Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-12, 18:55
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Bra fråga.

Jag har ägnat lite tid åt Lingärdes alster och uppträdande, och det är den slutsatsen jag landat i. Han hade med största säkerhet inte den accessen för att kunna pricka in alla sina aktörer (F-namnen), han hade ingen historik att tala om i und/säkvärlden, han visade aldrig några belägg för de centrala delarna i sina påståenden, de anklagade representerar varenda del av instrumenten för rikets säkerhet på högsta nivå plus NATO i bakgrunden. Det är alltså en obalans mellan omfattningen av konspirationen han anger i relation till hans kapacitet.

Att det däremot kan ha funnits ett litet nätverk på personlig basis med aktörer inom den här apparaten som utnyttjat det skydd sekretessen ger för att likvidera statsministern av något skäl, det håller jag fortfarande för fullt möjligt. Kanske enklast att säga att det är individer, inte organisationer om vi talar inrikes aktörer.

Jag är givetvis intresserad om du kan hitta belägg som UL gav, hans historik eller andra saker jag kan ha missat. Då ska jag göra ett nytt varv.

UL skrev sina memoarer redan 81 det ger lite info om personen...
Citera
2020-08-12, 19:00
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Det är ett bra jobb du verkar ha gjort! Jag ska granska det, och leta efter oklarheter, luckor etc.

Jag går och ruvar på en reflektion som jag tror att du och Utredaren kommer att vilja diskutera. Måste bara formulera den först.

Vad bra. Blir intressant. Jag är bombsäker på den långe blonde, Gradmannen och Tunnelbanemannen.

Den mörkhårige "skönjer" man som Säpo säger. Men jag ser mannen på Schönfeldts gränd, LEE:s man och möjligen även Åströms man. Sen finns flera observationer som jag tycker man rätt enkelt också kan få ihop med den mörkhåriges signalement.

Utöver dessa finns då han med mörkt burrigt hår med WT vid AF kyrka.
Citera
2020-08-12, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
https://www.youtube.com/watch?v=EcI4XKXTgVI&t=9556s

2,39 in i ovanstående radioutsändning 1992 så försäkrar Helin att han sitter inne med bevis för att HH befann sig på Scandic Hotell i Borlänge mordkvällen. Dessutom visade Ölvebro upp en kreditkortsnota i TV. Påstått underskriven av Holmer.

Helin hävdar också att det är ointressant var Holmer befann sig mordkvällen. Men tydligen tillräckligt intressant för att skaffa fram bevis för att han befann sig i Borlänge.

Konsensus blir då att om HH och Åsa befann sig i Stockholm i stället måste den bevisning Helin talar om vara förfalskad. Alltså grov brottslighet i så fall i en utredning om mordet på statsministern. Bevisning som i så fall måste ingå i PU och kan därmed begäras ut. Precis som förhöret med RD som Ölvebro påstått har genomförts.

Polisens (HH:s?) fabricering av bevis behöver inte vara brottslig. I normala fall skulle det vara brottsligt fr en polisman att fabricera bevis, visst, men inte efter ett regeringsbeslut om att Palmemordets lösning och andra pikanta detaljer kring mordet, såsom OP:s livvakt, ska mörkläggas. Då är det tillåtet att fabricera bevis, behöver inte - eller snarare får inte - diareföras eller lämna några uppenbara spår.
Citera
2020-08-12, 19:56
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
fast han fick väl 8 timmar med chefen att ställa fria frågor utan att få anteckna eller hur det var.

editroväckande att han umgicks med AK och Vinge så mycket

Ungefär så med Anstrin, enligt UL. Inga belägg, stort frågetecken för syfte/genomförande. Gör du en sådan sak dokumenterar man.
Citera
2020-08-12, 20:18
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jag skulle säga att ingenting talar för att GM bar en sådan jacka. Lisbeth Palme beskriver Anders Björkman. I övrigt pratar vittnena i färgväg om svart, mörkblått eller möjligtvis grått. Ingen beskriver någon form av ljus färg. Det karaktäristiska fladder som flera vittnen beskriver för heller inte tankarna mot en täckjacka, utan snarare en öppen trenchcoat. Där svart och mörkblått mycket riktigt är de vanligaste färgerna. Något i den här stilen blir nog det närmaste vi kommer GM:s jacka: https://media.mauvetree.com/wp-content/uploads/2018/04/Black-trench-coat-for-men.jpg.

