Citat:
Använder du din personliga kod beställer du en bekräftelsekod, som du får via sms eller post. Använd sedan koden för att signera BankID-villkoren i nästa steg.
Troligtvis har hon loggat in på någon osäker plats (typ bibliotek eller liknande) - någon har observerat personnummer + personlig kod.
Denna person har sedan beställt en "brevkod" till hennes folkbokföringsadress, vittjat brevlådan, och sedan använt "brevkoden" för att skapa ett nytt bankID.
Observera att brevkoden skickas INTE som rekommenderat!
Citat:
Ursprungligen postat av
esloveslov
jag ser min mobil som en säkerhetsrisk. Om jag ska handla på nätet, endast med stationär datorn
Faktum är att mobilen faktiskt är säkrare (mot onlineattacker då) än en dator.
På en dator kan du installera vad fan som helst, och det kan komma in massa virus och grejer.
På en mobil, så kan man bara installera godkända appar, speciellt på iPhone, där bara manuellt godkända appar som godkänns av människor på Apple, kan installeras.
På Android kan du installera "okända appar" men det är ett väldigt långt och omständigt steg till dess. Det är inget "OK" i en ruta utan man måste gå in och godkänna i en meny långt inne.
På datorn? Räcker med ett dubbelklick på en EXE och "Ja" i en ruta så är du nersmittad.
Dessutom, på mobilen är apparna isolerade från varandra. På datorn kan en trojan lätt läsa av tangenttryckningar på ett nafs och läsa av BankID-lösenord etc.
Att ha sitt betalkort i Google Pay, Apple Pay eller Samsung Pay, är faktiskt säkrare än att ha den på plastkort, eftersom du har ett nytt virtuellt kortnummer som verifieras via appen hela tiden, samtidigt som att ett säkerhetschip används för att innehålla autensiteringsnycklarna. Säkerhetschippet kan INTE manipuleras/påverkas från mjukvaran, inte ens om telefonen blir rootad.
Däremot är mobilen fysiskt osäkrare, eftersom du bär med dig mobilen hela tiden och riskerar att tappa den.
Så vill du göra processen säkrare, skaffa en separat telefon som du enbart använder till BankID, nätköp, etc som du har liggande hemma. Och se din dator som en större säkerhetsrisk än din mobil.