Citat:
Ursprungligen postat av
ToorMan
Han frågade efter Redigeringsdelen, och bör ha dualboot. En för spel och en för redigering. Och han frågade efter lagom storlek, 250GB räcker, men det hindrar inte från att köpa större

Ingen större prisskillnad idag, att snåla in några hundra på en SSD tycker jag inte att man ska göra.
Köper man en "riktig" från början, kan man glömma den i flera år, och till och med föra över den till framtida datorer.
Citat:
Ursprungligen postat av
ToorMan
Tyvärr utbildar många skolor av (kostnadsskäl) redigeringsmjukvara som inte används på profesionella produktionsbolag. Tex, Final Cut och Premiere. De allra flesta använder Avid, det är en standard som arbetar bra ihop med Protools för ljudbearbetning.
Avid First är gratis!
Sant, skolor snålar in på mycket de inte borde snåla in på. Tycker att TS ska prata med sina lärare när skolan börjar så TS inte "köper fel i förväg". Men hårdvarumässigt så spelar egentligen programvaran ingen större roll, den kan TS bekymra sig om senare.
För att sammanfatta mina råd till TS gällande hårdvara:
AMD CPU, så bra som möjligt, minst en 3600, eller helst upp till en 3900. Ju fler kärnor och trådar, desto bättre är det. "X"-varianterna behöver inte TS slänga extrapengar på. Gör marginellt på prestandan. Det är antalet kärnor (och delvis trådar) som betyder något i sammanhanget.
RAM: 16GB minimum, helst 32GB eller mer för redigeringen. För spelandet räcker 16GB bra. (Skall köpas som 8GB-moduler tycker jag).
Lagring:
OS och program: SSD, en M2 Nvme-ssd på 1TB. Kostar 1500.
Filer: En HDD (mekanisk) på 2TB eller mer, den ska INTE vara shingled!
OS: Win10 pro, och om TS orkar "krångla", gör en Hackintosch, dvs. ett dual-boot som också bootar OSX. Speciellt om TS tänker sig ett yrke inom "filmbranschen" är erfarenhet i MacOS bra att ha. Finns guider på nätet hur man gör om en "wintel-dator" till en Hackintosh.