Alf Lundins berättelse är egentligen helt osannolik men samtidigt är det otroligt att han kan berätta så detaljerat om saker han sett och upplevt på mordkvällen utan att verkligen ha upplevt det. Både sådant han berätta exakt om , sådant som han beskriver liknande med andra vittnen och andra saker som han inte kommer ihåg helt.Helt otroligt om han kunnat dikta ihop ett sådant vittnesmål.
Jag har koncentrerat mig på den långa täckjackan som jag föreslog och mannens sätt att röra sig och jämfört Alf Lundins vittnesmål med Mårten Palme .
Mårten Palme såg täckjackan i bättre ljus så han kunde beskriva den mer exakt med färg och typ men likheter med vad Alf Lundin säger är slående.
Stämmer det med jackan så stämmer antagligen resten av Alf Lundins vittnesmål också.
Då finns en bra beskrivning på hur GM såg ut.
Alf Lundin tog dock tillbaka sitt vittnesmål men anledning kan ha varit detta :
Ursprungligen postat av Utredaren
När det gäller Alf Lundin tog han tillbaka det han sagt i polisförhör efter ett förtäckt hot från Ölvebro att han var misstänkt som gärningsman. Genom att inte peka ut CP så blir han inte bara värdelös som vittne i en kommande resning mot CP utan också ett "farligt vittne" i händerna på CPs försvarsadvokat. Alltså måste AL "tystas, neutraliseras" som trovärdigt vittne vilket var vad Ölvebro gjorde. Det är Ockhams rakkniv i den situationen.
Mårten Palme :
Men låt oss ändå lägga på minnet några detaljer som Mårten Palme fäster sig vid och kommer ihåg:
En blå täckjacka som var ganska så lång som nådde en bra bit ner på benen på mannen.
Mannen gick en aning framåtlutad kanske beroende på att han hade händerna instuckna i jackfickorna eller på att han bar på någonting under jackan
Alf Lundin :
Mannen är klädd i en mörk , eventuellt svart , mörkblå eller mörkgrön rockliknande jacka.
Lundin framhåller att plagget i typen är lik försvarets gröna rockar m/59
Jämförelse mellan jackor
https://imgur.com/a/WmTa0D2
Den långa täckjackan som jag föreslog skall dock ha en mörkblå färg.Kanske fanns den i olika färger eller så var det en annan väldigt liknande täckjacka.Inte helt olik en m/59 rock om man ser det i lite dåligt ljus tycker jag.
Mannen hade en mörk ev mörkblå eller grå/svart jack- eller rockliknande plagg som gick till ca 10cm ovan knäna. Plagget var tillknäppt och mannen gick med båda sina händer nerstuckna i fickorna
Rocken är ¾-lång och gick till strax ovan knäna på mannen.Av okänd anledning får han uppfattningen,att mannen var bredaxlad och liksom smalare över midjan.Detta kan bero på att rocken hade skärp eller på någon sätt var åtdragen kring midjan. (jämför skärp med täckjacka som jag föreslog)
Lundin tittade mot mannen och lade märke till hur mannen gick framåtlutad med långa steg (likt en bonddräng)
Avslutningsvis tillfrågades Lundin varför han först den 13/4 1986 meddelade sina iakttagelser till polisen.Som förklaring anger han bl.a att han inte visste om de hade något värde , jämte en rädsla från hans sida att kanske få vittna i något sammanhang som eventuellt skulle kunna vara en fara för honom.
Lundin: ” Man vet ju inte riktigt vad som kan ligga bakom en sån händelse mot statsministern