2020-08-15, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av franticiality
Loggade hon in med en osäker mobiltelefon som alla andra gör? Jag använder bara bankid på en skyddad dator..
På swedbank anses mobilt Bank-ID säkrare. Det går inte att logga in med Bank-ID i dator på Swedbank. Endast med mobilt Bank-ID eller dosa.
Citera
2020-08-15, 22:27
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Låt bli att använda mobilen till betalningar, jag ser min mobil som en säkerhetsrisk. Jag betalar alltid kontant, använder mitt visa kort, till att ta ut 3000 varje månad. 200 i fickan och busskort. Om jag ska handla på nätet, endast med stationär datorn, där mitt konto kort först måste öppnas för internet, och sedan gör jag köpet med ett visa kort utan kredit. Omständigt? Svar Ja.

Låter mest bara teknikfientligt.
Telefoner är säkrare än datorer, båda är säkrare än köpkort som i sin tur är säkrare än hålla kontanter..

Allmän grundkunskap i hur saker o ting fungerar och vad man inte ska göra är väll det minsta man kan begära.
Citera
2020-08-15, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Står i artikeln på Aftonbladet att personen har tecknat nya mobilabonnemang i hennes namn, antagligen dessa vi ser där nu. Prova och ring några av numren så kanske ni får snacka med bedragaren!
Eller kolla via swish
Citera
2020-08-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Troligtvis har hon loggat in på någon osäker plats (typ bibliotek eller liknande) - någon har observerat personnummer + personlig kod.
Denna person har sedan beställt en "brevkod" till hennes folkbokföringsadress, vittjat brevlådan, och sedan använt "brevkoden" för att skapa ett nytt bankID.

Observera att brevkoden skickas INTE som rekommenderat!

Faktum är att mobilen faktiskt är säkrare (mot onlineattacker då) än en dator.

På en dator kan du installera vad fan som helst, och det kan komma in massa virus och grejer.

På en mobil, så kan man bara installera godkända appar, speciellt på iPhone, där bara manuellt godkända appar som godkänns av människor på Apple, kan installeras.
På Android kan du installera "okända appar" men det är ett väldigt långt och omständigt steg till dess. Det är inget "OK" i en ruta utan man måste gå in och godkänna i en meny långt inne.

På datorn? Räcker med ett dubbelklick på en EXE och "Ja" i en ruta så är du nersmittad.

Dessutom, på mobilen är apparna isolerade från varandra. På datorn kan en trojan lätt läsa av tangenttryckningar på ett nafs och läsa av BankID-lösenord etc.

Att ha sitt betalkort i Google Pay, Apple Pay eller Samsung Pay, är faktiskt säkrare än att ha den på plastkort, eftersom du har ett nytt virtuellt kortnummer som verifieras via appen hela tiden, samtidigt som att ett säkerhetschip används för att innehålla autensiteringsnycklarna. Säkerhetschippet kan INTE manipuleras/påverkas från mjukvaran, inte ens om telefonen blir rootad.

Däremot är mobilen fysiskt osäkrare, eftersom du bär med dig mobilen hela tiden och riskerar att tappa den.

Så vill du göra processen säkrare, skaffa en separat telefon som du enbart använder till BankID, nätköp, etc som du har liggande hemma. Och se din dator som en större säkerhetsrisk än din mobil.
Separat mobil till allt som har med betalningar att göra låter smart. Kan köpa en billig samsung
Citera
2020-08-15, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Det undrar jag också.

Sen om någon tar ett lån på x mycket så måste väl dessa pengar landa någonstans? Detta kan väl banken/polis lätt spåra?

Eller har man tagit ett lån till hennes konto för att sedan tillverka ett falskt bankomatkort, sprungit ner till en bankomat och tagit ut 5 000kr 16 gånger?
Är inte också gränsen 5 000 i 3 omgångar på 4 dagar?
Du menar ha ett skimmat kort?
Om du beställer ett nytt kort går det ju knappast över en natt att få kortet.
Om jag ansöker om ett lån på måndag kväll så finns väl inte pengarna redan på kontot på tisdag morgon att ta ut?
Som andra skrivit. Artikeln känns inte komplett.
Till exempel varför stryks inte lånet på 80 000 kr när det var ansökt med falskt bank id.
Citera
2020-08-15, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kostcirkeln
Jag såg det också, min gissning är att hon bara har haft en massa abonnemang över åren där numren fortfarande står på henne. Dock innebär ju det att hon byter mobil som hon byter strumpor (ny mobil, nytt abonnemang i priset, nytt nummer). Känns ju inte så ekonomiskt om hon nu har det så knapert.
Över åren? Man får inte teckna abonnemang förrän man fyller 18. Nio abonnemang på 28 månader är ett nytt var tredje månad.

Kollade nummren här, samtliga är Tele2-abonnemang: https://nummer.pts.se/NbrSearch

Tror att det är personer i hennes närhet som använder dem.
Citera
2020-08-15, 22:46
Medlem
ufomongos avatar
Har nån citerat ur artikeln?

Det går inte att kapa Bank-id så lite text om vad som sägs ha hänt vore nyttigt.
Citera
2020-08-15, 22:46
Medlem
Kostcirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anomalon
Över åren? Man får inte teckna abonnemang förrän man fyller 18. Nio abonnemang på 28 månader är ett nytt var tredje månad.

Kollade nummren här, samtliga är Tele2-abonnemang: https://nummer.pts.se/NbrSearch

Tror att det är personer i hennes närhet som använder dem.

Det var nån som poängterade att kaparen hade tagit nya mobilabonnemang vilket jag hade missat, skulle ju kunna vara helt eller delvis orsaken till alla nummer. Man kan väl dock ändå stå på numret även om en förälder pröjsar? Oavsett är det lite för många för hennes ålder så det kanske är som du tror.
Citera
2020-08-15, 22:48
Medlem
Kostcirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomongo
Har nån citerat ur artikeln?

Det går inte att kapa Bank-id så lite text om vad som sägs ha hänt vore nyttigt.

Hon var ute och paddlade när hon fick en push-notis från Nordea att ett bank-id öppnats i hennes namn. Hon lät det va till måndagen => pengar borta och banken vill inte stryka ett lån på 80k.
Citera
2020-08-15, 22:51
Medlem
ufomongos avatar
Citat:
Hon var ute och paddlade när hon fick en push-notis från Nordea att ett bank-id öppnats i hennes namn. Hon lät det va till måndagen => pengar borta och banken vill inte stryka ett lån på 80k.

Tack.

Bra jobbat av bedragaren. Fått tag i hennes kort, dosa och PIN-kod.

Inte illa pinkat faktiskt.
Citera
2020-08-15, 23:06
Medlem
Citat:

Lät det va till måndagen? Det var mig en iskall brud, eller bara korkad ...
Citera
2020-08-15, 23:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butkus
Min polare handla på nätet en present till sin dotter efter ca.2 timmar logga han in på banken igen och efter hans köp hade nån i kina handlat 2 tågbiljetter så?
banken ersätte honom dom 2 biljetter.

Men för fan det är ju bara vanligt kortbedrägeri. Någon kom över kontokortsuppgifterna som lagrades i en dator på firman som han köpte presenterna hos. Det är en helt annan sak än det som diskuteras här.

Om du inte fattar skillnaden så är du säkert en sådan som lätt kan bli lurad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in