2020-08-29, 11:17
Medlem
Farbror Fazers avatar
Från att bara läsa första inlägget, supporten är ABSOLUT inte lika bra hos alla operatörer. Sen vet jag inte vad du menar med samma nät, ja Halebop och fello är 100% Telia. Hur kommer vimla in i den diskussionen? Man brukar säga att "fiber är fiber". Mobilnät är INTE mobilnät.
Citera
2020-09-16, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Jag har flyttat runt mitt nummer hos i stort sett alla operatörer (Telia, Comviq, Parlino, Vimla, Hallon, Mobil2 och nu åter Hallon) och undrar lite samma sak. Nu har jag visserligen aldrig köpt en telefon på avbetalning, men kan anta följande:

1. Innehåll per krona (surfmängd, familjeabonnemang, telefonmodell)
2. Lyxfällanaktig oförståelse för totalkostnaden (299 kr/mån i 24 mån istället för 499 kr/mån i 12 mån)
3. iGnorans (man orkar inte ens jämföra, utan låter hellre sig själv bli scammad)
4. Den seglivade myten att man bara har täckning med Felia/Haleflop i Norrland.

Ledsen att göra dig besviken men lyxfällan-människorna har sällan Telia eller Telenor, utan lågprisoperatörerna. De som har de större operatörerna är oftast medelålders - äldre med medelinkomst och uppåt. De bryr sig om om att spara några kronor på en budgetleverantör.
Samma anledning som en del handlar på Ica och andra på Lidl.
Vissa åker första klass på tåget, men det är antagligen lika ologiskt för dig att det finns första klass när man endast ska ta sig från A till B?
Senast redigerad av Santi2018 2020-09-16 kl. 14:33. Anledning: Tillägg
Citera
2020-09-16, 15:08
Medlem
miikoss avatar
Inte för att dyrare är bättre. Det finns säkert billiga alternativ som är bra.

Men jag har exempelvis haft Hallon förut, dels så försvann täckningen ibland, men största problemet var att de skickade felaktiga fakturor, det fanns inget telefonummer att ringa på, utan de hade endast en chat och e-post. E-posten svarade de inte på. Efter en vecka så provade jag chatten. Där fick man chatta på danska.

Jag hade även en billig tjänst på Mobil2 som var bra, men de lade ner.

Kan se några fördelar med dyrare abonnemang.

1. Mer kompetent kundtjänst.
2. Lättare att få kontakt med kundtjänst, ex på telefon.
3. De större operatörerna är mer likvida och risken för att de går i konkurs och ens nummer försvinner är lägre.
Citera
2020-09-16, 18:40
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Det är främst större företag som väljer de dyrare abonnemangen, t.ex. Telenor, Telia.
Har IT-avdelningen mångmiljonbelopp i sin budget så är några tusenlappar extra ingenting om man får snabbare och bättre support om något strular. Skulle företaget ha Hallon eller Vimla så får de räkna med en axelryckning om hela nätverket skulle ligga nere.

Men som privatperson är man dum i huvudet om man betalar detta premium.

Som större organisation kan man förhandla sig till extremt förmånliga priser.
Var med om detta för ca 10 år sedan när min dåvarande arbetsgivare gjorde upphandling.

Slutpriset blev förmånligt.
30 kr /abonnemang (2500 st.) och månad
9 kr / abonnemang och månad extra för obegränsad datatrafik. (ca 500 st.)
Total samtalskostnad för hela organisationen var runt 10,000 kr /månad.

Så det storkunder får i rabatt tas troligen igen på småkunderna.
Citera
2020-09-16, 23:21
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santi2018
Ledsen att göra dig besviken men lyxfällan-människorna har sällan Telia eller Telenor, utan lågprisoperatörerna. De som har de större operatörerna är oftast medelålders - äldre med medelinkomst och uppåt. De bryr sig om om att spara några kronor på en budgetleverantör.
Samma anledning som en del handlar på Ica och andra på Lidl.
Vissa åker första klass på tåget, men det är antagligen lika ologiskt för dig att det finns första klass när man endast ska ta sig från A till B?
Har du verkligen sett Lyxfällan? Lyxfällan hamnar man i eftersom man är för oansvarig för att göra rationella köpval. Inte direkt som mainstreamdeltagaren är någon med Androidnalle, Vimla och busskort, utan det är iPhone-stereotypen med Haleflop och nyaste Kian som platsar här. Allt naturligtvis på avbetalning.

Ditt förespråkande av iGnorans, att "inte bry sig", är i övrigt bara ologiskt och knappast en anledning att betala ett öre extra. Telia är för 90% av folket sämre än lågprisoperatörerna (mindre surf, sämre villkor osv), trots att det kostar mer.

Jämför första klass i ditt exempel med andra klass, likadan hytt (förutom i norraste Norrland, men du har ju alltid möjlighet att byta) och gratis frukost till lägre pris. Det är det man får tillbaka för att ur någon anti-intellektuell, pseudoatrisk "statusvinkel" betala mer för 2GB Telia än 4GB Hallon.
Senast redigerad av avc 2020-09-16 kl. 23:31.
Citera
2020-10-08, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Har du verkligen sett Lyxfällan? Lyxfällan hamnar man i eftersom man är för oansvarig för att göra rationella köpval. Inte direkt som mainstreamdeltagaren är någon med Androidnalle, Vimla och busskort, utan det är iPhone-stereotypen med Haleflop och nyaste Kian som platsar här. Allt naturligtvis på avbetalning.

Ditt förespråkande av iGnorans, att "inte bry sig", är i övrigt bara ologiskt och knappast en anledning att betala ett öre extra. Telia är för 90% av folket sämre än lågprisoperatörerna (mindre surf, sämre villkor osv), trots att det kostar mer.

