskonet, hade det givetvis väckts åtal för det och tagits upp i rättegången.

Du får tänka på vad/hur du skriver här. Du är en av trådens flitigaste besökare, folk kan ju tro att du har rätt...
Citera
2020-08-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Svårt att inse att bevis krav är satt av HD i praxis. Och det skiljer sig inte i från TR till HR utan när HD satt ribban får resten följa.
Detta fall med denna bevisningen kommer inte ge en annan bedömning i HR. Inte mord eller misshandel. Ändrad bevisning däremot men nej obduktionen ger inte dom svar åklagaren vill ha. Så har ni lärt er något nytt i dag och HD är den som visar hur underinstansen skall döma. Pinsamt låg nivå just nu.
NJA 1980 s. 725 och 1990 s. 210).

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar här då ditt språkbruk lämnar lite att önska. Men genom att citera åklagarens kommentar på domen kanske det kan tydliggöras att det finns möjlighet att målet blir ledande rättspraxis. Det finns således ingen sådan ännu, om det är det du menar.

”– Jag ska läsa domen i lugn och ro, men jag tror att jag kommer att överklaga domen. Det är viktigt med en överinstansprövning – dels för den lilla flickan, men också för att få ledning i rättstillämpningen, säger hon.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in