2020-08-11, 14:51
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Gissar på att äldre människor dör kostar nog inte samhället så mycket.
Det är nog så de (o)ansvariga resonerar, ja.

Citat:
Förklara då? Är det inte så att vissa "utvecklingsländer" får fortsätta bygga ut sin fossilbaserade energi?
Skillnaden mellan länder är stor som du vet. Några har haft stora utsläpp länge, andra har knappt haft några utsläpp alls. Tror du att vi hade kunnat förbjuda fattiga utvecklingsländer att använda fossila bränslen, när vi själva har släppt ut så mycket? Du kanske menar att något land, t ex USA skulle ha dikterat det?
Det fungerar helt enkelt inte. Industriländerna svarar för ca hälften av den förhöjda koldioxidnivån, har jag för mig, det betyder så klart att de har större ansvar för åtgärder.
Samtidigt ser vi ju, tack vare avtalet att länder som t ex Indien och Kina gör stora ansträngningar för förnybar energi, trots att de använder mycket fossilt också.

Citat:
Vi byggde ut vattenkraft och kärnkraft under 1900-talet, var inte det bra? Vad mer tycker du att Sverige ska göra? Ska Sverige ta ledningen och riskera sin ekonomi? Folk måste kunna leva också.
Det handlar inte om att "ta ledningen", det är ju ingen tävling. Det handlar bara om att ta ansvar. Hur kan det vara något kontroversiellt? När blev det kontroversiellt att ta ansvar?
Att skrämmas med att folk inte kan leva bra i så fall är bara propaganda.
Skulle det blir så, så skulle det bero på politikernas försumlighet naturligtvis. Vi ser ju nu hur de inte värnar om den lilla människan.
Förnybar energi är verkligen inget hot mot välfärd. Den vi har kvar.
Citera
2020-08-11, 15:11
Medlem
Citat:

Förklara då? Är det inte så att vissa "utvecklingsländer" får fortsätta bygga ut sin fossilbaserade energi?

Vi byggde ut vattenkraft och kärnkraft under 1900-talet, var inte det bra? Vad mer tycker du att Sverige ska göra? Ska Sverige ta ledningen och riskera sin ekonomi? Folk måste kunna leva också.

Så är det naturligtvis och när magen är tom och man vill ha elektricitet i hyddan så är kolkraftverk dt enklaste och snabbaste i många fall. Så har Kina gjort och så kommer fler göra.

Samtidigt har ju Marocko investerat i utveckling av termisk solkraft, så bilden är inte ensidig.

Vattenkraft byggs ut där man har förutsättningarna för det. U-land som I-land så där är ingen skillnad.

Sverige gör mycket idag med biobränslen som HVO100 och stålproduktion utan kol som reduktionsmedel.

Jag tror det där gynnar oss... Nibe bara växer så det knakar med värmepumpar. Börsvärdet torde närma sig 100 miljarder. Endast Sverige svenska värmepumpar hava... idén att värma småhus med värmepump är helsvensk. Nu exporterar vi tekniken. Way to go Småland!

Man måste se möjligheterna. Den tekniken vi utvecklar idag, den tekniken säljer vi till Afrika imorgon. De har inte en chans att utveckla så vindkraften blir konkurrenskraftig mot kol, men det kan Danmark göra. Till lykke för Preben och Perikles.

Även Afrika kan koka HVO100, bara vi lär dem.
Citera
2020-08-11, 22:11
Medlem
Danska DMI skriver att ökningen av Grönlands istäcke med 4 Gigaton under ett dygn är extremt för årstiden. Det här måste väl vara goda nyheter för er alarmister?

http://polarportal.dk/fileadmin/polarportal/surface/SMB_curves_LA_DK_20200810.png
Citera
2020-08-11, 22:56
Medlem
En ny temperaturrekonstruktion indikerar att Antarktiska oceanen är lika kall som under den senaste istiden.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0377839819301380