Jämför första klass i ditt exempel med andra klass, likadan hytt (förutom i norraste Norrland, men du har ju alltid möjlighet att byta) och gratis frukost till lägre pris. Det är det man får tillbaka för att ur någon anti-intellektuell, pseudoatrisk "statusvinkel" betala mer för 2GB Telia än 4GB Hallon.

Det är lite underhållande med jämförelser med första klass (för att inte tala om att lyfta fram ICA som ett exempel på "bra" livsmedelsbutik samtidigt som man försöker klanka på Lidl - för min del kan jag bara konstatera att ICA inte är något att hänga i granen). Nej, Telia/Tele2/Telenor och Tre är inte någon sorts "första klass" såvida man inte syftar på första klass i ett icke ombyggt Öresundståg eller en X40 (SJs dubbeldäckare).

Vi talar om en mycket grundläggande tjänst här och överlägset bäst upplevelse är eSIM direktkonfigurerat i enheten (Microsoft har en sådan implementation i Surface Pro-serien med LTE). Bara att gå direkt in och välja önskad tjänst och köra. Enkelt, smidigt, bekymmersfritt och ja, "premium" jämfört med hela bökandet med konventionella operatörer.

Det finns ingen "status" i en mobiloperatör utan detta handlar om en ren tjänsteleverantör (viljer ni ISP och elbolag efter "status" också?). Det handlar om att leverera en tjänst så effektivt som möjligt och ju mer okomplicerat det hela är, desto större enkelhet och kvalitet blir det för kunden.

Om man insinuerar att Telia är någon form av "kvalitet" (förutom tesen att ICA är någon sorts livsmedelsbutik deluxe och att det är en särskild status och klass över densamma) och jämför det hela med första klass på ett fjärrtåg med utökat servicekoncept är det bäst att försöka utöka sina referensramar. I fallet tåg (X2000 i detta fall) innebär första klass att tjänsten "tågresa" får högre komfort. Det är tangibla fördelar. I fallet Telia får man inte en bättre tjänst och inget extra (börjar man dra valserna om kundtjänst och operatörsbutiker kan det snarast jämföras med att första klass på tåget handlar om stolsklädsel i annat material, att kaffemuggarna kommer från ett annat märke och att servetterna är i textil istället för papper). Det är inget som gör tjänsten bättre.

Om kundtjänsten har hög prio och är något som kontaktas ofta tyder det tvärtom på kvalitetsproblem (jämför ett fordon som kräver flera verkstadsbesök och kontakter med tillverkaren). I normalfallet fungerar tjänsten problemfritt samtidigt som större delen av frågorna handlar om fakturor (ett störningsmoment man med fördel kan undvika med rätt tjänst). Standardfråga 1A är varför fakturan är på Y kronor när det sades att den skulle vara X kronor i butiken... Övriga frågor handlar om enheten och där är tillverkarens kundtjänst lämpligare (d.v.s om man har en iPhone är det logiskt att fråga Apple, inte Telia om hur App Store funkar exempelvis).

Slutligen måste jag bara påpeka att av alla livsmedelsbutiker jag besökt befinner sig ICA längst ner på listan. Det är en mycket deprimerande kedja och att den hypas upp gör inte saken bättre. ICA är ren gråkonservatism.
Citera
2020-11-19, 03:49
Medlem
TattooedFuckers avatar
Har telenor tror jag betalar 349 i månaden men då kör jag även internet hemma med och brukar göra mig av med 3000 gb månad och ingen strypning av hastighet eller nåt funkar även okej att spela samtidigt man tex kollar på Netflix men om 2 enheter spelar samtidigt blir de lite sämre men samtidigt jag är grymt nöjd

Haft Telia / Tre och tele2 innan och enda anledningen jag har telenor är Fri surf och ringa för samma pris nästan överallt om ja ska ut i resa

Kan dom tillgodose fri surf utan strypning . Bra
Citera
2020-11-20, 21:23
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resplendent
Jag står nu i valet och kvalet att byta operatör igen, och det som slår mig på prisjämförelsesidorna är de oerhörda prisskillnaderna mellan säg Halebop och Vimla/Hallon/Fello.

Vad driver folk till att välja de dyra abonnemangen egentligen? Om det är samma nät osv, och supporten är lika bra hos alla operatörer?

Finns det några andra argument att välja en dyrare operatör än en billigare? Eller är det inte socialt accepterat att köra Hallon i dyraste Iphonen?

Tele2 unlimited, en femhundring i månaden. Vet inte om det är "dyrt" dock.
Citera
2020-11-21, 15:53
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Tele2 unlimited, en femhundring i månaden. Vet inte om det är "dyrt" dock.
Ett alternativ kan vara Katshing som tar 249kr för obegränsat i nätet hos Tele2 med bra omdöme.
Citera
2020-11-21, 16:16
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Ett alternativ kan vara Katshing som tar 249kr för obegränsat i nätet hos Tele2 med bra omdöme.

Tack för tipset, men de verkar inte ha 5G-stöd (ännu åtminstone)
Citera
2020-11-26, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe

Men är det inte lite misstänkt att nästan alla positiva omdömen endast har gjort "ett" omdöme och valt att ge sitt enda omdöme till Katshing?
Citera
2020-11-26, 18:13
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gul-apelsin
Men är det inte lite misstänkt att nästan alla positiva omdömen endast har gjort "ett" omdöme och valt att ge sitt enda omdöme till Katshing?
Kollar du bara denna månaden så är det som du skriver men vad jag kan se är det folk med flera omdömen till olika företag förra månaden och längre tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in