2020-08-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Tänk först, skriv sen... Dahlgren var till yrket polis och i den egenskapen chaufför åt Stockholms länspolismästare. Du får du nog förklara lite mer i detalj var du har dina uppgifter ifrån mer än med bara svepande påståenden. Om Dahlgren hade varit alkoholist hade hans karriär som Holmers chaufför säkert inte blivit särdeles långvarig. Dahlgrens officiella dödsorsak var inte sjukdom utan alkoholförgiftning. Det spekulerades om mord, då Dahlgren dels inte var alkoholist, inte vad man vet var självmordsbenägen och dessutom hade lämnat mycket försvårande uppgifter om sin chef, Hans Holmer. Dessutom utsattes den han lämnade uppgifterna om Holmer till, riksdagsmannen och fd Huddingeåklagaren Jerry Martinger för vad som bär alla kännetecken på justitiemord.

Så, fakta, tack!
Oops skulle gått igenom mitt inlägg en gång till. Detta är inte mina åsikter, det är vad jag har lyckats få reda på som andra beskrivit RD, mycket är hämtat från denna tråd, jag försökte kondensera det. Detta borde tydligt framgått i början av mitt inlägg. Söker man på RD i tråden så är det i princip detta man får fram i spekulationsväg.
Fakta om RD
Fallskärmsjägare
Polis
Chafför åt HH
Dog 1994
Hade kontakt med Jerry

Vad jag försökte fiska efter var om någon hade kommit fram till något mer om honom.
Citera
2020-08-07, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Men att kunna experimentera med verkliga vinklar och vad man ser från olika håll i olika väder och med olika antaganden har varit mitt mål. Det går så där igenom 50% av vad jag vill testa men det tar tid.
Frågan är bra men jag tror vi skulle samarbeta "collaborate" så kunde det bli en väldig fart.
Såg nån som gjort nåt ganska snyggt i Blender med MOP.

skall funka om man kan hantera en ordbehandlare och är lite nyfiken

Tack för det lite inlindade erkännandet och skulle jag försöka mig på någon av programmen behöver jag en "maskinist".

Men saken är den att jag har principen i MOP att jag arbetar "ensam" men får lite input från olika håll utanför FB. Jag har inte PM öppet så jag har principen WYSIWYG. Mina utom-FB källor är viktigare för mig än kollaborativa experiment.
Citera
2020-08-07, 20:41
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag hittade denna polisrapport i en kommentar i Facebook-gruppen. Verkar vara uppladdningar på gång.

Krinsp Lund och Lingsberg anländer till Sabbatsberg kl 00.00 och talar med klinikchef Sköldefors, narkosläkare Wallenberg och kirurgen Wahlin*, de senare två hade varit de behandlande läkarna.

Enligt Wallenberg var Palme kliniskt död vid ankomsten.

Ur rapporten (referat Wallenberg):

”Han hade ett hål i halsen (högt upp i bröstet) ur vilket blod pulserade.”

(Referat Wahlin*)

”Wahlin uppger samma saker som Wallenberg men tillägger också att troligen är i hjärtat, luftstrupen eller något av de större kärlen i kroppen träffat av kulan. Kroppen ska ha ett litet (ingångs) hål i bröstet och ett större (utgångs) på sidan av ryggraden.”

* Wallin (Claes) är namnet på läkaren.

Om detta är korrekt återgivet på Facebook har vi en kvarleva från mordnatten från två kriminalinspektörer, som refererar de två läkarnas vittnesmål att statsminstern hade ett hål högt upp i bröstet (som Wallin menade var ett ingångshål.)

För mig är detta obekräftat, och måste kontrolleras mot andra källor. Om detta skulle stämma, måste vi uppvärdera mötesscenariot (både konspiration (FGM/P) och privat motiv (EGM/P)).
Citera
2020-08-07, 21:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
För mig är detta obekräftat, och måste kontrolleras mot andra källor. Om detta skulle stämma, måste vi uppvärdera mötesscenariot (både konspiration (FGM/P) och privat motiv (EGM/P)).

Jag är lekman, men tänker spontant, ett "rätt" placerat skott framifrån ger större sannolikhet för att skada ryggraden, trasar sönder mer av ryggraden än ett skott bakifrån som skulle kunna gå vid sidan om, eller?
Citera
2020-08-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är lekman, men tänker spontant, ett "rätt" placerat skott framifrån ger större sannolikhet för att skada ryggraden, trasar sönder mer av ryggraden än ett skott bakifrån som skulle kunna gå vid sidan om, eller?

