2020-08-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Häktestiden är nog runt 1 mille per år. På anstalt kanske 200-300:- per dygn

200-300 per dygn för en intagen i svensk anstalt? Det är ju väldigt avgörande var den är placerad och troligen aldrig så låg kostnad.
Citera
2020-08-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymfb
Varför får man inte se polisens bilder?

Bilder på vad? Det som inte finns med är sekretess på för att de anser att det är för känsligt. Det var några fall tidigare som gjorde att man ändrade det. Fall där mördade visades på fyndplatsen eller senare vid rättsmedicinska delen.
Citera
2020-08-15, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Det är min systerson som jobbar på häktet i Malmö. Vad han säger är: visst kan du placeras på anstalt under väntan på överklagande på dom beroende på platser. Kan du vara kvar i häktet o vill så i form av plats kan du vara kvar. M a o
Det är inte 100% att du sitter i häktet under inväntan. Därefter, kanske överklagan ej godtas. M a o, visst kan T vara kvar i häktet U-valla/Gbg MEN möjligheten finns till omplacering anstalt tills HR tar upp fallet alt ej.

Berätta gärna vad din systerson heter så lovar jag att informera honom om hur det fungerar i verkligheten.
Nej, så länge den tilltalade har överklagat är en anstaltsplacering omöjlig eftersom fängelsestraffet inte är verkställbart.
Var den häktade vill sitta är ointressant eftersom den frågan är relevant först vid placering på anstalt.
Hovrätten är skyldiga att ta upp fallet vare sig de vill eller inte.

Är du inte läskunnig?
Citera
2020-08-15, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Häktestiden är nog runt 1 mille per år. På anstalt kanske 200-300:- per dygn

"Under 2019 var dygnskostnaden i häkte 3 255 kronor och på anstalt 3 202 kronor. Vårddygnskostnaden påverkas bland annat av beläggningen, genom att de fasta kostnaderna fördelas på fler eller färre vårddygn beroende på beläggningsläget. Den dagliga kostnaden för en klient i frivård var 336 kronor under 2019."

https://www.kriminalvarden.se/om-kriminalvarden/kriminalvardens-organisation-ekonomi-och-miljoarbete/ekonomi-och-planering/
Citera
2020-08-15, 10:48
Medlem
Citat:
Varför inte? HR kommer först se filmen fr TR rättegång sedan utifrån överklagan avgöra att TRs dom ej tas upp igen. Låter det bistå.

Omöjligt. Hovrätten är skyldiga att pröva fallet. Läste du inte paragrafen jag hänvisade till?
Citera
2020-08-15, 10:50
Medlem
Citat:
Då undrar jag verkligen varför en vårdare som arbetar på häktet säger detta? Vad är ngt annat ställe? Dom måste idag på all kriminalitet ha sk ”nödlösningar” pga tryck!
Jag förstår inte er ifrågasättande kring detta. Fullt så är det fullt och en lösning måste ske! Anstalt. DET innebär ej att dom är verkställd. Det är en parantes s a s. Därefter HR dom är domen fastställd. DÅ SKER KUMLA O SEDAN PLACERING PÅ ngn ANSTALT.

Därför att det finns gott om kriminalvårdare som har undermålig kunskap. Tyvärr är det så enkelt.
Synd för dig bara att din släkting gör så att du gör bort dig.
Citera
2020-08-15, 10:52
Medlem
Citat:
PGA att det är livstid eller? HR kan fortfarande anses beroende på advokaters ö.k.
HR kan fortfarande utifrån TR dom anse att överklagan är obefintlig d.v.s de ser inte ngn bevisorsak fullkomlig för att pröva ”saken”.
Jag kan se livstid som en överklagan, givetvis men om HR utifrån frågeställning av överklagan ej är relevant utefter film fr TR rättegång då kan denne avböja/neka dess omprövning och tillstå TR dom. Sedan, kan dom också godta omprövning. Dock inte fria enl bevisbördan.

Du är alltså inte läskunnig alternativt oförmögen att ta till dig fakta.
Citera
2020-08-15, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Har en fråga till alla er som kan det här .. försökte googla mig till men det blev bara värre i hövve på mig efter haha.. men ordet Anslutningsklaga vad betyder det med enklare förklaring?
stod i GT i samband med artikeln om överklagan..

– Man kan väl bara kommentera att det var förväntat att de skulle överklaga. Så att det blir då att vi inte har någon anledning att anslutningsklaga nästa vecka, säger Jim Westerberg.
tackar på förhand om någon kan förklara vad det är

Anslutningsklaga kallas det när en tilltalad i detta fall T överklagar och åklagaren väljer att ansluta med en egen överklagan. I detta fall är det helt meningslöst för T kan inte få mer i strafftid. Det är bara när åklagaren överklagar och yrkar på strängare straff som den tilltalade kan få mer tid. En överklagan kan man som tilltalad dra tillbaka ända fram till sista rättegångsdagen i den instans man överklagat till. Om åklagaren har anslutningsklagat så hänger den på den tilltalades överklagan. Drar den tilltalade tillbaka sin överklagans så fallet anslutningsklagan bort också. Det blir så att säga ett hot om att man inte bara kan få kortare straff eller samma utan även mer pga anslutningsklagan. Åklagaren kan givetsvis överklaga helt fristående men anslutningsklagan är så att säga något de kan kasta in när deras tid för överklagan egentligen gått ut.

Är det en ok förklaring eller blev det rörigt?
Citera
2020-08-15, 10:53
Medlem
Citat:
Källa? Har en personal som jobbar på häktet i Malmö.

Och jag har upprepade gånger bett dig att berätta vad den heter så jag kan ge den korrekt information.
Citera
2020-08-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Måste man vara 2st GM i lgh bara för att det är november ?

Sen kan det ju vara så att det finns de som skulle skydda familjen till 100%, men tror du verkligen farsan skulle låta sin son skaka galler om nu han slagit ihjäl W ? 😂

Har du följt fallet från början ?
Dom kanske kom överens om att hon måste dö. Men det stora grälet som grannarna hade hört tyder ju på att det bara var T och W i lägenheten. Tror inte att pappan hade någon anledning att gräla med någon. I så fall måste T ha ringt pappan och bett honom om hjälp att ta W av daga.
Citera
2020-08-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covergirl
Och jag har upprepade gånger bett dig att berätta vad den heter så jag kan ge den korrekt information.

Men du tänker att om personen känner någon på häktet så ska personen röja den så den på häktet blir ett personalärende? Strunt i att diskutera det bara. Ni snackar ju runt varandra.

Flera anstalter har ju häkten som vi vet så när någon pratar om det kan det uppfattas som om det är en anstaltsplacering.

Att en intagen skulle placeras på antalet mellan TR och HovR är uteslutet däremot och det vet ju du men Novo.. vägrar inse det. Så det är bara att hoppa över.
Citera
2020-08-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollymolly2
1 miljon per år.. vad?
Det är vad en fängelse plats kostar i ett svenskt fängelse per år om du inte visste det. Våra skattepengar måste räcka till mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in