Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Flickorna från förhören 1997, jag uppfattar att de heter Katarina och Maria, redovisar en intressant observation:
Mannen som springer från Apelbergsgatan öster över Sveavägen till Apelbergsgatan väster om Sveavägen ungefär 23.25-23.30. Det är Maria som säger detta. Katarina vill minnas att mannen springer Sveavägen norrut till Kungsgatan.
Hursomhelst.
Signalementet stämmer väl (ålder, hårfärg, längd, kroppsbyggnad) med den långe blonde som i så fall bör ha befunnit sig på Malmskillnadsgatan typ 23.21-23.25 och efter mordet med långa steg sprungit västerut över Sveavägen till västra Apelbergsgatan.
Låt oss spekulera kring vad han gjorde uppe på åsen vid den tidpunkten i ljuset av Säpos PM om övervakning.
Var det han som tog hand om vapnet när GM väl hunnit upp till trappkrönet?
Jag vet inte. Jag spekulerar. Sprang snabbt gjorde han i alla fall.
Sista observationen av den långe blonde är annars ca 22.05 på Kammakargatan då han befinner sig där tillsammans med Tunnelbanemannen.
Jo, det finns en hel del att hämta ur dessa förhör. Jag återkommer till det senare.
Här har vi ett exempel på det som jag beskrev nyligen i ett inlägg. Skalar man bort klädsel, huvudbonad och löpstil kvarstår ett intryck av personen man såg. I det här fallet Lång, blond och atletisk.
Gör man samma sak med gärningsmannen framträder intrycken:
Kraftigt bygd, inte tjock utan snarare robust. Stor, men inte i bemärkelsen lång, kraftig.
Lars Jeppsson 860304. Tämligen kraftig över axlar och rygg. Första gången han beskriver sitt intryck av gärningsmannens fysiologi.
Anna Hage 860303. Bredaxlad. Första gången hon beskriver sitt intryck av gärningsmannen fysiologi.
Leif Ljunggren 860301. Kraftig hellre än smal.
Osv. Osv.
Jag hoppas du förstår vad jag menar.
Gärningsmannen kunde dölja sitt ansikte men han kunde inte dölja andra personers intryck av honom. Vilket vi nu kan försöka utnyttja.
Gärningsmannen måste på något sätt tagit sig till mordplatsen. Han måste i något, eller några, läge blivit tvungen att exponera sig. Han måste i något läge befunnit sig i grannskapet före mordet. Där han inte var tvungen att dölja sig eller sitt ansikte vid den tidpunkten.
Om jag minns rätt så har inget känt Grandvittne beskrivit intryck av en man som ovan. Det handlade om helt andra intryck.
Min tanke är att man nu ska leta i alla förhör och vittnesmål efter ett intryck av en person som överensstämmer med ovan. För att på något sätt kunna bestämma hans rörelser i området. För jag misstänker att han befann sig där någonstans i ett par timmar efter Palme gick in på Grand. Eventuellt före han anlände.