2020-08-12, 17:10
Medlem
HAARPs avatar
Har forskat efter GM:s jacka.

Mycket talar för att det var en 3/4" lång blå täckjacka och antagligen med något skärp också.

Hittade denna bilden från dagen då OP skulle begravas.
4:e mannen på vänster sida har en sådan typ av jacka som jag tror GM kan ha haft.
Täckjacksliknande med rutor , i rätt längd och med skärp.

Fanns det sådana jackor i lite mörkare blått så kan GM möjligtvis haft exakt en sådan.

https://imgur.com/a/niWRdRx
https://imgur.com/a/rIa1bgq
Citera
2020-08-12, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det du talar om är idag 116:e Personskyddskompaniet och mer professionella får du leta efter med ljus och lykta i Sverige, det finns inte. De är militärpoliser och på 70-talet arbetade jag tillsammans med en militärpolis och de var inte dåliga på den tiden heller, så mig lurar du inte.

116:E PERSONSKYDDSKOMPANIET
Källa: https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/livgardet/insatsforband/11e-militarpolisbataljonen/enheter-pa-11e-militarpolisbataljonen/

De som har observerats verkar inte vara vana att uppträda dolt i civil stadsmiljö men agerar som markstridsofficerare som är vana att uppträda dolt i "betäckt och småbruten terräng", skog och mark skulle civilisten säga. Det är stor skillnad på strid i terrängen och strid i "stad" som det hette på den tiden. Det kan vara sådana officerare som gjorde överfallet på Olof Palme och mördade honom med understöd av sambandsmedel som WT och bilar.

Det är fullkomligt livsfarligt för en livvakt att röja att han är en livvakt eftersom det är det första en attentatsgrupp vill eliminera just innan attentatet. Det finns exempel där Säpo räddat skyddspersoner men förlorat livvakter. Mycket tragiskt.

Så lägg ner din desinformation, det är ingen som går på den.

Jag försöker inte lura dig. Faktum kvarstår, WT-männen beter sig högeligen oprofessionellt om de nu mot förmodan skulle ingå i attentatsgruppen. OP:s särskilda livvakt behövde inte bry sig om upptäcktsrisken, vilket kan förklara det "oprofessionella uppträdandet". Jag är också bekant med den professionalism som präglade delar av försvarsmaktens specialförband på 70- och 80-talen. OP:s särskilda livvakt kan t o m medvetet ha visat sig i avhållande syfte. Du inbillar inte mig att attentatsmännen uppträtt på det uppenbart oprofessionella sätt du beskriver. Dessutom talar vi här inte nödvändigtvis om armens bästa specialförband. Jag talar om en skyddsgrupp som sannolikt rekryterats av OP:s (s) favoritpolis HH (s) och som HH sannolikt valde med utgångspunkt dels från yrkeskunskaper men även lojalitetsaspekter, där möjligen partibok kan ha ingått som ett ovillkorligt krav.
Citera
2020-08-12, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Jag försöker inte lura dig. Faktum kvarstår, WT-männen beter sig högeligen oprofessionellt om de nu mot förmodan skulle ingå i attentatsgruppen. OP:s särskilda livvakt behövde inte bry sig om upptäcktsrisken, vilket kan förklara det "oprofessionella uppträdandet". Jag är också bekant med den professionalism som präglade delar av försvarsmaktens specialförband på 70- och 80-talen. OP:s särskilda livvakt kan t o m medvetet ha visat sig i avhållande syfte. Du inbillar inte mig att attentatsmännen uppträtt på det uppenbart oprofessionella sätt du beskriver. Dessutom talar vi här inte nödvändigtvis om armens bästa specialförband. Jag talar om en skyddsgrupp som sannolikt rekryterats av OP:s (s) favoritpolis HH (s) och som HH sannolikt valde med utgångspunkt dels från yrkeskunskaper men även lojalitetsaspekter, där möjligen partibok kan ha ingått som ett ovillkorligt krav.

Sorry, jag har dig redan som troll i min bok så du får försöka med någon annan. Jag har inte tid med dig.
Citera
2020-08-12, 17:33
Bannlyst
Citat:

Ett tillägg. Det sista du skriver om att det är livsfarligt för livvakter att röja sig är totalt nonsens som väl ingen tror på. Det är inte den policy som tillämpas av exempelvis politikers livvakter varken på 80-talet eller idag. Jag har själv arbetat som livvakt, bl a åt en politiker och det var inte vår policy att hålla oss dolda. Tvärtom. Livvakten ska synas, just i avskräckande syfte.