Är det inte lättare att placera revolver bakifrån och pricka ryggraden menar du?
Citera
2020-08-07, 21:38
Medlem
H24s avatar
Citat:

Jag tror inte på mötesscenariot personligen men det finns eventuellt en mindre detalj som skulle kunna styrka det. Det finns ett mellanläge, en light-variant av mötesscenariot som exempelvis Borgnäs nu mer propagerar för. Att GM tar ett steg ut i gatan, möter upp Palme vid reklampelaren, går med dem ett par steg, växlar ett par ord och sen plötsligt skjuter. Allting under ett förlopp på 4-5 sekunder.

Detta skulle kunna matcha både Björkman, Delsborn och Anderssons bild, utan att bryta Morelius bild allt för mycket. Det skulle även förklara Lisbeths plötsliga "nej, vad gör du!?" som man kan argumentera för är malplacerad i det standardiserade scenariot. Börjar man spontant anklaga en person sekunden efter den skjuter en ur mörkret?

Jag tror givetvis inte att Engström var gärningsmannen. Däremot tror jag att han kan befinna sig någon annanstans i förloppet. Exempelvis inne på Tunnelgatan som Borgnäs föreslår, där han gömmer sig för att iaktta Palme i korsningen. Ett annat alternativ är att han ser mordet när han tittar över axeln mot dem söder om mordplatsen enligt samma princip. I vilket fall utvecklar han sin teori om mordet i en intervju i Skydd & Säkerhet. Där säger han såhär:

Citat:
Lägg ihop de här bilderna – paret tilltalas av en man som kanske känt igen dem och vill säga något till en livs levande världskändis som plötsligt kommer knallande Sveavägen fram från bion. Många har hälsat vänligt på Palme – han hade inte bara fiender. Tänk om den beundrade statsministern snäser av vederbörande på ett föraktfullt sätt. Avvisade och vända ryggen åt blir några av oss förbannade. Om då någon av oss går omkring med ett vapen – så kanske vi tar till det vid ett sådant tillfälle. Sinnet rinner till – vi tar några steg efter mannen, lägger handen på hans axel för att stoppa honom – Din djävel! – pang. Det är tyvärr mänskligt – eller omänskligt.

Kort sagt: Engström beskriver alltså även han mötesscenariot, i den tightare variant som exempelvis Borgnäs förespråkar. Han kommer även ihåg den mindre men korrekta detaljen om handen på Palmes axel, som både Morelius och Björkman noterar. Är inte detta lite kusligt, mot bakgrund av vad vi vet och inte vet om var Stig Engström var när skotten gick av?

En möjlig förklaring i så fall är att det är skytt-figuranten i attentatsövningen eller en livvakt som möter upp OP, växlar ett par avväpnande ord och sen slår till. Jag skäms nästan lite halvt för att posta detta och lutar överlag bort från mötesscenariot. Men kunde samtidigt inte undgå att tänka på det. Finns det ett okänt vittne som stöttar mötesscenariot?

Man måste i så fall kunna belägga på ett realistiskt sätt varför Lisbeth skulle delta i en mörkläggning av det redan under mordnatten, och här faller det. Exempelvis Jan Bondesson (i bortglömda Blood on the Snow) föreslår att mötet gick ut på att växla dokument om Boforsaffären. Då måste man förklara varför Lisbeth skulle spontant ställa upp med att täcka för Bofors lönnmördare (som JB märkligt nog menar är CG Östling). JB föreslår PTSD, vilket ju är ett extremt effektivt verktyg i scenarioplanering. Om man kan välja vad ett vittne minns och inte minns kan ju vad som helst ha hänt.

Jag lutar till sist åt att Engström bara virrar, eftersom komplikationerna blir för höga. Men en av många mystiska detaljer runt mordplatsen. Ett annat alternativ, också konspiratoriskt, är att det ingår i Engströms ursprungsroll. Att sprida maximal förvirring.
Citera
2020-08-07, 21:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Är det inte lättare att placera revolver bakifrån och pricka ryggraden menar du?

Jag menar ingenting då jag inte vet, jag tänkte högt och undrar om det kan ligga något i den tanken?