Citat:
Abstract

Antarctic sea ice plays a vital role in global climate via its impact on ocean circulation, biological productivity and CO2 partitioning between the ocean and the atmosphere. However, very little is known about its past history, especially in the southwestern Indian sector of the Southern Ocean (SO). We here provide new quantitative records of winter sea-ice concentration (WSIC) and duration (WSID), sea-surface temperatures (SST) and productivity in sediment core SK 200/33 (55°S – 45°E) from the Permanently Open Ocean Zone over the last 156,000 years. The new records, combined with regional records, indicate that the hydrological structures migrated northward by a few degrees of latitude during all glacial periods with the Southern Antarctic Circumpolar Current Front reaching the core site, the Antarctic Polar Front located at ~46°S and the winter sea ice (WSI) probably extending to ~49°S. In contrast, hydrological fronts and WSI edge migrated poleward by a couple of degrees of latitude during the early Holocene and last interglacial. Comparison to SST and WSI records from different sectors of the SO suggests higher amplitude variations in WSI in the Atlantic sector as compared to the Indian and western Pacific sectors over the last glacial-interglacial cycle, which we attribute to the presence of the Weddell Gyre transporting far to the north the sea ice produced in the Weddell Sea. The new records also suggest a drop in productivity in the POOZ during glacial periods, probably related to greater WSI extent and reduced growing season.
Citera
2020-08-12, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nu citerar du mej 15 år senare, och jag har delvis ändrad uppfattning. Jag har svårt att blunda för att klimatet ändras och troligen har människans aktiviteter någon påverkan på detta. Men, jag tror också att det finns större cykler där t ex solen är den som är klart dominant när det gäller påverkan på klimatet.

Det sagt, så är jag inte negativ till att vi städar upp efter oss, låter bli att skita ner och helt enkelt beter oss.

Sen kan ju allt användas av de som vill manipulera befolkningen. Den bästa lögnen är ju den som bygger på sanning.

Det är ett gott tecken att de flesta av oss ändrar uppfattning emellanåt.

I vilket ont syfte skulle en hemlig konspiration vilja manipulera befolkningen att flyga mindre, cykla mer, äta mindre rött kött och konsumera mindre importprodukter och mer kultur?
Citera
2020-08-12, 01:07
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Det är ett gott tecken att de flesta av oss ändrar uppfattning emellanåt.

I vilket ont syfte skulle en hemlig konspiration vilja manipulera befolkningen att flyga mindre, cykla mer, äta mindre rött kött och konsumera mindre importprodukter och mer kultur?

Hemlig och hemlig. Ont och ont.

Makt vill ha makt. För att få befolkningen att göra det man vill så använder man ofta en fiende som man måste samla mot.

Det är förstås avsevärt bättre att man kraftsamlar mot miljöförstörning än mot en annan nation, som man så ofta gjort. Eller bygger imposanta monument som pyramider och gigantiska kyrkor. Man lämnar i alla fall en något bättre värld efter sig.

Men, jag har svårt att tro att vårt pantande av burkar eller källsorterande skulle utgöra ens en piss i Nilen jämfört med de stora bolagens rovdrift på naturen och kemikalieutsläpp i groteska mått. DE slipper ofta undan med någon symbolisk summa, medan vi betalar skatt på platspåsar.

Så, kort och gott. Man gör det för att hålla oss lugna och slippa vidta åtgärder mot de som verkligen skitar ner.
Citera
2020-08-12, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
En ny temperaturrekonstruktion indikerar att Antarktiska oceanen är lika kall som under den senaste istiden.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0377839819301380

Shhhhhhhh.

Det där måste du tysta ner.

Det är bara ''väder''

Läser du mina tidigare inlägg i denna tråd, så har jag skrivit att från och med mitten av 2020 så kommer vi gå mot kallare tider. Kan bli riktigt kalla tider redan inom ett par år.
Citera
2020-08-12, 08:19
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:

Makt vill ha makt. För att få befolkningen att göra det man vill så använder man ofta en fiende som man måste samla mot.

Det är förstås avsevärt bättre att man kraftsamlar mot miljöförstörning än mot en annan nation, som man så ofta gjort. Eller bygger imposanta monument som pyramider och gigantiska kyrkor. Man lämnar i alla fall en något bättre värld efter sig.

Men, jag har svårt att tro att vårt pantande av burkar eller källsorterande skulle utgöra ens en piss i Nilen jämfört med de stora bolagens rovdrift på naturen och kemikalieutsläpp i groteska mått. DE slipper ofta undan med någon symbolisk summa, medan vi betalar skatt på platspåsar.

Så, kort och gott. Man gör det för att hålla oss lugna och slippa vidta åtgärder mot de som verkligen skitar ner.
Menar du att oavsett vilka evidens som finns och oavsett vad forskning visar, kommer du aldrig att acceptera några sådana resultat eftersom "makt vill ha makt"?