Eller tycker du det är svårt att se att exempelvis statsminister Stefan Löfven har livvakter? Brukar de vara iförda maskeraddräkt och lösskägg? Näe, de brukar stå tätt intill objektet, se bistra och biffiga ut och med blicken på människor i objektets omedelbara omgivning? Inte alls svårt att se dem. De är beredda på att ta en kula för objektet. Sen kan de naturligtvis uppträda dolt, om de skulle vilja. Men det är inte det jag menar. Jag menar att de iakttagna WT-männen inte uppträder på ett sådant sätt som man kan förvänta sig av medlemmar av attentatsgruppen.

Men om du tror att du bidrar till mordutredningen genom en kraftig underskattning av attentatsmännen, så visst. Det står dig fritt.
Citera
2020-08-12, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Sorry, jag har dig redan som troll i min bok så du får försöka med någon annan. Jag har inte tid med dig.

Det är kart du inte har. Förlåt att jag störde mörkläggningsoperationen.
Citera
2020-08-12, 17:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jo, jag känner till detta sedan tidigare. Men det är bra med repetition.

Det går inte att komma ifrån att det luktar unket. Liksom att Dahlgrens historia verkar äkta.

En sak är klar. Om PU/Helin genomfört någon form av bedrägeri eller förfalskningar så kan det inte vara de som tagit beslutet. Det måste i så fall ha förankrats betydligt högre upp. Eller getts order högt uppifrån. Eftersom varken AH eller HÖ har något som helst intresse av att skydda HH på ett personligt plan. Eftersom han sedan länge var borta från utredningen. Och hade allt att förlora om de blev påkomna.

Hans Ölvebro tog inte några beslut utan att dessa var clearade hos Tommy Lindström. ”Turbo” var en central spelare i MOP under det första decenniet . Hans turer har aldrig granskats ordentligt även om Ola Nilsson och hans medarbetare var ganska tydliga med vilka det var som stod för övervakningen vid smugglingsutredningen 1988.

Rolf ”Dallas” Dahlgren är ett kapitel för sig. Frågan är varför han skulle dikta ihop en så detaljerad historia som han sedermera delger Jerry Martinger. Det enda tänkbara är att han skulle ha något personligt agg mot Hans Holmer. Något sådant har dock aldrig kommit upp till ytan. Ändå är det besvärande att ingen del av den detaljrika historien kunnat verifieras av en oberoende källa.
Citera
2020-08-12, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
https://www.youtube.com/watch?v=EcI4XKXTgVI&t=9556s

2,39 in i ovanstående radioutsändning 1992 så försäkrar Helin att han sitter inne med bevis för att HH befann sig på Scandic Hotell i Borlänge mordkvällen. Dessutom visade Ölvebro upp en kreditkortsnota i TV. Påstått underskriven av Holmer.

Helin hävdar också att det är ointressant var Holmer befann sig mordkvällen. Men tydligen tillräckligt intressant för att skaffa fram bevis för att han befann sig i Borlänge.

Konsensus blir då att om HH och Åsa befann sig i Stockholm i stället måste den bevisning Helin talar om vara förfalskad. Alltså grov brottslighet i så fall i en utredning om mordet på statsministern. Bevisning som i så fall måste ingå i PU och kan därmed begäras ut. Precis som förhöret med RD som Ölvebro påstått har genomförts.

Palmeutredningens tidslinje är fejk, signalspaningsmaterialet från mordkvällen är fejk, centrala vittnesmål är fejk, samtliga "spår" som utretts av "Palmeutredningen" är fejk, i princip allt i "Palmeutredningen" är fejk, så även HH:s "hotellkvitto". Att tro att "Palmeutredningens" fabriceringar skulle gå att leda i bevis med hjälp av "Palmeutredningens" handlingar är nog mer av karaktären from förhoppning än realistisk förväntan, dessvärre.
Citera
2020-08-12, 18:12
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
I ett tidigare inlägg angående olikaWT- scenarios höll du med om att olika alternativ skulle hållas öppna. Men uppenbarligen gäller det inte frågan om förvaltningsmord. Hur vet du att det " är falsk ryktesspridning". Jag utesluter ingenting. Det som skadar tilliten och sammanhållningen i samhället är och har varit en PU som varit en chimär, försök till justitiemord (CP) och, förtal av avliden (SE)

Bra fråga.

Jag har ägnat lite tid åt Lingärdes alster och uppträdande, och det är den slutsatsen jag landat i. Han hade med största säkerhet inte den accessen för att kunna pricka in alla sina aktörer (F-namnen), han hade ingen historik att tala om i und/säkvärlden, han visade aldrig några belägg för de centrala delarna i sina påståenden, de anklagade representerar varenda del av instrumenten för rikets säkerhet på högsta nivå plus NATO i bakgrunden. Det är alltså en obalans mellan omfattningen av konspirationen han anger i relation till hans kapacitet.

Att det däremot kan ha funnits ett litet nätverk på personlig basis med aktörer inom den här apparaten som utnyttjat det skydd sekretessen ger för att likvidera statsministern av något skäl, det håller jag fortfarande för fullt möjligt. Kanske enklast att säga att det är individer, inte organisationer om vi talar inrikes aktörer.

