2020-08-15, 08:34
Medlem
hehehos avatar
förhöret med Hall är intressant. det visar att göran "drakdödaren" stigsson hade gott om tid till mordet på sin "rast". de var civilklädda under kvällen men hade målad bil. stigsson träffar cgö 2100 och ringer sedan direkt efter mordet till honom.
Senast redigerad av heheho 2020-08-15 kl. 09:00.
Citera
2020-08-15, 09:03
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Som sagt, det som avses här är kanske "Björns trädgård", en berömd/ökänd lekplats/knarklangahåla på Söder i Stockholm (för er som inte är bekanta med Stockholm).

Detta syftade på Forsbergs trädgård. Björn är den myndighetsperson
som tog hand om Nerzjinskij-pärmarna som alltså (enligt Theutenberg)
inte grävdes ned. Denne Björn måste då vara en person med
stort förtroende och kom kanske senare att hamna i befattningar
som krävde just detta.
Citera
2020-08-15, 09:04
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Det var president Lyndon B Johnssons uppfattning att KGB/Cuba fimpat JFK. Jag tror han var något bättre informerad än du. Jag tror också han hade rätt. Det står dig fritt att ha annan uppfattning. Faktum kvarstår: KGB och den svenska vänstern är inblandade i PM. Trist för alla vänsterextremister här på forumet som nu har en del att förklara, trist även för s, som säkert vunnit en och annan röst på vänsterns 30-åriga smutskastning mot borgerligheten och USA med KGB-planterade villospår i Palmemordet som kampanjmaterial.

att göra detta till en vänster/höger grej är sorgligt. Det finns så många andra dimensioner livet.
Med vänlig hälsning,
borgligt röstande heheho
Citera
2020-08-15, 09:04
Medlem
Ur förhöret med Wikström 86-03-11:

"Vid Luntmakargatan stötte de på två män och en kvinna (Nieminen och Zahir samt någon mer). De uppgav att de hade mött två män. Den förste var mörkhårig och hade en mörkblå rock eller täckjacka på sig."

Vem var "någon mer"? Är det ett fel?
Citera
2020-08-15, 09:05
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Detta syftade på Forsbergs trädgård. Björn är den myndighetsperson
som tog hand om Nerzjinskij-pärmarna som alltså (enligt Theutenberg)
inte grävdes ned. Denne Björn måste då vara en person med
stort förtroende och kom kanske senare att hamna i befattningar
som krävde just detta.

Se också mitt inlägg om sosse-pampen (vars son jag köpte bil av) som också fick saker nedgrävda i trädgården
Citera
2020-08-15, 09:09
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Det var president Lyndon B Johnssons uppfattning att KGB/Cuba fimpat JFK. Jag tror han var något bättre informerad än du. Jag tror också han hade rätt. Det står dig fritt att ha annan uppfattning. Faktum kvarstår: KGB och den svenska vänstern är inblandade i PM. Trist för alla vänsterextremister här på forumet som nu har en del att förklara, trist även för s, som säkert vunnit en och annan röst på vänsterns 30-åriga smutskastning mot borgerligheten och USA med KGB-planterade villospår i Palmemordet som kampanjmaterial.
lätt att säga för lyndon som var en av dem som planlade mordet.
Citera
2020-08-15, 09:13
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det var bara ett skämt , jag menade att han inte uppträdde professionellt i sitt sätt att förfölja och sen missade han ett skott också.
jag säger som mossad vi uppträder oprofessionelt bara när vi vill att folk inte skall tro att det var vi. (men lillehammer då?)
Citera
2020-08-15, 09:14
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är lekman, men tänker spontant, ett "rätt" placerat skott framifrån ger större sannolikhet för att skada ryggraden, trasar sönder mer av ryggraden än ett skott bakifrån som skulle kunna gå vid sidan om, eller?

Lisbeth hörde skott på avstånd.
Citera
2020-08-15, 09:23
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Flickorna från förhören 1997, jag uppfattar att de heter Katarina och Maria, redovisar en intressant observation:

Mannen som springer från Apelbergsgatan öster över Sveavägen till Apelbergsgatan väster om Sveavägen ungefär 23.25-23.30. Det är Maria som säger detta. Katarina vill minnas att mannen springer Sveavägen norrut till Kungsgatan.

