2020-08-15, 23:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomongo
Tack.

Bra jobbat av bedragaren. Fått tag i hennes kort, dosa och PIN-kod.

Inte illa pinkat faktiskt.

Ja, svårt att se hur det annars gått till... Om inte någon trevlig man från banken ringde och ville att hon skulle logga inpå sin internetbank medan han väntade i luren.
Citera
2020-08-15, 23:13
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomongo
Fått tag i hennes kort, dosa och PIN-kod

Nej.
På nordea,
https://identify.nordea.com/apps/bankid/login

kan du logga in med personlig kod + personnummer, beställa en brevkod, och sedan vittja brevlåda.
Sedan kan du använda brevkoden + personnummer + personlig kod, för att hämta ut ett nytt BankID.

Det räcker altså med personlig kod + personnummer (som man kan kika över axeln på biblioteket) för att beställa nytt BankID.

Men ändå, hon är en jävla idiot för att hon väntade.

Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Lät det va till måndagen? Det var mig en iskall brud, eller bara korkad

Håller med.
Idiotiskt korkad.

hoppas hon får betala varenda krona. Hoppas även pengarna använts till något olagligt typ knarkbeställning eller ngt så hon åker in bakom lite galler. Så fruktansvärt idiotiskt av henne att "Jahopp, någon har skapat ett BankID i mitt namn, ja då VÄNTAR JAG EN HEL DAG innan jag gör något åt det för att kundservice är stängt".
Givetvis, det första man gör är att logga in så fort som möjligt, och givetvis springa före bedragaren och hinna spärra bedragarens BankID så fort som möjligt.
Citera
2020-08-15, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kostcirkeln
Som jag skrev, t.ex. genom att en främling ringer dig och påstår sig komma från din bank. Banker ber ofta kunden att identifiera sig via bankid, så "banken" ber dig logga in via bank-id. Detta är ju då förstås inte banken utan det är bedragaren som skickade signeringen och den kan ha gått till precis vad som helst, som att logga in på banken, verifiera ett köp, ta ett lån m.m.
Fast då är det inte en anställd på banken utan någon som utge sig komma från banken. Rätt stor skillnad däremellan.
Citera
2020-08-15, 23:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
är inte hela grejen med bank ID svårare nu med Qr kod som ska scannas?
Alla banken har inte det än.
Tyvärr så är just Nordea troligen den banken med lägst säkerhet och som tar in nya säkerhets feature sist.
Citera
2020-08-15, 23:26
Medlem
- Jag tyckte det var konstigt, men kundtjänst hade stängt och jag tänkte att ”jag får ta itu med det under morgondagen”, säger hon

Det behövs ingen kontakt med kundtjänst. Man kan spärra kortet direkt om man ringer spärr numret hos alla banker. Jag har tom sparat ner numret i mobilen ifall jag tappar bort mitt kort.
Citera
2020-08-15, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Låter mest bara teknikfientligt.
Telefoner är säkrare än datorer, båda är säkrare än köpkort som i sin tur är säkrare än hålla kontanter..

Allmän grundkunskap i hur saker o ting fungerar och vad man inte ska göra är väll det minsta man kan begära.
Jag är inte teknik fientlig. ))) Jag arbetar dagligen med R, C++, och någon gång i veckan med MATLAB, men jag är djupt medveten om de risker som man utsätter sig för när man i farten ska fatta beslut , du kan göra rätt många gånger, men ett felslut, och du är öppen för intrång. På mitt företag får vi inte ta med oss den bärbara hem, t.ex. jag använder alltid fast lina , inte WIFI, när jag gör bankärenden
Citera
2020-08-15, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Men då måste de haft fysisk tillgång till hennes dosa också, du kan inte ta din egen dosa och logga in på någon annans konto

På Nordea kan man det - åtminstone om man har kort - Swedbank kan man inte
Citera
2020-08-15, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
förutom att be dig att logga in medan dom tar dina pengar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0neE1o/wilma-20-fick-sitt-bank-id-kapat--maste-betala-80-000-kronor

Någon kunnig som vet hur detta kunde ske ^

Konstigt, banken borde ha koll på IP:n som begärde bankid:et, och ännu mer info kring enheten som använde bankid:et. Det borde vara en smal sak för banken (Nordea?) att utreda att det faktiskt rör sig om bedrägeri och stoppa bankid:et några timmar efter ett de fått information av kund.