Om GM var klädd på det viset är det ett problem för PU - en sådan man går inte att hitta före Dekorima och det var heller inte typiskt herrmode bland missbrukare i Rotebro.

Jag skrev inte att det skulle vara exakt den färgen utan en blå av samma typ.

Mårten Palme :

...Men låt oss ändå lägga på minnet några detaljer som Mårten
Palme fäster sig vid och kommer ihåg:
En blå täckjacka som var ganska så lång, som nådde en bra
bit ner åt benen på mannen
...

Lisbeth Palme: (Innan minnesbilderna flöt ihop med AB:s bulliga täckjacka)

...Jag har bedömt det då som att han är i 40-årsåldern
och omkring 180 cm lång, förhållandevis mörk
- cendré eller mörkare - med en mörk jacka som jag
uppfattade ungefär som att den gick kanske 3 dm ned
från midjan, kanske litet mera, 3-4 dm. Alltså
ingen midjejacka, blå, marinaktig färg så dä
r...

Leif Ljungqvist:

...Och sen har jag det här ljuset som slagit ned på fasaden på hans blåa täckjacka.Det sitter alltså kvar i mitt huvud..

...Jag anser att han haft en blå täckjacka , mörkare blå och längden på den kan jag inte avgöra,därför att just i det bältet där var det så pass mörkt...

Anna Hage:

...Beträffande klädsel är hon ganska säker på att mannen bar en 3/4 lång "rock" .Hon styrker detta med att ange att hon såg ljuset mellan hans vader men inte mellan låren när han sprang...
Citera
2020-08-13, 00:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jag skulle säga att ingenting talar för att GM bar en sådan jacka. Lisbeth Palme beskriver Anders Björkman. I övrigt pratar vittnena i färgväg om svart, mörkblått eller möjligtvis grått. Ingen beskriver någon form av ljus färg. Det karaktäristiska fladder som flera vittnen beskriver för heller inte tankarna mot en täckjacka, utan snarare en öppen trenchcoat. Där svart och mörkblått mycket riktigt är de vanligaste färgerna. Något i den här stilen blir nog det närmaste vi kommer GM:s jacka: https://media.mauvetree.com/wp-content/uploads/2018/04/Black-trench-coat-for-men.jpg.

Om GM var klädd på det viset är det ett problem för PU - en sådan man går inte att hitta före Dekorima och det var heller inte typiskt herrmode bland missbrukare i Rotebro.

Nu glömmer du väl ändå ett av de 3-4 främsta MOP-vittnena, LJ? Han uppger i sitt allra första förhör på natten 860301:
”mannen var klädd i ett mörkt jackliknande plagg. LJs första intryck var att mannen kan ha varit klädd i en mörkt [sic] täckjacka”.

Här spekulerar jag i att grammatikfelet kan bero på att polisen inte skrev ner ordet ”blå” efter ”mörkt”. LJ backar lite från uppgiften om täckjacka i det andra förhöret, men i det tredje är han faktiskt tillbaka till att ”han fått för sig att det var en mörkblå täckjacka eller nånting”. Jag tycker att LJs uppgift om kläder är den mest väsentliga, för ha satte ju (till slut) efter GM. Då är det både rimligt och högst troligt att han skapat en bild i huvudet av vem han jagade. Att GM skulle passerat LJ med fladdrande rock och att LJ uppfattade det som en jacka som gick max ner till låret och som inte fladdrade [FUP-III, s.516-518], det håller ju inte.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-08-13 kl. 00:20.
Citera
2020-08-13, 01:30
Medlem
HAARPs avatar
Alf Lundins berättelse är egentligen helt osannolik men samtidigt är det otroligt att han kan berätta så detaljerat om saker han sett och upplevt på mordkvällen utan att verkligen ha upplevt det. Både sådant han berätta exakt om , sådant som han beskriver liknande med andra vittnen och andra saker som han inte kommer ihåg helt.Helt otroligt om han kunnat dikta ihop ett sådant vittnesmål.

Jag har koncentrerat mig på den långa täckjackan som jag föreslog och mannens sätt att röra sig och jämfört Alf Lundins vittnesmål med Mårten Palme .

Mårten Palme såg täckjackan i bättre ljus så han kunde beskriva den mer exakt med färg och typ men likheter med vad Alf Lundin säger är slående.