Hursomhelst.

Signalementet stämmer väl (ålder, hårfärg, längd, kroppsbyggnad) med den långe blonde som i så fall bör ha befunnit sig på Malmskillnadsgatan typ 23.21-23.25 och efter mordet med långa steg sprungit västerut över Sveavägen till västra Apelbergsgatan.

Låt oss spekulera kring vad han gjorde uppe på åsen vid den tidpunkten i ljuset av Säpos PM om övervakning.

Var det han som tog hand om vapnet när GM väl hunnit upp till trappkrönet?

Jag vet inte. Jag spekulerar. Sprang snabbt gjorde han i alla fall.

Sista observationen av den långe blonde är annars ca 22.05 på Kammakargatan då han befinner sig där tillsammans med Tunnelbanemannen.
Jo, det finns en hel del att hämta ur dessa förhör. Jag återkommer till det senare.

Här har vi ett exempel på det som jag beskrev nyligen i ett inlägg. Skalar man bort klädsel, huvudbonad och löpstil kvarstår ett intryck av personen man såg. I det här fallet Lång, blond och atletisk.

Gör man samma sak med gärningsmannen framträder intrycken:

Kraftigt bygd, inte tjock utan snarare robust. Stor, men inte i bemärkelsen lång, kraftig.

Lars Jeppsson 860304. Tämligen kraftig över axlar och rygg. Första gången han beskriver sitt intryck av gärningsmannens fysiologi.

Anna Hage 860303. Bredaxlad. Första gången hon beskriver sitt intryck av gärningsmannen fysiologi.

Leif Ljunggren 860301. Kraftig hellre än smal.

Osv. Osv.

Jag hoppas du förstår vad jag menar.

Gärningsmannen kunde dölja sitt ansikte men han kunde inte dölja andra personers intryck av honom. Vilket vi nu kan försöka utnyttja.

Gärningsmannen måste på något sätt tagit sig till mordplatsen. Han måste i något, eller några, läge blivit tvungen att exponera sig. Han måste i något läge befunnit sig i grannskapet före mordet. Där han inte var tvungen att dölja sig eller sitt ansikte vid den tidpunkten.

Om jag minns rätt så har inget känt Grandvittne beskrivit intryck av en man som ovan. Det handlade om helt andra intryck.

Min tanke är att man nu ska leta i alla förhör och vittnesmål efter ett intryck av en person som överensstämmer med ovan. För att på något sätt kunna bestämma hans rörelser i området. För jag misstänker att han befann sig där någonstans i ett par timmar efter Palme gick in på Grand. Eventuellt före han anlände.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-15 kl. 09:30.
Citera
2020-08-15, 09:28
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Se också mitt inlägg om sosse-pampen (vars son jag köpte bil av) som också fick saker nedgrävda i trädgården

Problemet verkar vara att för många pratar om att gräva
ner saker i trädgårdar. Nerzjinskij-pärmarna bör nog spåras
via denne Björn istället.

Det finns uppenbarligen ett glapp mellan vad Barrling
har skrivit och som nu publicerats och vad Theutenberg
beskriver.
Senast redigerad av ben-varfor 2020-08-15 kl. 09:33.
Citera
2020-08-15, 09:31
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Varför tror du att rocken fladdrade? GM passerar LJ som är tydlig med att jackan (eller rocken om du vill) inte flaxade eller fladdrade.

Flera vittnen från MP kommenterar det. Björkman, Andersson, Schödin på rak arm.
Citera
2020-08-15, 09:45
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Ur förhöret med Wikström 86-03-11:

"Vid Luntmakargatan stötte de på två män och en kvinna (Nieminen och Zahir samt någon mer). De uppgav att de hade mött två män. Den förste var mörkhårig och hade en mörkblå rock eller täckjacka på sig."

Vem var "någon mer"? Är det ett fel?
Första gången jag ser den uppgiften. Känner inte till att någon annan bekräftat den. Alltså troligtvis felaktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in