Kan man fortfarande logga in på Nordea med engångskoder?
Citera
2020-08-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Kan man fortfarande logga in på Nordea med engångskoder?

Från Nordeas inloggning:

Citat:
Förenklad inloggning försvinner under september 2020
Under september 2020 förändras inloggningssidan och inloggningsflödet till Internetbanken. Då kommer Förenklad inloggning (inloggning med personlig kod) att tas bort som inloggningsmetod till Internetbanken. Du behöver därför använda en annan inloggningsmetod. Läs mer om förändringarna och andra sätt att logga in
Ett enkelt sätt att logga in är genom att använda ett Mobilt BankID. Läs mer om Mobilt Bankid

Så ja, det kan man. Idiotiskt. Det är med all sannolikhet så som bedragaren har gått tillväga.
Citera
2020-08-15, 23:36
Medlem
Lanoos avatar
Är nåt som inte stämmer i den här storyn. Förbannat dåligt av Aftonbladet att inte faktachecka ett och annat utan bara göra en intervju med henne.

För att någon ska kunna skapa ett nytt BankID i hennes namn krävs det att hon antingen verifierar sig på uppmaning av någon annan. Eller att hon lånar ut sin telefon / dosa till en person som kan hennes kod. Så det håller inte att någon sett henne använda sitt BankID i samband med en Swishning eller liknande. Dom måste ju fortfarande också ha telefonen.
Troligtvis har hon mottagit ett telefonsamtal från någon som utger sig vara från hennes bank. Personen har sedan bett henne verifiera sig med BankID. Bedragaren har då förberett en inloggning i hennes nätbank genom att dom kollat upp hennes personnummer på nätet. Så när hon verifierar sig så loggar hon i själva verket in bedragaren på sin nätbank. Bedragaren skapar då ett nytt BankID i hennes namn. Det måste hon sen godkänna och bedragaren har då sagt att den första verifieringen av henne inte funkat eller nåt liknande. Sen är det klart. Bedragaren har då ett nytt BankID i Wilmas namn som går till en telefon han har i besittning och har valt pin-kod till.

Ett annat alternativ är att det är en kompis/familjemedlem eller liknande som gör det här mot henne och som lånat hennes telefon efter att ha sett henne använda sitt BankID. Det är väl dock inte så troligt om grejerna som beställts gått till Västerås.

Baklån betalas inte ut till främmande folks konton, utan till ett konto som är skrivet i hennes namn. Troligen har alltså de 80 000kr landat på hennes konto och sen överförts vidare av bedragarna igen. Det innebär att dom haft tillgång till hennes BankID i ett par dagar.
Citera
2020-08-15, 23:37
Medlem
Jag försökte kolla om någon i familjen är kriminell.

Sökte efter fler personer med samma dubbelefternamn och hittade bara en till. Denna bor i samma stad som Wilma tidigare bodde i, och kan åldersmässigt vara en storasyster. Nyligen flyttade en äldre kvinna in hos henne som har samma förnamn som Wilmas mellannamn (mamman?). Hon är dock fortfarande gift med en man som har ett strafföreläggande för våldsamt motstånd (styvfar?).

Långsökt kanske...
Citera
2020-08-15, 23:39
Medlem
BankID är en så onödig skitgrej som människor ändå tagit till sig och tror det är normalt att behöva ha.Enda man behöver egentligen är att inne i sin bankapp generera en engångskod via bankens kodgenerator , direkt i appen eller få den skickad via telefon och bekräfta det man vill.Som det är nu så lallar man runt via två aktörer , som att gå runt till fots två varv i Newyork-natten istället för ett eller raka vägen hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in