Jag är givetvis intresserad om du kan hitta belägg som UL gav, hans historik eller andra saker jag kan ha missat. Då ska jag göra ett nytt varv.
Citera
2020-08-12, 18:14
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Har forskat efter GM:s jacka.

Mycket talar för att det var en 3/4" lång blå täckjacka och antagligen med något skärp också.

Hittade denna bilden från dagen då OP skulle begravas.
4:e mannen på vänster sida har en sådan typ av jacka som jag tror GM kan ha haft.
Täckjacksliknande med rutor , i rätt längd och med skärp.

Fanns det sådana jackor i lite mörkare blått så kan GM möjligtvis haft exakt en sådan.

https://imgur.com/a/niWRdRx
https://imgur.com/a/rIa1bgq

Jag skulle säga att ingenting talar för att GM bar en sådan jacka. Lisbeth Palme beskriver Anders Björkman. I övrigt pratar vittnena i färgväg om svart, mörkblått eller möjligtvis grått. Ingen beskriver någon form av ljus färg. Det karaktäristiska fladder som flera vittnen beskriver för heller inte tankarna mot en täckjacka, utan snarare en öppen trenchcoat. Där svart och mörkblått mycket riktigt är de vanligaste färgerna. Något i den här stilen blir nog det närmaste vi kommer GM:s jacka: https://media.mauvetree.com/wp-content/uploads/2018/04/Black-trench-coat-for-men.jpg.

Om GM var klädd på det viset är det ett problem för PU - en sådan man går inte att hitta före Dekorima och det var heller inte typiskt herrmode bland missbrukare i Rotebro.
Citera
2020-08-12, 18:18
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Det var bussföraren Peter Löfgren som påstod detta om sminkningen och inte Krantz.
Smutskastningen mot Krantz är fullt tillräcklig ändå utan att behöva ökas på med några
osanningar.

Läste in mig och det stämmer. Kan ha varit färgad av Krantz andra teorier.

Man ska ju inte fastna i stereotyper, men denna man är ju inte urtypen av en crossdresser: https://imgur.com/a/qaSAH2r.
Citera
2020-08-12, 18:48
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ett tillägg. Det sista du skriver om att det är livsfarligt för livvakter att röja sig är totalt nonsens som väl ingen tror på. Det är inte den policy som tillämpas av exempelvis politikers livvakter varken på 80-talet eller idag. Jag har själv arbetat som livvakt, bl a åt en politiker och det var inte vår policy att hålla oss dolda. Tvärtom. Livvakten ska synas, just i avskräckande syfte.

Eller tycker du det är svårt att se att exempelvis statsminister Stefan Löfven har livvakter? Brukar de vara iförda maskeraddräkt och lösskägg? Näe, de brukar stå tätt intill objektet, se bistra och biffiga ut och med blicken på människor i objektets omedelbara omgivning? Inte alls svårt att se dem. De är beredda på att ta en kula för objektet. Sen kan de naturligtvis uppträda dolt, om de skulle vilja. Men det är inte det jag menar. Jag menar att de iakttagna WT-männen inte uppträder på ett sådant sätt som man kan förvänta sig av medlemmar av attentatsgruppen.

Men om du tror att du bidrar till mordutredningen genom en kraftig underskattning av attentatsmännen, så visst. Det står dig fritt.

Sant, inte ens solglösögon myten är sann, man har ofta inga glasögon för och stirra folk i ögonen och se hur de regrerar.
Senast redigerad av heheho 2020-08-12 kl. 18:52.
Citera
2020-08-12, 18:50
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Bra fråga.

Jag har ägnat lite tid åt Lingärdes alster och uppträdande, och det är den slutsatsen jag landat i. Han hade med största säkerhet inte den accessen för att kunna pricka in alla sina aktörer (F-namnen), han hade ingen historik att tala om i und/säkvärlden, han visade aldrig några belägg för de centrala delarna i sina påståenden, de anklagade representerar varenda del av instrumenten för rikets säkerhet på högsta nivå plus NATO i bakgrunden. Det är alltså en obalans mellan omfattningen av konspirationen han anger i relation till hans kapacitet.

Att det däremot kan ha funnits ett litet nätverk på personlig basis med aktörer inom den här apparaten som utnyttjat det skydd sekretessen ger för att likvidera statsministern av något skäl, det håller jag fortfarande för fullt möjligt. Kanske enklast att säga att det är individer, inte organisationer om vi talar inrikes aktörer.

Jag är givetvis intresserad om du kan hitta belägg som UL gav, hans historik eller andra saker jag kan ha missat. Då ska jag göra ett nytt varv.
fast han fick väl 8 timmar med chefen att ställa fria frågor utan att få anteckna eller hur det var.

editroväckande att han umgicks med AK och Vinge så mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in