Stämmer det med jackan så stämmer antagligen resten av Alf Lundins vittnesmål också.
Då finns en bra beskrivning på hur GM såg ut.

Alf Lundin tog dock tillbaka sitt vittnesmål men anledning kan ha varit detta :

Ursprungligen postat av Utredaren
När det gäller Alf Lundin tog han tillbaka det han sagt i polisförhör efter ett förtäckt hot från Ölvebro att han var misstänkt som gärningsman. Genom att inte peka ut CP så blir han inte bara värdelös som vittne i en kommande resning mot CP utan också ett "farligt vittne" i händerna på CPs försvarsadvokat. Alltså måste AL "tystas, neutraliseras" som trovärdigt vittne vilket var vad Ölvebro gjorde. Det är Ockhams rakkniv i den situationen.

Mårten Palme :

Men låt oss ändå lägga på minnet några detaljer som Mårten Palme fäster sig vid och kommer ihåg:
En blå täckjacka som var ganska så lång som nådde en bra bit ner på benen på mannen.
Mannen gick en aning framåtlutad kanske beroende på att han hade händerna instuckna i jackfickorna
eller på att han bar på någonting under jackan

Alf Lundin :

Mannen är klädd i en mörk , eventuellt svart , mörkblå eller mörkgrön rockliknande jacka.
Lundin framhåller att plagget i typen är lik försvarets gröna rockar m/59

Jämförelse mellan jackor
https://imgur.com/a/WmTa0D2

Den långa täckjackan som jag föreslog skall dock ha en mörkblå färg.Kanske fanns den i olika färger eller så var det en annan väldigt liknande täckjacka.Inte helt olik en m/59 rock om man ser det i lite dåligt ljus tycker jag.

Mannen hade en mörk ev mörkblå eller grå/svart jack- eller rockliknande plagg som gick till ca 10cm ovan knäna. Plagget var tillknäppt och mannen gick med båda sina händer nerstuckna i fickorna

Rocken är ¾-lång och gick till strax ovan knäna på mannen.Av okänd anledning får han uppfattningen,att mannen var bredaxlad och liksom smalare över midjan.Detta kan bero på att rocken hade skärp eller på någon sätt var åtdragen kring midjan. (jämför skärp med täckjacka som jag föreslog)

Lundin tittade mot mannen och lade märke till hur mannen gick framåtlutad med långa steg (likt en bonddräng)

Avslutningsvis tillfrågades Lundin varför han först den 13/4 1986 meddelade sina iakttagelser till polisen.Som förklaring anger han bl.a att han inte visste om de hade något värde , jämte en rädsla från hans sida att kanske få vittna i något sammanhang som eventuellt skulle kunna vara en fara för honom.
Lundin: ” Man vet ju inte riktigt vad som kan ligga bakom en sån händelse mot statsministern
Senast redigerad av HAARP 2020-08-13 kl. 01:37.
Citera
2020-08-13, 02:33
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu glömmer du väl ändå ett av de 3-4 främsta MOP-vittnena, LJ? Han uppger i sitt allra första förhör på natten 860301:
”mannen var klädd i ett mörkt jackliknande plagg. LJs första intryck var att mannen kan ha varit klädd i en mörkt [sic] täckjacka”.

Här spekulerar jag i att grammatikfelet kan bero på att polisen inte skrev ner ordet ”blå” efter ”mörkt”. LJ backar lite från uppgiften om täckjacka i det andra förhöret, men i det tredje är han faktiskt tillbaka till att ”han fått för sig att det var en mörkblå täckjacka eller nånting”. Jag tycker att LJs uppgift om kläder är den mest väsentliga, för ha satte ju (till slut) efter GM. Då är det både rimligt och högst troligt att han skapat en bild i huvudet av vem han jagade. Att GM skulle passerat LJ med fladdrande rock och att LJ uppfattade det som en jacka som gick max ner till låret och som inte fladdrade [FUP-III, s.516-518], det håller ju inte.

Det blir lite förvirrat med "fladdrandet" då det enligt mig är 2 personer som försvinner in på Tunnelgatan med väldigt kort mellanrum.