Ser du inte argumentationsfelet? Det kan ju faktiskt vara så att koldioxid är en växthusgas som för med sig en icke försumbar klimatkänslighet samtidigt som eventuell "makt vill ha makt" (mvhm). Mvhm är ju inget argument i sakfrågan, hur växthusgaser påverkar klimatet. Finns det då något som skulle få dig att ändra uppfattning när du inte utgår ifrån vilka evidens som föreligger utan väljer att bilda din uppfattning efter något för sakfrågan irrelevant?
Citera
2020-08-12, 09:08
Medlem
humanlifes avatar
Jag måste säga att den här förnekelsen tar sig en del riktigt bisarra uttryck. Mitt i den varmaste värmeböljan fokuserar man hellre på istider.
Det svalkar kanske? Men det måste vara svårt att ständigt vara på flykt från verkligheten.
Citera
2020-08-12, 09:12
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Menar du att oavsett vilka evidens som finns och oavsett vad forskning visar, kommer du aldrig att acceptera några sådana resultat eftersom "makt vill ha makt"?

Ser du inte argumentationsfelet? Det kan ju faktiskt vara så att koldioxid är en växthusgas som för med sig en icke försumbar klimatkänslighet samtidigt som eventuell "makt vill ha makt" (mvhm). Mvhm är ju inget argument i sakfrågan, hur växthusgaser påverkar klimatet. Finns det då något som skulle få dig att ändra uppfattning när du inte utgår ifrån vilka evidens som föreligger utan väljer att bilda din uppfattning efter något för sakfrågan irrelevant?

Jag vet inte om du läste färdigt mitt inlägg?

OM människans påhitt har någon påverkan på miljön, t ex ökar växthusgaserna, på ett sätt som är möjligt att skilja från vad naturen, solen, vulkaner, etc gör - så lär det inte vara vår källsortering som skulle minska denna påverkan.

OM regeringar och andra som har ambitionen att leda oss verkligen tror att något måste göras, annars riskerar vi att förlora stora delar av platserna där vi nu bor, kusterna, så är det inte oss konsumenter som är de som måste ändra vårt beteende.

Det finns gigantiska fabriker, jordbruk och annat som pumpar ut koldioxid och miljöförstörande ämnen i en omfattning som vida överstiger allt vad vi vanliga dödliga sammanlagd gör.

Det är DE som regeringarna måste kontrollera. Men, det kan de inte. Alltså måste de låtsas vara handlingskraftiga, så de inte tappar makten, och då ger de sig på de som de kan kontrollera. Oss. Och säger till oss att källsortera och betala skatt på plastpåsar.

Det är lite som när en katt blir osäker, så början han tvätta sig.

Som jag skrev innan, så är det förstås inget negativt i att vi alla hjälper till att minska utsläppen, det värsta som kan hända är ju att vi faktiskt påverkar det litegranna. Men, om inte industrierna och jordbruken gör det, så är allt vi vanliga människor gör helt meningslöst.

Och det vet förstås makthavarna.
Citera
2020-08-12, 09:19
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Vem har kraftsamlat mot miljöförstörelsen menar du?
Jag ser inte någon, vet ingen regering som har gjort det.

Med generaliseringar löser vi ingenting. Vi har de facto stora verkliga problem som makten ignorerar så gott de kan. Vi ser ju att så fort det blir den minsta lilla kris, så är det företagen som skall stödjas.

Miljö-och klimatkrisen är så allvarligt nu, att man inte kan ignorera det längre.
Citera
2020-08-12, 09:28
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vem har kraftsamlat mot miljöförstörelsen menar du?
Jag ser inte någon, vet ingen regering som har gjort det.

Med generaliseringar löser vi ingenting. Vi har de facto stora verkliga problem som makten ignorerar så gott de kan. Vi ser ju att så fort det blir den minsta lilla kris, så är det företagen som skall stödjas.

Miljö-och klimatkrisen är så allvarligt nu, att man inte kan ignorera det längre.

Nej, men man låtsas göra något. Panta burkar, källsortera, samåka, biltullar - allt riktat mot oss vanliga personer så att vi skall tro att något görs.

Sedan är jag inte lika orolig. Jag hävdar fortfarande att solen är en betydligt viktigare faktor när det gäller vårt klimat än vad vi är.

Det är ett av skälen till att jag tycker vi måste försöka sprida oss till flera platser i solsystemet (och på sikt flera solsystem). För förr eller senare så skakar jorden på sina axlar och vi är utrotade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in