Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-12, 16:53
  #1
Medlem
Hej! Jag är ute efter en stationär dator gjord för både gaming och filmredigering. Jag skulle även behöva en ny monitor. Jag vet inte riktigt om jag vill bygga ihop en på egen hand eller köpa en färdig. Min budget ligger på max 16 000. Jag kan lite grund kring datordelar men är lång från en expert så skulle behöva lite hjälp. Någon som har några tips eller möjligtvis kanske vet en dator som skulle passa mina behov?

Tacksam för hjälp!
Citera
2020-08-12, 17:08
  #2
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madi1
Hej! Jag är ute efter en stationär dator gjord för både gaming och filmredigering. Jag skulle även behöva en ny monitor. Jag vet inte riktigt om jag vill bygga ihop en på egen hand eller köpa en färdig. Min budget ligger på max 16 000. Jag kan lite grund kring datordelar men är lång från en expert så skulle behöva lite hjälp. Någon som har några tips eller möjligtvis kanske vet en dator som skulle passa mina behov?

Tacksam för hjälp!

Om du tänker använda profesionella mjukvaror för videoredigering, är det inte rekommenderat att installera spel på samma dator. Du kan störa grafikkortet med felaktiga drivrutiner. Du kan dock använda Dualboot. En för spel och en för redigering.
Tänk på att skaffa mycket RAM för videoredigering. 20GB och uppåt. I7 processor är ett minimum.
Håll Systemdisken fri från media, skaffa en disk där du har allt media.
Dubbla skärmar är nästan ett måste. Det är många fönster, paletter mm i ett redigeringsprogram.
Citera
2020-08-12, 18:50
  #3
Medlem
Bonnatorps avatar
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14002279

Ah, justeja. Processorkylare kan vara trevligt om du vill ha det lite tystare också. (det ingår förstås med processorn, men de kan låta en del i mitt tycke).
https://www.inet.se/produkt/5323104/...et-pure-rock-2
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-08-12 kl. 19:05.
Citera
2020-08-12, 20:27
  #4
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Om du tänker använda profesionella mjukvaror för videoredigering, är det inte rekommenderat att installera spel på samma dator. Du kan störa grafikkortet med felaktiga drivrutiner. Du kan dock använda Dualboot. En för spel och en för redigering.
Tänk på att skaffa mycket RAM för videoredigering. 20GB och uppåt. I7 processor är ett minimum.
Håll Systemdisken fri från media, skaffa en disk där du har allt media.
Dubbla skärmar är nästan ett måste. Det är många fönster, paletter mm i ett redigeringsprogram.

Så om man har ett nvidia kort så vad jag vet finns inte olika drivrutiner för korten.
Samma för AMD.
Så det har jag aldrig hört talas om.


Däremot är det viktigt att man ska ha många CUDA cores om man går med ett nvidia kort.
Citera
2020-08-12, 21:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madi1
Hej! Jag är ute efter en stationär dator gjord för både gaming och filmredigering. Jag skulle även behöva en ny monitor. Jag vet inte riktigt om jag vill bygga ihop en på egen hand eller köpa en färdig. Min budget ligger på max 16 000. Jag kan lite grund kring datordelar men är lång från en expert så skulle behöva lite hjälp. Någon som har några tips eller möjligtvis kanske vet en dator som skulle passa mina behov?

Tacksam för hjälp!

Räcker gaming för 1440p? Hur stora filmer, på vilken nivå så att säga?
Citera
2020-08-12, 23:06
  #6
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memymo
Så om man har ett nvidia kort så vad jag vet finns inte olika drivrutiner för korten.
Samma för AMD.
Så det har jag aldrig hört talas om.


Däremot är det viktigt att man ska ha många CUDA cores om man går med ett nvidia kort.

Jag har jobbat som profesionell redigerare i över 20 år, och gör det fortfararande som egen företagare.

Profesionella redigeringssystem är väldigt känsliga för diverse installerade program/spel osv. Alla grafikkort är inte supportade, och det ska vara exakta versioner på drivrutiner.

Men ska du använda amatörredigeringsmjukvaror, som Premiere, Vegas, Pinnacle Studio osv, spelar det ingen roll. Där finns det inte mycket krav.
Citera
2020-08-12, 23:13
  #7
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Jag har jobbat som profesionell redigerare i över 20 år, och gör det fortfararande som egen företagare.

Profesionella redigeringssystem är väldigt känsliga för diverse installerade program/spel osv. Alla grafikkort är inte supportade, och det ska vara exakta versioner på drivrutiner.

Men ska du använda amatörredigeringsmjukvaror, som Premiere, Vegas, Pinnacle Studio osv, spelar det ingen roll. Där finns det inte mycket krav.
Kör man professionella redigeringsverktyg så satsar man inte på en kombinerad gamingmaskin i och med att det rör sig om två olika typer av grafikkort med olika egenskaper.

Så vi kan gott utgå ifrån att TS inte tänkt använda några sådana program för 15.000kr +.
Citera
2020-08-12, 23:16
  #8
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Kör man professionella redigeringsverktyg så satsar man inte på en kombinerad gamingmaskin i och med att det rör sig om två olika typer av grafikkort med olika egenskaper.

Så vi kan gott utgå ifrån att TS inte tänkt använda några sådana program för 15.000kr +.

Jo så är det förmodligen
Citera
2020-08-13, 10:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Räcker gaming för 1440p? Hur stora filmer, på vilken nivå så att säga?


Jag kommer börja plugga film och har fipplat med redigering på en mac en längre period men känner att jag vill gå över till pc. Jag skulle säga att jag är lite överallt. Det händer dock inte ofta att jag redigerar större projekt.
Citera
2020-08-13, 10:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Jag har jobbat som profesionell redigerare i över 20 år, och gör det fortfararande som egen företagare.

Profesionella redigeringssystem är väldigt känsliga för diverse installerade program/spel osv. Alla grafikkort är inte supportade, och det ska vara exakta versioner på drivrutiner.

Men ska du använda amatörredigeringsmjukvaror, som Premiere, Vegas, Pinnacle Studio osv, spelar det ingen roll. Där finns det inte mycket krav.


Jag förstår. Har provat och använt ganska många typer av redigeringsprogram och min plan är att behärska så många som möjligt. Min dröm är att ha det som yrke om några år.
Citera
2020-08-13, 10:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Om du tänker använda profesionella mjukvaror för videoredigering, är det inte rekommenderat att installera spel på samma dator. Du kan störa grafikkortet med felaktiga drivrutiner. Du kan dock använda Dualboot. En för spel och en för redigering.
Tänk på att skaffa mycket RAM för videoredigering. 20GB och uppåt. I7 processor är ett minimum.
Håll Systemdisken fri från media, skaffa en disk där du har allt media.
Dubbla skärmar är nästan ett måste. Det är många fönster, paletter mm i ett redigeringsprogram.


Dualboot har jag aldrig hört talas om? Vad är det och hur fungerar det?
Citera
2020-08-13, 10:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madi1
Jag kommer börja plugga film och har fipplat med redigering på en mac en längre period men känner att jag vill gå över till pc. Jag skulle säga att jag är lite överallt. Det händer dock inte ofta att jag redigerar större projekt.

Ok. Och hur var det med spelnivån?

Citat:
Ursprungligen postat av Madi1
Dualboot har jag aldrig hört talas om? Vad är det och hur fungerar det?

Att man kör med flera operativsystem, ex Win+Linux, Win home+pro (man väljer vid varje uppstart).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback