2020-08-05, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobmarley2020
För att Google voice ska fungera måste man ha ett amerikanskt telefonnummer enligt deras hemsida.

Det stämmer, trots det rekommenderas tjänsten varmt eftersom det är en mycket bra telekommunikationslösning. Nu är ju fördelarna inte isolerade till enbart Google Voice utan andra bolag kan leverera likande standard, t.ex Microsoft med Skype Out, Affinity Telecom (IP-telefoni) etc.

Vad det handlar om och som gör det till en bra lösning är:

1. Telefonnumret är frikopplat från SIM-kortet. Man har samma nummer oavsett vilket SIM som sitter i eller uppkopplingstyp (WiFi etc). Detta innebär att roamingprobematiken är eliminerad eftersom det inte finns något behov av att använda ett SIM från land A när man befinner sig i land B.

2. Eftersom kommunikationstjänsten är frikopplad från SIM kan man använda valfri leverantör av data vilket innebär mobilt bredband. Detta innebär mer surf och bättre pris och är generellt mer kostnadseffektivt oavsett operatör (finns undantag men generellt är bredbandskort mer prisvärt).

3. Större urval av produkter. Eftersom man använder en fristående leverantör av kommunikation och därmed enbart behöver mobilt bredband slipper man all proprietär vendor lock-in orsakad av sådant som VoLTE och VoWiFi. Dessa två tjänster är ju inget annat än operatörslåsta/beroende versioner av röst-via-data (antingen VoIP eller andra protokoll som skickar röstkommunikation som vanlig data). Detta innebär att man kan köpa valfri mobil eller dator och ringa med (behövs alltså ingen specifik smartphonemodell såld av en viss operatör).

4. Möjlighet att ringa från olika enheter med samma nummer. Många av tjänsterna funkar med flera enheter samtidigt vilket gör att man inte behöver hämta "telefonen" när man vill ringa utan kan göra det från sin dator, tablet, smartphone, fickdator eller vad man nu använder.

5. Molnsynk. Beroende på tjänst kan allt synkas till ens olika enheter så man kan börja en konversation på datorn och fortsätta på mobilen och vice versa. Textmeddelanden är säkrade utan att det krävs särskilda backuplösningar.

6. Kostnadseffektivitet. Rent generellt är kombon IP-kommunikation och mobilt bredband betydligt mer kostnadseffektiv, framförallt vid resor och utlandskommunikation jämfört med en mobiloperatörs motsvarande tjänster. Fördelen är också att man enkelt kan använda olika SIM-kort beroende på behov (behöver man bättre täckning byter man bara SIM när man skall ut i bushen t.ex).

För egen del migrerade jag från operatörstjänst till Google Voice för ett antal år sedan och det har hela tiden fungerat perfekt. Det är förkrossande överlägset konventionella operatörstjänster och friheten att ringa från valfri enhet och kunna köpa valfri produkt utan att fastna i VoLTE-inlåsning och annat bidrar starkt.

Någon omställning har det inte varit för min del då grundprincipen ju är samma som inom salig fast telefoni (när Tele2 lanserade sina första tjänster hade man tjänst via Telia för telelinan men slog 007 för att ringa samtalet med T2). D.v.s uppdelningen mellan "nätleverantör" och "kommunikationsleverantör" var jag van vid långt tidigare. Det är ju egentligen samma sak som att man köper en dator i en butik och sedan skaffar bredband via en ISP (som ju inte har med själva datorn att göra).

Nu kämpar naturligtvis operatörerna emot denna utveckling (de är livrädda att bli ISPer) men denna process kan de inte stoppa i längden. Självfallet vill de låsa in kunderna genom att "äga" telefonnumret och ha kontroll över enheten (idealet är ju att sälja ett paket med abb och enhet i 24 månader) men faktum kvarstår. Det är en omodern, klumpig affärsmodell som medför en massa overheadkostnader som inte går till att förbättra kommunikationen.

Trots allt kommunicerar man inte bättre av 200 butiker, enhetssupport (som tillverkaren är bättre kallad att sköta) och liknande jämfört med att ha ett antal rena "servicebutiker" och koncentrera sig helt på tjänster (inklusive IP-telefoni, t.ex att en kund i framtiden kan ha Telia IP-telefoni och ett Comviq mobilt bredband i enheten eller vice versa).

På sikt kommer det bli så att det finns en leverantör och det är en ISP som erbjuder "Internet" och att man har ett sådant abonnemang per hushåll utan "försäljning av SIM-kort" och kostnad per enhet.
Citera
2020-08-05, 15:38
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Fast om du har tipsat ett par stycken med Vimla så kommer inte halvapriset erbjudandena ens i närheten :/

Fast det är väl å andra sidan inga som vill lura sina vänner och bekanta att skaffa ett dysfunktionell abonnemang som Telenors Vimla.
Kanske man kunde lura på ovänner?
Citera
2020-08-05, 18:00
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Fast det är väl å andra sidan inga som vill lura sina vänner och bekanta att skaffa ett dysfunktionell abonnemang som Telenors Vimla.
Du menar att man lurar sina vänner trots att det fungerar bra som jag skrev att det både gör för mig och de som blivit tipsade sedan flera år nu.
Citera
2020-08-06, 12:51
Medlem
TheHmms avatar
Citat:

Ingen av mina har klagat och det är ingen bindningstid eller uppläggningsavgift så om det inte skulle fungera så lider dom inte mer än att de kan hoppa på ett annat erbjudande.
Citera
2020-08-12, 14:45
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du menar att man lurar sina vänner trots att det fungerar bra som jag skrev att det både gör för mig och de som blivit tipsade sedan flera år nu.

Gör jag???
Citera
2020-08-12, 15:10
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Gör jag???
Hur menar du att Vimla är dysfunktionellt då när det fungerar bra för mig och de jag känner?
Citera
2020-08-12, 15:35
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Hur menar du att Vimla är dysfunktionellt då när det fungerar bra för mig och de jag känner?

Med dysfuktionellt menas att det inte fungerar bra. Läs mer på Vimlas forum, de cirka 1000 senaste inläggen.
Citera
2020-08-12, 17:41
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Med dysfuktionellt menas att det inte fungerar bra. Läs mer på Vimlas forum, de cirka 1000 senaste inläggen.
Kanske har missat något men som jag tog upp här så finns det klagomål på forumet från idioter som inte kan läsa instruktioner och tyvärr drar ju detta ner omdömet för Vimla så efter att man har gallrat ut alla som inte har riktiga klagomål blir det inte lika många kvar.
En del som har problem skriver inte heller vad de har för mobil eller om de bor på ett ställe med dålig mottagning m.m..
Citera
2020-08-12, 18:13
Medlem
CrazyWorlds avatar
Betalar själv 119kr i månaden för 10g surf, telenor.

Vet inte om det är billigt, men är nöjd med telenor.
Citera
2020-08-12, 20:59
Medlem
atjautigss avatar
Citat:
Kanske har missat något men som jag tog upp här så finns det klagomål på forumet från idioter som inte kan läsa instruktioner och tyvärr drar ju detta ner omdömet för Vimla så efter att man har gallrat ut alla som inte har riktiga klagomål blir det inte lika många kvar.
En del som har problem skriver inte heller vad de har för mobil eller om de bor på ett ställe med dålig mottagning m.m..

Du kan väl ändå inte på fullt allvar påstå att alla som inte kan byta betalkort, ringa, ta emot samtal, skicka sms, ta emot sms, surfa osv... inte läst instruktionerna!!! Vilka instruktioner i så fall.

Varför har t.ex. Telia inte denna enorma mängd fel omskrivna i alla möjliga olika forum?
Citera
2020-08-12, 21:00
Medlem
atjautigss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Betalar själv 119kr i månaden för 10g surf, telenor.

Vet inte om det är billigt, men är nöjd med telenor.

Ja det finns säkert många som är nöjda med Telenor/Vimla.
Citera
2020-08-13, 15:12
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atjautigs
Du kan väl ändå inte på fullt allvar påstå att alla som inte kan byta betalkort, ringa, ta emot samtal, skicka sms, ta emot sms, surfa osv... inte läst instruktionerna!!! Vilka instruktioner i så fall.

Varför har t.ex. Telia inte denna enorma mängd fel omskrivna i alla möjliga olika forum?
Säkert inte alla men man märker på forumet att det är många som direkt grips av panic och förväntar sig hjälp för något som de kunde ha löst själva om de hade bemödat sig med att följa instruktionerna för byte, aktivering och inmatning samt radering av inställningar för internet + mms.
Såg också folk som fortfarande använder sig av gamla Samsung Galaxy S3 och S5 som kan ställa till det.
Kände inte till att det var problem med betalkort eftersom jag kör med autogiro men utan att veta mer så behöver inte felet ligga hos Vimla för testade att gå in på mitt konto nu och det är inga problem att lägga till ett kort för betalning.

Vad jag vet så har inte Telia bytt ut sina SIM för att använda sig av ett till nät eller ändrat på inställningarna för surf samt skickar ut det automatiskt till kundernas mobiler och därför har inte otekniska personer några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in