Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-13, 12:47
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Ok. Och hur var det med spelnivån?

1440 p skulle nog räcka bra. Kör inte så krävande spel utan mest för skojs skull lite ibland.

Att man kör med flera operativsystem, ex Win+Linux, Win home+pro (man väljer vid varje uppstart).

Finns det några risker med det?
Citera
2020-08-13, 14:07
  #14
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madi1
Jag förstår. Har provat och använt ganska många typer av redigeringsprogram och min plan är att behärska så många som möjligt. Min dröm är att ha det som yrke om några år.


Låter som ett bra val av yrke. Lära sig verktyget kan vem som helst lära sig, att vara kreativ och problemlösare är inget man kan utbilda sig till.

Det är en svår bransch att komma in i, man får räkna med att börja med andra positioner inom media. Som loggare, klipp assistent osv. Att känna någon som redan är i branschen är en klar fördel.

Vilka redigeringsprogram har du lärt dig?
Citera
2020-08-13, 14:11
  #15
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madi1
Dualboot har jag aldrig hört talas om? Vad är det och hur fungerar det?

Dualboot är att ha två olika operativsystem på samma,dator. Antingen på två olika partitioner, eller två olika fysiska hårddiskar. I ditt fall skulle jag rekommendera två olika hårddiskar.
Ska du spela, startar du datorn på den hårddisken du valt att installera dina spel.
Citera
2020-08-13, 14:33
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Låter som ett bra val av yrke. Lära sig verktyget kan vem som helst lära sig, att vara kreativ och problemlösare är inget man kan utbilda sig till.

Det är en svår bransch att komma in i, man får räkna med att börja med andra positioner inom media. Som loggare, klipp assistent osv. Att känna någon som redan är i branschen är en klar fördel.

Vilka redigeringsprogram har du lärt dig?

Jag är ganska ung, jag ska börja ett gymnasium med film & tv inriktning nu om någon vecka. Har fipplat med redigering på egen hand en större del av mitt liv och har alltid tyckt om det. Känner att jag vill komma lite högre upp i min nivå nu efter dessa år. Jag började kanske när jag var runt 8 år i iMovie på en gammal Macbook. Efter det så tröttnade jag lite och ville hålla på lite mer med effekter. Provade final cut pro när jag blev lite äldre och sedan blev det adobe premiere pro cc. Även* after effects och sony vegas ett tag.

Jag har hoppat mellan dessa under några år nu men har fått lite avsmak då min dator börjat bli gammal och seg.
Citera
2020-08-13, 14:37
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Dualboot är att ha två olika operativsystem på samma,dator. Antingen på två olika partitioner, eller två olika fysiska hårddiskar. I ditt fall skulle jag rekommendera två olika hårddiskar.
Ska du spela, startar du datorn på den hårddisken du valt att installera dina spel.

Är det komplicerat att installera eller är det något jag bör klara av? För isåfall låter det superbra
Citera
2020-08-13, 15:15
  #18
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Jag har jobbat som profesionell redigerare i över 20 år, och gör det fortfararande som egen företagare.

Profesionella redigeringssystem är väldigt känsliga för diverse installerade program/spel osv. Alla grafikkort är inte supportade, och det ska vara exakta versioner på drivrutiner.

Men ska du använda amatörredigeringsmjukvaror, som Premiere, Vegas, Pinnacle Studio osv, spelar det ingen roll. Där finns det inte mycket krav.


Det enda som ligger över Premiere prismässigt samt är kinkigt med drivrutiner och grafikkort är Avid. Säg det isf.
Då TS har satt sin budget till 16 papp och en full licens av Avid Media Composer kostar 28900 spänn per år blir det inte något över till datorn isf.
Citera
2020-08-13, 15:29
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Det enda som ligger över Premiere prismässigt samt är kinkigt med drivrutiner och grafikkort är Avid. Säg det isf.
Då TS har satt sin budget till 16 papp och en full licens av Avid Media Composer kostar 28900 spänn per år blir det inte något över till datorn isf.

Jag har använt premiere men inte avid. Det känns lite överdrivet änsålänge.
Citera
2020-08-13, 16:13
  #20
Medlem
Någon kunnig som skulle ha orken att sätta ihop som ett exempel på inet hur en sådanhär dator skulle kunna se ut? Jag kan lite om komponenter men olika märken gör mig lite vilsen.
Citera
2020-08-13, 16:58
  #21
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madi1
Jag är ganska ung, jag ska börja ett gymnasium med film & tv inriktning nu om någon vecka. Har fipplat med redigering på egen hand en större del av mitt liv och har alltid tyckt om det. Känner att jag vill komma lite högre upp i min nivå nu efter dessa år. Jag började kanske när jag var runt 8 år i iMovie på en gammal Macbook. Efter det så tröttnade jag lite och ville hålla på lite mer med effekter. Provade final cut pro när jag blev lite äldre och sedan blev det adobe premiere pro cc. Även* after effects och sony vegas ett tag.

Jag har hoppat mellan dessa under några år nu men har fått lite avsmak då min dator börjat bli gammal och seg.

Försök komma in på
https://gtvgamleby.se/
Den utbildningen har gett många jobb inom TV produktion.
Final Cut är det nog ingen som använder inom TV produktion idag. Några använder Premiere Pro, fast de flesta använder Avid Media Composer. Så se till att lära dig Avid, de kommer du ha stor glädje av.
Citera
2020-08-13, 17:01
  #22
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madi1
Är det komplicerat att installera eller är det något jag bör klara av? För isåfall låter det superbra

Bara se till att du har två SSD diskar i datorn. Installera först system 1 på disk 1. Sedan system 2 på den andra disken. Jag utgår ifrån att det är en PC du ska köpa.
Citera
2020-08-13, 17:05
  #23
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Det enda som ligger över Premiere prismässigt samt är kinkigt med drivrutiner och grafikkort är Avid. Säg det isf.
Då TS har satt sin budget till 16 papp och en full licens av Avid Media Composer kostar 28900 spänn per år blir det inte något över till datorn isf.

Ska han jobba profesionellt bör han lära sig Avid, vilket de flesta produktionsbolag använder. Det finns en nedbantad Avidversion, som man kan lära sig av.

https://my.avid.com/get/media-composer-first
Citera
2020-08-13, 20:13
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Bara se till att du har två SSD diskar i datorn. Installera först system 1 på disk 1. Sedan system 2 på den andra disken. Jag utgår ifrån att det är en PC du ska köpa.

Måste det vara just ssd eller är det bara att föredra?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback