2020-08-15, 19:55
Medlem
Longfingrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butkus
Om det vore lätt att kapa en bank id så skulle alla konton i Sverige vara tömda för länge sen så jag tittar på henne och hennes misstag
Kanske kanske inte nu är det ju Cr kod lösenord mm så hur fan det går till att tömma någons konto är en gåta, skulle va kul att få Bankernas svar
Citera
2020-08-15, 19:59
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Det gör man ju genom internetbanken.

Ja, det skrev jag innan, någon måste ha haft tillgång till hennes lösenord och dosa och personnummer, för att skapa Mobilt Bank-ID
Citera
2020-08-15, 20:00
Medlem
RobieBwois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Ja, det skrev jag innan, någon måste ha haft tillgång till hennes lösenord och dosa och personnummer, för att skapa Mobilt Bank-ID

Och hennes bankkort, isåfall. På Nordea behöver man bankkortet för att logga in med dosan.
Citera
2020-08-15, 20:02
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobieBwoi
Och hennes bankkort, isåfall. På Nordea behöver man bankkortet för att logga in med dosan.

Ja så är det tack, jag har för mig att Handelsbanken har så också?.
Citera
2020-08-15, 20:04
Medlem
Longfingrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longfingret
Kanske kanske inte nu är det ju Cr kod lösenord mm så hur fan det går till att tömma någons konto är en gåta, skulle va kul att få Bankernas svar
Kan tilläggas att fick mitt konto på 4 olika dollars via google pay, nån hade köpt 4 små appar, så och hur det gick till?
fått tillgång till mitt google konto ,men sen med Cr kod lösen mm?
Känns som bankerna är involverade
Citera
2020-08-15, 20:14
Medlem
välkommenti bups avatar
Vill inte vara den som är den, men hon kan ju också ha gjort allt detta själv.
Nu ringer hon till AB och hoppas på att olika Facebook grupper löser betalningen.
Citera
2020-08-15, 20:20
Medlem
Longfingrets avatar
Att kapa ett BankId är nog hyffsat svårt, men att få tillgång till ditt bankkonto via nått Bankkort är nog betydligt enklare, sedan hur dom går till väga att köpa nått mm är en annan fråga som jag är intresserad av , med Lösenord Cr kod mm
Citera
2020-08-15, 20:21
Medlem
Loggade hon in med en osäker mobiltelefon som alla andra gör? Jag använder bara bankid på en skyddad dator..
Senast redigerad av franticiality 2020-08-15 kl. 20:26.
Citera
2020-08-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av franticiality
Loggade hon in med en osäker mobiltelefon som alla andra gör? Jag använder bara bankid på en skyddad dator..
Är det osäkert att logga in på bankkontot på mobilen? Om man är hemma då? Eller använder mobildata, och inte offentligt nätverk
Citera
2020-08-15, 20:44
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
förutom att be dig att logga in medan dom tar dina pengar.

Någon kunnig som vet hur detta kunde ske ^

Mobilt bank-id kan man snappa upp när det används i offentliga (där nyckeln är känd av flera) eller okrypterade wifi-nätverk. Antagligen måste det till en mannen-i-mitten attack för att faktiskt få nyckeln som hör till men med tanke på hur pass mycket stålar man kan tjäna på att göra detta är det dumt att tro att ingen skall försöka eller lyckas.

https://www.sentor.se/kunskapsbank-i...middle-attack/

Proof of concept gjord på Norska BankID för 12 år sedan.

https://www.researchgate.net/figure/...fig1_220796945
https://link.springer.com/chapter/10...540-85230-8_18
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2020-08-15 kl. 20:47.
Citera
2020-08-15, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av franticiality

Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Är det osäkert att logga in på bankkontot på mobilen? Om man är hemma då? Eller använder mobildata, och inte offentligt nätverk
Nej, det är inte osäkert. Francticlity snackar bara massa idiotisk dynga.
Citera
2020-08-15, 20:50
Medlem
poolos avatar
Har inte nordea, men kollade deras inloggning. https://netbank.nordea.se/#!/ ger:

Kod:
Secure Connection Failed

An error occurred during a connection to netbank.nordea.se. Peer attempted old style (potentially vulnerable) handshake.

Error code: SSL_ERROR_UNSAFE_NEGOTIATION

Säger väl allt om deras internettjänst. Min webbläsare släpper inte ens dit mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in