Citat:
Ursprungligen postat av
Ruskigbuss
Nej, men man låtsas göra något. Panta burkar, källsortera, samåka, biltullar - allt riktat mot oss vanliga personer så att vi skall tro att något görs.
Sedan är jag inte lika orolig. Jag hävdar fortfarande att solen är en betydligt viktigare faktor när det gäller vårt klimat än vad vi är.
Det är ett av skälen till att jag tycker vi måste försöka sprida oss till flera platser i solsystemet (och på sikt flera solsystem). För förr eller senare så skakar jorden på sina axlar och vi är utrotade.
Man låtsas ett måttligt intresse för klimat och miljö. Så skulle jag vilja uttrycka det. Även på EU-nivå.
Det är ju ett gigantiskt förräderi, för problemen är faktiskt gigantiska. Nu har man ett litet miljöparti i regeringen, som ett litet alibi, men i verkligheten händer det inte mycket.
Den förhöjda koldioxid-nivån är utan tvekan orsaken till uppvärmningen. Det har bekräftats av vetenskapen hur många gånger som helst nu. Solen värmer såklart, men tidigare studsade mer tillbaka ut i rymden igen. CO2 är isoleringsmaterial i atmosfären, ju mer desto bättre isolering mot värmeflykten. Värmen stannar kvar på jorden och i haven.
Så småningom kommer vi kanske att hitta andra planeter att bo på, om vi är välkomna där. Men varför inte ta hand om vårt eget hem istället? Varför skall vi fly, när vi kan lösa problemen?