1. GM : lunkar iväg med lång täckjacka , fladdrar inte så mycket. (skyldig till mordet)

2 SE : springer snabbt med en tunnare rock , fladdrar mycket. (oskyldig)
Citera
2020-08-13, 03:43
Medlem
andersaanderssonas avatar
Medlemslistor Akademiska skytteklubben.

https://drive.google.com/file/d/1ZZ9zOiwxKy-ONvbUv4vIk4ekUWFDuNhz/view

Man Apelbergsgatan.

https://drive.google.com/file/d/1qVRxHn9lYpLR4Ym2feq_1mPBZo5O6kJe/view

Vit bil Apelbergsgatan.

https://drive.google.com/file/d/1l-e7sC7L3iR1GA6eOb_pVna31VtzC4uz/view

Omparkering bil Tunnelgatan

https://drive.google.com/file/d/1Xz1MY1dgJRHS5fvUlvZvxpJwk5D0sbXt/view

VW buss Luntmakargatan.

https://drive.google.com/file/d/1sKkZOcW5KyzCTEy8YRK-Wa7LHA2VPEc_/view
Citera
2020-08-13, 04:12
Medlem
Förhör med Barrling. 20160603. 2 sidor.

https://drive.google.com/file/d/19YEJvmMKqV8MXZJSiNTW7sfTga0GHX_m/view

PM Kegö och Barrling. Del 1. 931118. 32 sidor.

https://drive.google.com/file/d/1UZePxZM4zJfF5dx0IVa4AN8kJyy6i-Gk/view

PM Kegö Barrling del 2. 931118. 55 sidor.

https://drive.google.com/file/d/1Lmf6smBvU22oIpeQK-NJucyuGy61aJn2/view

Bilaga 1. PM WK HB. Hot.

https://drive.google.com/file/d/1dFAhLmR2ikRsw6yfJZ7W65oHy28WqOvX/view

Bilaga 2.

https://drive.google.com/file/d/117cehPOODJ2jKrKsicYyhSyYplP62zvT/view

Bilaga 3. Möte Tore Forsberg.

https://drive.google.com/file/d/1UlDN2Su4SoSxZW5BGkBCEvGggA5IdOg5/view
Citera
2020-08-13, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det blir lite förvirrat med "fladdrandet" då det enligt mig är 2 personer som försvinner in på Tunnelgatan med väldigt kort mellanrum.

1. GM : lunkar iväg med lång täckjacka , fladdrar inte så mycket. (skyldig till mordet)

2 SE : springer snabbt med en tunnare rock , fladdrar mycket. (oskyldig)
Vittnesuppgifterna är ett veritabelt smörgåsbord för olika utpekade gärningsmän.

Wingren använde Anna Hages vittnesmål avseende klädsel för att bevisa att det var VG.

I rättegångarna mot CP användes täckjacka som klädsel eftersom CP alltid bar en sådan.

KP hävdade att det var SE som var mördaren eftersom han var klädd som gärningsmannen.

Det som förenar dessa 3 utpekanden är att man måste hävda att alla andra divergerande uppgifter är felaktiga.

Jag hävdar att det enbart finns en person som med säkerhet vet hur mördaren var klädd.
Gärningsmannen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-13 kl. 04:31.
Citera
2020-08-13, 05:09
Medlem
Det har varit något som gnagt i mig avseende Skelleftehamnsbreven. Nu har det äntligen klickat till. Det finns en detalj i breven som får mig att påstå att de uppgifterna om WT är påhittade.

Brevskrivaren hävdar att han blivit allvarligt hotad, släktingar och vänner drabbades av hoten. Och vädjade till honom att hålla tyst.

Han är bosatt långt från Stockholm. Sannolikheten att någon vid just det tillfället skulle känt igen honom, och samtidigt insett att det var han som senare skrev breven är mycket låg. I princip noll enligt mig. Det förekom dessutom ingen form av personkontroll mordkvällen av personer som rörde sig ute på stan. Han pratade aldrig med den tysktalande mannen. Så vem skulle ha hotat honom? Hans kompis som han skulle möta på centralen? Varför skulle han göra det? Var han också inblandad i mordet? Likaså den bekanta han kom ifrån när han gick mot centralen. Skulle han hotat honom? Inblandad han också?

Eventuella mörkläggare, Säpo, militären, konspiratörer eller polisen? Hur skulle de kunna göra det när man inte visste vem han var. Dessutom tidigt efter mordet. Och omöjlig att spåra.

Inte ens idag efter 34 år vet vi vem brevskrivaren var. Hans släktingar och vänner hörde aldrig av sig trots att de var drabbade av hoten. Och visste att det var han som skrev breven.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-08-13 kl. 05:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in