Att träffa ryggraden bör vara lättare ju längre väg kulan måste färdas i kroppen tänker jag, ett ingångshål brukar vara mindre än utgångshålet.
Citera
2020-08-07, 21:58
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Bra poäng. Med tanke på att vi har haft borgerliga regeringar under 3+8 år sedan MOP så är det en märklig ide med en mörkläggning hela vägen upp i Rosenbad. Om vi leker med tanken att SAP har något att dölja, varför skulle Bildt eller Reinfeldt ställa upp på det? Nej, den som påstår det har mycket att bevisa.

Det är just det, de borgerliga regeringarna har inte heller gjort ett dyft. Granskningskommisionen icensattes för övrigt av Socialdemokraterna när de formellt övertog makten den 28:e September 1994. Det första de gjorde i princip. Samma dygn proklamerade Bildt orsaken till ett visst haveri innan någon annan ens hunnit granska skeendet.

Så nog kan de åtta suga varandras kukar om så behövs. Det råder det ingen tvekan om. Klart borgarna skulle gå med på att vara med på tåget när mordet gynnade dem realpolitiskt. Tvärtom var det ju S som fick ta satsen i ansiktet när avregleringen av finansmarknaden kom och omöjliggjorde deras dåvarande politik.

Det ekonomisk-politiska motivet är knapphändigt utrett. Det berör den faktiska omdaningen som skedde 1985. Korsikamötet spökar. Antonia Johnson sprang tydligen omkring och försökte samla pengar till att få bort Olof Palme.

Vem kärringen hade tätast kontakter med är okännt, men intuitivt så känns det som att Olof Palme var omringad.

Tänk så här. Mordet var i Rosenbads intresse. Definitivt inte i Nationens. Därav mörkläggningen som således är i Nationens intresse. Inte om omsorg, utan att dölja den verkliga makten. Oavsett om de åtta står och mumlar och gestikulerar osammanhängande när de debatterar.
Senast redigerad av Thurizas-09 2020-08-07 kl. 22:19.
Citera
2020-08-07, 22:30
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är ett mysterium att någon, någonstans, kan finna ett värde öht i de här förhören med två tjejer som hör av sig 6 år (!) efter MOP med uppgifter om vad de såg just den dagen. De minns inte om de gick N eller S, inte vilken bio de var på, ja i princip ingenting. Dessutom vet vi från tidigare uppgift i tråden (minns inte vem) att tjej nr tvås beskrivning av filmen passar in på en film från 1987. All heder åt PU som diarieförde skiten och inte skickade det till cylinderarkivet.

Bästa fråga/svar:
- Och var ligger Upplans [sic] bro då?
- Det måste ligga mellan Sollentuna och Upplands Väsby.
Underbart.

Historiskt värde i så fall. Att för en gång för alltid få tillgång till deras förhör vore en befrielse. I sammanhanget har de nästan uppnått mytomspunn status. Blir de offentliga och inte är allt för söndermaskade är det troligt att de frambringar klarhet.
Citera
2020-08-07, 22:37
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det är inte så djävla svårt att förstå att man inväntade Lisbeths död. Därför la man ner skiten nu och anklagade lämplig barnlös sate.

Och dessutom avvaktade. Med tanke på att Fru Palme var svag hennes sista tid i livet, vad jag erfarit, så var taktiken att inte vara vara för snabba efter dödsbudet.

Och så gjorde de. När det kommer omkring blir allt uppenbart.
Senast redigerad av Thurizas-09 2020-08-07 kl. 22:52.
Citera
2020-08-07, 22:44
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jag menar ingenting då jag inte vet, jag tänkte högt och undrar om det kan ligga något i den tanken?

Att träffa ryggraden bör vara lättare ju längre väg kulan måste färdas i kroppen tänker jag, ett ingångshål brukar vara mindre än utgångshålet.

Utan tvekan träffades OP av ett skott i ryggen. Läs rättsobducentens utlåtande.
Citera
2020-08-07, 23:54
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
LL ser SE komma på Sveavägen till mordplatsen norrifrån, men det spelar kanske ingen roll?

Exakt vilken väg SE tog tillbaka till mordplatsen vet jag inte. Han kan ha tagit någon annan väg än den jag föreslog och kommit tillbaka norrifrån.Men förväxlingen mellan GM och SE ungefär som jag föreslog tror jag stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in